بستن

یادداشت انتخاباتی: چرا استمرار دولت یازدهم؟

 عزیز نوبهار، کارشناس علوم اجتماعی: در باب ماهیت دولت یازدهم نظرات متفاوتی وجود دارد اما آنچه بیش از هر چیز وضعیت دولت یازدهم را بیان می‌کند این است که این دولت وامدار دولتی بی‌انضباط و غیر منطقی در حوزه‌های مختلف به خصوص در زمینه‌های اقتصاد و سیاست خارجی است که اتفاقا این دو حوزه ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارد. علی‌الخصوص برای دولتی مانند ایران که متاسفانه سهم قابل توجهی از درآمدش مربوط به فروش نفت بوده و هست.

رفتار غیر منطقی در دولت دهم موجب شد که فروش نفت ایران تا حد چشم‌گیری کاهش یابد و همچنین مبادلات تجاری ایران با شبکه‌های بین‌المللی مختل شود و دقیقا به همین دلیل بود که تغییر روش جدی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و حتی سیاست خارجی و تعامل سازنده با دنیا، نخستین اولویت را در میان شعار‌های انتخاباتی حسن روحانی داشت.

 آنچه در رفتار دولت یازدهم بیش‌از هر چیز به چشم می‌خورد، تاکید بسیار بر حوزه سیاست خارجی و به طور خاص حل بحران هسته‌ای ایران بود که به قول منتقدین دولت همه‌چیز، حتی آب خوردن مردم را هم به برجام گره زده بودند. هر چند نمی‌توان منکر گستردگی اثر چنین توافقی شد، اما می‌توان گفت که دولت در سوق دادن افکار عمومی نسبت به سند برجام بیش از حد انتظار تلاش کرد.

در باب این که چرا استمرار چنین رویکردی در کلان‌ترین سطح اجرایی کشور به نفع کشور است، می‌توان به این نکته اشاره کرد که دولت در مدت چهار سال اخیر با تمرکز بر دیپلماسی و استفاده از شکاف ایجاد شده میان اتحادیه اروپا و آمریکا به خصوص پس از رای آوردن ترامپ، توانسته برای خود فضای تنفسی به وجود آورد و بازگشت رفتار‌های نامنطبق با عرف روابط بین‌الملل می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را دوباره به نقطه اتفاق قدرت‌های جهانی بدل کند. چنان که در زمان دولت‌ دهم، هیچ‌کدام از قدرت‌های دارنده حق وتو در شورای امنیت جانب ایران را نمی‌گرفتند.

استمرار نگاه دولت یازدهم از دید سیاست خارجی می‌تواند رفتار بااحتیاط ایران را به‌خصوص در برابر ایالات متحده تضمین کند. به‌خصوص این که آمریکا، پس از استقرار دولت جدید از سطح عقلانیت مطلوبی برخوردار نیست و امکان رفتار‌های خطرناک از سوی این دشمن دائمی علیه ایران وجود دارد.

کمتر کسی هست که شرایط نامطلوب اقتصادی سال ۹۲ را از یاد برده باشد. در یک دید منصفانه می‌توان ادعا کرد که دولت در چهار سال گذشته در دو زمینه موفق عمل کرده است: اول در زمینه مهار تورم؛ و دوم در جهت ثابت نگه ‌داشتن نرخ ارز. دو عاملی که به آن اشاره کردیم، عواملی مهم در راستای ثبات در بازار است و تنها زمینه‌ای که دولت در مواجهه با آن توفیق چندانی نداشت، مقابله با رکود گسترده در بازارها بود. اگر مناظرات ریاست جمهوری را دیده باشید، به خوبی هویدا بود که رقبای روحانی صحبتی از تورم و ارزش پول ملی نمی‌کردند، چرا که عملکرد دولت در این زمینه‌ها چندان قابل نقد نیست.

پیش‌تر گفتیم که روحانی وامدار چگونه دولتی بود و چگونه عمل کرد. در مقابل، در صورتی که روحانی برای بار دیگر سکان قوه مجریه را در دست بگیرد، این بار وامدار دولتی معتدل در سیاست خارجی و عملکردی متوسط در اقتصاد است و این شرایطی است که می‌تواند مقدمه یک دولت کارآمد باشد.

در دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری، بیشترین دغدغه‌ی رای‌دهندگان و به تبع آن شعار‌ها و وعده‌های کاندیدا‌ها حول محورهای اقتصادی بوده و کمتر به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی توجه شده است. امید است با موفقیت دولت بعد در امر اقتصاد و شکوفایی اقتصاد کشور، مسئله‌ی انتخابات بعدی ریاست جمهوری از سطح معیشت فراتر برود و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی در اولویت قرار گیرد.

با تمام این اوصاف، باید گفت آنچه در انتخابات مهم است، حضور حداکثری پای صندوق‌های رای است که متضمن انسجام ملی است و بیش از هر چیز به طرف‌های خارجی ایران این پیام را می‌دهد که ایرانی‌ها علی‌رغم تضارب آرا در داخل، در قبال هویت جمهوری اسلامی ایران متحد هستند.

کارشناس علوم اجتماعی

13 نظر

    1. سند ۲۰۳۰ حقیقت داره اما این چیزایی که در موردش گفته می‌شه شایعه است.
      مقام معظم رهبری به سند و شورای عالی انقلاب فرهنگی نقدی وارد کردند که دولت هم پذیرفت.
      متاسفانه برخی دارن از این این موضعگیری منطقی رهبر معظم انقلاب برای ایام انتخابات استفاده می‌کنند.

  1. سلام قولا من رب رحیم
    اینکه در نرخ ارز وگرانی تقریبا ثبات داشته ایم قابل اذعان وغیرقابل اغماض است ولی آیا تمام چرخه اقتصادی وبرنامه ریزی ۴ساله یک دولت ،حول محور روابط خارجه می چرخد ؟خیر
    یک دولت باید ازتمام (حتی صدم درصد ظرفیت )امکانات داخلی وخارجی درپیشبرد خدمت به مردم (مسکن ،شغل،مهارگرانی وتورم و…)بهره ببرد نه مثل دولت کنونی که از اینهمه منابع انسانی وطبیعی و… بهره اتَمّ واکمل رو نبرد .چرا دکتر رئیسی می فرماید :دغدغه مردم اصولگرا واصلاح طلبی نیست ومردم الان کاروخدمت می خواهند ؟ چرا رئیسی میفرماید دردولت من ازهمه طیف های سیاسی بهره مند خواهم شد (اصلاح طلب ،اصولگرا ،مستقل و…)؟
    نتیجه : باید دولتی برسرکاربیاید که ضمن مستدام داشتن روابط مستحکم خارجی به شدت به درون جامعه بپردازد وازاخرین قطره های ظرفیت داخلی بهره ببرد که مسکن مهرمعطل نماند ،جوانی بیکارنباشد ،کارخانه ای تعطیل نشود وبه جامعه ای پرتحرک ونشاط مبدل گردیم واین مسیر پرامید را دکتررئیسی می طلبد .
    همیشه موید باشید

  2. با سلام
    دولت بارها اظهار کرده که یکی از کارهای مهمی که انجام داده افزایش صادرات نفت است ،اما سوالی که مطرح است این است وقتی بانک مرکزی ایران همچنان در تحریم است و امکان بازگشت پول نفت به این همچنان محدود است و یا امکان ندارد و یا به سختی انجام میشود،چرا چرا دولت صادرات را افزایش می دهد؟
    افزایش نقدینگی که باعث فقر هر چه بیشتر مردم شود واقعا جای شگفتی است.
    -در حوزه سیاست خارجی هم دیدیم چقدر این دولت توانمند(!!!) عمل کرد،موضعش در برابر تجاوز به نوجوانان ایران در فرودگاه جده ،در برابر کشتار حجاج در منی،درباره هتک حرمت زنان در فرودگاه تفلیس،درباره بی حرمتی به ایرانیان در مرزهای ترکیه و موارد دیگر را شاهد بوده ایم بنظرتان این چه حد از توانمندی و دیپلماسی است در حفظ حرمت ایرانیان؟
    در واقعه منی که شاهد یم بعد از فرمایشات رهبری عربستان اجساد شهدا را تحویل داد.
    در بحث برجام هم جز خسارت چه چیز عائد کشورمان شده ،از بین رفتن صنعت هسته ای که با خون شهدای هسته ای کشورمان پا گرفته بود چگونه به نابودی کشاندن که الان برای وارد کردن اورانیوم غنی شده برای مصارف دارویی هم باید هر بار مذاکره انجام شود تا ببینیم عالیجنابان موافقت می کنند یا خیر.
    -در باب ثبات نرخ ارز و ارزش پول ایران ،اگر منصفانه نگاه کنیم آنچه شما می گویید قابل نقض است .ارزش پول ایران در دولت یازدهم به شدت کاهش داشته مقایسه بین درهم امارات و ریال ایران این را بیان می کند.

    1. با سلام صحبت های شما رو کامل کنم
      مگه در برجام مشکل بر سر توافق بر برنامه هسته ای نبوده؟ پس چرا محدودیت شدید در برنامه پرتاب ماهواره داشتیم.ایا پشت پرده قضیه ای بوده که ملت نامحرم بودن بدونن؟ و شاید قضیه های دیگر. در دولت قبل یکی از دلخوشی های ملت ایران و اقتدار ما همین برنامه ماهواره و ماهواره برهای داخلی بوده که خیلی از کشورها ارزو دارن موشک و ماهواره بر داخلی داشته باشن. همین برنامه میتونست خیلی از فارغ التحصیلان را جذب کنه و مانع از مهاجرت نخبه ها بشه.

  3. براى ما هیچ فرقى نمى کنه که اون راى بیاره و این راى بیاره، چون هیج دولتى براى گراش فرقى نداشته ، اینم از بیمه سلامت که ویزیتش ۱۲۵۰۹ شد

  4. حرفاش منطقیه.ولی جوانان به دوقشر تبدیل شدن.عده ای موافق نفر اول مملکت و عده ای مخالف و بخاطر همین رقابت بین دو کاندیدا شدت گرفته و وانمود می کنند که میخان ازادی رو بگیرن و عوام فریبی می کنند و همه میدونند روحانی رای بیاره مملکت را رییسی ها می چرخونن و نفر اول نظارت کامل داره و تذکر میده و کمی خطا بره گوشمالی میکنه.پس فرقی نداره

    1. سلام قولا من رب رحیم
      بنابرادله شما وقتی رئیسی ها برسرکارنباشند گویی رئیس جدید ازتمام امکانات نظام بهره مند نیست چونکه گوشمالی خواهد شد و متقابلا اگر رئیسی ها رای بیاورند تمام مجوزات کشور درجهت پیشبرد اهداف مردم دراختیار دارند وهیچ گوشزدی نخواهند شد بنابراین به کبری وصغری قضیه بنگریم ورئیسی هارا انتخاب کنیم که در اجرای پیشرفت کشور ،محدودیت وگوشمالی برایش درست نکنند وازتمام امکانات جهت رسیدگی به مردم بهره ماند باشد .کل گراش به دکتررئیسی رای دهیم .
      همیشه موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top