- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

«پروان» ناجی «حمزه آزاد» شد

هفت‌برکه (گریشنا): در آخرین ماه فصل تابستان و در موسوم خرماچینی، حمزه آزاد در بالای درخت نخل دچار گرمازدگی شد، اما «پروان» مانع از سقوط او شد. در نهایت، ضعف و بی‌حالی او را راهی بیمارستان کرد.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، صبح امروز، پنجم شهریورماه، حمزه آزاد ۵۳ساله، برای خرماچینی به باغ حاج عوض پاکزاد رفت، اما در بالای درخت دچار ضعف شد. ابراهیم آزاد، پسر برادر او که شاهد این اتفاق بوده است، می‌گوید: «عمو که بالای درخت ناخوش می‌شود، دو نوه‌ی نوجوانش متوجه این وضعیت می‌شوند و برای تقاضای کمک به بیرون از باغ می‌آیند. من که به طور اتفاقی و سرزده رسیدم، به محض دیدن این صحنه که عمو درون پروان گیر کرده و بی‌حرکت است، با طناب او را محکم کردم و او را روی شانه‌هایم نشاندم و با تماس با ۱۱۵ منتظر نیروهای امدادی شدم.»

[1]

رضایی از نیروهای اورژانس ۱۱۵ به خبرنگار هفت‌برکه گفت: «ساعت ۱۱:۰۷ دقیقه بود که به محل رسیدیم. فشار خون و علایم حیاتی او طبیعی بود و به نظر می‌رسید گرمازدگی و ضعف باعث شده توان حرکت از او گرفته شود.»

حیدری، نیروی امدادی هلال‌احمر، که در محل جاضر بود است نیز می‌گوید: «پیش از ما نیروهای اورژانس و آتش‌نشانی در محل حادثه بودند، ما آمبولانس را به درخت نخل چسباندیم و او را از طنابی که دور کمرش پیچیده شده بود آزاد کردیم و بعد از عملیات تنفس مصنوعی، او را به نیروهای اورژانس تحویل دادیم تا راهی بیمارستان شود.»

ابراهیم آزاد با گفتن این که حال عمو خوب است و از بیمارستان مرخص شده، ادامه می‌دهد: «عصر امروز عمو با وجود مخالفت‌های ما باز به صحرا برگشت و از همان درخت نخل برای برداشتن سطل‌های خرما بالا رفت!»

«پروان» طناب ضخیمی بافته‌ شده از برگ نخل است. نخل‌داران برای بالا رفتن از این درخت و همچنین نگه داشتن خود در بالای نخل از پروان استفاده می‌کنند. نمونه‌ای از پروان را در عکس پایین می‌بینید: