- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

لایحه منطقه ویژه اقتصادی لار دوباره به مجلس رفت

هفت‌برکه (گریشنا): منطقه ویژه اقتصادی لار بعد از تصویب در هیات دولت، برای نهایی شدن به مجلس فرستاده شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، پنجشنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۶ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی این لایحه را طی نامه‌ای برای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

در ماده واحده این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود در استان فارس منطقه ویژه اقتصادی لار را در محدوده‌ای که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، ایجاد نماید. منطقه ویژه یادشده بر اساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ اداره خواهد شد.

در مقدمه توجیهی این لایحه نیز آمده است: یکی از ابزارهای لازم برای توسعه صادرات و ایجاد اشتغال در کشور، کاهش موانع قانونی است که این امر از طریق تاسیس مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی میسر است. لذا به منظور رفع موانع رشد و توسعه و ایجاد رونق اقتصادی در استان فارس، این لایحه برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود.

در حال حاضر در استان فارس منطقه ویژه اقتصادی شیراز [1] و منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد [2] فعال است و تاسیس منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان‌های جهرم و فسا در مرحله تصویب است. تاسیس منطقه ویژه اقتصادی از برنامه‌های اصلی جمشید جعفرپور در زمان تصدی نمایندگی مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی بوده است.

پیشینه خبر: دومین ارسال لایحه به مجلس

به نوشته سایت دکتر جعفرپور، لایحه منطقه ویژه اقتصادی لارستان یک بار در دولت دهم برای مجلس نهم ارسال شده بود که با شروع به کار دولت یازدهم، لایحه از مجلس بازپس گرفته شد تا مجددا مراحل کارشناسی و تایید و تصویب آن در دولت جدید انجام شود.

۱۵ تیرماه ۱۳۹۵ بعد از ارسال لایحه ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی به مجلس سایت دکتر جعفرپور (+)  [3]در مورد روند بررسی منطقه ویژه اقتصاد لارستان نوشت: «با توجه به واقعیت‌های موجود، بودجه دستگاه‌های دولتی و نبود اعتبار در سازمان شرکت‌های صنعتی (که مسئول سرمایه‌گذاری برای آماده‌سازی زیرساخت‌های منطقه ویژه لارستان بود) از دبیرخانه مناطق ویژه درخواست شد که مسئولیت راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری منطقه ویژه لارستان به بخش خصوصی سپرده شود که این موضوع در مرحله نهایی بررسی و ان شاء الله تصویب قرار دارد که به دنبال آن مراتب از سوی دولت محترم به مجلس اعلام گشته و در کنار مناطق ۱۲گانه فعلی در مجلس شورای اسلامی در مسیر بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.»

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ جعفرپور از تصویب لایحه منطقه ویژه اقتصادی لارستان خبر داد. (خبر در سایت جعفرپور [4])

منطقه ویژه اقتصادی چیست؟

مناطق ویژه اقتصادی بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۴ مجلس تاسیس می‌شوند.

معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی ، صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان از مزایای اصلی مناطق ویژه اقتصادی است.

مناطق ویژه اقتصادی با مناطق ازاد مانند کیش و قشم متفاوت است. در مناطق ویژه ورود و خروج اتباع خارجی بر اساس ضوابط داخل کشور است و همچنین خرده‌فروشی در این مناطق فقط به اتباع خارجی مجاز است.