بستن

تبلور تقوای سیاسی در رفتار دولتمردان تدبیر و امید

گریشنا (هفت‌برکه): کلنگ‌زنی پروژه‌های گازرسانی روستاهای شهرستان گراش، جرقه‌ای برای کامران جعفری، رییس ستاد دکتر حسن روحانی در گراش، برای نوشتن این یادداشت بوده است، که آن را با کمترین ویرایش می‌خوانید.

 

 کامران جعفری: در همه‌ی دنیا و مخصوصا ایران، مرسوم است که کلنگ‌زنی، احداث و افتتاح بسیاری از خدمات عمومی و پروژه‌های زیربنایی و ملی را برای بهره‌برداری‌های حزبی و جناحی، به نزدیکی‌های انتخابات‌ها و یا در حین انتخابات می‌کشانند. با شنیدن خبر شروع به کار در پروژه‌های گازرسانی روستاهای بخش مرکزی و ارد شهرستان گراش، فرصتی پیش آمد تا با نگاهی اجمالی به افتتاح فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، نحوه و دلیل افتتاح آنها را دوباره یادآوری کنیم.

در دوره‌های قبل و مخصوصا اواخر کار دولت دهم، بسیاری از پروژه‌ها بدون تکمیل بودن و یا رعایت استانداردهای کمّی و کیفی، با سرعت افتتاح می‌شدند تا مدال افتخارِ افتتاح (و نه تولید و بهره‌برداری‌اش) را بر گردن آویزند. این پدیده را در افتتاح راه آهن شیراز – اصفهان که بروز حوادثی را نیز در پی داشت، در اواخر دولت نهم و قبل از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نیز شاهد بودیم. پروژه‌هایی که برای بهره‌برداری‌های سیاسی و تبلیغاتی، به صورت نمادین افتتاح می‌شدند و بلافاصله تعطیل می‌گشتند و بعضا به واسطه‌ی افتتاح‌های زودهنگام، از مدار تکمیل و تجهیز نیز تا سال‌ها خارج و به فراموشی سپرده می‌شدند.

اما دولت تدبیر و امید به عهدی که با مردم بسته بود، همیشه پایبند بود و در صدد فریب مردم بر نیامد. پروژه‌های پارس جنوبی بعضا سابقه‌ی دو یا سه بار افتتاح نیز داشت. دکتر روحانی نیز می‌توانست فازهای ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ را افتتاح کند، چون بیش از ۹۸ درصد کارهای تکمیلی انجام شده بود. اما برای دوری از سیاسی‌کاری و تبلیغات رسانه‌ای، فقط فاز ۱۷ و ۱۸ را به خاطر لزوم بهره‌برداری سریع‌تر، افتتاح رسمی کردند.

این رفتار را که می‌توان از آن به «تقوای سیاسی» یاد کرد، به تمامی مدیران انقلابی و ارزشی بدنه‌ی دولت نیز توصیه شده بود. نمونه‌ی بارز آن در گراش را می‌توان در موکول کردن گزارش سالیانه‌ی عملکرد دولت در پایان هر سال، و همچنین کلنگ‌زنی‌ها و بهره‌برداری از بسیاری از پروژه‌های عمرانی و خدمات عمومی، به بعد از انتخابات توسط حاج اصغر فرودی، فرماندار ارزشی، ولایی و انقلالیِ هم‌سو با دولت مستقر، برای جلوگیری از شائبه‌های تبلیغات انتخاباتی اردیبهشت‌ماه مشاهده کرد.

هر چند که این یک رفتار قانونی و کاملا مرسوم و جزو برنامه‌های جاری دولت تدبیر و امید بود، اما پایبندی به اصول اخلاقی و اعتقاد قلبی و عملی به حق‌الناس و رعایت انصاف و مساوات و برقراری شرایط یکسان توسط فرمانداری محترم به عنوان مجموعه‌ی تحت امر وزارت کشور و مجری انتخابات، از مهم‌ترین دلایلی بود که در پیِ سوال از چراییِ عقب افتادن پروژه‌ها به بعد از انتخابات تا به امروز، می‌توان از برادر ارزشی، انقلابی و مومن، جناب آقای فرودی، فرماندار محترم، شنید.

هر چند مردم به چشم خود برخی دخالت‌ها و اعمال نفوذهای نهادهای حکومتی و امنیتی را در جانب‌داری از کاندیدایی خاص نظاره کردند، اما این عیب از مجموعه‌ی دولت مردمی تدبیر و امید به دور بود. چون معتقد به رای برآمده از آرای واقعی جامعه بود. این نکته‌ای‌ست بسیار ستودنی و قابل بحث و بررسی برای همه‌ی مدیران، و لازم به درج در کارنامه‌ی نه‌چندان روشن مدیران در یکی دو دهه‌ی اخیر، به عنوان «برگشت تعهد و تقوی به عرصه‌ی مدیریت کشور».

اتفاقی میمون و مبارک که بی‌شک رشد و شکوفایی و تحول در عرصه‌ی سازندگی کشور را در پی خواهد داشت و رفتارهای پوپولیستی و تظاهر و ریا را از مدیریت اجرایی کشور دور خواهد کرد. و مهم‌تر اینکه این گونه اخلاق سنجیده و پخته‌ی سیاسی، پایانی است بر شائبه‌های چند ماه اخیر، که برای مردم متصور شده است که در نظام اسلامی، هدف وسیله را توجیه می‌کند. اگر هم برخی رقبای دولت تدبیر و امید بر این باور هستند، اما دولت و مجموعه‌ی تحت امرش به عمل ثابت کرده‌اند که چنین نیستند. بلکه نمونه‌ی عملیِ شعارِ «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست‌مان» هستند.

یکم مردادماه ۱۳۹۶

31 نظر

  1. سلام
    وظیفه هر کی داوطلب کار کردن میشه اینه که کار کنه و این از بدیهیاته،ولی نکته اینجاست که”ادب مرد به ز دولت اوست”

  2. با سلام؛
    جناب جعفری یک مطلب رو توجه داشته باشیم که تقوا جار زدنی و کیلویی کلنگ و افتتاح و بهره برداری و ورود دادن صرف، در کلام سیاسی نیست دوست عزیز، که بخش اعظم در نهاد فرد است ، حالا عده ای بدین شکل بهره برداری میکنند یا کرده اند، بماند.تقوای اجتماعی و سیاسی و اداری و فرهنگی و ….چه صیغه ای است تقوا (تقواست ) و اون هم الهی در همه ی زمینه ها ، اما این نوع بخش بندی ها جز برای رسیدن به خواسته هایی و منافعی و فرارِ از اصل چیز دیگری را نشان نمیدهند. همان فرار رو به جلو که همیشه در در دستور کار دولت بوده و هست مثل همین نمونه آخر ؛شلیک موشکها ایران ، که در ابتدا هیچ إظهار نظری از سوی دولت انجام نمیشود به دلایل سیاسی بین المللی اما در ادامه طوری وانمود میشود که اصل فرمان از سوی هیأت محترم دولت صورت گرفته، یا در قضایای کشته شدگان حج اگر بیان رهبر معظم انقلاب نبود معلوم نبود چه بر سر أبدان مطهر شهدا می آمد و این از ضعف تقوا در برخورد مدبرانه با امور در دولت نیست !؟هر فرد ،گروه یا مجموعه ی متعهد به خدمت این تقوا را دارد بی کم و کاست.
    مطلب بعد ؛اینکه تبلوری در این دولت صورت گرفته چندان با تقوایی که ذکر شد همسویی ندارد چرا چون تقوا را در بوق و کرنا نمیکند .به نظر میرسد که بجای تبلور انجام تکلیف و وظیفه ی خدمت متعهد انه به مردم در کلام بیان میداشتید باور پذیر تر بود.ضمن اینکه به گونه ای با مردم سخن نکنیم که مردم را از مشکلات موجود و از قصور دولت در همه جوانب دور نگه داریم. نه اینکه در دولت های دیگر مشکلی نبوده ،خیر ،خطاهای زیادی در دولتها بوده و در این دولت هم کم نبوده و نیست.اینکه یک دوره چهار ساله وقت و هزینه ی کشور صرف یک مذاکره ای شود که تا گردن در آن فرو رفته و نه راه پس و نه روی قبول مسئولیت و بازگشت و …دور از تقوای الهی نیست.!؟هزینه های اون رو چه کسانی و با چه تقوایی میتوانن پرداخت کنند؟!یا طبق معمول اقشار مردم أعم از فقیر و غنی !؟طوری سخن گفتن در این دوره که مع الوصف کشور گلستان شده برای عده ای خواب زده شاید مورد قبول افتد اما چشم أعم مردم باز و با بصیرت دینی حقائق موجود را دیده و میبینند.
    ما را بخیر تو امید نیست شر مرسان.

  3. اقای جعفری به نظر جنابعالی اقتصاد مملکت درست شدنیه یانه؟؟تاکی باید صورتمون و باسیلی سرخ کنیم

  4. چه تقوایی ؟!
    باید اساتید اخلاق بیایند در محضر شیخ زانو بزنند .

    نه دروغی ، نه توهین به کسی ، نه دفاع از نجومی ها ، نه حمایت از متخلف، نه انکار وعده ها ، نه دفاع از آدم کشان و منافقین، نه تضعیف سیستم دفاعی کشور ، نه مصادره موفقیت های دیگران ، نه امضا اسناد نفوذ ، نه امضا قرارداد کرسنت و توتال ، نه اعتماد بی جا به دشمن ، نه خانه نشین کردن دانشمندان هسته ای ، نه بتن ریزی سانتریفیوژ ها ، نه قلع و قمع مدیران شایسته و نه ……..
    هیچکدام در کارنامه ندارند. خدا را شکر
    اینها همه اش مال دولت قبله

  5. اقای منصوری بنظرم درجریان نیستید چه تعداد از معاونین دولت نهم ودهم درزندان بسر میبرند وبه چه دلیل ضمنامگر شما تبعیت از امر رهبری معظم نمیکنیدکه برجام زیر نظر ایشان انجام گرفت

    1. اگه واقعا زیر نظر رهبری بود پس چرا وزیر امور خارجه فرمودند که ما بعضی‌ جاها نتونستیم از خط قرمز عبور نکیم این خود دلیلی است که برجام زیر نظر رهبری امضا نشده است چون این‌ها می‌خواستند که برجام اگر به موفقیت مدنظرشان رسید به اسم خودشان تمام کنند ولی حال که بعد از گذشت دو سال از نافرجامی برجام می‌گذره دارن می‌گن زیر نظر رهبری بوده، البته خود مقام معظم رهبری هم جواب دادند کمی تحقیق کنید.
      عبور از خط قرمر یعنی طرف دشمن را گرفتن و حق به دشمن دادن و پا گذاشتن روی حرف رهبری

  6. آقای جعفری عزیز ..این اقایون اصولگرا که تو گراش خیلی هم طرفدار دارن بر عکس دیگر مناطق استان فارس خودشون رو به خواب زدن و قصد بیدار شدن ندارن…دوستان عزیز افولگرا تا کی نمیخواین قبول کنین که دیگه چند نسل از انقلاب گذشته و عقاید اکثریت ملت ایران به دلیل بد عهدی هایی که از طرف برادرانی که به ظاهر به همه چی پایبندن ولی در حقیقت از دین فقط در جهت منافع خودشون استفاده میکنن سست شده و دیگه ظاهر سازی جواب نمیده..

  7. بنظرم اغا مرتضی صحبتهای دکتر ولایتی مشاور رهبری رلنشنیدند که برجان با نظر ایشون بوده واگر انجام نمیشد گزینه بعدی جنگ بود

    1. سلام برادر، به نظرم شما در قضیه برجام صرفاْ به صحبت های حضرت آقا رجوع کنید بهتره و متوجه خواهید شد که چه شروطی از شروط نُه گانه رعایت شده و چه شروطی رعایت نشده./
      البته لازم به ذکر است که چه بسا تناقض های فراوانی در صحبت های وزیر محترم خارجه وجود دارد، مابقی فبها…/ تشکر

  8. با خوندن متن ایشون به یاد افتتاح ورزشگاه وزین پارس شیراز افتادم که بدون نورافکن، جاده، چادر سقف و محوطه سازی افتتاح شد…
    و یاد سفر ایشون به معدن استان گلستان…
    صدای خنده مرغ پخته بلند شد…

  9. سلام
    مدعیان و حامیان منتخب ملت بد نیست کلید واژه”القاب رییس جمهور به منتقدان” رو یه گوگل بکنن تا حداقل اگه هم فرضا نمیدونن چیا گفته شده بدونن یکم اطلاعاتشون زیاد شه نسبت به رییس جمهور ادیبمون،که البته ژن خوبی هم داره؛و در آخر هم اینکه:یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله حق تقاته و ﻻ تموتن الا و انتم مسلمون و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا…

  10. جناب گراشی اصیل.

    بی شک مشکلات اقتصادی و معیشتی این کشور نیز روزی حل و برطرف خواهد شد,اما یک شرط کوچک دارد.شرطش اینست که مردم خود به درجه ای از آگاهی رسیده باشند که چه میخواهند تا بتوانند مشکلشان را ریشه یابی کنتد و پس از ریشه یابی,با همان آگاهی که خدمتت عرض کردم ,جسارت مواجهه با مشکلاتی و مسایلی که باعث این اوضاع شده است را در خود پیدا کنتد و به جنگ مسایل برای حل معضلاتشان بروند. این مشکلات برطرف کردنش بر عهده ی دولت نیست که همت خود مردم میطلبد و متولی اصلی اش مردم هستند و مشکل از خود مردم است و دوا و کلید حل مشکل نیز نزد خود مردم.رسیدن به توسعه ی اقتصادی,داشتن توسعه ی پایدار را میطلبد.توسعه ی پایدار نیز موئلفه های خاص خودش را دارد و شرایطی که باید مهیا گردد.این شرایط فقط و فقط در سایه ی آگاهی و دانش و بینش خود مردم و فهم صحیح و دقیق مسایل موجود را میطلبد. اینکه گروه و طیفی با سیاسی بازی برای تخریب دولتی و بدست گرفتن قدرت اجرایی(هدف بودجه و ثروت کشور است)توپ مشکلات و کمبودها را در زمین دولت میاندازند,یک خیانت بزرگ است.همه ی مشکلات مردم ریشه در جهل و بی سوادی و عدم تخصص کافی در شناسایی مشکلات میباشد.عقب ماندگی جامعه از دنیا,در قرن ۲۱ که قرن تکنولوژی و پیشرفت درسایه ی سرعت میباشد,باعث شده است,روز به روز مشکلات کشور بیش از پیش مشخص شود.

  11. درود و سپاس بر جوان خلاق و شجاع و شفاف جناب اقای کامران جعفری که بعد از ۴ ماه فعالیت سیاسی دولتها را نقد و به چالش کشیده اید . افرین بر شما. ای کاش همچون حرکتی شجاعانه از طرف برادران مدعی ارزشی و والائی که ۴۰ سال است تریبون کل شهر را در انحصار خود دارند مشاهده شده بود ، برای روشن شدن اذهان و افکار عمومی . ای کاش برادران اصولگرا عملکرد و بیلان کاری مثبت خود را بدور از محافظه کاری شفاف بیان میکردند تا مردم متوجه شوند که انهائی که خود را قیم این شهر معرفی میکردند چه کارهایی راهبردی و اقتصادی برای مردم این شهر انجام داده اند؟ چقدر جذب بودجه دولتی در امر اشتغالزائی جذب کردند؟ چند شغل پایدار برای جوانان این شهر بوجود اورده اند؟ لازم به یاداوریست عملکرد و سرمایه گذاریهای خیرین و نیک اندیشان که در توسعه و ابادانی گراش نقش بسزائی داشته اند به نام خود ثبت و مصادره نکنند . خدا قوت خیرین بزرگوار

  12. سلام به آقآ امیر بزرگوار.بزرگوار!هر توهینی محکومه چه محمود احمدی نژاد بیاد بگه خس و خاشاک،چه حسن روحانی بیاد۵۰تا صلوات بار منتقداش کنه …
    در ضمن مخالف ها و منتقدان روحانی الزاما طرفدار احمدی نژاد نیستن که برخی این ذهنیت رو دارن.

  13. خدا را شکر بعد از سالها در گذشت از تک صدایی بیرون آمدیم شما در جریان نیستید در خرداد۷۶ شروع دوران اصلاحات یک نقد ساده مصادف بود با حضور مستمر در نهادها و حراست های خاص

  14. درود بر یکان یکان همشهریان و دلسوزان

    به مخالفان نیز میگوییم,”سلام”

    اما آنچه بنده را به نگاشتن این چند سطر واداشته است,ایرادی بود از بزرگوارانی چون جناب “سبحان” که ایشان و برخی,هم در اینجا و هم در جاهایی دیگر و مخصوصا فضای مجازی, مفصل به طرح این موضوع پرداخته اند که ;
    تقوای سیاسی چیست و چرا تفسیر و تعبیری اشتباه از تقوا آورده اید و اساسا ما در اسلام چنین تعابیری و واژگانی ندارد و تقوا تقواست.
    بنده واقعا متاسف شدم برای چنین برداشتهایی ومتاثر شدم از چگونگی و چراییِ برداشت سطحی این قبیل افراد از دین و تقوای الهی.
    و در نهایت عدم آگاهی و مطالعه و سطحی نگری و حتی آدرس غلط گرفتن و به بیراهه رفتن در کسب اطلاعات دینی و عقیدتی مهمترین دلیلِ باعث بروزِ چنین برداشتهایی میشود.
    در نتیجه قادر به درک صحیح و عمیق از تاثیر تقوای سیاسی در امور اجتماعی نیستند.گمگشته ای بزرگ که شاید قبل از قانون,مهمترین نیازمندی جامعه ی امروز ما میباشد.
    پیدا کردن ماخذ و منابع و مصادیق تقوای سیاسی,کار سهل و آسانیست,مخصوصا با داشتن رهبری فهیم و تیزبین که به حق به اهمیت این مقوله اشراف داشته و بارها و بارها بر این مهم تاکید داشته اند لذا اگر اندکی گوش به بیانات معظم له میسپردیم,لااقل گوشهایمان با این واژگان استراتژیک و ضروری برای جامعه ی امروزهایمان,مانوس تر میبود.

    تقوی یا تقوای الهی بر دو قسم میباشد.
    تقوای فردی و شخصی.
    تقوای جمعی و گروهی.
    تقوای فردی در نماز خواندن و روزه گرفتن و عمل به واجبات و بجا اوردن مستحبات فردی است.
    تقوای جمعی بجز نماز و روزه و مستحبات, شامل تقوا در کار, در مسئولیت ها,در امور اجتماعی,در امور سیاسی,عدالت اجتماعی و تقسیم عادلانه ی ثروتها و امکانات بین مردم ,دفاع از مظلوم و ایستادگی در مقابل ظالم و مستکبر نیز میشود و از صورت های تقوای الهی میباشد و این موضوع به مراتب با اهمیت تر و مهمتر از تقوای فردی میباشد و روایات زیادی موجود است که تقوای سیاسی داشتن ثوابش از هفتاد نماز خوب نیز بیشتر است و مقام معظم رهبری بارها مسئولین را به داشتن تقوای سیاسی توصیه کرده اند چون نداشتن تقوای فردی ضررش به فرد خواهد رسید ولی وقتی فردی در حکومت اسلامی به مسئولیتی میرسد,بیش از تقوای فردی وی,تقوای جمعی وی مورد بحث و تاکید میباشد,چون یک جمع و جامعه ی اسلامی ذینفع خواهد بود.

    رهبری در دیدار با مسولین و ایثارگران در اردیبهشت ۹۱ میفرمایند;ص “در فضای امروز کشور اگر بر ارزشها و اصول پافشاری کردید و تقوا را در عرصه های سیاسی,اجتماعی ,فرهنگی و اقتصادی رعایت کردید,ارزش و اهمیت والاتری دارد تا اینکه نمازتان را سروقت خوانده باشید,این هم البته در جای خود خوب است,نماز خواندن سر وقت,اما امور جامعه ی اسلامی مهمتر است”.
    “تقوای سیاسی یعنی انسان در میدان سیاست صادقانه و منصفانه عمل کند.”
    (مقام معظم رهبری مردادماه ۸۱.)

    “گستردن عدالت,عدالتِ قضایی,عدالت اقتصادی,عدالت در گزینشها,عدالت در تقسیم منابع و فرصتهای کشور در بین گروهها,عدالت جغرافیایی,(تقسیمات کشوری)
    پس گسترش عدالت از جمله ی بهترین وجه تقواست.
    هر امیری(مسئولی)که در دستگاهی حکمش نافذ است و یک روز را به عدالت حکم کند,مانند این است که هفتاد سال عبادت کرده است”,.
    (مقام معظم رهبری نماز جمعه تهران.بهمن ماه ۹۰)

    اینها اندکی از مصادیق واضح و صریح از رهنمونهای مقام معظم رهبری در مورد تقوای سیاسی و اهمیت زیاد آن برای مسئولین نظام و دولتمردان میباشد.
    تاکید رهبری به عنوان شاگرد امام راحل بر تقوای سیاسی مهم ترینش,ماندن بر راه امام و فاصله نگرفتن از انقلاب اصیل اسلامی میباشد.چرا که اگر ذره ای از عدالت گستری, بعنوان مهمترین موئلفه ی تقوای الهی در جامعه عبور کرده و فاصله بگیریم,هم به اسلام و هم به انقلاب ظلم روا داشته ایم و از آرمانهای امام راحل فاصله میگیریم.
    در ادعیه ی مکارم الاخلاق وقتی از خداوند میخواهیم که;
    “اللهم صل علی محمد واله و حلّنی بِحِلیه الصالحین و البسنی زینه المتّقین”
    یعنی چی?
    دقیقا چی ازش میخواهیم?
    میگیم,خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست و مرا با زیور صالحان زینت ببخش و لباش پرهیزگاران را بر من بپوشان,.
    لباس پرهیزگاران برای چی میخواهیم?
    برای توفیق در
     “فی بسط العدل”در گسترش عدالت
     ” و کظم الغیظ” یعنی فروبردن خشم 
    “و اطفاء النائره”و فرونشاندن آتشهایی که در جامعه توسط برخی منافق افروخته میشود,ائتلاف و صلح و آشتی برقرار کردن, اینها تقوای سیاسی میباشد.
    آیا باز هم بر این باورید که واژه ی تقوای سیاسی را من از خودم ساخته ام?
    اگر چنین است باید اطفاء النائره کنیم.

    سوم مردادماه ۹۶

    کامران جعفری

  15. با سلامی دوباره؛
    جناب جعفری پیرو سخنان شما ضمن تشکر از باب إیراد مطالب و بخصوص موضوع تقوی و …
    در ابتدا لازم میبینم نکته ای را به خود و خدمتتان توصیه نمایم ؛هر فرد و گروه و جمعی بهتر است آستانه ی نقدپذیری را در خود ایجاد ،داشته و تقویت کند.
    این نوع تاختن و استفاده از تعابیری که در شان سخنگو و بیننده نیست پاسخی جز سکوت ندارد.تا همه ، ظرفیت ها را برای باور کردن خیر خواهی گوینده و یا خدایی ناکرده بد خواهیش را فهم کنند.
    اما در رابطه با سخنان شما بهتر دیدم از کلامتان استفاده و پاسخی در خور داده باشم.
    در همان ابتدای عرائض شما اشاره کلی خواهیم داشت به این نکته تا هم شما و هم خوانندگان محترم خود برداشت لازم را از نکته داشته باشند.
    به نظر بنده ایراد اصلی دو متن شما و کلا سخنان شما و تاثیر پذیری آن در نوع نگاه و نوشتار به این نکته بر میگردد که شما همچون دولت مردان محترم منتقدین را مخالفانی بر میشمارید که بر خود واجب دانسته از آنها همچون تعابیری که در این متن ذکر کردید (بی سواد-سطحی نگر-متأثر و متأسف -،گمراهان به بیراهه رفته و ..)یاد کنید.
    که به نظر بنده همچنانی که در مورد انواع تقوا إیراد سخن کردید در این زمینه هم دستی بر قلم برده تا تفاوت فهم مخالف و منتقد برای همه روشن گردد،اما به تصور بنده با موضعی که شما در ابتدا اتخاذ کردید تکلیف منتقدین یا به قول شما مخالفین مشخص شده.
    در مورد مطلب بعد ؛مثال های حضرت عالیست که به بیان خود شما در درک و کسب صحیح اطلاعت دینی و غیره مؤثر هستند، این نکته قابل توجه است که مصادیق تقوای سیاسی و …در (لفظ)و لفظی که شما به آن ها اشاره داشتید شاید آسان باشد اما بزرگوار آنچه که در اینجا و بنده در متن ابتدائی مد نظر داشته و عرض کردم فعلیت این تقوا بوده و مثال آن را در بدنه دولت نقد شد و نه پیدا کردن منابع ومآخذ صرف!اینهاست که تاسف و تأثر دارد دوست گرامی.
    صرف سخن خوب به عاهاد مردم حواله کردن کافی نیست ؛مثال ؛نقد همین مذاکرات و …
    آیا ذره ای عمل به آن وعده ها مهمتر نیست؟!این ها مثالی بود که نقد شده بود و صد البته بجا چون همه همان بصیرت دینی را در خود دارند و میدانند.اما نکته ی مهم در مورد همین موارد موضع ضعف و منفعلی است که در رسیدن حق نظام جمهوری إسلامی و مردم شریف کشور و در مطالبات قانونی و بین المللی است که از دولت صورت پذیرفته .این اتفاق نا میمون اگر نشان از ضعف یا عدم وجود تقوا در سیاست های دولت نیست.؟! پس چیست؟
    اشاره میکنم در مورد مثال شما در دیدار رهبری و عنوان مصداق تقوای سیاسی ؛ تا میزان فهم قدری مترتب شود،در همین إیراد رهبر معظم انقلاب ایشان اشاره به رعایت اصل تقوی الهی در سیاست که شما هم بیان کردید بوده این دو مقوله ی جدا از هم نیست!؟ بدین معنی که رعایت سیاست را با وجود تقوا کامل و اثر بخش دانسته اند.
    بله بیسوادنی چون ما و به قول رئیس جمهور محترم کم سواد ها و سطحی نگر ها هیچ وقت این نکات را از دل کلام ها فهم نخواهیم کرد.
    ایشان به رعایت و به کارگری تقوی الهی در اموری چون سیاست و اجتماع و …توصیه داشته اند.
    این همان سوء تعبیری ست که افرادی همیشه با آن دست به گریبانند.
    اینکه ایشان فرمودند تقوای سیاسی یعنی در میدان سیاست صادقانه و منصفانه عمل شود؛مصداق بارز همین نکته ای است که عرض شد ؛بدین معنی که تنها راهکاری که دولت میتواند در عرصه ی سایت منصفانه و صادقانه عمل کند ،(همانا رعایت تقوی الهی ست ).
    حال تعجب دارد از اینهمه تیزبینی که دقت در چنین نکاتی چرا دور از ذهن مانده.و همه چیز را از منظر همان تقوای فردی به نظاره نشسته ایم.! در مورد مثال دوم نیز همین قائده جاری ست .
    بنده انتظار داشتم شما حد اقل راه دولت مردان محترم را درپاسخ نگرفته، چراکه هر جا کم و کاستی قصوری از ایشان اتفاق افتاد و می افتد خود را و کلام خود را به سخن رهبری نزدیکتر میبینند که شاید در اینجا جای (إطفاء النائره) احساس شود.
    البته برداشت در فهم از روایات نیز در حیطه ی چون شما بزرگوار است که دسترسی به منابع بیشتری دارید، ونه ما….
    در نکته ای کوتاه در همین روایت کفایت میکند تا ما متوجه این مطلب شویم که هدف پیامبر از درخواست پوششی به نام تقوا این نیست که تقوایی به نام سیاسی و …را بر تن بیان دارد خیر، که بیانگر کسب تقوی (الهی) مورد رضای حق تعالی است و رعایت آن در امور اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی مورد اشاره و مد نظر است.
    (تقوی الهی است ؛و اراده در عملی کردن و به فعل در آوردن آن در تمام امور خواه سیاسی و …با فردی یا جمعی باشد است.)
    در پایان ضمن تشکر از همه ی خوانندگان و جناب جعفری و ((منتقدین))و موافقین گرامی …
    باید عرض کنم که حکم اطفاءالنائره نیز از زیان چه کسی و چگونه صادر شود نیز را بسپاریم به أهلش تا خدایی ناکرده عزم کسب و توفیق کظم غیظ تحت الشعاع قرار نگیرد.
    که فاصله ی این دو به اندازه یک سطر نوشته بالاتر و پایینتر از یکدیگر نیست.
    تا مصداق این شعر از شاعر قرار بگیریم که میفرماید؛
    دو صد گفته چون نیم کردار نیست)
    امید که خداوند توفیق عمل به همه ی ما عنایت فرماید و نه حرف و سخن تنها.
    که به فرموده امام علی علیه السلام ؛حرف و سخن هر قدر که خوب و نیکو باشد تا به عمل در نیامده هم چون یخی است که خنکای آن لحظه ای است و آب میشود و از بین رفتنی ست .
    (و من الله توفیق)

  16. درودی دوباره بر همراهان عزیز هم از مخالف این دیدگاه و هم موافقان مقاله ی بنده.

    همچنین سبحان گرامی.

    دوست عزیز,
    اولا بنده مخالف را به معنای مخالفت با دیدگاهم عرض کردم.چون شما و دیگران را نمیشناسم.که اختلافی و مخالفتی شخصی با هم داشته باشیم.پس مخالف آنهم در این پیج,دقیقا مشخص است که مخالفت با دیدگاه و زاویه ای میباشد که بنده از ان منظر به موضوع برنامه ی فرمانداری محترم پرداخته ام.اما اینکه شنا نظر تان بر این است.که باید,از کلمه ی منتقد استفاده میشد,را کاملا اشتباه میدانم.چون شما در متنتان منصفانه نقد نکرده اید و کاملا آگاهانه و اجمالی تهمتهایی را از سر بی اطلاعی و کم اطلاعی از موضوعاتی مهم و کلی بر دولت وارد کرده اید.لذا نقدی که منصفانه نباشد,دقیقا در قالب مخالفت جای میگیرد.ضمن اینکه بنده موضوعات فرافکنانه دیگر دوستان”مخالف”را نیز در جوابیه ام ذکر کرده بودم.
    اما این جوابیه شامل دوستی که بی طرافانه و بدون تهمت و تخریب سوالی کرده بودند و نقدی از وضعیت کنونی جامعه را داشتند,شامل نمیشد.ایشان نقاد بودند.و منصف.هر کدام از مصادیقی که شما در متن اولتان اورده اید,ساعتها بحث و تبادل نظر میطلبد.لیکن شما یکطرفه قاضی رفته بودید,آنهم مثلا موضوعی چون توافق هسته ای که با هماهنگی و نظر مثبت رهبری انجام گرفته,و مشاور ارشد استراتژیک رهبری صراحتا در سیمای ملی اعلام فرمودند که توافق با رضایت رهبری بوده و “کشور و نظام”هیچ راهی بجز توافق یا جنگ پیش رو نداشته است.اینجا صحبت از دولت روحانی نیست,توافق نظام بود و دولت بخشی از نظام است.اما متعجبم که شما و برخی تریبونها و رسانه های “مخالف”چگونه این موضوع را در سبد دولت میافکنید,.?
    این صلاحیت و قدرت را چه کسی به شما داده تا سرخود قضاوت کنید.این مصداق بارز نائره و اتش افروزیست که با بحث و تبادل نظر منطقی,منصفانه و بدور از هر گونه قضاوت ناصحیح و طیف بندی سیاسی قابل رفع هست.به شرطی و شروطی.که اولا بخواهیم که بدانیم.هم خودم و هم جنابعالی را به تحقیق بیشتر در مسایل و موضوعات جاری و روز سیاسی کشور دعوت میکنم,البته از منابع معتتبر و مرجع صالح.نه سخنرانی دکتر فلانی که رگ گردنش بیرون میزند.(سخن منطقی و صحیح نیازی به صدای بلند و درشت گویی و تندخویی ندارد.)

    موضوع بعدی بسیار برایم جالب بود.
    اینکه ما مجوز رجوع به بیانات رهبری نداریم اما شما (اگر نام و نام خانوادگی خود را بیان میداشتید,خوانندگان عزیز بهتر میتوانستند بدانند که مراد از “شما” دقیقا منظور چه طیف و گروهی هستند.)که از “مخالفت تان و قضاوت و تخریبتان مشخص است از کدام طیف هستید,اجازه دارید که بجز رجوع به رهبری معظم,حتی به نفع خود مصادره نیز بفرمایید(البته قبل اینکه بمانند خیلی ها بخواهید بفرمایید که شما وابسته به هیچ طیف و جناحی نیستید بهتر است خود را معرفی نمایید.همچون بنده که با نام مشخص در حال مباحثه(و نه مجادله) با شما هستم.

    موضوع بعدی هم اینکه شما بهتر است بجای توصیه به بنده که چگونه و از چه زاویه ای به کار دولتی ها بپردازم,قلم رنجه فرموده و همانگونه که اقرار داشته اید که “کار و خدمت صادقانه ی دولت مردان” را بنویسید و برای این نشریه بفرستید.چون ناراحت بودید از تیتر بنده و تلویحا اصل موضوع را تایید دارید.پس از آنجایی که بیطرف هستید و منتقد و مخالف دولت تدبیر و امید نیستید,اخلاق را رعایت فرمایید و مصداق آیه ی شریفه ی لَم یشکر المخلوق و لم یشکر الخالق باشید و خدمتی که انحام شده را لااقل شاکر باشید.مگر اینکه نظرتان چیز دیکری باشد.
    و موضوع اخر نیز لطف کنید و منصفانه وضعیت کشور را در سال ۹۱ و ۹۲ بیطرفانه ذکر کنید(البته شما نظرات رییس مرکز مطالعات استراتژیک نهاد رهبری اقای دکتر ولایتی را نیز قبول ندارید که تحریمها دقیقا چه اتفاقی سر کشور اورده بود.)
    وگرنه به این سادگی سخن از مذاکرات و بیهوده بودن ان نمیراندید.و نمیفرمودید که ۳ سال وقت دولت صرف مذاکرات شد و هدر رفت.شما ظاهرا هیچ اطلاعی از وضعیت کشور و مناسبات بین المللی ندارید و یا اگر دارید,دقیقا “از در مخالفت با دولت منتخب”سخن میرانید. بمانند یکی از کاندبداهای طیف شما,جناب میرسلیم که تازه امروزها فرموده اند که بنده میدانستم که قالیباف چقدر خطرناک هست ولی بخاطر حزب حرفی نزدم.این یعنی ترجیح دادن منافع طیفی خاص به کشور.یعنی خیانت.یا اینکه آقای رییسی اصلا در قامت یک رییس جمهور نبود و نمیتوانست رییس جمهور خوبی شود. ایا این حرفها از چنین فردی با این سابقه ی سیاسی صحیح است? طبق گفته ی این مقام.اگر این اشخاص رییس جمهور میشدند,چه کسی جوابگو باید میشد?
    این تقوای سیاسیست?

    و در پایان بعرض برسانم که,ما تخریب کنندگان را مخالف میدانیم,ولی جناح “رقیب”ما در انتخابات رقیب شان را “دشمن” خطاب میکرد و بدترین اخلاق و رفتار را از خود بروز دادند.رفتاری که نا در قاموس قانون جایی داشت و نه در قانون شرع مقدس.ما رقیب بودیم و نه دشمن.

    ممنون از مطالبتون و صحه صدری که بخرج دادید.
    ارادتمند موافق و مخالف و دوست دار ناقدانیم.

    کامران جعفری

    1. سلام قولامن رب رحیم
      هردوجناح (سبحانِ منتقد و کامرانِ موافق دولت)در ورطه افراط وتفریط رفته اید که صحیح نیست چراکه دولت محترم هم خطادارد که کامران آنها را اغماض می کند وهم کار مفید دارد که سبحان عزیز ازذکرآنها امتناع ورزیده است .به قول مولایمان درخطبه ۱۶نهج البلاغه:الیمین والشمال مضله والطریق الوسطی هی الجاده.چپ وراست گمراهی است رامیانه واعتدال همان جاده است.
      هرچندماخودنیزاعتدال گراهستیم نه اصولی واصلاح طلب (البته اعتدال گرایی آقای روحانی مدنظرنیست که متمایل به جناح اصلاح طلب می باشند )ولی باجمع بندی کلی بین مباحثاتتون حرف آقای جعفری دلنشین تر می باشد واما عیب سخنان آقای کامران جعفری آنجاست که دولت وخود را بدون مشکل وخطا وکاستی معرفی می کند وباقدرت تمام سخن می راند حال آنکه با نگاه سطحی درسخنان جناب جعفری متوجه میشویم هرانسانی خطاهایی دارد ولو این خطاکوچک باشد منجمله همین خطابه های جناب جعفری که این اشکالات عبارتنداز :
      ۱-فرمودین کاملا آگاهانه واجمالی تهمت زده اید ….
      کلمات آگاهانه و اجمالی باهم درتناقض اند که نباید کنارهم ذکرشوند وبرهمدیگرعطف گردند چرا که آگاهانه یعنی مبین وروشن ولی اجمالی یعنی سطحی وغیراگاهانه وغیرمبین وغیر روشن وبه جمله ای میگویند که دارای ابهام است.
      ۲-فرمودین “من لم یشکرالمخلوق ولم یشکرالخالق “آیه است
      اولا آیه نیست فلذا آیه ازخودنازل نکنیم دوما بصورت مستقیم حدیث نیزنیست بلکه تلویحا هم مضمون با احادیث می باشد نه آیات قران سوما کل جمله یک عبارت را میرساند نه اینکه شما باواو عطف این جمله روبه دوجمله بدل نموده اید و *من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق*صحیح است.
      ۳-فرمودین صحه صدر ،
      صحیح ان است بگوییم سعه صدر یعنی سینه گشاده برای پذیرش انتقاد و….
      ودرپایان کامران جان متذکرشوم که ما براساس معنایی که ازتقوامی دانیم دردولت یازدهم مطلقا ندیده ایم ؛چه آنکه به دفعات متعدد دیده ایم وقتی انتقادی به دولت روحانی می شد رئیس جمهورمحترمتان ناراحت شده وبه شدت درمقام پاسخگویی و توهین برمیامدند (کم سواد و بی شناسنامه و….) حال آنکه کسی که ملبس به تقواشد اگرتمام دنیا نیزمنتقدمخرب وی باشند ذره ای درعملکردورفتارش تغییرنخواهد چراکه متّقی کاررابرای خداانجام می دهد و *حسبی الله *شعارخودقرار می دهد کما اینکه تقوا یعنی امام خمینی؛چه ،آن زمانی که تمام دنیا علیه او ایستادند و زندان وتبعید های متعددی تحمل کردند ودراوج گرفتاری ووحشت وبدبختی بود خم به اَبرو نیاورد ونترسید وچه آن لحظه ای که سرافرازانه واردمیهن شد وکل ملت بهش گفتند:* روح منی خمینی بت شکنی خمینی *اندکی احساس غرور نکرد.
      جمع بندی :جناب آقای روحانی وجعفری لطف بفرمایید بدون چشم داشت وبا بی اعتنایی به سخنان مخربِ منتقدین، کارخود را باقدرت تمام برای رضای خدا پیش ببرید که بگفته امام خمینی کاربرای خداخستگی ندارد واگردرکارخسته شدید بدانید که برای خدانبوده ؛نتیجه همه امورات ما باید همان شعارامام حسین ع باشد : رضا الله رضانا :خشنودی خداخشنودی ماست.
      همیشه موید باشید .

  17. با سلامی دوباره؛
    جناب جعفری گرامی؛
    چون درخواست کردید ، بنده با نهایت ادب پاسخی کوتاه میدهم ولی متاسفانه برداشتها و سوء تعبیر هایی که شخص جنابعالی از مطالب بنده برداشت نمودید کار را بسیار سخت که به منزل ابتدائی بازگردانده، که متوجه خواسته و عرض بنده نشید ،و مجال عرض و رفع در این فرصت اندک دور از دست رس مینماید، ضمن اینکه خواسته و سخن خود را از زبان بنده بیان کردن زیرکی نیست و اینکه بخواهید سلیقه ی شخصی و همان برداشت یا تفسیر به رأی خود را به بنده منتصب کنید که فبها.. ، و مطمئن باشید چندان تشویش خاطری صورت نخواهد پذیرفت.ولی در یک جمله میتوانم عرض کنم که بنده خود را خواهان کسی میدانم و بدانم که حرف با عمل را در کنار هم دارد و نه حرفبافی های بی نتیجه و مضحکانه. خواه دولت محترم باشد یا هر گروه یا طیف و یا جناح. ضمن اینکه خبرهای دیروز تا حال از تصویب تحریماها در سنای آمریکا و پاسخ جالب رئیس جمهور محترم و تیم مذاکره کننده و همچنین جلسه فوق العاده که رئیس کمیسیون امنیت ملی که در این یکی دو روز در حال بحث إستی بیشتر از قدری قابل تامل است.ضمن اینکه راه چاره ای که به آن اشاره داشتید در مورد مذاکره یا جنگ نیز جالب توجه بود نه اینکه خواهان جنگ باشیم ولی چنان از چاره ای جز مذاکره و یا جنگ سخن نداشتن کردید که همین نکته خود ، هم موضع تقوا را در دولت و سیاست خارجی شان و هم تقوای فردی را در مواجهه با زیاده خواهی های دشمنان بیش از پیش نمایان می سازد.کمی و ذره ای شجاعت برای بکبار هم به صورت عملی از این همه بیانات رهبری در کنار تقوا شاید بیشتر به کار دولت محترم بیاید تا این نوع واکنش های سطحی و …
    در پایان از خبرگزاری محترم و دستندرکاران که زحمت و تحمل ما را داشته و میدارند نهایت سپاسگزاری را دارم .
    و عرض میکنم بنده هر فرد و طیفی با هر سلیقه و برخورد و همچنین نه جناب جعفری و نه منتقدین و مخالفین و و موافقین را دشمن ندانسته و نمیدانم.(إن مع العُسِر یُسری)ان شاءالله.

  18. سلام
    فارغ از بحث هایی که عزیزان کردن من یه نکته به نظرم میرسه و اون اینکه دولت یازدهم با تمام عملکرداش که مردم از اون ها به خوبی اطلاع دارن به پایان رسید و الان تقریبا دولت یازدهم،”دولت قبل” محسوب میشه و هر کسی البته با رعایت انصاف میتونه نقدش کنه کما اینکه دولت های قبل نقد شدن،اما اون چیزی که مهمه دولت جدیده.
    طبیعتا ما یعنی ملت یه سری انتظارات از منتخب مردم داریم،و اون اینکه در انتخاب کابیه دوازدهم دقت عمل فوق العاده ای داشته باشه؛کسی که تو فتنه بوده تو کابینه نباشه،اون بابایی که سرمایه هزاران میلیاردی داره و صاحب سهام و به تبع صاحب منفعت تو برخی صنایع و شرکت هاست تو کابینه نباشه،وزیر بی ادب و هتاک و وزیزی که کنترل اعصابشو نداره تو کابینه نباشه،اونی که وام چند میلیون درهمی با سود صفر میگیره و…مشاور نباشه،اونی که ذهن سازنده موشک رو به آب گوشت و قرمه سبزی حواله میده مشاور نباشه،ژنرال هایی که افتضاحاتی مانند کرسنت رو به بار آوردن دوباره نیفتن به جون ملت،اونایی که FATFو ۲۰۳۰رو وقیحانه و بدون طی روند قانونی و بدون اطلاع مجلس امضا کردن تو کابینه نباشن،معاونی که در زمان وزارت سی و چند میلیارد از پول مملکتو به مدیراش”پاداش” میده نباید تو کابینه جایی داشته باشه.این ها کمترین انتظاراتیه که یه ملت میتونه از رییس قوه اجرایی کشورش داشته باشه.کاش به گوش آقآی روحانی برسه که کابینه ای که قراره ۴سال واسه ملت خدمت کنه و مشکلات کشورو حل کنه و کشورو در مسیر انقلاب به پیش ببره افراد شایسته انقلابی و خوش سابقه میخواد،نه این که بر اساس سهم خواهی طیف هایی که باعث پیروزی ایشون در انتخابات ۹۶شدن مثل غنیمت جنگی بین یه ائتلاف تقسیم بشه که افرادی فاقد شایستگی از این ائتلاف ها زمام امور یه وزارتخونه و ارگان حیاتی رو به دست بگیرن و بعد ۴سال هم ببینیم مملکت ففط در جا زده.دولت های قبل با خدمات و لطماتی که داشتن گذشتن و الان فقط سوابقشون مونده.امیدوارم آقآی روحانی از دولت های گذشته از جمله دولت یازدهم درس های مهمی گرفته باشه و اشتباهات اون هارو تکرار نکنه،این ها گوشه ای از دغدغه ها و انتظارات ما از ایشونه که امیدواریم در دولت دوازدهم و به ویژه کابینه دوازدهم بهش توجه کنه.
    والسلام علی من اتبع الهدی

  19. واقعا جای تاسف داشت که گراشی ها به رییسی بیشتر رای دادن.متاسفانه یه عده […] گراش هستن فقط […] می کنند و هدفشان تبلیغ برعلیه پیشرفت مملکت است و واسشون مهم نی اوقات مردم چی میگزره .یه زمان ناطق نوری تبلیغ می کردن و تهمت به سید خاتمی می زدن و در انتخابات آتی تهمت به روحانی.یکی نیست اینا رو از جاده خارج کنه آخه .آخه بقیه مردم رو هم همسو خودشان با تبلیغات سو گمراه می کنند.

  20. درودی تدبیری بر دوستان سرسبز و مخالفان سرزنده

    جناب سبحان عزیز.(به قول حمیدرضای مقیم کرمان ,چون بنده که نام و نام خانوادگی ام مشخص است,کامران خطاب میشوم,اما نامی مجازی که ناشناخته میباشد(البته برای اعتدالیون و هواداران روحانی) را سبحان عزیز مینامند.ناشناخته ها عزیزند و شناخته ها….

    بگذریم.
    سبحان جان,دوست داشتم خود را معرفی کرده بودید,تا برایمان عزیز شوی.
    اما انکه از سخن دیگری قرض گرفته شما هستید,اما باز هم اجازه بدهید,خوانتدگان خود قضاوت کنتد.

    اگر اینجا میسر نیست,پیغامی برسانید تا حضوری خدمت برسیم.

    والسلام

  21. درود بی پایان بر اصلاح گران هستی.
    مخصوصا مصلحین عرصه ی دین که گل سرسبد اصلاح طلبان جهان حضرت سید الشهدا ع میباشند که فقط بعد از گذشت ۶ دهه از ظهور اسلام,متوجه انحراف در دیدن جدش ص شدند و بپا خواستند.ما اصلاح اعتدالی ها نیز بر همین راهیم.

    جناب حمیدرضا گرامی.

    اولا در یک متنی که فی البداهه نگاشته میشود,بدنبال اشتباه تایپی گشتن یک نوع توصل به سفسطه گریست.لذا بنده بدین وادی پا نمیگذارم.

    فرموده بودید که دولت نباید از فتنه گران در کابینه استفاده کند, مطمئن باشید که هیچ وقت چنین اشتباهی نخواهیم کرد,و مثلث راس فتنه گران را در قدرت کشور جایی نخواهیم داد,یعنی ملت ولایتمدار و با بصیرت نیز چنین اجازه ای به هیچ کس نخواهند داد که مسیری برای بازگشت فتنه گرانی که بدترین و مهلک ترین ضربه ها را به کشور طی ۸ سالی که زمامدار قدرت اجرایی کشور در دولت نهم و دهم بودند را باز کنتد.این فتنه گران یا همان که امروز بزرگان شما انهم بعضا بنام جریان انحرافی از آن یاد میکنید, از بطن اصولگرایی متولد شد و امروز تازه “خانواده”(یعنی قدرت طلبان و انحصار طلبان شبکه ای)پی به خطر این گروه برده و از جمع “خانواده”بیرونشان رانده اند.

    اما یادمان هست که ملت بصیر ایران در سال ۸۴ این طیف را رد صلاحیت کرد و پی به فتنه گری انها برده بودتد و مخصوصا در انتخابات ۸۸ خط بطلان بر این طیف کشیدند و رای به جناب مهندس میرحسین دادند.اما با فتنه گری های خود سنگینترین لطمات را بر نظام وارد کردند و شکافی عمیق بین مردم و نظام انداختند,چون کردند,هر ان ظلم و ستمی که میتوانستند و متاسفانه همه ی این کرده ها را بنام نظام انجام دادند و بدتر از همه خدومترین,انقلابی ترین و مخلص ترین چهره های انقلاب را از نظام دور ساختند,و این ظلمیست که هیچ وقت این ملت فراموش نخواهند کرد و مخصوصا خالقان این معجزه ی هزاره را نخواهند بخشید.

    کما اینکه هنوز هم متاسفانه چهره ی منافقانه شان برای برخی مستور مانده و برخی رجال و شیوخ ساده لوح هنوز هم بر گرد این هاله ی ظلمت ونفاق(اشاره به هاله ی نور شما)جمعند و اجازه میدهند تا باز هم اتحاد و یکپارچگی و مشروعیت نظام مقدس مان را هر از گاهی بمانند چند روز اخیر با یاوه گویی ها و تخریب اصل نظام ,زیر سوال ببرند.
    یک عذر خواهی کردن از ملت و یاران با وفا و سراسر صدق و صفای امام ره و رهبری عزیزی که سالهاست بوسیله ی وسواس خناسانی چون مثلث انحرافی در حصر ظالمانه هستند,
    کار سختی نیست.اندکی شحاعت و صراحت و وجدان پاک میطلبد.مطمئنن مردم و محصورین به گلاب روی و یک جمله ی شیرین رهبری عزیز,خاطیان را خواهند بخشید و آشتی ملی که نیاز امروز جامعه میباشد و براحتی جلوگیری میکند از گل الود کردن اب توسط جریان فتنه گر اتحرافی جلوگیری میکند.

    ما سربازان خوبی برای رهبری نیستیم.شان این مقام عظمی برای ورود کردن و مقابله با این طیف نیست,ایشان قبل از انتخابات به ما راه را نشان دادند و عامل انشقاق و دو قطبی شدن جامعه را نشان دادند.و با تذکر چندین باره و با اخمی معنا دار فرمودند که:میگویند که اگر این فرد را(منظور احمدی نژاد و طیفش) منع از ورود انتخاب کرده ایم,چرا جلو دوربین و تریبون این حرف را نمیزنتد,خوب بفرما,اینم جلو دوربین و بلندگو(جلسه درس خارج فقه ۵ مهرماه ۹۵)و الباقی متن و خطابه ی ایشان که همه خوب شنیدند,اما نخواستند درک کنند.چون بخواب رفته لند و ندای امام شان را نمیشنوند.چون در مقاطعی تمام قد بیراه رفته از این طیف حمایت کرده اند,لذا غرورشان بر ایمان و بصیرتشان چربیده است و نمیتوانند بر علیه خودشان خروج کنتد و قبول کنند که,اشتباه بود.لذا تمامش کنیم.تا بیش از لین ضربه نزده است.

    آری دوست عزیز.
    مطمءن باشید که دکتر روحانی هوشیارتر از اینست که از این فتنه گران استفاده کند و بار دیگر اموری از امورات مردم ظلم دیده از دست هم ظالمان را به اینها بسپارد.
    در ثانی اینقدر متخصص و متعهد واقعی در بین اصلاح طلبان و اعتدالیون وجود رارد که نیازی به چنین افرادی نیست.

    و مطلب بعدی

  22. مطلب بعدی در مورد ان چیزیست کع شما از ان به عنوان سهم خواهی یاد میکنید.در صورتی که همین حرکات در دولت مورد پسند خودتان)نهم و دهم)از ان با نام مشارکت در خدمت توسط شیفتگان خدمت یاد میکردید.هر چند آوارهای خدمت این شیفتگان هنوز نیز بر سر مردم ریخته و مجال و قدرت برطرف کردنش به لحاظ وسعت و گستردگی وجود ندارد.(قضاوت را بر عهده ی مردم بگذارید,اگر رای مردم بر پاکی و کارامدی دکتر روحانی نبود در این انتخابات با وحود اینهمه گستردگی تخریبات و دخالتهای ارگانهای نظامی و حکومتی و …مردم فریب خورده بودند و روی از روحانی و اصلاحطلبان برگردانده بودند,به روایت میرسلیم ),

    اما مورد مهمی را که شما و در کل همه اشتباه میکنیم و مطلع نیستیم و به اهمیت و کاربرد و کارکرد احزاب و گروههای سیاسی اعتقادی نیز نداریم,اینست که مشارکت احزاب در دولت و کابینه را سهم خواهی میدانید.

    اشتباه است و مهلک,اگر بیش از این بر این باور غلط بمانیم.

    احزاب و تشکلهای سیاسی و سمن ها,باید بعنوان پلی بین حکومت و ملت باشند تا بتوانتد ارتباطی صحیح و متعادل و معقول را برقرار کنند.
    این گروهها همیشه باید برای رسیدن و تسلط,بر قدرتهای درون جامعه تلاش کنند,تا از یکسو از خودکامگی حکومتها و انحصار قدرت در دست طیفی خاص جلوگیری کنند و ثانیا قدرت و دوام و انسجام کافی و وافی را به حکومتها از سوی مردم بدهند.
    خواسته ها و نیازهای جامعه را به حکام برسانند و سیاستهای درست و حسنه ی حکومت(دولت جزیی از حکومت است)را برای عامه ی مردم تبیین کنند.

    فکر کنم الان دلیل مخالفت برخی با احزاب را متوجه شده ایم.
    وقتی احزاب پویا و فعال باشند,این رقابت منجر به توسع های پایدار در همه ی جوانب کشور خواهد شد و به رشد پایدار کشور مخصوصا در عرصه ی سیاست کمک بی نظیری میکند و حتی بدون وجود احزاب مستقل و فعال توسعه ای پایدار را نمیتوان پیش بینی کرد.
    پس روحانی موظف است که از نظرات و پیشنهادات سمن ها و احزاب مختلف و مخصوصا موافق استفاده کند و نیروهای پیشنهادی انان را در صورت همسو با دولت و در خدمت منافع ملی باشند,استفاده کند.
    این خصلت مفید احزاب و سمن هاست.

    والسلام

  23. و کلام اخر.

    دوستان سبحان خان و حمیدرضا و محمد امین و دیگر دوستان

    برای نظر دادن به بنده لطفا به متن اول بنده و منظر و دیدگاه بنده از همان زاویه ای که به ان پرداخته ام رجوع بفرمایید.انچه بنده در جوابیه ام خدمت دوستان بیان داشته ام,فقط در جواب برخی سیاهنمایی هایی بود که دوستان مخالف بیان کرده بودند.
    جناب حمیدرضا و محمد امین عزیز,یادداشت بنده کاملا مشخص است و به صراحت بیان داشته ام که آنچه امروز بیش از هر زمانی جامعه و مخصوصا دولتمردان به عنوان جزیی از حکومت به ان نیاز دارند,گمگشته ی سالهای سال است و ان چیزی نیست جز تقوای عملی که بخشی از ان را که مورد نیاز سیاسیون و دولتمردان میباشد و بنا به گفتمان رهبری عزیز تقوای سیاسی هست را مثال زدم و مثال عینی ان را در رفتارهای اخیر دولتمردان و مخصوصا فرماندار محترم ذکر کردم.

    بنده عملکرد دولت را دفاع تمام قد نکرده و نخواهم کرد اما هر جایی که ظلمی بر این دولت مردمی و همفکر روا شود,استاده ایم ,چو شمع.و مایه خواهیم گذاشت.چون امیدواریم به تغییر .تغییر در تبعیض در همه ی مواردی که جاریست و چشم بر ان بسته ایم.رسیدن به هدف را نیلزمند همان تقوای سیاسی دولتمردان(حکومتیان)از صدر تا ذیل میدانم و میدانیم.پس هر کجا که مشاهده کردیم,نمایان میکنیم تا این فرهنگ اصیل فراموش شده را زنده کنیم.

    والسلام

  24. سلام
    سلام و درود بر کسانی که همگام با ولایت در راستای اصلاح وضع موجود مجاهدت خالصانه میکنند،و ننگ و لعنت بر کسانی که مصداق”و اذا فیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون”از سوره مبارکه بقره هستند.
    والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

31 نظر
scroll to top