- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

دانشگاه‌، مدرسه‌ها و کارگاه‌هایی که ساخته نشد

هفت‌برکه (گریشنا): زمین‌های مربوط به دانشگاه آزاد، فنی و حرفه‌ای، بنیاد مسکن و ۶ زمین دیگر در صورت عدم تمدید قرارداد و ساخته نشدن، از متقاضیان پس گرفته می‌شود.

۱۹ تیرماه اداره کل راه و شهرسازی لارستان در اطلاعیه‌ای از دارندگان قرارداد واگذاری زمین‌های عمومی درخواست کرد برای تعیین تکلیف اقدام کنند. (خبر در گریشنا) [1] با پایان مهلت، این اداره کل لیست زمین‌هایی که وضعیت آن‌ها مشخص نشده است را منتشر کرد.

بر اساس اطلاعیه جدید، لازم است ظرف مدت ده روز از انتشار این آگهی، طرف قرارداد برای تعیین تکلیف موضوع، مطابق قرارداد فی‌مابین به اداره کل راه و شهرسازی لارستان (مدیریت املاک و حقوقی) مراجعه کند. در صورت عدم مراجعه، این اداره کل راساً نسبت به اجرای مفاد قرارداد اقدام خواهد نمود.

صد هزار متر زمین برای دانشگاه آزاد

این اطلاعیه شامل ۹ قطعه زمین با کاربری‌های مختلف آموزشی، اداری و کارگاهی است. مهم‌ترین مورد در این لیست، زمین دانشگاه آزاد اسلامی گراش است. قرارداد این زمین مربوط به سال ۱۳۸۸ است و تاکنون اقدامی برای ساخت آن انجام نشده است. دانشگاه آزاد اسلامی در بخشی از دبیرستان کوثر مستقر بود، که از امسال به محل دبیرستان شبانه‌روزی در بلوار شهدا منتقل می‌شود. زمین مورد نظر برای ساخت دانشگاه آزاد در سمت غربی جاده گراش – اوز به مساحت صد هزار متر مربع قرار دارد. این زمین حتی کلنگ‌زنی هم نشده است.

سه کارگاه بلاتکلیف

مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای جنب میدان ولایت (گریش) قرار دارد و از زمان واگذاری در سال ۱۳۸۸ وضعیت آن نامشخص است. محسنی خیری است که قرار بود مرکز آموزش فنی وحرفه‌ای را بسازد، اما تاکنون فقط یک اتاقک در این زمین ساخته شده است. سال گذشته مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای موقتا در دبیرستان کامروا شروع به کار کرد.

در همین محدوه جاده گراش – اوز، چند قطعه زمین دیگر نیز واگذار شده که وضعیت آن‌ها مشخص نیست. کارخانه صابون‌سازی متعلق به احمد حسن‌زاده، انبار لوله شرکت حفاری زمزم به مساحت ۱۵ هزار متر مربع، و شرکت سایپا متعلق به احمد قائدی، سه مرکز کارگاهی است که باید تکلیف آن‌ها مشخص شود. جالب این که زمین شرکت سایپا در سال ۱۳۸۶ واگذار شده است، اما به دلیل ساخته نشدن، یک نمایندگی دیگر سایپا به جای کارخانه یخ‌سازی افتتاح شد. این دو نمایندگی ارتباطی با هم ندارد.

اداره‌ای که خودش زمین می‌دهد

اداره بنیاد مسکن مسئول واگذاری زمین در محدوده‌های روستاها است، اما وضعیت زمین خود این اداره در شهر گراش بلاتکلیف است. اداره بنیاد مسکن گراش در حال حاضر مستاجر ساختمان عظیمی در ابتدای بلوار شهداست. زمینی که قرار بود این اداره در آن ساخته شود، روبه‌روی بهزیستی و کنار اداره تبلیغات اسلامی قرار دارد. تاکنون اقدامی برای ساخت این اداره انجام نشده و به همین دلیل اداره کل راه و شهرسازی لارستان اخطار داده است.

دو مدرسه و خانه تکواندو

۱۶ آبان ۱۳۹۱ کلنگ خانه تکواندو گراش به زمین زده شد. این پروژه قرار بود به همت حاج صادق زمانی ساخته شود و صادق ظرافت، رییس هیات تکواندو، مسئول پیگیری ساخت خانه تکواندو بود. (خبر در گریشنا [2]) قرار داد واگذاری این زمین به متراژ ۱۶۳۵ متر در سال ۱۳۹۴ منعقد شده است، اما وضعیت ساخت خانه تکواندو مشخص نیست. زمین خانه تکواندو در شهرک امام خمینی، جنب سالن‌های ورزشی ریاست‌جمهوری، قرار دارد.

در همین محدوده شهرک امام خمینی (هشتاد هکتاری) دو مدرسه نیز قرار بود ساخته شود. قطعه زمینی به مساحت پنج هزار و ۳۳۸ متر مربع به فاطمه رادمرد، و قطعه زمینی به مساحت ۹۱۰ متر به زهرا مستمندی برای ساخت مراکز آموزشی واگذار شده است. اقدامی برای ساخت این مدارس نیز انجام نشده است.

به جز گراش، اداره کل راه و شهرسازی لارستان برای چهار قطعه زمین در خور نیز اطلاعیه‌ مشابهی صادر کرده است.

[3]

گریشنا در هفته‌های آینده در گزارش‌های مستقلی، دلایل عدم ساخت این مراکز را پیگیری خواهد کرد.