- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

«باگ» بر پرده‌ی سینما فرهنگ گراش

گریشنا (هفت‌برکه): «باگ»، فیلم بحث‌برانگیز کیوان محسنی، هفته‌ی آینده به روی پرده سینما می‌آید. سینما فرهنگ گراش به مدت پنج شب، از یکشنبه ۲۶ تا پنج‌شنبه ۳۰ شهریور، ساعت ۲۱:۳۰، نمایشگر داستان اکشنی است که تخیل محسنی از دل بحران اقتصادی گراش در سال ۱۳۸۷ بیرون کشیده است.

کیوان محسنی در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید: «با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش و گرفتن مجوز نمایش از تهیه‌کننده‌ی فیلم یعنی انجمن سینمای جوان ایران / شیراز، این فیلم را به مدت پنج شب به نمایش عموم می‌گذاریم. در این مدت که خبر اتمام و تیزر فیلم در فضای مجازی پخش شد، درخواست‌های زیادی از طرف همشهریان داشتیم که این فیلم را اکران کنیم. تصمیم گرفتیم امروز به مناسبت روز سینما، خبر اکران فیلم را منتشر کنیم.»

محسنی درباره‌ی برنامه‌ی پخش فیلم نیز توضیح می‌دهد: «با توجه به این که مدت زمان این فیلم کوتاه ۲۵ دقیقه است، زمان مناسبی برای اجرای برنامه‌های دیگر نیز فراهم است. ما هر شب با برنامه‌های متنوعی شامل پخش مصاحبه‌هایی با بازیگران و عوامل فیلم، پخش قسمت‌هایی از پشت صحنه و مراحل ساخت فیلم، و برنامه‌های دیگر در خدمت همشهریان هستیم.» محل تهیه بلیت، سینما فرهنگ گراش است.

علی گراشی، محمود علی‌پور، صالح شهبازی و عاطفه امین‌زاده بازیگران اصلی این فیلم هستند. فیلمنامه را کیوان محسنی و مسعود غفوری نوشته‌اند، و احسان فرنام کار دستیاری فیلم‌بردار و کارگردان، و جواد رادمرد مسئولیت مدیریت تولید فیلم را به عهده داشته‌اند (معرفی بیشتر فیلم در گریشنا [1]).

[2]

چندی پیش نیز پوستر فارسی و انگلیسی فیلم در سایت تخصصی فیلم کوتاه فیدان [3] رونمایی شد. محسنی درباره‌ی پوسترها می‌گوید: «چون قصد داریم فیلم را به جشنواره‌های خارجی هم ارسال کنیم، پوستر انگلیسی فیلم را هم طراحی کردم.» غفوری درباره‌ی نام انگلیسی فیلم توضیح می‌دهد: «ترجمه‌ی «باگ» که یک سرواژه است و از ابتدای کلمات بحران اقتصادی گراش گرفته شده است، به انگلیسی غیر ممکن بود. این است که ابتدا تصمیم گرفتیم معادل BUG را استفاده کنیم، که معنی نقص در سیستم را به ذهن بیاورد. اما بعدا معادل BOG را انتخاب کردیم، که معنای باتلاق و لجن‌زار دارد، و به درون‌مایه داستان نزدیک‌تر است.»

[4]

[5]

این دومین بار است که یک فیلم کوتاه در گراش اکران عمومی می‌شود، و این مساله شاید در ایران نیز سابقه‌ی زیادی نداشته باشد. محسنی در این خصوص نیز می‌گوید: «تشویق و اشتیاق همشهریانم برای دیدن این فیلم، باعث افتخار من است. می‌دانم که بخشی از این اشتیاق به خاطر دست گذاشتن روی یک مقطع حساس از تاریخ اجتماعی شهرمان است. امیدوارم تجربه‌ی دیدن یک فیلم تریلر (هیجان‌انگیز) درباره‌ی شهر گراش برای همشهریانم خوش‌آیند باشد.»