بستن

پنج درصد روستایی‌ها فشار خون دارند

هفت‌برکه (گریشنا): کارگروه بزرگداشت روز جهانی فشار خون بالا به همت واحد مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر با حضور دکتر رادفر، قائم مقام معاون بهداشت، و مسئولین در دفتر معاون بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشکده، در ابتدای این جلسه محسن ایزدی مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر، هدف از نامگذاری این روز را اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی افراد در خصوص فشار خون بالا و پیشگیری از آن عنوان کرد. سپس با تاکید بر اینکه همه باید از میزان فشار خون خود مطلع شوند تا در صورت بالا بودن، تحت مراقبت قرار گیرند، به ارائه اقدامات برنامه‌ریزی‌شده به مناسبت روز جهانی فشار خون پرداخت.

ایزدی گزارش داد برنامه غربال‌گری فشار خون در بخش روستایی از دی‌ماه ۹۴ شروع شده و اسفند ۹۵ به پایان رسیده است: «نتیجه این غربال‌گری نشان داد چهار و هشت دهم درصد افراد ۳۰ سال به بالا، مبتلا به فشار خون بالا هستند. این رقم در مقایسه با میزان کشوری پایین‌تر است اما از بین این افراد غربال‌گری شده، گروهی وجود دارد که به دلایل زیادی شناسایی نشده‌اند.» محسن ایزدی در ادامه افزود: «با اجرای برنامه خطرسنجی می‌توان تمامی افراد حتی گروهی که در برنامه غربال‌گری شناسایی نشده‌اند را شناسایی کرد.»

گفتنی است برنامه خطرسنجی از اواخر سال ۹۵ در قالب گروه سنی ۳۰ سال به بالا در شهر و روستا با شناسایی ۵ عامل خطر: فشار خون بالا، دیابت، کلسترول، اضافه وزن و چاقی و دخانیات توسط پزشک، مراقب سلامت و بهورز در حال اجراست. این برنامه با توجه به ۵ عامل خطر، احتمال ابتلای افراد را به سکته قلبی و مغزی در ده سال آینده محاسبه می‌نماید، و افراد را تحت مراقبت و کنترل مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top