بستن

فضای آموزشی کم و هوای گرم، مهمترین مشکلات مرکز فنی و حرفه‌ای

هفت برکه (گریشنا): ۶ مردادماه روز ملی کارآفرینی و فنی و حرفه‌ای است. بعد از یک سال و نیم پیگیری ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گراش در محل پیشین مدرسه کامروا افتتاح شد. (خبر در گریشنا)

به مناسبت ۶ مرداد با اسد محبی مسئول مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای سیار گراش گفتگو کردیم:

الان مرکز فنی و حرفه ای گراش در چه وضعیتی است؟

از لحاظ کارکرد و متقاضیانی که داریم مرکز در حال حاضر در وضعیت خوبی است. افراد مختلف با سطح تحصیلات متفاوت از شهرها و روستاهای منطقه برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند.

مهمترین مشکل مرکز بعد از افتتاح چه بوده است؟

یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که داریم کمبود فضای آموزشی است. یعنی ما اگر بخواهیم کلاس آموزشی را برگزار کنیم نیاز به یک فضای باز مثل کارگاه داریم منتهی سیستم مدرسه‌ها به صورتی است که مثل اتاق درسی و کلاس است و در این فضاها کار کردن مشکل است.

مشکل بعدی هم نبود وسایل سرمایشی و گرمایشی است که ما نیاز مبرم و واجب به این قضیه داریم. ساختار ساختمان طوری است که آفتاب‌گیر است و به شدت دما بالا است. حتی با وجود پنکه و کولر اسپلیت ساده‌ای که نصب کردیم ولی باز هم گرما خیلی دانش‌آموزان را اذیت می‌کند مخصوصا وقتی در حال فعالیت باشند. مشکل تامین هزینه‌های جاری از دیگر مشکلات ما است. فنی و حرفه‌ای مکانی است که هزینه‌های جاری و مواد مصرفی زیادی دارد اما منبع درآمدی ندارد و به همین خاطر ما به حمایت ارگان‌ها و افراد خیر و مسئولین نیاز داریم تا بتوانیم در این کار موفق باشیم.

چه رشته‌هایی در حال حاضر در مرکز موجود است و آموزش داده می‌شود؟

رشته‌هایی که در حال حاضر در مرکز وجود دارد و ما داریم کار می‌کنیم، رشته‌ی نصب و تعمیر کولر‌های گازی و اسپلیت است که مخصوص مناطق گرمسیر است و در استان اولین مرکزی هستیم که این رشته را آموزش می‌دهیم و حتی در کشور فقط دو آموزشگاه این رشته را تدریس می‌کنند. این رشته یک رشته‌ی تخصصی است که بازار کار و درآمد خوبی دارد.

رشته‌های دیگری را هم داریم که به همین زودی تا یکی دو هفته آینده قصد داریم راه‌اندازی کنیم از جمله رشته‌ی نصب و تعمیر لوازم گازسوز یعنی تعمیر انواع آبگرم‌کن، بخاری، اجاق گاز، فر گاز. سعی ما این است شیوه‌های کار را به کارآموزان آموزش دهیم که بعد از آن دچار مشکل نشوند.

اگر امکانات، فضا و تجهیزات و همچنین حمایت مالی از سمت مسئولین باشد می‌توانیم رشته‌های جوشکاری و لوازم لوله‌کشی گاز را هم بیاوریم. به نوعی می‌توانیم مرکز را فعال کنیم. از سمت واحد خواهران نیز ان‌شاالله برنامه‌ریزی‌هایی کردیم برای سال آینده اگر مربی‌ها فراهم شود ما می‌توانیم واحد خواهران را هم فعال کنیم.

تعداد کار آموزان و آماری از تعداد کارآموزانی که در مرکز دارید؟

در مورد آمار کارآموزان از بهمن ماه سال گذشته تا الان در رشته‌ی تعمیر و نصب اسپلیت حدود سی و چهار نفر کارآموز داشتیم از تمام شهرستان‌های اطراف، از روستاها از بخش‌ها، مناطق مختلف و اوز و لار، فداغ و کورده در این کارگاه حضور دارند.. الان هم داریم برای دور سوم رشته‌ی تعمیر و نصب اسپلیت ثبت‌نام می‌کنیم که استقبال خوبی شده است. و برای رشته‌ی لوازم گازسوز که قرار است در دوره‌ی جدید راه‌اندازی شود تا الان چیزی حدود هیجده نفر ثبت‌نام کردند.

ما  یک دوره کارآفرینی را با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و بسیج ناحیه در بخش فداغ برگزار کردیم که حدود پانزده، شانزده نفر در این دوره شرکت کردند.

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

برنامه‌ای که برای آینده داریم این است که اگر مجوز و بودجه برای ساخت وساز فضای بزرگتری  را به دست بیاوریم قصد داریم  کارگاه لوله‌کشی گاز و همچنین جوشکاری را به تعداد رشته‌های موجود اضافه کنیم. در رابطه با برگزاری کلاس برای روستائیان در صورت فراهم شدن خوابگاه می‌توانیم کلاس برای آن‌ها نیز فراهم کنیم. که فرصت خوبی برای یادگیری رشته لوله کشی گاز و شروع یک کار در روستاهای فداغ و اطراف آن است. موافقت برای سرباز مربی را گرفته‌ایم و مقدمات اولیه آن در حال انجام است و در صورت تایید ما می‌توانیم رشته برق ساختمان را راه‌اندازی و اضافه کنیم. واحد خواهران نیز همین که مربی از لار آمد  تا با ما همکاری کند رشته‌هایی که مربوط به خواهران هست را هم راه‌اندازی می‌کنیم که شامل تراریوم، نقاشی روی شیشه، کیف‌دوزی،قالی‌بافی و رشته‌ها مختلفی که در واحد خواهران می‌توان راه‌اندازی کرد، می‌شود. در رابطه با برگزاری کلاس برای روستائیان در صورت فراهم شدن خوابگاه می‌توانیم کلاس برای آن‌ها نیز فراهم کنیم. که فرصت خوبی برای یادگیری رشته لوله کشی گاز و شروع یک کار در روستاهای فداغ و اطراف آن است.

ایجاد همکاری تنگاتنگ با صنوف از دیگر برنامه‌ها است و صحبت‌ها و هماهنگی‌ها را انجام دادیم. از لحاظ کار کردن با واحد نظام مهندسی، آموزش و پرورش و واحد نخبگان نیز آمادگی داریم. ما جا برای فعالیت در زمینه‌های زیادی را داریم اما این بسته به میزان تمایل به همکاری این ارگان‌ها می‌شود. از لحاظ همکاری کردن ما مشکلی نداریم و شبانه‌روز در خدمت هستیم.

اما همه این‌ فعالیت‌ها منوط به همکاری و همیاری مردم، مسئولین در قسمت‌های مالی است. یعنی در مرکز فنی و حرفه‌ای حرف اول و آخر را بودجه می‌زند اگر بودجه نباشد هیچ فعالیتی نمی‌شود انجام داد.

آیا اخطاری از اداره‌ی راه و شهرسازی در مورد زمینی که قرار بود ساختمان فنی و حرفه‌ای در آن راه‌اندازی شود، داشته‌اید؟

مستقیم با من صحبتی نشده ولی این طور که شنیدم ظاهرا آن قسمت جز مستثنائیات شهری شده و سازمان زمین شهری روی آن دست گذاشته است.در رابطه با احداث مرکز و این که خیری هزینه‌ی ساخت را قبول کرده است مطلع هستم منتهی از این موضوع که اداره راه و شهر‌سازی روی زمین آن که واقع درابتدای شهر از سمت اوز، دست گذاشته است، اطلاع دقیق ندارم تنها تا این اندازه اطلاع دارم که نقشه مرکز سال ۸۸ آماده بوده حتی آن نقشه را هم دیده‌ام.

⭕️ گفتگو با اسد محبی
▫️مسئول مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای سیار گراش
▫️به مناسبت ۶ مرداد روز کارآفرینی و آموزش فنی و حرفه‌ای

◼️رشته‌ فعال مرکز
▫️نصب و تعمیر کولرهای گازی و اسپلیت
◼️رشته‌های در دست اقدام
▫️نصب و تعمیر لوازم گازسوز
▫️جوشکاری و لوله‌کشی گاز

◻️ اگر مربی داشته باشیم واحد خواهران را فعال می‌کنیم.

◻️ مهمترین مشکلات ما کمبود فضای آموزشی و وسایل سرمایشی است.

◻️ آماده همکاری با اصناف، نظام مهندسی، آموزش و پرورش و واحد نخبگان هستیم.

◻️در مورد احداث مرکز فنی و حرفه‌ای در کنار جاده گراش-اوز اطلاع دقیقی ندارم.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. سلام خداقوت مربی قالی بافی هستم درشهرستان گراش چندین بارمراجعه کردم به فرمانداری و اروگانهای دیگر برای همکاری متاسفانه هربار به بهانه های مختلف لطف کردند و نه تنهاحمایت و همکاری نکردند بلکه کلا ناامیدم هم کردندمیخواستم ببینم برای پیگیری مواردی که به فنی حرفه ای مربوط میشه میتونم به این اداره امیدوارباشم یاهمچنان به فنی حرفه ای لارمراجعه کنم ؟

  2. واحد های مختلف خواهران هم فعاله از جمله قالی بافی گلیم بافی قلاب بافی ترمه دوزی خیاطی کارچرم معرق و مشبک درگراش فعاله ولی متاسفانه بدلیل عدم همکاری اورگانهاتبلیغات نداشته ایم وشناخته شده نیستیم اما درحال حاضر همگی فعال و مشغول به کارهستیم بهتره اول از نیروهای همین شهر استفاده بشه لطفا وخواهشا پیگیریهای لازم را برای مربی از شهر خودمون شروع کنیم سپاسگزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top