- هفت‌برکه | گریشنا - https://7berkeh.ir -

صدای خوش کلنگ در خانه شهیدان عظیمی

گریشنا (هفت‌برکه): مرمت خانه شهیدان عظیمی که اداره میراث فرهنگی و موزه مردم‌شناسی شهرستان گراش را در خود جای داده است، از دیروز پنج‌شنبه ٢٢ تیرماه شروع شد.

به گفته‌ی مهندس جواد اسدی، سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان گراش و ناظر کارگاه مرمتی این پروژه، این نخستین پروژه مرمتی شهرستان گراش است که با بودجه‌ای ۹۰ میلیونی کلید می‌خورد. اسدی می‌گوید: «نصف این بودجه با همکاری جناب فرودی، فرماندار گراش، و از محل بودجه دو درصد نفت و گاز، و نصف دیگر آن از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و با پیگیری‌های دکتر امیری، مدیر کل میراث فرهنگی فارس، و مهندس معینی، معاون مدیر کل، تامین شده است. پیمانکار پروژه هم مهندس جوکار است که از شیراز این پروژه را تحویل گرفته است.»

مهندس اسدی مراحل مرمت خانه شهیدان عظیمی را اینچنین برشمرد: «با توجه به اینکه بودجه تصویب شده بود و اگر سریع‌تر اقدام نمی‌شد، برگشت می‌خورد، مجبور شدیم هرچه ‌سریع‌تر فاز نخست کار مرمتی را با خاک‌برداری حیاط خانه شهیدان عظیمی شروع کنیم. بعد از خاک‌برداری، باید تاسیسات ساختمان را در کف حیاط در نظر بگیریم. مهم‌ترین مورد، تاسیسات آب‌های سطحی است. با توجه به اینکه سطح حیاط از سطح مبنای کوچه پایین‌تر است، با حفر چاه می‌توانیم بحث آب‌های سطحی را حل کنیم. بعد از مرمت و بهسازی کف حیاط، سقف این خانه تاریخی و همچنین اتاق‌های ضلع شمالی خانه مرمت خواهد شد.»

پیش از این نیز با همکاری فرمانداری و شورای شهر، و با نظارت مهندس اسدی، یکی از اتاق‌های ضلع شمالی خانه شهیدان عظیمی جهت استقرار اداره میراث فرهنگی شهرستان گراش مرمت شده بود. ناظر کارگاه مرمتی می‌گوید: «این نخستین پروژه اصولی مرمتی با کار کارشناسی در شهرستان است و ما امیدواریم این شروعی باشد برای کارهای مرمتی دیگر بناها و خانه‌های تاریخی. چون متاسفانه این ذهنیت ایجاد شده است که فقط می‌شود این خانه‌ها را تخریب کرد و کاربرد دیگری ندارد.»

سرپرست اداره میراث فرهنگی گراش در پایان از اختصاص بودجه ۱۵۰ میلیونی به این اداره نیز خبر داد: «ان شاء الله برای امسال نیز با پیگیری فرماندار گراش، بودجه ١۵٠ میلیونی برای اداره میراث فرهنگی شهرستان در نظر گرفته شده و تصویب شده است.»

[1]