بستن

فقط کم‌درآمدها ثبت‌نام کنند

هفت‌برکه (گریشنا): این چند روز با انتشار شایعه‌ی افزایش یارانه‌ها، افراد زیادی برای ثبت‌نام به کافی‌نت‌ها و دفاتر پیشخوان مراجعه کرد‌ه‌اند. اما خبری از افزایش یارانه نیست. طرح دریافت مستمری تنها شامل افرادی می‌شود که درآمد بسیار پایین دارند. البته روند اجرایی شدن این طرح هم چندان مشخص نیست. با این وجود، هنوز مراجعه‌کنندگان به امید دریافت کمک‌هزینه از دولت در سایت سامانه خدمات حمایتی ثبت‌نام می‌کنند. برای این که بدانید آیا مشمول این طرح می‌شوید یا نه، این گزارش را بخوانید.

پنج نفر و درآمد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، غلامی، رئیس اداره‌ی بهزیستی گراش، به عنوان رئیس یکی از نهادهای حمایتی و از مطلعین روند اجرایی شدن این طرح بر اساس بخش‌نامه صادره از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: «کلیه اقشار نیازمند جامعه برای بهره‌مندی از خدمات مستمری می‌توانند با تحت پوشش قرار گرفتن نهادهای حمایتی، از مستمری مددجویی بهره‌مند شوند. نیازمندی هر خانواده بر اساس دارایی‌های منقول و غیرمنقول وی محاسبه می‌شود و خانوار تحت پوشش باید جزو خانوارهای نیازمند دسته‌بندی شود. دولت برای اثبات نیازمندی می‌تواند به کلیه‌ی اطلاعات خانواده‌ها دسترسی داشته باشد.»

غلامی درباره ثبت نام در این طرح نیز می‌گوید: «اما مجموع دریافتی یارانه به اضافه‌ی درآمد‌های منقول و غیرمنقول خانواده‌های متقاضی برای شرکت در این طرح می‌بایست از سقف رقم‌های ذکر شده کمتر باشد تا مجاز به ثبت‌نام در این طرح شوند. مستمری خانواده‌ی یک نفره صد و نود و سه هزار تومان، دو نفره سیصد و چهل هزار تومان، سه نفره چهارصد و شصت هزار تومان، چهار نفره پانصد و نود و هشت هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ششصد و نود هزار تومان است. به طور مثال خانواده‌ای که تعداد اعضای آن پنج نفر است و درآمد آن بیش از هفتصد هزار تومان است، نمی‌تواند در این طرح ثبت‌نام کند. فرض کنید خانواده پنج‌نفره که ماهانه پانصد هزار تومان درآمد داشته باشد و دولت نیز دویست و بیست و هفت هزار تومان به آنها یارانه نقدی می‌دهد، یعنی مجموع درآمد آن‌ها برابر با هفتصد و بیست و هفت هزار تومان باشد، بیش از سقف تعیین شده است و نمی‌توانند تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار بگیرند.»

غلامی می‌گوید مرحله نخست برای بهره‌مندی از مستمری، ثبت‌نام در سامانه خدمات حمایتی (www.samanehrefah.ir) است.

جدول سقف درآمد

به گزارش ایسنا: چندی پیش مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند تمام خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از میزان تعیین شده در برنامه ششم است، می‌توانند برای دریافت مستمری مددجویی ثبت‌نام کنند. بر اساس این طرح، خانوارهایی تحت پوشش قرار خواهند گرفت که دارایی و درآمد آنان بیانگر نیازمند بودن آن خانواده باشد. دولت برای اثبات نیازمندی می‌تواند به کلیه اطلاعات خانواده دسترسی داشته باشد و همچون سنوات گذشته، محل زندگی خانواده نیازمند توسط ماموران دولت (مددکاران اجتماعی) به صورت میدانی بازرسی خواهد شد.

جدول سقف درآمد(کلیه مبالغ به صورت تومان می‌باشد)
سقف درآمد مشمول مستمری

(با یارانه)

سقف درآمد مشمول مستمری

(بدون یارانه)

یارانه نقدی
۱۹۳۵۰۰ ۱۴۸۰۰۰ ۴۵۵۰۰ خانواده یک نفره
۳۴۱۰۰۰ ۲۵۰۰۰۰ ۹۱۰۰۰ خانواده دو نفره
۴۵۶۵۰۰ ۳۲۰۰۰۰ ۱۳۶۵۰۰ خانواده سه نفره
۶۰۰۰۰۰ ۴۱۸۰۰۰ ۱۸۲۰۰۰ خانواده چهار نفره
۶۹۲۵۰۰ ۴۶۵۰۰۰ ۲۲۷۵۰۰ خانواده پنج نفره

پس از ثبت نام در این سامانه، اطلاعات خانوار توسط پایگاه اطلاعات ایرانیان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه روند بررسی، ماموران دولتی (مددکاران اجتماعی) اقدام به بازرسی میدانی خواهند کرد. تنها پس از نتیجه بررسی‌های انجام شده، فرد مالک پرداخت مستمری خواهد بود. متقاضیان نباید به هیچ یک از سازمان‌های دولتی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرمانداری‌ها و غیره مراجعه کنند. کلیه اطلاع‌رسانی‌های بعدی از طریق شماره موبایل اعلام شده توسط متقاضی انجام خواهد گرفت.

ثبت‌نام می‌کنیم، ولی نتیجه معلوم نیست

با انتشار این خبر، دفاتر پیشخوان دولت و شرکت‌های خدمات اینترنتی در گراش روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته‌اند. تعداد مراجعین برای ثبت‌نام در این طرح زیاد است.

عالمی، از کارشناسان فرمانداری شهرستان گراش، نیز با اشاره به شرایط ویژه ثبت‌نام در این طرح و اختصاص داشتن آن به خانوار‌های کم‌درآمد تاکید می‌کند: «پیشنهاد می‌کنیم تنها خانوارهایی که درآمدشان کمتر از مبالغ اعلام شده است در این طرح ثبت‌نام کنند، در غیر این صورت با بررسی‌های انجام شده از سوی دولت، از این طرح حذف خواهند شد و ثبت‌نام آن‌ها بی‌فایده خواهد بود. هدف اصلی این طرح اعطای کمک‌هزینه به خانوار‌های کم‌درآمد است و افزایش یارانه‌ای در کار نیست.»

محسنی یکی از مدیران دفاتر پیشخوان دولت می‌گوید: «هزینه‌‌ای که مراجعه‌کنندگان برای ثبت‌نام هر خانوار در این طرح به دفاتر پیشخوان دولت می‌پردازند، پنج هزار تومان است، اما ما هیچ اطلاعاتی از نحوه‌ی اجرای این طرح نداریم و نمی‌دانیم آیا ثبت‌نام افراد در این طرح سرانجامی خواهد داشت یا نه؛ و ما در این زمینه هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیریم و این موضوع را به مردم و مراجعه‌کنندگان نیز توضیح می‌دهیم. در نهایت موظف هستیم به درخواست ارباب رجوع احترام بگذاریم و با مسئولیت خودشان، خانوار‌ها را ثبت‌نام می‌کنیم. البته ما پیشنهاد می‌کنیم افراد به صورت شخصی با مراجعه به سایت اقدام به ثبت‌نام کنند تا نیاز به پرداخت هزینه‌ی ثبت‌نام هم نباشند و دفاتر پیشخوان دولت نیز اینقدر شلوغ نشود.»

خانم غلامی یکی دیگر از مسئولین دفاتر پیشخوان دولت در گراش نیز گفت: «ما توضیحات را به مراجعه‌کنندگان می‌دهیم و با وجود این که بیشتر افرادی که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند از پذیرش در این طرح ناامید هستند، از ما درخوست دارند که آن‌ها را در سامانه نام‌نویسی کنیم و معمولا این چند روز دفتر خیلی شلوغ بوده است.»

صحراگرد، دیگر مسئول پیشخوان دولت، هم با تایید حرف دیگر همکارانش تاکید می‌کند: «ما توضیحات را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهیم، اما هیچ تضمینی مبنی بر شامل شدن افراد در این طرح  یا اجرایی شدن آن نمی‌دهیم و این موضوع به ما مربوط نیست.»

مسئول خدمات کامپیوتری هرمز کامپیوتر نیز گفت: «بعد از دادن توضیحات به مردم، بعضی از افراد از ادامه‌ی روند ثبت‌نام منصرف می‌شوند و تعدادی نیز باز هم تمایل دارند در سامانه ثبت‌نام شوند.»

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top