بستن

در حیاط خلوت خانه‌ی‌ ما چه خبر است؟

یادداشت- امیرحسین نوبهار*فکر می‌کردم دردناک‌ترین خبری که در مدت اخیر شنیده‌ام، حوادت تروریستی چهارشنبه باشد که منجر به شهادت تعدادی از هموطنانمان در تهران شد، چنین حادثه‌ای را که عمدتا عوامل سیاسی و خارجی دارد می‌توان رصد کرد، عوامل وقوع آن را شناخت و مطمئن شد که احتمال کمی برای وقوع دوباره آن وجود دارد. اما مواجه شدن با برخی پدیده‌ها آن قدر دردناک است که به قول آن نویسنده معروف: «در زندگی زخم‌هایی هست که مثل خوره روح را آهسته در انزوا می‌خورد و می‌تراشد!»

خبری که دیروز از رسانه‌های شهرمان گراش منتشر شد، از آن دست اخباری بود که هزار سوال در ذهن ایجاد می‌کند. سوالاتی که در جامعه ما به ندرت برای آن پاسخی وجود دارد؛ «خودکشی یک دختر ۱۰ ساله» را می‌توان فقط یک فاجعه خواند. اوج این تراژدی آنجاست که متوجه می‌شویم، از این اتفاق تلخ چهار روز گذشته و ما تازه پس از چهار روز از آن با خبر شده‌ایم و به آرامی از کنار آن عبور می‌کنیم.

خودکشی یک کودک موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. ۱۰ سالگی یعنی کودکی و کودکی آن‌زمانی است که انسان باید فارغ از هر هیاهویی بیاموزد، بازی کند و بالغ شود. این‌که بر آن دختر ۱۰ ساله چه گذشته است که نبودن را بر کودکی ترجیح داده، تنها نقطه عزیمت است. عزیمت به این سوال که در حیاط خلوت خانه‌ای که ما ساخته‌ایم چه خبر است؟ یا این که چه بر سر ما آمده است که از کنار چنین فاجعه‌ای به آرامی عبور می‌کنیم؟

هر پدیده‌ای که پیرامون ما رخ می‌دهد علتی و پیامی دارد که علت آن را پژوهش‌ها و پیامش را تحلیل‌ها به ما می‌گویند. هرچند در جایی که پژوهش‌گری علوم اجتماعی، روانشناسی و … بیش از آن‌که رسالتی داشته باشند، عناوینی برای افراد هستند، این انتظار وجود ندارد که پاسخی به چرایی چنین اتفاقی داده شود.

هر بار که ما با پدید‌ه‌های این‌چنینی مواجه می‌شویم، می‌گوییم: «این یک زنگ خطر است»، اما این زنگ خطر برای چه کسی به صدا در آمده است؟

* دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه شیراز

مدیر محتوایی هفت‌برکه روایتگر

14 نظر

  1. این خودکشی ها عدم رسیدگی و شرایط اقتصادی و ناامیدی رو نشون میده.مقصر این اتفاقات تک تک مردم هستن.من تعجب ام که تو شهر به این کوچیکی خود رو مدافع رهبری و اصولگرا میدانند وخیلی ها سنگ اسلام ودین رو به سینه میزنند ولی همش پوچ و تهی است و درعمل خودشون دارن مسخره می کنند.تو شهر ما دقت کردین چقدر جنس های عربی مال عربستان و امارات وجود داره.مگر رهبر نگفتن قاچاق اجناس خارجی حرام و استفادشم مشکل داره و کمتر از حرام نیس.چقدر نوشیدنی های خارجی مال کشورهای وهابی عربستان وجود داره.همون بم بم مال عربستان.همون اندرونی.همون و هزار چیز دیگه.چرا باید از جنسیت وهابیت بخوریم و شرکت های ما پرسنلش بیکار بشن.کم شرکت ها بخاطر بی فرهنگی ما بسته نشده.همین تنها گراش به تنهایی میلیاردها پول در جیب عربستان و امارات سالانه میریزه و ما میگیم پیرو خط امام هستیم.در گفتن نیس درعمل است.الان شاید پدر اون فرزند از،شرکت بیکارشده و بخاطر نبود کار که مسبب اش ماییم زندگیش متزلزل شده و متاسفانه فشارمادی به تمام چیزا تاثیر میزاره.الان امارات با ایران خوبه چون منفعت ایران واسه زیاده وگرنه فرزند عربستان است و آرزوش نابودی یارانه.حرف آخرم برادرم در گفتن نیس درعمل است عمل.

  2. با سلام.این دختر ۱۰ ساله افغانستانی بوده‌.اینجور رخدادها باعث ترس و وحشت در گراش میشود‌.تا به امروز شکر خدا کسانی که سالم هستند واصلیت گراشی هستند دست به خودکشی نزده اند.فقط کسانی که مشکل روحی داشته اند یا بلوچی یا افغانی بوده اند خودکشی کرده اند.

    1. اولا باید گفت همه افراد انسان‌هستند و فرقی نمی‌کنه که از چه قومیتی باشند و جان انسان ها به یک اندازه ارزش دارد.
      دوم این که کسانی که در گراش زندگی می‌کنند بر روی شهر تاثیر دارند و از شهر تاثیر می‌گیرند چه ما خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید. پس باید نسبت به اتفافاتی مثل این حساس باشیم.

  3. ازنزدیکان این دختر شنیدم که تحت تاثیر صحبتهای معلمشون قرارگرفته که گفته هرکس در سن قبل از بلوغ فوت کنه میره پیش خدا وبه بهشت میره این کودک هم دست بکار میشه

  4. ایرانی وافغانی وآمریکایی و گراشی نداریم یک جور گراشی خطاب میکنند انگار فرشته تو آسمون هستند.
    بحث خودکشی یک دختربچه ۱۰ساله هست .واقعا جای تاسف داره که کار ما آدم نماها به کجا رسیده که یک دختربچه خودکشی میکنه .همه جا بد شده اما تو گراش خیلی به شخصا دیدم مردم نسبت به یکدیگر بی احساسن .تو مشکلات پشت همدیگه وا نمیستند .از اقوام خودم گرفته تا آخر گراش .فقط خداوند به داد مظلومان تهی دستان برسه

  5. کاری به اصل قضیه ندارم
    ولی دوستانی که میگن انسان انسانه!
    بله! ولی افغانی‌هایی که تو گراش زندگی میکنن اکثرشون بدون ویزا و سایر قوانین مهاجرتی دارن زندگی میکنن و گند می‌زنن
    و جالبه که همشهریانمون هم خیلی لطف میکنن بهشون. بخاطر همین افغانیا کلی از کارگرامون بی‌کارن، چرا؟ چون افغانیه ۵تومن زیر نرخ کارگری کار می‌کنه و باقی ماجرا
    این فقط بخشی از مشکلاتیه که ایجاد کردن
    خودمون کم مشکل داریم که اینام شدن قوز بالا قوز

  6. فاطمه خانم

    فکر نکنم کارهایی که یک افغانی از سر اجبار انجام میده رو یه جوون گراشی بتونه انجام بده.هم نمیتونه هم به تریش قباش بر میخوره که انجام بده.باور کن.ما توی حیطه ی کاریمون شاهد هستیم که با قاطعیت میگم

  7. فاطمه جان انسانیت به مال و ثروت و کار نیست انسانیت احساس و عشق ومحبت به کل دنیا است افعانی و گراشی و ایرانی همه را خداوند افریده پس بهتر است به تک تک بشیریت حتی دشمن عشق بورزیم تا نفرت ازوجودمان بیرون رود تک تک ما در این دنیا مسوولیم یعنی حق الناس

  8. مگه سخنان درربارحضرت امیر علیه السلام به فرد یهودی نفرمودن اخ الیهود ای برادر یهودی این دختر افغانی که مسلمان بوده

  9. نمیدونم منظور آقای نوبهار از این حرف چیه؟

    ” هرچند در جایی که پژوهش‌گری علوم اجتماعی، روانشناسی و … بیش از آن‌که رسالتی داشته باشند، عناوینی برای افراد هستند، این انتظار وجود ندارد که پاسخی به چرایی چنین اتفاقی داده شود.”

    در جایی یعنی کجا؟ گراش؟
    ایشون چه انتظاری از یه جامعه‌شناس یا روانشناس دارن؟ آیا همینکه پاسخی به چرایی اون اتفاق بدن دیگه مشکل حله؟
    بعد اینکه این ربطی به سیاست و اقتصاد و مذهب و… غیره نداره که مستقیم با زندگی مردم در تماسه؟
    شما دلیل میخواین من ده تا دلیل میارم. اصلا میکنمش ۲۰ تا. خب دیگه حله دیگه؟ :)))

  10. قبل از این یادداشت من در موردش نوشته بودم
    ???

    تو گریشنا خبر #خودکشی دو نفر اومده که یکیش یه دختر ده ساله است!
    خودکشی تو این سن واقعا عجیبه.
    مساله دیگه اینکه خودم بعنوان کسی که #روانشناسی خونده دلم میخواد کاری انجام بدم یا انجام بشه..
    ولی مساله اینه که همشهریهای عزیز به این رشته اونجور که باید توجه نمی‌کنن. قبلا انجمن روانشناسی تو گراش برگزار میشد که شرکت‌کننده تقریبا نداشت و اکثرا بچه‌های خودی بودیم.
    نمیگم این انجمن حلال مشکلات بود ولی بهرحال یه درصدی تاثیر داشت حداقل.
    چیکار میشه کرد؟
    خبرهای بدتر از اینم ممکنه بعدها بشنویم ولی خب … چکار میشه کرد؟

    Telegram.me/gerash4

  11. بنظر من باید سفت و سخت پیگیر شد چرا خودکشی کرده،یچه اینقدی چه میدونه خودکشی چیه،یا اصلا فشار زندگی چیه که میگید بخاطر فشار بی پولی و یا زندگی….مشکوک میزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر
scroll to top