بستن

پرواز سه پرنده‌‌ی گمنام بر دست‌های گراشی‌ها به سوی اوز

هفت‌برکه (گریشنا): پنجشنبه گراش میزبان سه تن بود که در گمنامی، نامور شده بودند. سه شهید گمنام دفاع مقدس بعد از تشییع در گراش، در اوز به خاک سپرده شدند.

برنامه تشییع شهدای گمنام در گراش ساعت ۱۰ صبح ۲۹ تیرماه ۱۳۹۶ از روبه‌روی شهرداری تا حسینیه اعظم برگزار شد. این مراسم با نوحه‌خوانی و حضور اندوهبار مردم برپا شد.

از سه شهید گمنامی که در اوز دفن شدند، دو شهید ۱۵ و ۳۶ساله از عملیات خیبر، جزیره مجنون و یک شهید ۱۷ساله از عملیات بدر، شرق رودخان و دجله هستند.

در همین روز ۵ شهید گمنام شهر لار، روبه‌روی پارک ملت و در بوستان شهدای گمنام؛ سه شهید گمنام اوز در گلزار شهدا؛ و شهید گمنام لطیفی در مقبره شهدای گمنام به خاک سپرده شدند.

با کمی تاخیر، عکس‌های زیبای مجید افشار را از وداع مردم گراش و اوز با شهدای گمنام بببنید:

دبیر عکس پایگاه خبری هفت‌برکه دبیر انجمن فیلم و عکس گراش

3 نظر

  1. اگه اهل فن پاسخ بدن ممنون میشم این سوال سالهاست ذهن خیلی ها رو به خود مشغول کرده اینکه هر از گاهی چند قطعه از بدن یک فرد بیارن به عنوان شهید گمنام، از کجا معلوم این قطعات بدن سربازان بعثی عراق نباشند؟ !چون پلاک هم ندارند دیگه.

    سوال دوم اینه که با گذشت ۲۹ سال از جنگ تحمیلی خب مکانهای جنگی مشخص هست و همه اینها رو در عرض یکسال میشه اون مناطق رو پاکسازی کرد، چه هدف و انگیزه ای پشت این مراسمها هست که هر چند ماه یا جندسال یکبار اینها رو میارن؟ آیا احساس داغ دیدگان که فرزند و پدرشون رو در جنگ از دست دادن با این کار تحریک نمی کنید؟! چه سیل اشکهایی دیدم از بچه ها که ساعتها و روزها داشتن به این جنازه ها فکر میکردن و ترس و اضطراب چنان همه وجودشان رو فرا گرفته که از زندگی و تحصیل افتادن. خدا کنه سوءاستفاده ابزاری و سیاسی از شهیدان نشه که چون خودمم خانواده شهید هستم نه خودم و نه خانواده مون هرگز نمی بخشیم.
    امیدوارم پاسخ قانع کننده ای بشنویم
    یا حق

  2. سلام قولامن رب رحیم
    علارغم مشخص شدن هویت تعدادی ازشهدای گمنام (شهیدحسین خان احمدی بعداز۲۷سال ازطریق ازمایش DNAشناسایی شدو…)ولی کماکان چندین هزارشهدای ایرانی هنوزپیدانشده ومفقودند؛لذاطبیعی است که هرازگاهی این شهدای گمنام تفحص شده توسط مردم تشییع بشود.
    البته اینگونه نیست که هرجسدی که پیداشدبگن شهیدایرانی است بلکه تفحص این اجساد بیشتر درمناطقی صورت می گیرد که نیروهای ایرانی حضورداشته اند وباکمک مشورت دادن همخدمتی های شهید بدین گونه که همرزم شهیدکه هم اکنون زنده است اززمان سال های جنگ خاطراتشان تعریف میکنندومناطق عملیاتی بیان شده واکاوی می شود.همچنین ازاشیای باقی مانده کنارشهیدمعلوم می شودکه جسدایرانی است چه آنکه خودکار،کلاه،شلوار،سربند ودیگرمواردیافت شده سربازان ایرانی با عراقی ها تفاوت داشته است ؛بااینهمه،ازمتدنوین ازمایش برروی جسدنیزبهره برده می شود.
    وچه بسا بدین دلیل هرازگاهی اجسادشهدای گمنام رو میارن نه یکباره ،چونکه اجساد تحویل مرکزازمایش DNAداده می شود وبدان خاطر که سالهاست ازعمرجسدمی گذرد وشناسایی هویت اجسادزمان برمی باشد فلذا بعدازکدگزاری اجساد شروع می کنند به بررسی هویت شهید وبعدازموفقیت درشناسایی براساس کدمذکورتعیین می شود که این شهید گمنام چه شهیدی است.
    وبرخی شهدانیزباالگوبرداری ازسیره حضرت زهراس خودخواسته اند گمنام بمانند.
    جمع بندی :اولاباتوجه به اینکه درامرتفحص دقت وتلاش زیادی صورت می گیرد باید این شهدای گمنام راایرانی بدانیم وچون شهدا مقام ویژه وعندربهم یرزقون دارند فلذاازاین فرصت استفاده کنیم وباتشییع پیکرشان درتوسل به سوی خدا بهره ببریم.
    برفرض اینکه عراقی باشند (که احتمال ضعیفی است )ما وظیفه خودکه درقبال زحمات شهدابرگردن داشته ایم عمل کرده ایم ولی این فاتحه خواندن ها ودعاهای ما به حال ظالم سربازان عراقی سودی ندارد کما اینکه درکنارقبرامام رضاع قاتل اهل بیت خوابیده دعای زائران به حال قاتل اثری نداردوازعذابهایش تخفیفی صورت نمی گیرد.
    همیشه موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top