بستن

سارقی که مردم دستگیر کردند، به سه سال محکوم شد

هفت‌برکه (گریشنا): سارقی که سه ماه پیش مردم دستگیر کرده بودند، با حکم رییس دادگاه گراش به حداکثر مجازات محکوم شد.

وقوع جرایم در بیشتر مواقع منتهی به درخواست عمومی برای برخورد شدیدتر با مجرمان و متخلفان می‌شود. در سرقت‌های اخیر شهر گراش نیز یکی از انتقادات، عدم برخورد شدید انتظامی و قضایی با مجرمین بود.

هفته اول تیرماه، هفته قوه‌ قضاییه است. چند روز پیش خبرنگاران موسسه هفت‌برکه به همین مناسبت گفتگویی با رنجیر، رییس دادگاه گراش، داشتند. یکی از سوالات مطرح شده نیز شدت برخورد با سارقین بود.

به گفته رنجبر، آمار سرقت در گراش به نسبت شهرهای دیگر کمتر است، اما در این موارد سرقت‌ها نیز تلاش زیادی برای دستگیری سارقین انجام می‌شود.

نهم فروردین‌ماه ۱۳۹۶ در تعطیلات نوروز، اقدام به سرقت از منزل مختار ارشده با اقدام مردمی، منجر به دستگیری متهم شد. (خبر در گریشنا) رییس دادگاه گراش می‌گوید این سارق به حداکثر مجازات یعنی سه سال محکوم شده است. البته ممکن است با اعتراض متهم، این حکم به دادگاه تجدیدنظر برود.

بخش‌هایی از مصاحبه با ابوذر رنجبر را که مرتبط با مباحث این روزها است در ادامه بخوانید. متن کامل این مصاحبه در روزهای آینده منتشر می‌شود.

سوال: آمار سرقت در گراش خیلی بالا نیست، ولی هر از چند گاهی که سرقت می‌شود، احساس ناامنی به وجود می‌آید. مردم می‌گویند برخوردی که با سارقین انجام می‌شود، چندان شدید نیست. یک مورد بود که متهم در محل دستگیر شده بود. نتیجه چه شد؟ به نظر خودتان برخورد با سارقین در این زمینه شدت لازم را دارد یا نه؟

من روز تودیع و معارفه چند قول دادم و انصافا سر قولم هم هستم. یکی این که با یک سری از جرایم خاص که با امنیت مردم سروکار دارد و احساس ناامنی شود و ممکن است مردم راحت نخوابند، شدید برخورد می‌کنیم. ما در پرونده‌های سرقت، از تسهیلات قضایی مثلا مرخصی هم محرومشان کردیم. ما جلوتر از قانون نمی‌توانیم حرکت کنیم. بیشتر از حد مجازات قانونی نمی‌توانیم مجرم را مجازات کنیم. شاید مردم بگویند این مجازات کم است، ولی خوب، آن چیزی است که قانون گفته است. مطمئن باشید اگر بنده خودم بخواهم برخورد کنم، سقف قانون مجازات را تعیین می‌کنم، مگر این که دادگاه تجدید نظر کند یا قانون دست ما را باز نگذاشته باشد.

در آن مورد خاص که سارق در محل با همکاری مردم و بسیج دستگیر شده بود، سارق به حدکثر مجازات، یعنی سه سال محکوم شد.

از لحاظ آمار کم‌وبیش از جاهای دیگر کمتر است. هدف ما این است که وقتی سرقتی اتفاق می‌افتد، سارق دستگیر شود و بچه‌های نیروی انتظامی باید زحمت بکشند و تلاش کنند که حتی اگر یک سرقت انجام شد، منتهی به دستگیری آن فرد شود، وگرنه آمارش از شهرهای دیگر خیلی کمتر است.

سوال: مورد آخری که سرقت اتفاق افتاده بود، مربوط به منزل کریمیان، امیدوار هستید که به نتیجه برسد؟

من گفتم که بچه‌هایی که مشغول تحقیقات هستند، فوکوس را بگذارید روی دستگیری این شخص. من اصلا ندیدم که فرد بزهکار اهل این شهر باشد. از شهرستان‌های اطراف هستند و انشاالله موفق بشویم که دستگیرش کنیم. من امیدوارم و گفتیم چکار کنند. هم بنده و هم آقای بابایی تمرکز را گذاشتیم روی این موضوع، که فرد دستگیر شود و ان‌شاالله که دستگیر شد اعلام می‌کنیم.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

10 نظر

  1. چه شب های کمر شکنی.به جای خرید عید باید بشینن تو خونه که یه وقت دزد نیاد پول و طلاها رو بدزده.پشت سر هم دزدی.

  2. باید پلیس به غیر خیابان اصلی تو کوچه ها هم گشت زنی داشته باشه فرمانداری هم باید تا جایی که میتونه تو کوچه ها و معابر اصلی دوربین بذاره هر چه زود تر این کارو بکنن تا دیر نشده و گرنه حادثه ۲ تیر ۸۱ دوباره تکرار میشه گفنه باشم.

  3. باید کانکس نگهبانی بذارن سر کوچه ها، و مردم هر کوچه ماهیانه حق نگهبان رو پرداخت کنن. وقتی دو بار هم دست دزدها رو قطع کردن، کسی جرأت نمی کنه به این شهر نزدیک بشه

  4. تا دست سارقین قطع نشود هیچ کاری بیش نمی رود همین شخصی که به سه سال محکوم شده دوباره بعد از سه سال به جان مردم میافتد
    مثل دزد منزل منفرد که قبلا گراش دزدی کرده بودند و در زندان بودند بعد از زندان ساری فرار کرده بودند راست امده بودند گراش و دوباره دزدی کردند کار از ته خراب است

  5. باسلام
    دزدمنزل مختارارشده آزادشده وراست راست داره توشهر میگرده چطوری میگن به سه سال حبس محکوم شده؟؟؟؟؟عجیبه!!!!

  6. یه چیزای میگن کیه که باور کنه
    چند وقت قبل خونمون دزد زد
    خودمون گرفتیمش متاسفانه معتاد بودن
    یه ماه بیشتر تو زندان نبودن
    بیشتر از هزار باز با خونه و مبایلمون تماس گرفتن برای رضایت !!!!
    شمارمنون از کجا اورده بود الله علم
    تادید میکنه، جناب آ….. میگه مهم نیست معتاد خودش تمومه تا بیاد تموم کنمه
    جالبتر اینه که خود مجری داره تماس میگیره بیا رضایت بده پشیمونه !!!!!!!
    کسی که سابقه داره بیشتر از ده بار یاز ده بارم پشیمون میشه.
    یعنی میخوام بگم مرد بود اونی که دزدشو گرفت خودش قصاص کرد. والله درلت که اروم میشه.

  7. … دزد خونه مختار ارشده ازاده و داره راست راست میگرده ، فقط از ساختمونشون بلند شده و یه جا دیگه ساکن شدن
    خدایش برا سکونت تو مجتمع ها اونم برا افراد غیر بومی یه ذرررره تحقیق نمیکنین ببینین طرف چکارست ؟. تا علاوه بر ناامنی همسایه هاشون هم ارامش داشته باشن ، والا دم خونشون که هر روز یه برنامه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top