بستن

به غریبه‌ها خانه اجاره ندهید

یادداشت- دکتر امیرحمزه مهرابی: صداهای بلند و قهقهه‌های چند مرد غریبه با قیافه‌های نامأنوس، سکوت دلنشین کوچه‌پس‌کوچه‌های پاقلعه را می‌شکند. سلام می‌دهم و تلاش می‌کنم با آنان ارتباط برقرار کنم. گرم نمی‌گیرند و سوار پیکان قراضه‌شان می‌شوند و از من دور می‌شوند. شب از پدر می‌پرسم، این غریبه‌ها چه کاره‌اند؟ و در این خانه‌های قدیمی چکار می‌کنند؟

دلش پر است، لب به شِکوِه می‌گشاید که دیگر محله‌های پاقلعه امنیت ندارد. به جز چند خانواده گراشی، بقیه خانه‌های پاقلعه پر شده است از افغانی‌ها و مردان مجردی که ۱۰ تا ۱۵ نفر در یک خانه زندگی می‌کنند. ظاهراً کارگران ساختمانی هستند ولی هیچ کس از این‌ها اطلاعی ندارد.

به بهانه احوال‌پرسی به اندک همسایه‌های قدیمی باقی‌مانده در محله سر می‌زنم. از مستأجران همسایه‌های جدید و ناخوانده می‌پرسم. همگی ناراحت‌اند و دل و دماغی برای ماندن در محله‌های قدیمی ندارند. دنبال فرصتی می‌گردند که خاطرات دوست‌داشتنی گذشته خود را به ساکنین ناآشنا و دلهره‌آوران بسپارند و به جای دیگری کوچ کنند.

طرح موضوع : مستاجرانی چون شبح

بسیاری از خانه‌های محله پاقلعه و حتی سایر محله‌ها، با کمترین هزینه در اختیار مهاجرین قرار داده می‌شود. در حالی که برای سکونت آن‌ها در هیچ بنگاه معاملاتی اجاره‌نامه‌ای ثبت نمی‌شود. مشخصات دقیق و واقعی افراد و تعداد آن‌ها احراز نمی‌شود. اطلاعات افراد غریبه در اختیار مقامات امنیتی گذاشته نمی‌شود. مردم هیچ حساسیتی نسبت به تردد افراد ناشناس در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر از خود نشان نمی‌دهند و …

برای امثال من که چند ماه یک بار به گراش می‌آیند، شاید مشاهده‌ی تغییرات و افزایش چهره‌های جدید ناشی از افزایش غیر طبیعی شمار مهاجرین و گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی در شهر گراش ملموس‌تر باشد.

پدیده عجیب و نادری که فقط در گراش دارد اتفاق می‌افتد. «حضور افسار گسیخته افراد ناشناس در محله‌های قدیمی و خانه‌های متروکه». دمل چرکینی که زیر پوست شهر در حال گسترش است و توجه مردم و مسئولین هم کمتر بدان جلب می‌شود.

در نوشته‌های قبلی گفته بودم که پدیده‌های اجتماعی، علل و اسباب متعدد و مختلفی دارند. آنچه در این نوشته بدان اشاره شده، قاعدتاً، یکی از عواملی است که زمینه افزایش اقدامات مجرمانه و بروز رفتارهای نابهنجار را فراهم می‌سازد.

وقوع حوادث دهشتناک چند روزِ اخیر مثل اقدام به سرقت از ۵ منزل، آدم‌ربایی و قتل در گراش، هشداری است به مردم و مسئولین که موضوع حضور بی‌رویه غریبه‌ها در شهر را با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار دهند و از وقوع حوادث بعدی جلوگیری کنند. این ولنگاری در واگذاری اماکن به افراد ناشناس -به تعبیر یکی از نویسنده‌ها-  گراش را به بهشت سارقین و آدم‌ربایان و حتی تروریست‌ها تبدیل کرده است.

وقتی حضور یک‌روزه در اماکن عمومی مثل هتل‌ها و مسافرخانه‌ها که رفتار مراجعین در معرض دید دوربین‌ها و کارکنان هتل است، تنها با دریافت کارت شناسایی معتبر برای تمامی افراد و اطلاع آن به مراجع ذی‌صلاح امکان‌پذیر است، چگونه اجازه داده می‌شود افرادی ناشناس بدون احراز هویت، ما‌ه‌ها و بلکه سال‌ها در مکان‌هایی خلوت و به دور از ابزارهای کنترلی در گراش ساکن شوند؟!

چند پیش‌نهاد: اجاره‌ها قانونی باشد

  • وقت آن رسیده است که تمام شهروندان عزیر، جداً از واگذاری منازل و اماکن به افراد غیر بومی بپرهیزند.
  • در صورت احراز صداقت و مشخص شدن نیّت متقاضیان از حضور در گراش، صرفاً از طریق بنگاه‌های املاک معتبر و رسمی و اخذ کارت شناسایی تمامی افراد، نسبت به عقد قرارداد اجاره اقدام کنند.
  • بنگاه‌های معاملاتی طبق قانون، در اسرع وقت نسخه‌ای از اجاره‌نامه را به همراه مشخصات کامل مستأجران، به مراجع امنیتی ارسال کنند.
  • نیروهای انتظامی و امنیتی به طور مستمر و به شکل موردی و تصادفی به اماکن اجاره‌ای سرکشی کنند و  از صحت اطلاعات مطمئن شوند.
  • افراد غریبه‌ی حاضر در شهر را گاه و بیگاه احراز هویت نمایند و از نحوه حضور و محل اسکان‌شان اطمینان حاصل نمایند.
  • تمامی همشهریان عزیز با حساسیت و دقت بیشتری، حضور و رفت‌وآمدهای افراد ناشناس را به مراجع امنیتی گزارش نمایند و از به‌کارگیری غریبه‌ها قبل از اخذ تأییدیه از مراجع ذی‌ربط به شدت بپرهیزند.

 

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

14 نظر

  1. جناب دکتر،شما پیشنهاداتتون رو لطفأ به کسی پیشنهد ندین،با این پیشنهادات و این گزارش مثلأ با نیت خیرخواهانه،شما فقط دید مردم رو نسبت به غیر بومی ها عوض کردین و همه ی غیر بومی ها رو هدف گرفتین،اینکه گفتین به غیر بومی ها خونه ندین و… فکر نمیکنم آدم عاقل اینجور پیشنهاداتی بده،جای این حرفا سراغ آدمایی که فقط به فکر پول خودشون هستن برین و با اونا برخور کنین که بخاطر پول اجازه میدن هر کسی هر جایی خواست زندگی کنه و همسایه و مردم مهم نباشه واسشون،جای متهم کردن غریبه ها و غیر بومی ها،انگشت اتهام رو طرف کسانی بگیرین که خلاف میکنن،این یک چیز کاملأ مشخصه که یه گراشی که همه میشاسنش نمیره خونه گراشی دیگه دزدی،همونطور که یه لاری نمیره خونه لاری دیگه دزدی،سعی کنین جای اینکه مردم رو از غیربومی ها زده کنین،روی پذیرش هر شخصی با هر فرهنگی کار کنین،شما ناسلامتی دکتر هستین با این روش تجزیه تحلیل و پیشنهاد دادنتون،شما باید به همه جوانب نگاه کنین نه اینکه بخاطر چند نفر غریبه توی گفته هاتون ملاحظه هیچ کسیو نکنین،رشد فرهنگ یه جامعه وقتی بالا میره که آدمای با فرهنگای متفاوتم تو جامعه خودمون راه بدیم و بهشون اجازه فعالیت بدیم،نمیگم حرف شما کاملأ غیر منطقیه،ولی جا داشت حتمأ تو جمله بندیاتون دقت بیشتری میکردین و بی هوا نمیگفتین،غیر بومی ها و غریبه ها و و و …

  2. فکر کنم بهتره به جای فرار از واقعیت ها به فکر ارتقای فرهنگ شهرمون باشیم نه اینکه تا اتفاقی میفته برچسب غیر بومی به عاملان بزنیم چه بسا در خیلی از اتفاقات نقش اصلی رو بومی ها بازی کردن

  3. در جواب به خانم/ اقا raz:
    باید بگم که گراشی ها اونجور که شما فکر میکنید هم نیستن!
    میشناسیم ادمی (گراشی) رو که بعد از سرقت از چندین منزل، به دایی خودش هم رحم نکرد و از منزل دایی اش هم سرقت کرد! جالبتر اینکه وقتی دستگیر شد و ازش بازجویی کردن خودشون به سرقتاشون اعتراف کردن و بعد از مدت کمی که حبس بودن الان دوباره راست راست دارن تو شهر میگردن با وجود اینکه چندین بار بخاطر دزدی به زندان افتاده بودن قبلا !!!

  4. با سلام مطلب بالا از جناب دکتر مهرابی باز تاب منفی کنترل نشده ای در شبکه های اجتماعی ضد افراد غیر بومی داشته است .با تایید مطالب ذکر شده در مورد قانون مند کردن اجاره نامه ها لازم است چند نکته را از نظر بگذرانیم.۱. سرقت و قتل اخیر بدون این که تحقیقات پایان یافته باشد به صورت مستقیم ربط داده شده به غیر بومی ها.۲. حضور افراد غریبه در شهر کاملا قانونیست همان گونه که حضور دو هفته ای بنده در تهران و شیراز بدون هر گونه اجاره نامه یا حضور در مسافر خانه قانونیست . البته در این مدت خانه ی دوست و آشنا بوده ام.۳.رونق شهر مساوی است با افزایش مهاجر نه افزایش (غیر طبیعی )شمار مهاجرین که در مطلب ذکر شده.۴.عدم نا آشنا بودن چهره ی افراد دلیل علمی وآماری بر افزایش غیر بومی ها نیست همان گونه که خیلی از گراشی ها بنده را صرفا به این دلیل که ندیده اند غیر گراشی فرض کرده اند.۵.زادگاه من پا قلعه است و سال ۸۴ بنا به کاری که به بنده داده شد به بیشتر خانه های قدیمی گراش در تمام نقاط سر زده و حتی وارد شده ام بیشتر خانه ها با وجود قدیمی بودن در آن زمان هنوز دست خود گراشی ها بود در این زمینه هم اطلاعات آماری دقیق لازم است نه حدس و گمان.۵.احراز هویت گاه و بیگاه باعث کم شدن جرم نمیشود.گراش جزیره جدا از ایران نیست فرض کنید پلیس راه بپرسد کجا میروی و اهل کجایی هر جوابی برای فرد ایرانی شناسنامه دار ممکن است برای پلیس قانع کننده باشد .بدون وقوع جرم چگونه میشود او را گناهکار فرض کرد!.۶. به یاد ماندنی ترین دزدی و فساد در گراش مربوط به آقای نجفی غیر گراشی بود که با همکاری دوستان گراشی اش به ثمر نشست همان کسانی که سود گرفتند و شرعیش دانستند و باعث رکود چند ساله در گراش و ضرر تر و خشک شدند.۷.در زمینه امور اجتماعی مطلق نگر نباشیم و از غیر بومی ها چهره ای غیر واقعی نسازیم.به قول دوستی که در بالا نظر داده قانون ملاک باشد.

  5. ۱. قال الامام علی – علیه السلام – : لا قحَهَ کَالبُهتِ.

    «غرر الحکم، ح ۴۴۳۸»

    امام علی – علیه السلام – فرمود: هیچ بی شرمی و وقاحتی چون بهتان زدن نیست.

    ۲. قال الامام الصادق – علیه السلام – : مَن اِتَّهَمَ أخَاهُ فی دِینِهِ فَلا حُرمَهَ بَینَهُمَا.

    «الکافی، ج ۲، ص ۳۶۱»

    امام صادق – علیه السلام – فرمود: هر کس به برادر دینی خود تهمت زند حرمتی میان آن دو به جا نمی‏ماند.

    ۳. قال الامام علی – علیه السلام – : اَلبُهتَانُ عَلَی البَرِئِ أعظَمُ مِنَ السَّمَاءِ.

    «بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۳۱»

    امام علی – علیه السلام – فرمود: بهتان زدن به آدم بی گناه (گناهش) بزرگتر از آسمان است.

    ۴. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : مَن بَهَتَ مُؤمِناً أَو مُؤمِنَهً أَو قَالَ فِیهِ مَا لَیسَ فِیهِ أقَامَهُ اللهُ تَعَالی یَومَ القِیَامَهِ عَلَی تَلٍّ مِن نَّارٍ، حَتَّی یَخرُجَ مِمَّا قَالَهُ فِیهِ.

    «عیون الاخبار الرضا – علیه السلام -، ج ۲، ص ۳۳»

    پیامبر خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: هر کس به مرد یا زن مؤمن بهتان زند یا درباره او چیزی بگوید که از آن مبراست، خداوند متعال در روز رستاخیز او را بر تلّی از آتش نگه دارد تا از حرف خود درباره آن مومن برگردد.

    ۵. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : … وَ أَمَّا عَلامَهُ الفَاسِقِ فَأَربَعَهٌ: اَللَّهوُ، وَ اللَّغوُ، وَ العُدوَانُ، وَ البُهتَانُ.

    «بحار الانوار، ج ۱، ص ۱۲۰»

    پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – فرمود: فاسق چهار نشانه دارد: (اشتغال به) لهو، لغو، دشمنی و بهتان.

    ۶. قال أبی عبد الله – علیه السلام – : مَن بَاهَتَ مُؤمِناً أَو مُؤمِنَهً بِمَا لَیسَ فِیهِمَا حَبَسَهُ اللهُ عَزَوَجَلَ یَومَ القِیَامَهِ فی طِینَهِ خَبَالٍ، حَتَّی یَخرُجَ مِمَّا قَالَ، قُلتُ: وَ مَا طِینَهُ خَبَال؟ قَالَ: صَدِیدٌ یَخرُجُ مِن فُرُوجِ المُؤمِسَاتِ یَعنِی الزَّوَانِی.

    «معانی الاخبار، ص ۱۶۴»

    امام صادق – علیه السلام – فرمود: هر کس به مرد یا زن مؤمن بهتان زند خداوند در روز رستاخیز او را در طینت خبال نگه دارد تا حرف خود را پس گیرد. (ابن ابی یعفور می‏گوید) عرض کردم: طینت خبال چیست؟ حضرت فرمود: چرک و زردابه‏ای است که از شرمگاه زنان فاحشه بیرون می‏آید.

    ۷. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : مَن صَامَ شَهرَ رَمَضَانَ فَاجتَنَبَ فِیهِ الحَرامَ وَ البُهتَانَ رَضِیَ اللهُ عَنهُ وَ أوجَبَ لَهُ الجَنَانَ.

    «بحار الانوار، ج ۳۹، ص ۳۴۶»

    پیامبر خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد و از کارهای حرام مخصوصا بهتان دوری کند، خدا از او راضی شود و بهشت را بر او واجب کند.

    ۸. قال الامام علی – علیه السلام – : المُؤمِنُ لا یَغُشُّ أَخَاهُ، وَ لا یَخُونُهُ، وَ لایَخذُلُهُ، وَ لا یَتَّهِمُهُ.

    «الخصال، ج ۲، ص ۶۲۲»

    امام علی – علیه السلام – فرمود: مومن با برادر مومنش فریبکاری نمی کند و به او خیانت نمی ورزد و او را خوار نمی سازد و به او تهمت نمی زند.

    ۹. قال الامام زین العابدین – علیه السلام – : مَن رَمَی النَّاسَ بِمَا فِیهِم رَمُوهُ بِمَا لَیسَ فِیهِ.

    «بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۱۶۰»

    امام سجاد – علیه السلام – فرمود: هر کس به مردم عیبی را که دارند نسبت دهد، مردم به او عیبی را که ندارد نسبت دهند.

    ۱۰. قال الامام علی – علیه السلام – : مَن دَخَلَ مَدَاخِلَ السُوءِ اِتَّهَمَ.

    «بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۹۱»

    امام علی – علیه السلام – فرمود: هر که به جاهای بد رفت و آمد کند، مورد بدگمانی و تهمت واقع شود.

    ۱۱. قال الامام الصادق – علیه السلام – : إذَا اِتَّهَمَ المُؤمِنُ أخَاهُ اِنمَاثَ الإیمَانُ مِن قَلبِهِ کَمَا یَنمَاثُ المِلحُ فی المَاءِ.

    «الکافی، ج ۲، ص ۳۶۱»

    امام صادق – علیه السلام – فرمود : هرگاه مؤمن به برادر (دینی) خود تهمت زند، ایمان در قلب او ناپدید می شود همچنان که نمک در آب حلّ می‏شود.

    ۱۲. قال الامام علی – علیه السلام – : إیَّاکَ وَ مَوَاطِنَ التُّهَمَهِ وَ المَجلِسَ المَظنُونَ بِهِ السُّوءُ، فَإنَّ قَرینَ السُّوءِ یَغُرُّ جَلِیسَهُ.

    «بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۹۰»

    امام علی – علیه السلام – فرمود : از رفت و آمد به جاهای تهمت برانگیز و مجالسی که گمان بد به آنها برده می‏شود بپرهیز؛ زیرا دوست بد همنشین خود را می‏فریبد.

    ۱۳. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : أولَی النَّاسِ بِالتُّهَمَهِ مَن جَالَسَ أَهلَ التُّهَمَهِ.

    «أمالی شیخ صدوق، ص ۲۸»

    پیامبر خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: سزاوارترینِ مردم به تهمت، کسی است که با متهمان و افراد مظنون همنشینی کند.

    ۱۴. قال الامام علی – علیه السلام – : مَن وَقَفَ نَفسَهُ مَوقِفَ التُّهَمَهِ فَلا یَلُومَنَّ مَن أسَاءَ بِهِ الظَّنَ.

    «بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۹۰»

    امام علی – علیه السلام – فرمود: کسی که خود را در معرض تهمت قرار دهد نباید کسی را که به او گمان بد برد، سرزنش کند.

    ۱۵. قال الامام علی – علیه السلام – : اَلمُؤمِنُ لا یَغُشُّ أخَاهُ وَ لا یَخُونُهُ وَ لا یَخذُلُهُ وَ لا یَتَّهِمُهُ وَ لا یَقُولُ لَهُ: أنَا مِنکَ بَرِئٌ.

    «بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۴۳»

    امام علی – علیه السلام – فرمود: مومن با برادر مومنش فریبکاری نمی کند و به او خیانت نمی ورزد و او را خوار نمی سازد و به او تهمت نمی زند و به او نمی گوید من از تو بیزارم.

    ۱۶. قال أبو عبد الله – علیه السلام – : لَیسَ لَکَ أَن تَأتَمِنَ مَن غَشَّکَ، وَ لا تَتَّهِمَ مَنِ ائتَمَنتَ.

    «قرب الاسناد، ص ۳۵»

    امام صادق – علیه السلام – فرمود: هر کس تو را فریب داد نباید امین بشماری و هر کس را امین یافتی متهم نکن.

    ۱۷. قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : لَیسَ لَکَ أن تَتَّهِمَ مَن قَد اِئتَمَنتَهُ، وَ لا تَأمَنَ الخَائِنَ وَ قَد جَرَّبتَهُ.

    «قرب الاسناد، ص ۴۰»

    امام صادق – علیه السلام – فرمود: حق نداری کسی را که امین یافته ای متهم کنی و نباید به خائن اطمینان کنی در حالی که او را آزموده ای.

    ۱۸. قال الامام الصادق – علیه السلام – : إنَّ مِنَ الغِیبَهِ أَن تَقُولَ فی أَخِیکَ مَا سَتَرَهُ اللهُ عَلَیهِ، وَ إنَّ مِنَ البُهتَانِ أَن تَقُولَ فی أخیکَ مَا لَیسَ فِیهِ.

    «بحار الانوار، ج ۲، ص ۲۴۸»

    امام صادق – علیه السلام – فرمود: غیبت آن است که در مورد برادرت آنچه را خدا پوشانده بیان کنی و بهتان آن است که آنچه در او نیست را به او نسبت دهی.

  6. اینکه حمید آقا فرمودند به یادماندنی ترین دزدی همان اقای نجفی بود و همکاری بسیار صمیمانه با شریک گراش (هاشون) زبانم را بند آوردی و قفلی بود بر تمام درد ها

    و این که اقای مهرابی فرمودند و سعی داشتند این مطلب را القا کنند که بعله کلیه غریبه ها از بیخ و بن بد هستند (به استعاره بسیار شفاف و روشن)
    بعد اومدم تجزیه و تحلیل کردم دیدم خیلی از مسئولین خدوم گراش نیز غریبه ها هستند، کمی هنگ کردم و …….. خود بخوان تا اخر

    جناب آقای مهرابی کمی عینک بد بینی بر دارد در رابطه با مسائل اجتماعی نمی توان مثل آزمایشگاه تز داد و نشست ببینم نتیجه گوگرد با شیروپنیر چی میشه

    ما می بایست راه درست را اول پیدا کنیم بعد انرا بسط دهیم

  7. اولا این تیتر منفی که القا برداشت منفی می کند گویا از سوی مدیرات سایت گریشنا انتخاب شده است . در حالی که تیتر اصلی آن « زیر پوست شهر چه خبر است» بوده است . بhttp://gerashnama.ir/news/show/2552/%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%87%D8%B1
    ثانیا اگر به اصل متن دقت کنید به روشنی به مشکل اشاره شده است :
    «بسیاری از خانه‌های محله پاقلعه و حتی سایر محله‌ها، با کمترین هزینه در اختیار مهاجرین قرار داده می‌شود. در حالی که برای سکونت آن‌ها در هیچ بنگاه معاملاتی اجاره‌نامه‌ای ثبت نمی‌شود. مشخصات دقیق و واقعی افراد و تعداد آن‌ها احراز نمی‌شود. اطلاعات افراد غریبه در اختیار مقامات امنیتی گذاشته نمی‌شود. مردم هیچ حساسیتی نسبت به تردد افراد ناشناس در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر از خود نشان نمی‌دهند و … »
    در اینجا بحث روی افراد ناشناسی است که احراز هویت نمی شوند نه غیر بومیانی که رسما و قانونا در این شهر یا هر شهر دیگری به انجام وظایف شریف خود مشغولند .
    به بخش دیگری از یاد داشت دقت بفرمایید :
    «چگونه اجازه داده می‌شود افرادی ناشناس بدون احراز هویت، ما‌ه‌ها و بلکه سال‌ها در مکان‌هایی خلوت و به دور از ابزارهای کنترلی در گراش ساکن شوند؟! »

  8. به نظر من این مشکل خالی شدن محله پاقلعه و اجاره دادن به غریبه ها خود شهرداری میتونه حل کنه فقط کافیه بگه طرح قدیم یا همون پاقله واسه ساخت و ساز اجازه کار مجانی . حداقل از روند خالی شدن و رفتن بجای تا حدودی جلوگیری میشه

  9. سلام احسنت بردکتر.دست مریزاد
    واقعا هم همین طورهست که شما میگید.بعضی از ورودی های بی مورد به شهر، امنیت عموم رابه خطرانداخته است.
    وقت آنست که کاری بکنیم…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر
scroll to top