- هفت‌برکه | گریشنا - https://7berkeh.ir -

آب جیره‌بندی شد / تا یکشنبه لوله تعمیر می‌شود

گریشنا (هفت‌برکه): مشکل کم‌آبی در گراش به روز هفتم رسید، و آن‌طور که شنیده می‌شود تا دو یا سه روز دیگر هم ادامه خواهد داشت. دیروز در جلسه‌ی ستاد مدیریت بحران در فرمانداری گراش، بحث جیره‌بندی آب مناطق مختلف گراش مطرح شده بود (خبر در گریشنا [1]). در تماس تلفنی خبرنگار گریشنا با سیاوش خرسند، رییس اداره آبفا گراش، درباره‌ی زمان‌بندی این جیره‌بندی و وضعیت آبرسانی پرسیدیم.

خرسند می‌گوید در پی تصمیم به جیره‌بندی، ما شهر را به دو قسمت بالادست و پایین‌دست تقسیم کرده‌ایم و هر ۲۴ ساعت، به یکی از این قسمت‌ها آب می‌رسانیم. البته فشار آب کمتر از قبل است و باید شهروندان این نکته را مد نظر داشته باشند.

خرسند می‌گوید امروز تا ساعات پایانی شب، نوبت مناطق بالادستی است، از جمله محله پاقلعه، پشت پارک لاله، بیمارستان، بلوار کوثر، بلوار الله‌قلی‌خان، بلوار شهدا، مسکن مهر، و شهرک ایمان است. خرسند ادعا می‌کند الآن در این مناطق، در حیاط خانه‌ها آب هست، ولی ممکن است به علت فشار کم، به پشت بام نرود.

به گفته رییس اداره آبفا، از فردا نوبت مناطق پایین‌دست از جمله مناطق مرکزی شهر، خیابان‌های بسیج، محله‌های بندشیخ، بیدله، و درمانگاه است.

رییس اداره آبفا از تلاش مسئولان برای تعمیر سریع‌تر خط انتقال لوله خبر می‌دهد: «در بازدیدی که صبح از محل ترکیدگی لوله داشته‌ام، دیده‌ام که دارند شبانه‌روزی کار می‌کنند و اکیپ‌های مختلفی از شرکت‌های لوله و معاونین شرکت هم حضور دارند.» خرسند درباره‌ی زمان لازم برای تعمیر این لوله هم می‌گوید: «من فکر می‌کنم یکشنبه تعمیر این لوله به اتمام برسد.» او اضافه می‌کند: «مدیریت این تعمیرات دست ما نیست، بلکه دست اداره‌ی تصفیه‌خانه و خط انتقال سد سلمان فارسی به مدیریت مهندس معین است، که زیر نظر شرکت آبفای استان است.»

رییس آبفا در مورد تعداد چاه‌های موجود و فعال اداره توضیح می‌دهد: «از ۱۷ حلقه چاه، الآن ۷ حلقه فعال است. بقیه چاه‌ها خشک شده‌اند. این چاه‌ها که مال الآن نیستند و خیلی جاها پمپ به خاطر بی‌آبی سوخته است.»

خرسند درباره وضعیت آبرسانی در شهرهای دیگر منطقه می‌گوید: «من از شهر لار اطلاع دقیقی ندارم، ولی می‌دانم که تعداد حلقه‌های چاه در لار به اندازه‌ای هست که وضعیت آبش بهتر از ما باشد. ولی شهر اوز یک چاه دارد که آن هم پیش ماست و وضعیت آبرسانی‌شان بدتر از ماست. لطیفی هم وضعیت بدتر هست. نباید انتظار داشت که چاه‌ها بتوانند پاسخگوی استفاده شهرها باشند. آب چاه‌ها یک چیز اضطراری است.» خرسند به آمار هم اشاره‌ای می‌کند: «جمعیت و وسعت شهر گراش نسبت به قبل که آب از چاه‌ها تامین می‌شد دو برابر شده است. قبلا هشت هزار مشترک بوده، و الآن ۱۵هزار مشترک داریم.»

او به معضل آب در بقیه شهرستان‌های استان فارس هم اشاره می‌کند: «دیگر سمت‌وسوی آب‌رسانی از سد تعریف شده است، نه از چاه‌ها. حتی جهرم و داراب و فسا هم که همیشه پرآب بوده‌اند، رو به لوله‌کشی از سد آورده‌اند و هزینه‌های گزافی هم برای این کار کرده‌اند. در جهرم از پارسال تا الآن ۸ حلقه چاه حفر شده است، ولی چاه دیگر جوابگو نیست. حتی شهرهای شمالی استان مثل بوانات هم بحران آب داشته است.»

و حرف آخر رییس اداره آبفا، توصیه‌هایی به شهروندان است: «این موارد که پیش می‌آید، همانند زنگ خطری است در مورد بحران آب. باید قدر آب را بدانیم و به صورت جدی در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم. ما در شرایط خاصی از لحاظ جغرافیایی قرار داریم، و بعد از ۲۵ سال بارندگی داشته‌ایم. نباید آب را حیف و میل کنیم. توقعاتمان هم در گراش بالا رفته است، چون آب ۲۴ساعته و پرفشار برای خانه‌ها تامین می‌شده است. در صورتی که در خیلی از شهرها اینطور نیست.»

او از عدم توجه بعضی از شهروندان هم گله‌مند است: «وظیفه اداره آبفا، تامین آب تا پشت کنتور در حیاط است، ولی مردم انتظار دارند همیشه آب پرفشار تا پشت بام خانه‌هایشان برود. در شرایط جغرافیایی ما، این امکان‌پذیر نیست.» او به ذکر مثالی بسنده می‌کند: «همین امروز صبح، همکاران ما که برای آبرسانی به پاقلعه رفته بودند، مشاهده کرده‌اند که پشت پارک لاله، زیر پاقلعه، یکی از همشهریان حیاط خانه‌اش را می‌شسته است!»

رییس اداره آبفا در آخر توصیه می‌کند: «منازلی که احیانا آب به پشت بامشان نمی‌رسد، از تانکرهای آبرسانی بخش خصوصی آب خریداری کنند تا موقعی که این مشکل رفع شود.»

در این خبر گریشنا [1]، شماره‌ی رانندگان تانکرهای آبرسانی از قول رییس جمعیت هلال احمر منتشر شده است.

[2]