- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

رونمایی از رباعی‌های آبی‌رنگ صادق رحمانی

گریشنا (هفت‌برکه): «آبی روشن، آبی خاموش» تازه‌ترین مجموعه‌ی صد و ده رباعی نیمایی از صادق رحمانی، امروز در جلسه‌ی انجمن شاعران و نویسندگان گراش رونمایی شد.

این کتاب به گواهی پشت جلدش، دومین مجموعه‌ای است که پس از «سبزها قرمزها» به طرز شعرهای کوتاه آمیخته با نثر به چاپ می‌رسد. شاعر در توضیح کوتاهی می‌افزاید: «در عنوان رباعی نیمایی تعمدی بود تا این شعرهای کوتاه نامی ایرانی داشته باشند، نه اسمی وام‌گرفته از هایکو. واکنش منتقدان به رباعی نیمایی باعث شد تا یادداشت‌ها و نقدهایی برای آشنایی بیشتر با شکل و محتوای این اشعار در بخش پایانی این کتاب صورت بندد.» قالب رباعی نیمایی را می‌توان قالب ابداعی رحمانی به حساب آورد، که در میان قالب‌های شعر کوتاه ایرانی جایگاه پیدا کرده است.

«آبی روشن، آبی خاموش» را نشر همسایه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری هفت‌برکه گراش در تابستان ۱۳۹۶ منتشر کرده است. صد و ده شعر کوتاه که تعدادی از آنها با نثر همراه شده‌اند؛ شش یادداشت درباره‌ی فرم و محتوای شعرهای کوتاه و مجموعه «سبزها قرمزها»؛ و یک واژه‌نامه‌ی کوتاه برای توضیح چند واژه‌ی بومی، این کتاب ۱۱۴ صفحه‌ای را تشکیل داده است.

[1]

در آیین رونمایی کتاب در سی و نهمین سین انجمن شاعران و نویسندگان گراش، پیام صوتی صادق رحمانی برای جلسه و چند شعری که او برای خوانش برگزیده بود، پخش شد. رحمانی در این پیام می‌گوید: «خوشحالم که این کتاب در موسسه فرهنگی هفت‌برکه رونمایی می‌شود. به دلیل مشغله نتوانستم در این جلسه حضور داشته باشم، هرچند خیلی دوست داشتم از صحبت‌ها و نقد و نظرهای شما استفاده می‌کردم.» او درباره‌ی شعرهایی که با موسیقی برای این جلسه ارسال کرده است نیز می‌گوید: «با توجه به این که هم در «سبزها قرمزها» و هم در «آبی روشن، آبی خاموش» بخشی از جغرافیای شعری من مربوط به گراش و مناطق جنوب کشور است، من بخش‌هایی را انتخاب کرده‌ام و می‌خوانم که مرتبط با سرزمین مادری خودمان است.»

این فایل صوتی را می‌توانید از این لینک در کانال گراش [2] دریافت کنید و بشنوید. در الف این هفته هم این شعرها بازنشر شده است که می‌توانید از اینجا دریافت کنید [3].

[4]

محمدصادق رحمانیان که با نام صادق رحمانی شناخته می‌شود، پیش از این مجموعه شعرهای «با همین واژه‌های معمولی» (۱۳۷۲)؛ «انار و بادگیر» (۱۳۷۳)؛ «همه‌ی چیزها آبی است» (همراه با ترجمه‌ی عربی شعرها، ۱۳۷۵)؛ و «سبزها قرمزها» (اولین مجموعه صد رباعی نیمایی، ۱۳۸۵) را منتشر کرده است. او در حال حاضر مدیر رادیو سراسری فرهنگ است.

مطالب مرتبط:

۱- نشست معرفی و نقد اشعار صادق رحمانی در خبرگزاری مهر با حضور حمیدرضا شکارسری و یوسفعلی میرشکاک : شعرهایی که نه رباعی است نه نیمایی/نگاهی پرسشگرانه به دنیا [5]
۲- یادداشت دکتر « اسکندر صالحی » برای صادق رحمانیان: سازندۀ خمرۀ گراشی‌ها کو؟ [6]
۳- یادداشت حسن بیاتانی، شاعر آیینی کشور، برای صادق رحمانی: میل و گرایش بومی «صادق رحمانی» دایره‌ مخاطبانش را محدود نکرد. [7]
۴- نگاهی به مجموعه شعری «در این شب آهسته» اثر رحمانی در خبرنگاری تسنیم: ترکیب دلنشین هایکو، رباعی و طرح [8]