بستن

وزارت‌ بهداشت: چیزی به اسم «طب اسلامی» نداریم

هفت‌برکه (گریشنا): مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت تاکید کرد که موضوعی به نام طب اسلامی نداریم.

دکتر محمود خدادوست در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انجام مطالعه‌ای در خصوص صحت ادعاهایی درباره «طب اسلامی» گفت: کارگروه نظام سلامت در اسلام که مدتی است در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تشکیل شده، مدت سه سال روی موضوع طب ایرانی بررسی کارشناسی انجام داده است. ما برای تعیین تکلیف این موضوع به مراجع تقلید و حدیث شناسان پژوهشکده علوم قرآنی مراجعه کردیم. نتیجه تمام این بررسی‌ها این بود که ما موضوعی به نام طب اسلامی نداریم.

وی افزود: روایات زیادی در حوزه بهداشت و برخی توصیه‌های درمانی در اسلام داریم که البته باید در پژوهشکده‌های علوم قرآنی و از نگاه علم رجال و علم دلالت بررسی شوند. علمای اهل فن و قرآن‌شناس گفته‌اند که پس از اثبات سندیت یک روایت، برای تعمیم آن به زمان، مکان و مردم حاضر نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی داریم.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: در این موضوع که سلامت ابعادی پیچیده‌تر از بعد جسمانی و روانی دارد تردیدی نیست؛ ما می‌توانیم از ظرفیت دین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین برای توسعه ابعاد فرشتگی و روحی انسان کمک بگیریم، اما  این موضوع غیر از آن است که ما به نام و سوءاستفاده از دین به مردم داروی امام کاظم (ع)، بخور حضرت مریم(س) و داروی امام رضا(ع) تجویز کنیم؛ این کار به معنی مداخله جسمانی است.

خدادوست با اشاره به ممنوعیت طبابت افراد غیرپزشک در قانون اساسی ایران، ادامه داد: بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران که تحت نظارت شورای نگهبان قرار دارد و از فیلتر مبانی فقهی ما عبور می‌کند، طبابت افراد غیرپزشک خلاف قانون است. چطور ممکن است در قانون جمهوری اسلامی ایران بگویند مداخله درمانی فقط توسط پزشک مجاز است، اما افراد غیر پزشک به نام اسلام کاری خلاف قانون انجام دهند؟ این کار قطعا بر اساس این مبانی فقهی، خلاف شرع خواهد بود.

به نام طب اسلامی با واکسن و پیوند عضو مخالفت می‌کنند

به گزارش ایسنا، خدادوست چندی پیش در دیدار با  آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، تاکید کرده بود که برخی به نام طب اسلامی و سنتی، با بدیهی‌ترین مسائل پزشکی مانند واکسن و پیوند اعضا مخالفت می‌کنند که با این کار آن‌ها، برخی از مردم علاوه‌ بر از دست دادن جان خود، مال خود را نیز از دست‌ داده‌اند. بیشتر این افراد دام خود را برای کسانی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند، پهن کرده و با منع بیماران از مراجعه به پزشکان طب رایج، آن‌ها را مجبور به استفاده از شیوه‌های درمانی نادرست و بدون مستندات علمی خود ترغیب می‌کنند.

چندی پیش نیز انجمن علمی طب سنتی با انتشار بیانیه‌ای  از جریاناتی که با سوء استفاده از نام اسلام و ائمه معصومین(ع)، به حوزه طبابت و طب سنتی ایرانی وارد شده و سلامت شهروندان و اعتقادات دینی آنان را به مخاطره انداخته‌اند اعلام برائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

“این مدعیان بدون اینکه مدارج علمی طب سنتی یا طب رایج و احتمالا علوم دینی را طی کرده باشند و بدون بهره از هرگونه دانش شناخت بدن و قواعد حاکم بر آن و خواص گیاهان دارویی و مداخلات دارویی آن‌ها با داروهای شیمیایی، صرفا با استنباط شخصی از روایات طبی که در مورد اکثر آن‌ها بررسی‌های لازم از نظر اعتبار و دلالت و … توسط علمای حدیث انجام نشده است، به ساخت دارو می‌پردازند و در این مسیر به نام دین، انواع بیماران قلبی، سرطانی و … را از کلیه درمان‌های ثابت شده محروم می‌سازند و ادعا می‌کنند که بیماری‌های مذکور و انواع سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی را با داروهای اهل بیت سریعا درمان قطعی می‌کنند و البته در صورت عدم توفیق در درمان، ریشه را در ضعف ایمان و عدم اعتقاد بیمار به درمانی که از جانب معصومین آمده است، عنوان می‌کنند.»

دکتر عبداللهی:‌ درمان سرطان با طب سنتی کلاشی است

پیش از این دکتر احمد عبداللهی رییس دانشکده علوم پزشکی گراش بهمن ماه ۱۳۹۵ در همایش «پیشگیری از سرطان‌های شایع در منطقه» به شدت با تبلیغات طب اسلامی مخالفت کرد و گفت: «اما در بحث طب سنتی، بعضی‌ها در لباس حاج آقا می‌آیند و از درمان سرطان و ایدز و هپاتیت می‌گویند. این‌ها دروغ است. این کلاشی است. این طب سنتی نیست. در واقع استفاده از اسلام برای جیب خودشان است. البته ما طب سنتی و اسلامی داریم. شما سفارش‌های اسلامی و سنتی را استفاده کنید، منتها زیر نظر یک متخصص و پزشک. من شما را به طب سنتی توصیه می‌کنم، ولی به روش درست آن.»

7 نظر

  1. “این مدعیان بدون اینکه مدارج علمی طب سنتی یا طب رایج و احتمالا علوم دینی را طی کرده باشند و بدون بهره از هرگونه دانش شناخت بدن و قواعد حاکم بر آن و خواص گیاهان دارویی و مداخلات دارویی آن‌ها با داروهای شیمیایی، صرفا با استنباط شخصی از روایات طبی که در مورد اکثر آن‌ها بررسی‌های لازم از نظر اعتبار و دلالت و … توسط علمای حدیث انجام نشده است، به ساخت دارو می‌پردازند و در این مسیر به نام دین، انواع بیماران قلبی، سرطانی و … را از کلیه درمان‌های ثابت شده محروم می‌سازند و ادعا می‌کنند که بیماری‌های مذکور و انواع سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی را با داروهای اهل بیت سریعا درمان قطعی می‌کنند و البته در صورت عدم توفیق در درمان، ریشه را در ضعف ایمان و عدم اعتقاد بیمار به درمانی که از جانب معصومین آمده است، عنوان می‌کنند.»
    (با استفاده از متن فوق )

  2. سلام
    الان سود خودشون کم شده تهمت میزنن
    من از طب اسلامی همیشه خیر دیدم ولی از این دکترای پول پرست چیزی به غیر از مواد شیمیایی و بدتر کردن و رو به نابودی بردن مردم به خاطر پول بیشتر ندیدم .
    مردم آگاه باشید این علم شیمیایی به غیر از ضرر چیزی نداره و مردم رو […]
    من رباط پام پاره شد دکتر گفت باید عمل بشی ولی با طب اسلامی ۲ هفته ای خوب شد و ریزش مو داشتم با طب اسلامی بهتر شد و دهها مریضی دیگه که با طب اسلامی خوب شدعلم شیمی درمان نمیکنه فقط مسکن مقطعیه ولی طب اسلامی درمان قطعیه حالا با عقل تصمیم بگیریم . یا حق

    1. واسه رباط پاره شما طب اسلامی چه نسخه ای پیچیدن؟؟؟ ؟!!!!
      بعدش ما طب اسلامی نداریم طب سنتی داریم که اون هم برگرفته از فرهنگ غنی ایرانیه

  3. ?بی بی سی
    وزارت بهداشت ایران :موضوعی بنام طب اسلامی نداریم!

    ?و اما بخوانیم علما چه می گویند….

    ?رهبر معظم انقلاب:
    دغدغه ی قلبی من احیای طب اسلامی ایرانیست به آن بپردازید.

    ?آیت‌الله مکارم شیرازی:
    طب اسلامی باید در قم احیاء شود، جای تعجب نیست که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله)علاوه بر اینکه برنامه وسیعی برای روح و جان انسان آورده اند یک سلسله دستورات طبی داده باشد که در کتاب طب‌النبی(صلی الله علیه و آله) گردآوری شده است.

    ?آیت‌الله نوری همدانی:
    من با طب اسلامی درمان می کنم. علم طب را استکبار از حوزه های علمیه جدا کرد.

    ?آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم و تولیت حرم حضرت معصومه سلام الله علیها:
    طب اسلامی به عنوان دروس حوزه تدریس شود.

    ?حضرت آیت الله علوی گرگانی:
    دشمن به برکت انقلاب نتوانست به طب اسلامی ضربه بزند.

    ?آیت الله حسینی بوشهری:
    احیای طب اسلامی،احیا علمی از علومیست که قبلا در حوزه ها بوده است.

    ?آیت الله بهجت:
    مرحوم مجلسی رحمه الله علیه در یکی از مولفاتش نوشته است :« اگر انسان به طب ماثور از ائمه اطهار (علیه السلام) عمل کند , به بیماری مبتلا نمی  شود زیرا آنان عالم به خواص ماکولات و سبزی ها و چیزهای دیگر هستند.»

    ?آیت‌الله مصباح یزدی:
    باید در زمینه طب اسلامی و طب النبی (صلی الله علیه و آله)طرحهای عالمانه طراحی شود.

    ?آیت الله جوادی آملی:
    طب اسلامی یک تابلو است که راه رسیدن به تمدن اسلامی را نشان میدهد.

    ?حجت الاسلام محمدیان رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها‌:
    اگر کسی بگوید در اسلام بحثی از طب نبوده، شناختی از اسلام ندارد؛ امکان ندارد این همه روایات طبی در اسلام جعلی باشد، بنابراین قطعا اسلام در طب، صاحب نظر است. حوزه های علمیه باید به صورت اجتهادی وارد این روایات شوند.

    ?حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان:
    حذف طب اسلامی از حوزه‌ها نوعی سکولاریسم است.سالها کار کرده اند ، بگوییم پیامبر به دنیای ما کاری ندارد.کار کرده اند روی فکر ما که بگوییم دین به دنیای ما کار ندارد.

    ?آیت‌الله طه محمدی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه همدان:
    گذراندن دروس طب اسلامی در حوزه‌های علمیه احساس نیاز می‌شود.

    ?حجت الاسلام والمسلمین قوامی امام جمعه پردیسان قم:
    طب اسلامی مظلوم واقع شده است.طب اسلامی باعث افزایش معرفت انسان به اهل بیت می شود.
    طب اسلامی را باید نهادینه کرد و این دغدغه های خود را به مردم تزریق کرد،طرح انتشار طب اسلامی را باید از مساجد شروع کرد.

    ?حجت الاسلام علی اصغر قائمی استاد اخلاق قم:
    در حال حاضر با توجه به مخالفت شدیدی که از طرف دشمن خارجی هست، اگر از طب اسلامی حمایت شود یا لااقل مخالفت نشود و بگذارند ادامه پیدا کند ان شاء الله آینده روشنی خواهیم داشت.

    ?حجت‌الاسلام صالح نیا امام جمعه غرب تهران:
    طب اسلامی پیشگیری محور است و طب نوین درمان‌محور. طب اسلامی کل‌گراست و طب نوین جزءگراست.

    ?حجت الاسلام و المسلمین طاحونی امام جمعه نطنز :
    طب اسلامی به مفهوم خاص خود پاسخگوی نیاز امروز و فردای جامعه بشری است.

    ?آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز:
    وزارت بهداشت و درمان توجه بیشتری به طب اسلامی داشته باشد.

    ?امام جمعه کاشمر:
    از مزایای طب اسلامی غفلت شده است .با پیگیری طلاب انقلابی، بحث سبک زندگی و طب اسلامی که مورد تأکید رهبری است، رونق خوبی گرفته است.

    ?حجت‌الاسلام رضایی بیرجندی امام جمعه بیرجند:
    خانه طب اسلامی در بیرجند راه‌اندازی می‌شود.

    ?حجت‌الاسلام شکسته دل امام جمعه سیاهکل:
    در طب اسلامی طبیب با استفاده از آیات و روایات و متون اسلامی دردها را تشخیص داده و مداوای دردها را به وسیله همین متون اسلامی انجام می دهد.

    ?خطیب جمعه قطیف عربستان:
    باید طب اسلامی احیا شود.

    ?حجت‌الاسلام ناظریان:
    طلاب باید در حوزه ی طب اسلامی ورود پیدا کنند.

    ?حجت‌الاسلام مرادیان مسول نهاد نمایندگی علوم پزشکی لرستان:
    طب اسلامی بسیاری از دردهایی که علم پزشکی از درمان آنها عاجز است را درمان می‌کند.

    ?رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج):طب اسلامی راهگشای اقتصاد مقاومتی است.

    ?دکتر طریقت منفرد وزیر بهداشت سابق:
    طب اسلامی دستور صریح قرآن است، وزارت بهداشت علاقه‌ای به توسعه این طب ندارد!

  4. سلام
    با احترام به همه نظرها و اعتقادات:
    نوشته ها و گفته ها رو ردیف کردن که کار درستی نیست
    منم میتونم تو اینترنت بزنم گفته ها نوشته ها و مستندات عدم وجود طب اسلامی و قطعا چیزی بیشتر از اون چیزی که شما نوشتید میاره
    حرف زدن آسونه مهم علمی و قابل دفاع و مستند صحبت کردنه
    گاها من میبینم و میشنوم که فلانی فلان مریضی داره رفته زالو انداخته. فلانی مریضی روحی روانی داره رفتن دعا براش گرفتن و…. اشکال نداره این کارها رو انجام بدین ولی در کنار همین کارها حداقل از علم پزشکی هم استفاده کنید یک بیمار روانی با دعا خوب نمیشه… یک بیمار که کلیه اش از کار افتاده با زالو کلیه اش به کار نمی افته،
    به نظر من هر دو طب اسلامی و جدید هر دو در کنار هم میتونن کار کنن بدون نفی یکدیگر
    ولی چیزی که مهمه اینه که جدیدا یک سری افراد به اسم طب سنتی و طب اسلامی از مردم سوء استفاده میکنن افرادی وارد بازار شدن که….
    ایران طب سنتی قوی داره و کسی منکر این نمیتونه باشه به نظر من افراد از این طب به اسم اسلامی تغییر نام دارن میدن که شاید درست نباشه و مروجش هم همون….. هستن

  5. طب اسلامی وجود دارد.من قم زندگی می کنم.بسیاری از طلبه ها زیر نظر مدیران درس می خوانند و پنج شنبه و.جمعه در این مکتب علم می آموزند.مثلا حجامت از نظر وزارت بهداشت سودی ندارد و تشویق می کنند که خون بدین در صورتی که حجامت بسیار فواید دارد و من دیدم کسانی که در قم حجامت می کنند شادتر و جوان تر بنظر میرسن در قم طب سنتی احیا شده و اینقدر پیشرفته شده که از روی چهره بعضی ها میدانند علت بیماری تون چیه.فقط از روی ظاهر تشخیص میدن.

  6. مگر طب فقط شامل درمان میشه؟! پزشکی تشخیصی که شامل ام آر ای و سی تی و رادیوگرافی و سونوگرافی میشه هم طب اسلامی میتونه پوشش بده؟ پزشکی پیشگیری که شامل واکسیناسیون هست چطور؟ در ضمن داروهای گیاهی هم دارای مواد و ترکیبات شیمیایی و تداخلات هستند که نباید به وفور و نابجا استفاده شوند و دارای عوارض جانبی هستند. هیچ داروی گیاهی بیخطر نمیتونه باشه. کلا طب سنتی باید در معیت روشهای مدرن و نوین باشه و به تنهایی ناقص محسوب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top