- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

پنج گزینه شهرداری گراش؛ شورای پنجم انتخاب می‌کند

گریشنا (هفت‌برکه): شورای پنجم گراش در جلسات غیر رسمی، انتخاب شهردار آینده‌ی گراش را بررسی می‌کند. نام پنج گزینه در این جلسات مطرح شده است و به نظر می‌رسد رقابت بین دو گزینه غیر بومی جدی‌تر است.

غلامعباس زارع، شهردار کنونی گراش؛ و حمید کشتکار با سابقه شهرداریِ سه شهر و دو مدیر کلی، دو گزینه‌ی غیر بومی شهرداری گراش هستند. اما سه گزینه‌ی بومی، هر سه مهندس هستند: مهندس ابراهیم وقارفرد، رییس نظام مهندسی شهرستان گراش؛ مهندس محمدعلی پوسانه، رییس هیات مدیره و مجری پروژه مسکن مهر بسیجیان؛ و مهندس علی عظیمی، یکی از نامزدهای انتخابات شورای پنجم.

 خورشیدی: حمایت از نیروی‌های بومی متخصص را وظیفه خودم می‌دانم

حجت عابدی در گفتگو با مصطفی خورشیدی، یکی از منتخبین شورای شهر، نظر او را در مورد انتخاب شهردار پرسید. خورشیدی گفت: «در انتخاب شهردار از گزینه‌های توانمند حمایت می‌شود، حمایت از نیروی‌های بومی متخصص را وظیفه خود می‌دانم. صحن شورا را جایگاه مشورت و همراهی مردم به خصوص نسل جوان و متخصص می‌بینم. شورای پنجم در پیشبرد اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت با مسولین و مردم تعامل و همفکری می‌کند.»

مصطفی خورشیدی، منتخب اول مردم گراش در پنجمین دوره‌‌ی شورای اسلامی شهر، گفت: «انتخاب شهردار متخصص، باتجربه، کارآمد و آگاه به مسائل و مشکلات شهر از اولویت‌های شورای شهر پنجم است.» خورشیدی مهمترین ملاک انتخاب شهردار را از نظر خود، توان مدیریتی شهردار در تعامل با مردم و مسئولین و امین و دلسوز بودن عنوان کرد و گفت: «وظیفه اصلی شورای شهر خدمت صادقانه به مردم است.»

عضو منتخب شورای پنجم گراش از تعامل خوب با سازمان نظام مهندسی گراش در راستای استفاده از ظرفیت نیروهای بومی در انتخاب شهردار جدید گفت و افزود: «برای انتخاب شهردار همه گزینه‌ها و قابلیت‌های لازم در نظر گرفته می‌شود.» او گفت: «انتخاب شهردار موفق می‌تواند مسیر توسعه و آبادانی شهر را هموار سازد و به اجرای طرح‌ها سرعت ببخشد. معیار انتخاب شهردار، کاردانی، تخصص، تجربه، سابقه مدیریت خوب، مردم‌داری و پرکاری است.»

مهرابی: هر کس تسلط و آمادگی بیشتری داشته باشد

حبیب‌الله مهرابی، رییس و تنها بازمانده‌ی شورای چهارم در شورای پنجم، در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید از قبل چیزی مشخص نیست و شورا پس از سبک و سنگین کردن برنامه‌ی هر پنج کاندیدا، هر کدام که تسلط و آمادگی و استراتژی بهتری داشته باشد را انتخاب می کند. مهرابی در مورد شانس گزینه‌های بومی یا غیر بومی برای شهرداری گراش نیز تاکید می‌کند: «نه فقط برای شهرداری، بلکه برای تمام ارگان‌های دیگر شهر نیز اصلا بحث بومی یا غیر بومی مطرح نیست. هر کس با برنامه و کاربلدتر باشد، باید انتخاب شود.»

از رییس شورای سابق درباره‌ی عملکرد شهرداری در دوره‌ی شورای چهارم پرسیدیم. مهرابی اعتقاد دارد عملکرد شهرداری در دوره‌ی قبل مثبت بوده است: «در نتیجه‌ی درایت و برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف شورا و مجموعه شهرداری، به تمام برنامه‌ها و کارها عمل شد.» او تاکید می‌کند: «اجحافی هم به هیچ کس در هیچ جا نکردیم، چون با قانون آشنا بودیم و توانستیم با کاربلدی، امور را پیش ببریم.»

دکتر فتحی: تا روز چهارشنبه صلاحیت کاندیداها را بررسی می‌کنیم

دکتر مرتضی فتحی، منتخب شورای پنجم، در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید به هر پنج گزینه تا روز چهارشنبه مهلت داده شده است که اهداف و برنامه‌هایشان را به شورا ارائه کنند. او می‌گوید: «مطمئن باشید شورا بهترین گزینه را که منافع شهر و شهروندان تامین کند، انتخاب می‌کند.» دکتر فتحی به حضور گزینه‌های بومی در میان نامزدهای شهرداری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «جای خوشوقتی و امیدواری است که نیروهای جوان بومی نیز در این دوره پا پیش گذاشته‌اند و اعلام آمادگی کرده‌اند. امیدواریم این رویه در دیگر زمینه‌ها هم ادامه داشته باشد تا دست شورا در استفاده از ظرفیت نیروهای بومی باز باشد.»

ناصری: تا شب آخر، همه‌ی برنامه‌ها را می‌شنویم

فوزیه ناصری، عضو منتخب شورای پنجم، نیز به خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید هنوز چیزی مشخص نیست: «گزینه‌های غیر بومی برنامه‌هایشان را قبلا ارایه کرده‌اند، و گزینه‌های بومی در این سه شب باقی‌مانده به جلسه شورا خواهند آمد تا برنامه‌هایشان را ارایه کنند.»

پنج گزینه برای شورای پنجم

 

زارع در شهرداری گراش می‌ماند؟

نخستین گزینه پیش‌ روی شورای شهر گراش، ادامه همکاری با غلامعباس زارع، شهردار فعلی است. زارع از ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ شهردار گراش است و در دو سال و نیم گذشته رابطه خوبی با شورای چهارم گراش داشته است. بیشتر دوران حضور زارع در شهرداری گراش همراه با ریاست حبیب‌الله مهرابی بوده است و احتمالا مهرابی مهم‌ترین حامی زارع برای ابقا در شهرداری گراش است.

او در مراسم معارفه خود، «واگذاری کارها به بخش خصوصی، ایجاد شهرداری الکترونیک در مجموعه شهرداری، احداث معابر، شوارع، خیابان و بلوار‌ها به نحوی که استخوان‌بندی شهر شکل بگیرد، توجه به بخش گردش‌گری و مبلمان شهری، ایجاد درآمد مناسب با پتانسیل منطقه، استفاده از توان خیرین و سرمایه‌گذاران منطقه» را برنامه‌های خود اعلام کرد. شورای پنجم باید تصمیم بگیرد که آیا زارع در اجرای این برنامه‌ها موفق بوده است یا نه.

زارع قبل از حضور در گراش، ده سال در استانداری فارس حضور داشت. او در سمت رییس گروه امور شهری دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس شناخت خوبی از عملکرد شورا و شهردار پیدا کرد. پیش از آن نیز ۵ سال شهرداری کوار در کارنامه زارع دیده می‌شود.

۲۶ مردادماه غلامعباس زارع، شهردار فعلی گراش، برای دفاع از عملکرد خود با منتخبین مردم در دفتر شورای شهر جلسه داشت. گفته می‌شود زارع از چند شهر دیگر استان فارس نیز پیشنهاد دارد، اما به نظر می‌رسد خود او مایل است در گراش به فعالیت ادامه دهد.

کشتکار با سابقه شهرداریِ سه شهر و دو مدیر کلی

حمید کشتکار یکی از گزینه‌های احتمالیِ دیگر، ۲۵ مردادماه به گراش سفر کرد. وی در دیدار با منتخبین شورا، برنامه‌های خود را ارائه و از طرح‌های خود دفاع کرد.

حمید کشتکار متولد ۱۳۵۶ در شهر داراب است. او دارای مدرک کارشناسی مهندسی آب و کارشناسی ارشد حقوق عمومی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران شیراز (لینک خبر) [1]؛ حمید کشتکار پیش از این به عنوان مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز و شهرداری شهرهای استهبان، خشت و زرین‌دشت فعالیت داشته است.

سال ۱۳۸۲ با تاسیس شهر دبیران در شهرستان زرین‌دشت، حمید کشتکار به مدت چهار سال، تا سال ۱۳۸۶، شهردار این شهر بود. بر اساس اطلاعات سایت شهرداری استهبان، کشتکار از ۷ شهریور ۱۳۸۸تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ به مدت یک سال و نیم شهردار استهبان بود. او از شهرداری استهبان به شهرداری شیراز رفت و مدیر عاملی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز را بر عهده گرفت.

دی ماه ۱۳۹۱ کشتکار با حکم صادق عابدین، استاندار فارس، به سمت مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس منصوب شد. او در این مدت با زارع، شهردار فعلی گراش، همکار بود. حضور کشتکار در استانداری فارس ۱۵ ماه طول کشید و در روزهای پایانی سال ۱۳۹۲ جای خود را به علیرضا بیات‌پور داد و سه ماه بعد با حکم چمران، مدیر کل پارلمانی شورای عالی استان‌ها شد. علی‌اصغر حسنی به دلیل حضور در شورای عالی استان‌ها، با کشتکار آشنایی دارد.

رییس مهندس‌ها شهردار می‌شود؟

بین مهندس وقارفردها، مهندس ابراهیم وقارفرد کمتر شناخته شده بود. ابراهیم وقارفرد از سه ماه پیش ریاست دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان گراش را بر عهده دارد. او در این مدت تلاش کرده است نقش مهندسان را در شهر گراش بیشتر نمایان کند (گزارش در گریشنا [2]).

مهندس وقارفرد در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است و راه‌اندازی شرکت نئوپان‌سازی غدیر گراش در کارنامه او دیده می‌شود. وقارفرد بعد از چند سال حضور در شیراز، بعد از انتخابات نظام مهندسی سال ۱۳۹۴ و عضویت در هیات رییسه، بیشتر در گراش حضور دارد.

برخی از اعضای شورای شهر در زمان انتخابات شورا بر انتخاب شهردار بومی تاکید داشتند. نظام مهندسی به عنوان نماینده مهندسان می‌تواند گزینه‌های مورد نظر را در اختیار شورای شهر قرار دهد.

جوان‌ترین نامزد شهرداری

مهندس محمدعلی پوسانه جوان‌ترین گزینه‌ی شورای شهر پنجم برای شهرداری گراش است. مهندس پوسانه، فرزند ابوالحسن، متولد ۱۳۶۰ و کارشناس مهندسی عمران است.

او بعد از فارغ‌التحصیلی در دفتر مهندسی خود مشغول فعالیت عمرانی بوده است. بعد از چند سال رکورد در پروژه مسکن مهر بسیجیان، شاخص‌ترین فعالیت پوسانه فعال کردن این پروژه ساختمانی بوده است. او به عنوان رییس هیات مدیره و مجری پروژه مسکن مهر بسیجیان، وعده داده است این پروژه به زودی افتتاح می‌شود.

از نامزدی شورا تا نامزدی شهرداری

مهندس علی عظیمی در زمان نامزدی انتخابات شورای پنجم تاکید زیادی بر حضور یک مهندس در شورای شهر داشت. این ایده با اقبال مردم روبه‌رو نشد، اما اکنون عظیمی یکی از نامزدهایی است که به گزارش رخداد گراش، قرار است برنامه‌های خود برای شهرداری گراش را به شورای پنجم ارائه کند.

علی عظیمی متولد ۱۳۵۴ در گراش است. او مدرک کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد همین رشته، گرایش سازه‌های هیدرولیکی، دارد. سابقه نامزدی انتخابات شورای سوم و پنجم نشان می‌دهد که عظیمی علاقه‌مند به نقش‌آفرینی در شهر گراش است.

علی عظیمی هم سن و سال مصطفی خورشیدی، منتخب اول شورای شهر گراش، است و این دو نفر در مجمع‌القرآن گراش نیز حضور داشته‌اند.

[3]