- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

۸۰۰ معتاد در شهرستان گراش/ هیچ کس در برابر اعتیاد مصون نیست

هفت‌برکه (گریشنا): فرودی، فرماندار شهرستان، در نشست خبری با خبرنگاران در هفته‌ی مبارزه با مواد مخدر، با توجه به وجود حدود ۸۰۰ معتاد در شهرستان، از لزوم پیشگیری و مقابله با اعتیاد گفت.

در سه سطح پیشگیری، برخورد فیزیکی و درمان، با مواد مخدر مبارزه می‌کنیم

به گزارش فاطمه یوسفی، خبرنگار هفت‌برکه، فرماندار شهرستان با اشاره به این که دولت تدبیر و امید از ابتدای تشکیل، برنامه‌های خوبی برای مبارزه با معضلات اجتماعی در دستور کار قرار داده است، گفت: «یکی از معضلاتی که دامن‌گیر جامعه‌ی اسلامی ما شده است، اعتیاد به مواد مخدر و مشتقات آن است. دولت تدبیر و امید از ابتدای تشکیل گام‌های موثری برای مبارزه با معضلات اجتماعی برداشته است که به حمد الله در بسیاری از زمینه‌ها هم چون با هدایت مقام معظم رهبری بوده به نتیجه منتهی شده است.»

فرودی با عنوان این موضوع که در سه سطح پیشگیری، برخورد فیزیکی و درمان می‌توان با مواد مخدر و مشتقات آن مبارزه کرد، می‌گوید: «در وهله‌ی اول در حوزه پیشگیری و آموزش، ما تلاش کردیم با محوریت اداره‌ی بهزیستی و مراکز فرهنگی با تشکیل همایش‌ها و سمینار‌ها مردم و جامعه و به خصوص جوانان و دانش‌آموزان را آگاه کنیم. ما از طریق معابر، منابر و تریبون‌های عمومی سعی کردیم اطلاع‌رسانی لازم نسبت به این پدیده‌ی شوم صورت بگیرد. آن چیزی که وظیفه‌ی ما است، در وهله‌ی اول پیشگیری است که ما می‌توانیم با اطلاع‌رسانی به موقع خانواده‌ها را آگاه و در مسیر پیشگیری قدم برداریم.»

فرماندار گراش از کشف یک تن مواد مخدر در سال گذشته خبر داد: «مرحله‌ی دوم، برخورد فیزیکی است که در قالب کمیته مقابله با مواد مخدر معنا پیدا می‌کند و با مسئولیت نیروی انتظامی و عضویت دادگستری و سپاه و ارگان‌‎های نظامی و عزیزان بسیج با افرادی که مواد مخدر را حمل و یا مصرف می‌کنند، برخورد خواهد شد. در سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه در سطح شهرستان انجام گرفت. در سالی که گذشت، بالغ بر یک تن مواد مخدر در سطح شهرستان کشف و ضبط و به مراجع قضایی ارسال شد، و این روند با شدت و جدیت ادامه دارد. مرحله سوم هم بحث درمان است»

کمپ ترک اعتیاد اگر مجوزهای لازم را نگیرد، تعطیل می‌شود

فرماندار گراش در مورد درمان معتادان اظهار کرد: «درمان در بیمارستان و مراکز ترک اعتیاد وابسته به بیمارستان انجام می‌شود و بعضا بخش خصوصی در کمپ‌های ترک اعتیاد نیز می‌‌توانند همراهی کنند که ما در شهرستان گراش یک مورد داریم.»

او در جواب به این سوال که آیا در حال حاضر در گراش کمپ خصوصی ترک اعتیاد فعالیت دارد یا نه، گفت: «یکی، دو سال قبل، کمپ ترک اعتیاد در گراش رسما راه‌اندازی شد، ولی با کسی که صاحب مجوز بود اختلاف‌هایی پیش آمد و ادامه کار او در شهرستان مقدور نبود و این کمپ به کسی دیگری واگذار شد که قرار شد با کارشناسان، کسانی که صلاحیت عمومی، شرایط و مدرک تحصیلی لازم را دارند، هماهنگی کنند و مجوز را بگیرند و قطعا اگر نتوانند مجوز لازم را بگیرند ما این کمپ را تعطیل خواهیم کرد. اما فعلا به آن‌ها فرصت دادیم تا برای مجوز اقدام کنند. و آن‌‌ها نیز از طریق کانال بهزیستی پیگیر هستند.»

فرماندار در ادامه‌ی صحبت‌هایش با اشاره به این موضوع که مبارزه با مواد مخدر می‌بایست به خواست عمومی تبدیل شود، اظهار داشت: «چیزی که بنده به عنوان مسئول باید اعتراف کنم، این است که دولت به تنهایی توان مقابله با این پدیده شوم را ندارد. باید مردم کمک کنند و خانواده‌ها هم بخواهند و مبارزه با مواد مخدر تبدیل به یک خواست عمومی شود. خانواده‌ها با درک اهمیت این موضوع می‌بایست شرایط را کنترل و مواظب جوان‎‌هایشان باشند. و خیرین هم می‌تواند در مسیر نجات انسان‌ها و مبارزه با اعتیاد سرمایه‌گذاری کنند. مطبوعات و رسانه نیز با اطلاع‌رسانی می‌تواند کمک بزرگی باشد.»

برآورد وجود ۸۰۰ معتاد در شهرستان گراش

فرودی با عنوان این موضوع که بحث اعتیاد و مبتلا شدن به مواد مخدر مختص عوام نیست، گفت: «بر اساس تحقیقاتی که شده است، هیچ کسی مصون نیست. هیچ گروهی نمی‌تواند بگوید که من مصونیت دارم. اعتیاد ممکن است در ادارات رسوخ پیدا کند. در سربازخانه‌ها ممکن است نفوذ پیدا کند. در مراکز فرهنگی و حتی مذهبی نیز می‌تواند نفوذ پیدا کند. در مراکز علمی در دانشگاه‌ها و مراکز و جاهای مختلف و هیچ کسی نمی‌تواند بگوید من مصون هستم. چون یک پدیده‌ی فراگیر است و گاهی اوقات یک جوان ممکن است معتاد باشد ولی تا سه سال خانواده‌ش بی‌اطلاع باشند و این خیلی خطرناک است.»

او با ذکر اینکه تریاک مصرف اول در بین معتادان در سطح شهرستان است، گفت: «میزان مصرف تریاک در بین معتادان نسبت به مواد مخدر دیگر بیشتر است اما تعداد افراد مبتلا به مواد افیونی در شهرستان گراش نسبت به میانگین کشوری کمتر است و جای امیدواری دارد که بر اساس آمار نیمه‌رسمی و برآوردی ما، حدود یک و نیم درصد جمعیتمان دچار اعتیاد شدند. ولی در کشور این میانگین به بالای دو درصد می‌رسد. به لحاظ عددی می‌توانیم بگوییم که حدود هشتصد نفر در سطح شهرستان مبتلا به مواد مخدر هستند.»

 

[1]

عکس مربوط به نشست سال گذشته است

خلاصه خبر

?در سه سطح پیشگیری، برخورد فیزیکی و درمان با مواد مخدر مبارزه می‌کنیم.

?سال گذشته بیش از یک تن مواد مخدر در شهرستان کشف و ضبط شده است.

?کمپ ترک اعتیاد موقتا اجازه ادامه فعالیت دارد اما اگر مجوزهای لازم را نگیرد تعطیل می‌شود.

۲️⃣متوسط آمار ملی اعتیاد بیش از دو درصد جمعیت است. آمار ما در در شهرستان حدود یک و نیم درصد است.

?برآورد می‌شود حدود ۸۰۰ نفر در سطح شهرستان مبتلا به مواد مخدر هستند.

?تریاک بیشتر آمار مصرف را در میان معتادان گراش دارد.