بستن

۳ میلیارد تومان وام برای خسارت سیل

هفت‌برکه (گریشنا): فرماندار گراش از پرداخت سه میلیارد تومان تسهیلات بازسازی به خسارت دیدگان ناشی از بارندگی و سیل سال گذشته خبر داد.

به گزارش حجت عابدی در کانال رخداد گراش اصغر فرودی فرماندار گراش گفت: پس از جمع‌بندی میزان خسارت‌های ناشی از سیلاب به گراش، تسهیلات ویژه‌ای در قالب وام از سوی دولت برای این شهرستان در نظر گرفته شده است. تسهیلات در دو بخش بازسازی و تعمیری تخصیص پیدا می کند.

همچنین در مرداد ماه سال جاری اصغر فرودی، فرماندار گراش از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبارات دولتی برای جبران خسارات و بازسازی تأسیسات زیربنایی و سایر بخش‌های خسارت‌دیده ناشی از سیل سال گذشته در شهرستان خبر داده بود.

جمشیدی مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گراش سهم شهرستان را از محل اعتبارات سه میلیارد تومان اعلام کرد: «از این میزان اعتبارات دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جهت احداث واحدهای شهری و روستایی و ۴۰۰ میلیون تومان جهت تعمیرات واحدهای خسارت دیده روستایی اختصاص پیدا کرده است که با معرفی بنیاد مسکن از طریق بانک‌های عامل پرداخت خواهد شد.»

جمشیدی وی با بیان اینکه این میزان اعتبارات در مرحله اول پرداخت خواهد شد، اضافه کرد: در کارشناسی فنی که توسط بنیاد مسکن انجام گرفته ۲۲۰ متقاضی از روستا و ۱۲۰ متقاضی از شهر برای دریافت تسهیلات نام نویسی کردند.

تسهیلات سیل، منوط به پروانه ساختمانی

بیژن جمشیدی رییس بنیاد مسکن گراش در جلسه شورای مسکن شهرستان در مورد وام خسارت سیل گفت: «این تسهیلات با عاملیت شش بانک پرداخت می‌شود، ۴۴ پرونده روستایی برای وام ۲۰ میلیونی با پنج میلیون بلاعوض ارسال شده است.»

جمشیدی در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه در مورد وام خسارت در مناطق شهری گفت: «در شهر ما از ۲۵ سهمیه‌‌ی ساخت و ۵۵ سهمیه تعمیری داشتیم. تسهیلات سیل در شهرها ۳۰ میلیون وام و بعد از اتمام کار شش میلیون کمک بلاعوض است. متاسفانه هنوز پرونده‌ای از طرف شهرداری اعلام نشده است. در وام ساخت باید حتما پروانه ساخت از طرف شهرداری صادر شود و وام تعمیر هم به خانه‌هایی پرداخت می‌شود که پایان کار ساختمانی داشته باشند و از نظر کارشناسی ایمنی آن‌ها تایید شود.»

جمشیدی در مورد نحوه پرداخت وام‌ها گفت: «کلیه وام‌ها بدون سود است و فقط چهار درصد کارمزد دارد بانک‌های مسکن، رفاه، صادرات، ملت و ملی دستورالعمل ابلاغی پیرامون این موضوع را دریافت کرده‌اند. اصل وام و سود را دولت تامین کرده است. اگر بانک‌ها برای پرداخت زنجیره‌ای مشکل دارند اعلام کنند کهبفرستیم دفتر فنی استانداری و مدیر کل آن‌جا تصمیم‌گیری کند.»

جمشیدی این موضوع را فرصتی برای بازسازی بخشی از  بافت فرسوده می‌داند: «جهت درجاسازی یک جلسه با شورای شهر داشتیم و گفتیم این موضوع فرصت خوبی است به خصوص برای بافت فرسوده گراش تا بتوانیم افرادی که می‌خواهند درجاسازی کنند شهرداری همکاری کند و یک آماربرداری انجام دهد. پیشنهادم به شورا این است که شورا هم یک مصوبه داشته باشند برای عوارض و پروانه ساخت. البته ما عوارض در روستا نمی‌گیریم یعنی تا ۷۰ متر رایگان است اگر شورای شهر هم می‌تواند یک درصدی تخفیف به آن‌ها بدهد.»

مطلب مرتبط: گزارش فاطمه یوسفی را از وضعیت محل پاقلعه در بارش‌های زمستان ۹۵ بخوانید: که این سقف فرسوده و روز باران …

 

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top