- هفت‌برکه | گریشنا - https://7berkeh.ir -

هفت آزاده‌ی شهرستان گراش را بهتر بشناسیم

هفت‌برکه (گریشنا): به مناسبت سالروز ورود آزادگان به کشور، روز شنبه بیست و هشتم مردادماه ۹۶، از هفت آزاده‌ی سرافراز شهرستان گراش تجلیل می‌شود.

شهرستان گراش هفت آزاده دارد که سه تن از این آزادگان ساکن گراش، سه تن ساکن ارد و یکی از آزادگان ساکن روستای لب‌اشکن است.

حسن خسروی

آزاده سرافراز حسن خسروی مزیدی متولد ۱۳۴۷ شهر گراش است که در عملیات مرصاد در سومار اسیر شده است. مدت اسارت او ۷۸۲ روز بود.

حسن خسروی مزیدی در گفتگو با گریشنا گفت: «بعد از آزاد شدن، دو سالی را در آموزش و پرورش مشغول بودم و بعد از آن هم شغل آزاد داشتم، در حال حاضر راننده تاکسی هستم. مردم بعد از آزاد شدن خیلی به من و امثال من لطف داشتند و وقتی سوار تاکسی می‌شوند، از دوران اسارت از من می‌پرسند و من هم خاطرات را برایشان تعریف می‌کنم. البته تا قبل از تمام شدن خاطره به مقصد رسیده‌ایم!»

[1] [2]

مرتضی محمدنژاد

آزاده سرافراز مرتضی محمدنژاد متولد ۱۳۴۴ شهر گراش و در عملیات کربلای چهار در شلمچه اسیر شده است. مدت اسارت او ۱۳۴۲ روز است.

سید اصغر مجلسی

آزاده سر افراز سید اصغر مجلسی متولد ۱۳۴۴ شهر گراش و در منطقه عملیاتی غرب کشور اسیر شده است. مدت اسارت او ۷۸۲ روز است. مجلسی در حال حاضر در خارج از کشور شاغل است.

ابراهیم خرمدل

آزاده سرافراز ابراهیم خرم‌دل، فرزند علی نقی، متولد سال ۱۳۴۶ در ارد است که بیست و چهارم اسفندماه ۱۳۶۵ در عملیات بدر در طلائیه اسیر شده است. مدت اسارت او ۱۹۸۸ روز است.

خرم‌دل به مدت ۶۶ ماه در اسارت بوده و در یکم شهریور ماه ۱۳۶۹ آزاد شده است. او  در حال حاضر ساکن ارد و بازنشسته آموزش و پرورش است و از احترام و محبتی که مردم نسبت به او دارند تشکر کرد.

[3]

علیرضا قائدی

آزاده سرافراز علیرضا قائدی متولد شهر ارد و در ۳۱ تیرماه ۱۳۶۷ در شلمچه اسیر شده است. مدت اسارت او ۱۱۶۳ روز است.

قائدی نحوه به اسارت رسیدن خود توسط سربازان بعثی را اینگونه بازگو می‌کند: «یک شب در سنگر کمین نگهبان بودیم که ساعت دو نیمه‌شب بود که توسط نیروی‌های عراقی با نارنجکی که به سنگر انداختند، غافلگیر شدیم، ما به طرفشان تیراندازی کردیم. دوستم  به شهادت رسید و من هم زخمی شدم و به اسارت عراقی‌ها در آمدم. بازنشسته آموزش و پرورش هستم و در حال حاضر هم بیکارم و گاهی اگر مراسمی باشد آشپزی می‌کنم. جانباز ۴۵ درصد هستم. زمانی که من زخمی شدم سرباز عراقی وقتی به بالای سرم آمد و دید زنده هستم، خواست به سرم شلیک کند، اما به طرف پایم نشانه گرفت و شلیک کرد. دو ماه در بیمارستان بغداد بودم و بعد به اردوگاه منتقل شدم.»

[4]

محمود الهی

آزاده سرافراز محمود الهی متولد شهر ارد و در شرق دجله اسیر شده است. مدت اسارت او ۲۳۵۸ روز است.

خسرو رضوی

آزاده سرافراز خسرو رضوی متولد روستای لب‌اشکن از توابع بخش مرکزی شهرستان گراش، در منطقه عملیاتی جنوب اسیر شده است. مدت اسارت او ۲۱۵۷ روز است.

تقدیر از آزادگان

به گزارش هفت‌برکه به نقل از کانال رخداد، به مناسبت بیست و ششم مردادماه، سالروز ورود آزادگان به کشور، شنبه بیست و هشتم مردادماه از  هفت آزاده سرافرار شهرستان گراش با حضور مسئولین و خانواده‌های این آزادگان تجلیل می‌شود.

صادق نوروز، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گراش، با اشاره به اینکه هرساله به مناسبت سالروز ورود آزادگان سر‌افراز به مهین اسلامی، مراسم تجلیل از آزادگان با حضور مسئولین و خانواده‌های محترم آنان برگزار می‌شود گفت: «شنبه بیست و هشتم مرداد ماه مراسم تجلیل و قدردانی از صبر و استقامت آزادگان با حضور مسولین و خانواده‌های آنان به همت فرمانداری و بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود.»

اصغر فرودی، فرماندار گراش، نیز در پیامی آزادگان را اسوه‌های صبر و استقامت و پشتوانه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست.

پیام رییس بنیاد شهید گراش

صادق نوروز، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان گراش، به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی این روز را تبریک گفت. متن پیام را ادامه می‌خوانیم:

آزاده در همه حال آزاده است: اگر بلا و سختى به او رسد شکیبایى ورزد و اگر مصیبت ها بر سرش فرو ریزند او را نشکنند هرچند به اسیرى افتد و مقهور شود و آسایش را از دست داده و به سختى و تنگدستى افتد. چنان که یوسف صدیق امین، صلوات اللّه علیه، به بندگى گرفته شد و مقهور و اسیر گشت اما این همه به آزادگى او آسیب نرساند. امام صادق (ع)

۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی یادآور ایمان راسخ بزرگ مردانی است که در برابر همه ناجوانمردی های دشمنان ایستادند و از شکنجه‌های مزدوران بعثی هراسی به خود راه ندادند.

و فرزندان غیور ایران همیشه سربلند، صبور و راضی به قضای الهی با سینه‏‌هایی فراخ‏تر از اقیانوس‌ها از همه‏ جا و همه ‏کس بریده و به خدا پیوستند و عزتی ارزشمند را به جهانیان نمایاندند. راد مردانی که تمام هستی خویش را برای حفظ کیان انقلاب اسلامی و دفاع از اسلام در طبق اخلاص نهادند و با تحمل سخت‌ترین شرایط و شدیدترین تنگناها و مضایق از باورهای دینی و انقلابی خویش در وفاداری به انقلاب و آرمان‌های امام راحل دست بر نداشتند و امروز نیز به عنوان پیشتازان حمایت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، در تلاش برای ساختن ایرانی آبادتر و عزتمندتر از هیچ کوششی فروگذار نیستند.

فرارسیدن این روز عزیز را به همه ملت بزرگ ایران، به آزادگان عزیز سرافراز و خانواده‌های مکرمشان تبریک می‌گوییم و از درگاه قادر متعال مسالت می‌نماییم این قشر شریف را همواره قرین عنایات خود فرماید. من الله توفیق