- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

شهردار گراش: نمی‌توانستم با خواسته‌های شورا موافقت کنم

هفت‌برکه (گریشنا): غلامعباس زارع در یکی آخرین گفتگوهای خود در گراش، دلایل انصراف خود از پذیرش سمت شهرداری گراش را تشریح کرد. برداشت زارع این است که شورای شهر او را به عنوان یک شهردار موقت می‌دید. مطرح شدن بحث شهرداریِ یک‌ساله و اصرار بر قرار گرفتن یکی از گزینه‌های دیگر شهرداری در کنار شهردار، دلایل بیان‌شده برای انصراف زارع است.

غلامعباس زارع در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه در مورد دلخوری خود از شورای پنجم گفت: «بحث ابقای یک‌ساله با عرف معمول و قانون منطق نبود. زمانی که به چهار سال تبدیل شد، باز هم نیت‌شان همان مدت محدود بود. از نوع بیان مشخص بود که بر فرض هم که حکم چهار سال بزنند، نیت اصلی‌شان را بیان کرده بودند. علاوه بر آن سه چهار نفر از اعضای شورا اصرار داشتند یکی از گزینه‌های پیش‌نهادی را به عنوان آموزش بیاورم داخل شهرداری، تا بعد از شش ماه یا یک سال، به من بگویند خداحافظ. این کار از نظر قانونی امکان نداشت.»

زارع در مورد معرفی خود به عنوان شهردار آباده، پاسخ مثبت خود به آباده را بعد از این قضیه می‌داند: «گزینه آباده دوباره بعد از این بحث‌ها مطرح شد. من به کار در گراش علاقه‌مند بودم و کار اصلی من در کارگروه امور شهری استانداری است و جایگاه خوبی هم دارم. اگر قرار به انتخاب بین شهرها باشد، من گراش را بیشتر از شهرهای دیگر دوست دارم. من گراش کار کرده‌ام و دوست داشتم کارها تکمیل شود. همه چیزها روتین بود، اما یک خرده بی‌انصافی شد.»

زارع در مورد استعفای خود توضیح می‌دهد: «البته چون حکم من از طرف استاندار هنوز صادر نشده است، استعفا نیست و انصراف است. چون من کارمند استانداری هستم، متن انصراف از طریق استانداری برای شورای شهر گراش ارسال شده است.»

شهردار پیشین شهرهای گراش و کوار، این مساله که به خاطر بزرگ‌تر و مهم‌تر بودن آباده، گراش را رها کرده است، درست نمی‌داند و می‌گوید: «من گراش و مردمش را قلبا دوست دارم و رفتنم از گراش علی‌رغم میل باطنی‌ام بود. من گراش آمدم کار کنم و حتی در بحث انتخاب بین شوراها برای شهرداری گراش جنگیدم. اصلا بحث لقمه بزرگ‌تر نبوده است. اگر نظر استانداری این باشد که آباده نروم هم نمی‌روم. واقعا گراش مردم خیلی خوبی دارد. ما در این مدت از مردم گراش درس یاد گرفتیم و همه چیز متعادل بود.»

شهردار گراش البته سربسته به دلایل دیگری هم اشاره می‌کند: «در این چهار و پنج روز، تقاضاهایی مطرح شد که نمی‌توانستم بپذیرم و با روحیات من سازگار نبود. به خاطر همین گفتم من نیستم و خداحافظ.»

زارع امروز چهارشنبه در شیراز حضور دارد، ولی فردا به گراش برمی‌گردد: «بر اساس بخشنامه استانداری، اول باید شهردار انتخاب و بعد سرپرست معرفی شود. به خاطر همین از استانداری اعلام شد تا زمان انتخاب شهردار جدید، من در شهرداری گراش حضور داشته باشم. بعد از معرفی شهردار جدید تا زمان صدور حکم، شورای شهر می‌تواند برای شهرداری سرپرست تعیین کند. به خاطر همین، من از فردا تا زمان انتخاب شهردار جدید در شهرداری حضور دارم.»

زارع اشاره‌ای نیز به آخرین فعالیت‌های عمرانی خود و همکارانش در شهردار گراش دارد: «روز پنجشنبه خیابان ساحلی و آسفالت امتداد خیابان امام حسین (ع) افتتاح می‌شود که هر دو کاری است که زحمت زیادی برای آن کشیده شد.»

شهردار گراش در مورد کار ناتمام خود در گراش می‌گوید: «من دوست داشتم بحث کلات که می‌تواند تحولی در منطقه ایجاد کند، به سرانجام برسد. انشاالله این کار را شهردار بعدی انجام خواهد داد.»

با انصراف یا استعفای زارع، شورای شهر گراش یک بار دیگر وارد پروسه انتخاب شهردار شده است. البته دست شورا در انتخاب شهردار چندان هم باز نیست، زیرا بر اساس آیین‌نامه انتخاب شهرداران، شهردار گراش باید از نیروهای رسمی و دارای پنج سال سابقه مدیریتی باشد. به همین دلیل، هر چند برخی اعضای شورای پنجم مایل به استفاده از نیروهای بومی هستند، اما شورا مجبور است بیشتر به دنبال کسانی باشد که دارای سابقه شهرداری هستند.

[1]