- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

عضویت شورا چقدر درآمد دارد؟

فاطمه یوسفی – افسانه گراش: تب و تاب انتخابات شورای اسلامی شهر کمتر شده است اما حواشی و گمانه‌های آن هنوز ادامه دارد. یکی از شهروندان در نظری درباره حقوق دویست میلیون تومانی اعضای شورای شهر پرسیده بود. این اعداد عجیب که در ذهن مردم وجود دارد، بهانه‌ای شد تا به سراغ اعضای شورای چهارم برویم و بپرسیم در طول مدت حضور در شورا چقدر حقوق یا حق جلسه دریافت کرده‌اند؟

شورا حقوق ندارد، حق جلسه می‌دهیم

عبدالرضا هرمزی، نایب رییس و سخنگوی شورای شهر، با این توضیح که ما چیزی به عنوان حقوق دریافت نمی‌کنیم و پرداختی‌ها در واقع حق جلسه است، گفت: «معمولا یک‌شصتم بودجه شهرداری در اختیار شوراست. حق جلسات نیز تنها مختص به جلسه‌های رسمی و منظمی است که در محل شورای شهر برگزار می‌شود، و هر جلسه‌ای خارج از محل شورا، حتی اگر مرتبط با شورا باشد، شامل این هزینه نمی‌شود. در صورت برگزار نشدن جلسه یا تغییر محل جلسه به مکان‌های دیگر نیز این هزینه شامل اعضا نمی‌شود.»

اما آیا اعضای شورا می‌توانند برای دریافتی بیشتر، بیشتر جلسه برگزار کنند؟ هرمزی می‌گوید: «میزان ساعات برگزاری جلسه‌ها برای کلان‌شهرها شصت ساعت، و برای شهرستان‌ها پنجاه ساعت در نظر گرفته شده است. در شورای شهر گراش ما دو بار در هفته شنبه‌شب‌ها و روز چهارشنبه جلسات را برگزار می‌کردیم.»

حق ماموریت نیز بخش دیگری از پرداختی به اعضای شوراست. این ماموریت‌ها بیشتر برای شرکت در جلسات مرکز استان است. سخنگوی شورا می‌گوید: «حق ماموریت روزی شانزده هزار تومان است. که معمولا من و بقیه اعضا بدون استثنا با وسیله شخصی، محل اسکان شخصی و هزینه‌های شخصی این ماموریت‌ها را انجام می‌دادیم.»

در مورد کمیسیون‌های مرتبط، معمولا اعضای شورا، یا یک عضو به نمایندگی از شورا، موظف هستند در دو یا سه کمیسیون شرکت کنند. هرمزی نگاهی هم به حق جلسات مهم‌ترین کمیسیون‌ها دارد: «کمیسیون ماده ۷۷ که سالی دو جلسه برگزار می‌شود و مبلغ پرداختی به اعضای کمیسیون برای شرکت در آن، پنجاه هزار تومان است. و کمیسیون ماده ۱۰۰ که دو هفته یک بار برگزار می‌شود و به ازای بررسی هر پرونده، مبلغی پرداخت می‌شود.»

هر عضو شورا ماهیانه چقدر دریافت می‌کند؟

اما اگر بخواهیم این‌ها را جمع کنیم، آخر هر ماه چقدر به یک عضو شورا پرداخت می‌شود؟ هرمزی در مورد دریافتی شخص خودش می‌گوید:‌ «حق جلسه‌ای که در طول این مدت به صورت ماهانه من دریافت کرده‌ام، بر حسب حضور در جلسه‌ها و تشکیل جلسه‌ها، بین ۵۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است. البته می‌توانم این را ادعا کنم که حق جلسات من و آقای مهرابی به نسبت دیگر اعضا کمتر هم بوده است، چرا که جلسه با حضور رئیس و نائب رئیس می‌تواند برگزار شود. یعنی جلسه‌هایی بوده که آقای مهرابی حضور نداشتند و مثلا شیراز بودند، ولی با حضور من جلسه برگزار شده، و حق جلسه به آقای مهرابی تعلق نگرفته است؛ و همین‌طور بالعکس.»

حبیب‌الله مهرابی، رئیس چهارمین شورای اسلامی شهر گراش، هم با یک توضیح دریافتی خود را به خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید: «حضور در شورا شغل نیست. سنوات ندارد. بازنشستگی، بیمه و هیچ مزایایی ندارد. حق جلسات هم تنها به جلساتی تعلق می‌گیرد که به صورت رسمی در محل شورای شهر برگزار شود و منتهی به صورت‌جلسه شود. در کل حقوق شورا در صورت ماموریت و جلسات کمیسیون‌ها، بین هفتصد تا یک میلیون تومان متغیر است. برای جلوگیری از قضاوت اشتباه نیز پیشنهاد می‌کنم با حسین مهروری، مسئول امور مالی شهرداری، تماس بگیرید و بپرسید در سال ۹۵ از محل بودجه شهرداری چند درصد متعلق به شورا بوده است و نحوه واریز به چه شکل بوده است.»

حسین مهروری در جواب به ما گفت: «طبق قانون و بخش‌نامه، به نسبت درآمد‌های اخذ شده‌ی شهرداری در شهرهایی با جمعیت بین بیست تا پنجاه هزار نفر، یک و نیم درصد بودجه شهرداری متعلق به شورا است. در سال ۹۵، صد و شصت و دو میلیون تومان به شورا پرداخت شده است؛ و در سال ۹۶ تا به حال ۱۰ میلیون، که نحوه‌ی هزینه‌کرد نیز بر اساس بودجه‌بندی سالیانه شورا است و این مسایل را باید از خود شورا پیگیر باشید.»

روی حقوق شورا حساب نکنید

محمد ناصری، یکی دیگر از اعضای شورا، نیز می‌گوید: «هیچ جوانی نباید با دید کسب درآمد و شغل به شورا نگاه کند و وارد شورا شود. خود من حق جلساتی که دریافت کرده‌ام، هفتصد تا هشتصد هزار تومان بوده که معمولا این هزینه را صرف مردم می‌کردم. یعنی این هزینه تنها خرج پیک موتوری و آژانس و خدماتی که به صورت رایگان برای رشد و توسعه‌ی علمی و فرهنگی به مردم گراش و توابع کردم، شد. و علاوه بر آن درگیر وام‌هایی هستم که باید قسط‌های آن را بپردازم و همین مسایل ثابت می‌کند دریافتی‌های اعضای شورا آن‌قدری نیست که بتوان روی آن حساب باز کرد.»

جعفر یوسفی نیز به سوال ما پاسخ داد و گفت: «حق جلسه‌ای که دریافت کرده‌ام، بر حسب تعداد جلسات و حضور و غیاب من متغیر بوده؛ که از سیصد دریافت کرده‌ام تا سقف یک میلیون و سیصد. در مورد کمیسیون‌ها نیز من در جلسات کمیته انضباطی سازمان حمل و نقل بوده‌ام که به حاضرین در هر جلسه بیست هزار تومان پرداخت می‌شد و در طی چهار سال گذشته، دریافتی من از این کمیته سر جمع پانصد هزار تومان بود.»

دکتر علی‌اصغر لطافت نیز با اشاره به این موضوع که از بین اعضای شورا در دوره‌ی چهارم، بیشتر از بقیه غیبت داشته است، گفت: «حداکثر ساعت کاری که برای شورا در نظر گرفته‌اند، پنجاه ساعت است. ماهی بوده که به دلیل مسافرت و غیبت، تنها چهارصد هزار تومان به من تعلق گرفته، و گاهی نیز تا سقف یک میلیون و دویست دریافتی داشته‌ام. اما فردی مانند آقای مهرابی با وجود این که بیشتر روزهای هفته در شورای شهر حضور داشت، با این وجود حقوق بیشتری دریافت نمی‌کرد. یعنی این هزینه تنها به جلسات رسمی شنبه و چهارشنبه‌های شورا تعلق می‎‌گرفت.»

فاطمه خواجه نیز علاوه بر تایید صحبت‌های دیگر اعضای شورا، اشاره می‌کند که میزان دریافتی‌هایش در کمترین حالت بین دویست تا سیصد تومان و در بیشترین حالت بین یک میلیون و دویست هزار تومان بوده است. مهوش شیبانی دیگر عضو شورای شهر بعد از چند بار پیگیری ترجیح داد به این سوال پاسخ ندهد.

[1]

منتشر شده در شماره ۶۹ نشریه افسانه گراش – تیرماه ۱۳۹۶ [2]