بستن

«شورای سایه»؛ نورافکنی بر عملکرد شورا

هفت‌برکه – حسین عالمی*: می‌دانیم تحقق شهرداری شیشه‌ای گراش علاوه بر ملزم شدن مدیران شهری به انتشار گزارشی از همه فعالیت‌هایشان، به ابزارهای نظارتی دیگری خارج از دایره مدیریت شهری نیاز دارد.

به دیگر سخن؛ در کنار نصب دیوار شیشه‌ای برای شهرداری گراش، ناظری آگاه و هوشیار لازم است تا شیشه‌ها را گردگیری و آن طرف دیوار را نیز زیر نظر بگیرد. این را نیز باید دانست که در دنیای امروز و به ویژه کشورهای دارای سیستم حکومت پارلمانی، احزاب اقلیت به موازات حزب حاکم،دولت در سایه تشکیل می‌دهند. فارغ از اندیشه‌های موافق و مخالف دولت سایه، و امکان و عدم امکان شکل‌گیری آن در ایران باید اذعان داشت که بهترین ناظر برای شورای پنجم و محقق کننده رکن دوم شهرداری شیشه‌ای، شورای سایه است.

همه می‌دانیم که انتخابات شورای پنجم در گراش با چه ترافیک و تنوعی از کاندیداها روبرو بود. لیست‌های متعدد و کمپین‌های مختلفی که فضای انتخابات را گرمایی خاص بخشیده بود، را به یاد داریم. شورای سایه می‌تواند از میان نامزدهایی که توفیق خدمت را کسب نکردند و از دل کمپین‌ها تشکیل شود. پیشنهاد می‌شود نهادها و سمن‌های مردمی که در دوران انتخابات کاندیدا معرفی کرده بودند و یا از کاندیداهای برآمده از متخصصین حمایت کردند، نسبت به تشکیل شورای سایه در گراش اقدام کنند.

می‌توان این تجربه را همانند برنامه مناظره کاندیداهای شورای شهر گراش که با تمام کمبودها به نحو احسن و برای اولین بار حتی در استان برگزار شد را در اختیار سمن‌های دیگر شهرها قرار داد تا در هر شهر به موازات شورای قانونی یک شورای شهر سایه، فعالیت‌های مدیریت شهری را رصد کرده و به عنوان اتاق فکر شهر عمل کند.

هرچند عملی شدن این پیشنهاد در گرو تائید و همراهی مسئولین امر و موافقان آن است، اما باید گفت: با وجود وعده‌های منتخبین شورای پنجم در راستای شفاف سازی واقعی و ارتباط هرچه نزدیکتر شورا با شهروندان و همت جامعه شهری برای دنبال کردن این مهم ، تاسیس دبیرخانه شورای سایه گراش دور از دسترس نخواهد بود.

*حسین عالمی، کارشناس ارشد مدیریت
منتشر شده در شماره ۵ نشریه گراش- شهریور ۱۳۹۶

4 نظر

  1. کپی برداری از طرح دکتر سعید جلیلی که گفته بود دولت سایه برای پیگیری امور مردم در کنار دولت تشکیل شود
    سوال من از این کارشناس مدیریت اینکه اونجا اگه دکتر جلیلی طرح دادند اسمی از نظارت نیاوردن ولی اینجا گفته شده است نظارت بر عملکرد شورا

    جالبه شورای که توسط مردم انتخاب میشوند ایا نیاز به نظارت شورای دیگری دارند؟
    دوم اینکه خود مردم بزرگترین نظارت را دارند در طرح شما نقش مردم چیست؟

    شوراها همواره در راستای خدمت به مردم درگیر اظهار نظرهای منصف یا غیر منصفانه هستند
    گاهی خواسته‌های شخصی افراد باعث شده است اظهار نظری شود که منفعت شهر تحت تاثیر قرار میگیرد
    به نظر شما برادر کارشناس شورای سایه چه میزان میتواند منفعت شهر را به نظر شخصی خود در نظارت بر روی شورا قالب کند؟
    جدا از اینکه این طرح کپی برداری بیش نیست متاسفانه باعث ضعف‌های نیز است که از یک طرف انتخاب مردم و از طرف دیگر به نظارت خود مردم بر شورا اشاره نشده است.
    ضمن اینکه عملکرد شورا خود آیینه تمام نمایی تصمیم گیری مردم برای آینده است.

  2. در قسمتی از این طرح گفته است که شورای سایه عملکرد شورا را نظارت کند
    و در قسمت دیگر گفته شده است اتاق فکر شورا باشد

    این نقص وجود دارد که شورای سایه نظارت کند یا اتاق فکر باشد
    به نظر نویسنده این دو عنوان در قالب یک پیشنهاد نوشته شده است که اگر ایشان به کار اداری یا مدیریتی آشنایی داشته باشند می‌فهمند که یک ناظر نظارت میکند و یک مشاور نظر میدهد و این دو در یک طرح نمیشود یکی دانست

  3. اتفاقا نظارت در همه امور عالی هست ..
    مخصوصا اگه توسط کارشناسان باشه
    آقای گراشی
    شما چرا اینقدر مغرضانه نوشتی ؟!!!
    طرح طرح خیلی خوب و عالیه
    احسنت بر آقای عالمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top