بستن

سهم دولت در نوسازی مدارس شهرستان گراش چقدر است؟

گریشنا (هفت‌برکه): مهندس زین‌العابدین مهرابی، مسئول نمایندگی نوسازی مدارس گراش و خنج، گزارش عملکرد این نمایندگی را در سال گذشته برای هفت‌برکه ارسال کرده است. این گزارش با ویرایش اندک در گریشنا منتشر می‌شود.

 مهندس زین‌العابدین مهرابی، کارشناس ارشد معماری: این گزارش عملکرد یک‌ساله‌ی نمایندگی نوسازی مدارس فارس است که مسئولیت شهرستان گراش و خنج بر عهده بنده است. در مدت مسئولیت بنده، پروژه‌هایی اعم از خیرساز و نیز دولتی اجرا گردیده است. در مورد پروژه‌های خیرسازی که بهره‌برداری می‌شوند، اداره کل نوسازی موظف به تامین تجهیزات و امکانات آنهاست. چند مورد از این پروژه‌ها که در سال گذشته و سال جاری در شهرستان گراش به بهره‌برداری رسیده‌اند یا تا هفته‌ی دولت به بهره‌برداری می‌رسند بدین شرح است. لازم به ذکر است که این موارد با پیگیری انجام شده توسط نمایندگی نوسازی گراش و نیز همکاری مسئولین آموزش و پرورش گراش، به خصوص آقای محمدهاشم درویشی، مدیر سابق، و آقای ذبیح‌الله رضایی، مدیر فعلی آموزش و پرورش گراش، به ثمر نشسته است.

– تجهیزات مدرسه خیرساز قمری (شامل میز، نیمکت، کمد، صندلی مدیریت و معلم، پروژکتور، لپ‌تاپ، کولر سنترال؛ و نیز هزینه ساخت سرویس بهداشتی و آسفالت) از بخش دولتی تامین گردید.

– همین تجهیزات کامل و همچنین بودجه آسفالت برای مدرسه خیرساز آقای پرونده در روستای محمدزینا نیز تامین گردید.

– تجهیزات مدرسه خیرساز عظیمی شهرک ایمان آماده تحویل است.

– تجهیزات مدرسه خیرساز بانو انگاشته (عظیمی) در روستای خلیلی با پیگیری انجام شده تامین شده است و قبل از مهرماه تحویل داده می‌شود.

– تجهیزات سالن محبی در شهرک مسکن مهر در اولویت تحویل است و با پیگیری انجام شده، کولرهای آن تحویل شده و بخشی از تجهیزات نیز قبل از مهرماه تحویل داده می‌شود.

– تجهیزات سرمایشی سالن ورزشی اسدنژاد در بلوار کوثر تحویل داده شده و قرارداد کف‌پوش با پیمانکار در مرحله مناقصه است و قبل از مهر اجرا می‌گردد.

– فرش سجاده‌ای برای سالن نمازخانه‌ی ام‌البنین (س) فداغ تحویل داده شده و تجهیزات سرمایشی و سیستم صوتی قبل از مهرماه تحویل داده می‌شود.

– فرش سجاده‌ای و سیستم سرمایشی سالن قاسمی فداغ تا مهر یا آبان‌ماه تحویل داده می‌شود.

– تجهیزات مدرسه شادرام در شهرک حاجی‌پور درصورت اتمام پروژه قبل از مهرماه تحویل داده می‌شود.

– تجهیزات کامل و پروژکتور و پرده پیشرفته و انشعاب برق قوی برای سالن شوری آموزش و پرورش

– مدرسه خشنود ارد در مرحله اجرای کار است.

بالطبع مشارک مردمی در ساخت پروژه‌ها باعث رونق شهر می‌گردد، ولی قدرت جذب بودجه از منابع دولتی مستلزم پیگیری و جدیت در کار و مطالبه از مسئولین است. امید است با عنایت پرورگار بتوانیم بخشی از زحمات خیرین را با مساعدت امکانات دولتی جبران کنیم و در پیشرفت شهرستان سهیم باشیم.

این خیرین هستند که باعث شده‌اند نام گراش همچون نگین در منطقه و ایران بدرخشد. با توجه به رکود اقتصادی سال گذشته و کمبود منابع مالی، به خاطر عدم وجود پروژه خیرساز و همچنین پروژه‌ی دولتی جهت نظارت، بسیاری از دفاتر نوسازی در شهرستان‌های دیگر فارس تعطیل شده است. اما طبق اقرار مسئولین، شهرستان‌های گراش، لار، لامرد و شیراز از بقیه فعال‌تر بودند. ۴۵ پروژه‌ی فعال خیرساز و دولتی در شهرستان‌های گراش، خنج و لارستان از مجموع پروژه‌های کل استان‌های همجوار فارس بیشتر است، که این حمایت خیرین و نیز مدیریت اداره نوسازی فارس، به خصوص شخص آقای مهندس دست‌نیان، را می‌رساند.

در سال آتی نیز چند پروژه‌ی دولتی جهت شهرستان به تصویب رسیده است که بودجه آن نیز تامین شده است، از جمله تکمیل مدرسه خشنود ارد، که یک میلیارد بودجه آن تامین شده و در مرحله انتخاب پیمانکار و مناقصه است؛ ۲۵۰ میلیون جهت تکمیل یکی دیگر از مدارس خیرساز در شهرستان؛ و همچنین در مرحله‌ی تهیه نقشه برای چندین مدرسه‌ی شش‌کلاسه‌ی خیرساز، یکی در گراش و دیگری در ارد و بخش مرکزی هستیم، که در مجموع حدود ۲ میلیارد بودجه برای آنها در نظر گرفته شده است.

جا دارد ضمن تشکر از همه مسئولین و خیرین، بر این نکته نیز تاکید شود که اداره نوسازی مدارس فارس این آمادگی را دارد که پروژه‌های بزرگ را با قراردادهای مشارکتی با دولت تکمیل کند، که هم کارهای بزرگ‌تر انجام شود و هم خیرین دلگرم‌تر شوند. همانند تجربه شهر لار که پروژه‌ای با مشارکت ۵۰-۵۰ درصد انجام می‌شود.

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top