بستن

دوربین‌های امنیت‌ساز یا جریمه‌ساز؟

گریشنا اسماعیل فقیهی: هفته‌ی پیش اعلام گردید که ۱۳ دوربین برای کنترل امنیت و ترافیک شهر گراش به زودی نصب خواهد شد (خبر در گریشنا). در شرح خبر مشخص گردید که از این ۱۳ دوربین، ۸ دوربین آن ترافیکی و ۵ دوربین آن برای امنیت شهر است.

 این خبر درست موقعی اعلام شد که به خاطر سرقت‌ها و دیگر اتفاقات ناگوار اخیر، حس ناامنی در شهر اوج گرفته است و همه منتظر اقداماتی از سوی مسئولین شهر بودند. اما متاسفانه با مقایسه‌ی تعداد دوربین‌ها، به این نتیجه می‌رسیم که همه‌ی این هیاهوی تبلیغاتی فقط برای این است که بتوان هر چه بیشتر از دوربین‌های ترافیکی به عنوان منبع درآمد برای تعدادی از ارگان‌های دولتی سود برد، و نه از دوربین‌های امنیتی برای امنیت شهر.

در جاده‌ی شیراز تا گراش هم هشت دوربین ترافیکی وجود ندارد که این ارگان‌ها می‌خواهند به همین تعداد در سطح شهر با این همه دست‌انداز و پیچ‌وخم، به بهانه‌ی امنیت من و شما، دوربین نصب و برای خودشان درآمدزایی کنند. اگر پلیس راهنمایی و رانندگی واقعا به ترافیک شهری اهمیت می‌داد، به جای کمین کردن در نقاط مخفی شهر و جریمه‌های بجا و نابجا، گشتی در خیابان‌های شلوغ شهر می‌زد و از پارک‌های دوبل و دیگر تخلفات که باعث بی‌نظمی خیابان‌ها می‌شود، جلوگیری می‌کرد.

مشکل الآن شهر این نیست که کسی به جای سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کند، یا این که فلان ماشین از چراغ قرمز عبور کند، یا فلانی با موتور در کمربندی کورس بگذارد. مشکل اصلی شهر این حس ناامنی حاصل از تجاوز به عنف، آدم‌ربایی و قتل است که اخیرا رخ داده، و خبر شناسایی حتی یک نفر از آنان نیز منتشر نشده است.

فقط پنج دوربین امنیتی در شهر نصب می‌شود که به هیچ ‌وجه کفاف پوشش شهر را ندارد. حداقل چهار دوربین برای پوشش ورودی‌ها و خروجی‌های دو طرف شهر مورد نیاز است و چندین و چند دوربین در تقاطع‌های شلوغ. حتی اگر هر سیزده دوربین هم از نوع امنیتی باشد، باز هم پوشش کافی را به ما نمی‌دهد.

ممکن است که بگویند دوربین‌های ترافیکی کار امنیتی را نیز انجام می‌دهند؛ اما هر کسی که کمی با دوربین کار کرده باشد می‌داند که اینها سیستم کاملا متفاوتی دارند. دوربین‌های ترافیکی به سمت پایین زوم می‌شوند و مختص خواندن پلاک و نوع خودرو هستند، در حالی که دوربین‌های امنیتی طوری طراحی می‌شوند تا از یک زاویه باز، حداکثر فضا را پوشش دهند. علاوه بر این، دوربین‌های ترافیکی فضای ذخیره‌سازی بسیار کمتری نسبت به دوربین‌های امنیتی دارند. معمولا دوربین‌های ترافیکی حداکثر تا چند ساعت بیشتر ذخیره‌سازی ندارند، اما دوربین‌های امنیتی باید اطلاعات مربوط به حداقل یک ماه را ذخیره کنند.

این پروژه می‌توانست کار بسیار مثبتی باشد، اگر فقط دوربین‌های امنیتی نصب می‌شد. اما با این کار، مشخص شد که تعدادی از ارگان‌ها فقط و فقط به درآمد آن سازمان فکر می‌کنند و نه چیز بیشتر، و می‌خواهند از این جو متشنج حداکثر استفاده را برای درآمدزایی خود ببرند.

20 نظر

  1. آفرین
    دقیقا هدف همین بود
    از هفته دیگه قبض جریمه هامون فقط اضافه میشه
    هرکدوم به یه راهی میخوان جیب مردم رو خالی کنن
    امنیت که خیلی وقته نداریم

  2. والا فقط تو گراش هست که پلیس اینقدر کمین میکنه و منتظر کوچکترین خلافی هست. جلو این ماشین رو بگیرن، جلوی اون موتور رو بگیرن! بجای اینکار اگه کمی فرهنگ سازی میشد یا آموزش هایی برای افرادی که اطلاعی از چنین تخلفاتی ندارن، بزارن بهتر بود.

    بیشترین مشکل گراش هم تنگی خیابان تو شهر هست.

    حالا راه حل چیسسست؟؟؟

  3. امان از پلیس راهنمایی و رانندگی شهر گراش
    امان از سودجویانی که بفکر جیب خودشون هستند نه آسایش مردم
    کو گوش شنوا….وگرنه امان‌ها بسیاره.
    موید باشنددددددد

  4. دیروز در یه مغازه بدبختو پلمپ کردن که چرا اسم مغازه ات خارجیه بنده خدا میگفت همین اسم هم تو لار هست و هم اوز و هم شیراز ،،ماموره میگفت اینجا گراشه فرق داره ،،،حالا دوروزه درب مغازه بسته است کی باید جواب گوی ضرر و زیان این بنده خدا بشه ،نمیدونم چه جوری باید تو این خراب شده یه لقمه نون حلال دراورد،،

  5. مقصر خودمون هستیم به افراد بیگانه بها میدیم زود باهاش….. میشیم و پارتی و غیره آخه چرا همش گراش باید این اتفاق بیافته این مسئولین کجا هستن سرشون کردن تو برف

  6. اگر نه راه دور بلکه لار تشریف ببرید موتور سیکلت های قراضا وباشماره قدیم درخیابانها موج می زنند ولی نوبت به شهر خودمون که رسید هرنوع اجحافی را درنظرمیگیرن وسریع موتور را به پارکینگ میبرند

  7. این دوربینها رو قراره چه کسی چک کنه؟ راهنمایی رانندگی یا نیروی انتظامی؟ کلا دو مقوله ی جداست این دوربینها. اگر قراره نیروی انتظامی چک کنه چه ربطی به دوربینهای ترافیکی داره و اگه قراره راهنمایی رانندگی چک کنه، امنیت شهر چه ربطی به اونها داره؟

  8. طبیعیه که اینجور اتفاقهایی دوباره سر ملت ساکته گراش بیارن.چه گراش چه هرجای ایران تا حالا کاری انجام ندادن که به نفع ملت باشه

  9. یادمه مرحوم اسدی لاری که فوت شد مردم کلی کامنت گذاشته بودن که ما امنیت نداریم
    یه روز بعد از مرگ مرحوم نزدیک فلکه کلی موتور گرفته بودند…!!!
    نه مثل همیشه
    همچین گسترده تر بود.
    لابد اینم واسه امنیت شهره دیگه…
    ما که حرفی نداریم لابد “حکمتی توش هست”!!!
    میدونید که میگن: “کار خدا بی حکمت نیست”!!!

  10. اره واقعا هیچمدوم از مسئولای گراش به فکر مردم نیستن فقط به فکر این هستند که چجوری جیب خودشونو پُر کنن?

  11. با سپاس جناب فقیهى گرامى
    اولین باریست که یک شخص درد مردم را بزبان میاره اونم در گراش
    از کامنتهاى بازدیدکنندگان پیداست همه با هم همدل هستیم در این موضوع
    کلیات را دوستان گفته اند
    با سپاس از همه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 نظر
scroll to top