بستن

همایش طلایه‌داران عاشورا در آستانه‌ی محرم

هفت‌برکه (گریشنا): در آستانه‌ی ماه محرم، همایش طلایه‌داران عاشورا زیر نظر سازمان تبلیغات و به میزبانی هیات امنا و هیات سینه‌زنی مسجد محمد رسول الله (ص) برگزار شد.

به گزارش کانال رخداد گراش، در این همایش که هر سال قبل از محرم برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام شاه‌چراغ، امام جمعه‌ی گراش؛ فرسوده، معاون فرماندار؛ حجت الاسلام سید حسن موسوی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی گراش؛ عبدالله فضلی، بخشدار مرکزی؛ روسای هیات‌های مذهبی، روحانیون، مداحان و مسئولین شهرستان حضور داشتند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گراش در ابتدای همایش گفت: «باید تلاش کرد معنویت در هیات‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری موج بزند. عاشورا یک فرهنگ غنی است. استفاده از ظرفیت عاشورا و ترویج این فرهنگ انسان‌ساز جامعه را سعادتمند می‌کند.» سید حسن موسوی توصیه‌هایی برای هیات‌های مذهبی هم داشت: «هیات‌های با‌سابقه جلوی برخی خرافات‌ها را بگیرند و نگذارند عاشورا تحریف شود. نمی‌شود برای امام حسین (ع) و اهل بیت(ع) عزاداری کرد ولی نماز صبح قضا شود. ماه محرم ماه عزاداری اهل بیت(ع) است. اخلاص در عزاداری مهم‌ترین مساله است که مسئولین هیات‌ها آن را باید سرلوحه کار خود قرار دهند.»

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا شاه‌چراغ، امام جمعه گراش، نیز در همایش طلایه‌داران عاشورا گفت: «دفاع مقدس برگرفته از نهضت عاشوراست. ما در دفاع مقدس از واقعه عاشورا درس گرفتیم، اقامه عزاداری برای امام حسین(ع) قلب حضرت زهرا(س) را شاد می‌کند و در روایات ثواب زیادی برای آن نوشته شده است. رژیم پهلوی از منبر‌های روضه وحشت داشت. آثار و برکات روضه امام حسین‌‌‌(ع) را می‌شود در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دید.» امام جمعه گراش درباره‌ی خصوصیات هیات‌های مردمی افزود: «مردمی بودن رکن اصلی هیات‌های مذهبی است و روحانیون و مداحان رکن دیگر هیات‌ها هستند، فضای هیات باید فضای شور و شعور باشد، هیات‌های مذهبی باید منشا بصیرت‌افزایی جامعه باشد. نقش هدایت‌گری منبرها می‌تواند در ایجاد جامعه شهادت‌طلب موثر باشد.»

سید رضا شاه‌چراغ در مورد انحرافات مراسم محرم نیز صحبت کرد: «انحرافات و تکیه به خرافات آفت‌های اصلی هیات‌های مذهبی هستند. ریا نمی‌گذارد در مسیر اهل بیت(ع) گام برداشته شود. توصیه‌های مقام معظم رهبری در محتوای هیات‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری به کار گرفته شود. مداحان اشعار خود را با واقعه عاشورا تناسب دهند و پرهیز کنند از اشعاری که متناسب با واقعه عاشورا نیست. پیشنهاد می‌شود قرائت قرآن به دل هیات‌ها برده شود و جای قرائت قران در مجالس عزاداری خالی است.»

مداحی احسان حسین‌شیری و پخش کلیپ و پذیرایی شام بخش‌های دیگری از این مراسم بود.

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

4 نظر

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت ادارات گراش

    بهزیستی – شهرداری – فرمانداری – شورای شهر . … درباره
    بهسازی و مناسب سازی معابر و … حسینیه ها و مساجد برای معلولین شهرستان گراش

    تا محرم نشده اقدام بفرمایید – معلولین هم ادمند به خدا از جمله مکانهای که واسه رفت و امد معلولین در ماه محرم واجبه اصلاح و تجهیز بشه حسینیه اعظم هستش که ورودی ان دو تا پله میخوره و این واسه افراد ویلچری سخته هم ویلچر عادی و هم ویلچر برقی – حتی واسه کهنسال ها هم مناسب نیست

    ( سراشیبی قرار دهید یا با سیمان یا با فلز جلو درب کوچک چپ یا راست — خیلی هم هزینه بر نیست با توجه به کمی وقت تا محرم )

    این مسئله رو با بهزیستی در میون گذاشتم و قرار شده بود با هیات امنا حسینیه اعطم صحبت بشه . انشالله که صحبت شده باشه ؟؟؟

    اگه همه ادارات گراش همکاری کنند یک در دنیا صد در اخرت ثواب میبرند با این کار- اجرتون با سید الشهدا

  2. خواهش میکنم از همه هیئت ها و عزیزانی که نذری میدن
    ظروف یک بار مصرف و پوست کیک رو جمع کنند تا پاکبانهای کمتری به زحمت بیوفتن
    امام حسین ع خوشحال نمیشه از نارحت شدن دیگران به نام او
    انشالله گراش اولین شهری باشه در سطح کشور زباله پلاستیکی در محرم و بعد محرم در سطح خیابان دیده نشه

  3. با سلام
    گریشنا جان به نظر می رسه طلایه داران درست تر باشه نه طلائیه داران .
    اگر منظورتان از طلائیه داران ( طلایه داران) پیش قراولان وجلوداران عاشورا باشه همین طلایه صحیح تره پس بهتره به طلایه داران اصلاح بشه . (طلائیه اسم یک منطقه است)
    موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top