- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

معلولین هم حق رفتن به مساجد و حسینیه‌ها را دارند

گریشنا (هفت‌برکه): بعد از انتشار گزارشی در سایت گریشنا با تیتر «برای به‌سازی معابر برای معلولین اقدامی نشده است» (خبر در گریشنا [1]) غلامعباس غفاری این نکته را از دید خودش به عنوان فردی با معلولیت جسمی و حرکتی در یادداشتی توضیح داده است. غفاری دو سال پیش نیز با انتشار متن‌هایی در فضای مجازی و سایت گریشنا، فرماندار و رییس اداره بهزیستی را به خانه‌شان کشانده بود تا در مورد دغدغه‌های معلولین شهر صحبت کنند (خبر در گریشنا [2]).

این یادداشت را با کمترین ویرایش متنی می‌خوانید.

غلامعباس غفاری: گزارش هفت‌برکه در مورد این که برای به‌سازی و مناسب‌سازی معابر برای معلولین شهرستان گراش اقدامی نشده است، نشان می‌دهد که به دلایل مختلف لازم و اجباری است که در این راه اقداماتی انجام شود تا یکی از دغدغه‌های یک معلول یا خانواده‌اش را از جلوی راه برداریم.

وقتی کلمه معلول را می‌شنویم، فکر می‌کنیم که آدم‌های منزوی هستند که نیاز به یک مکان خلوت دارند. اما هیچ اینطور نیست. آنها هم در دنیا حق‌هایی دارند و باید به آن حق احترام و ارزش بدهید، مثل حق رفتن به مساجد و حسینیه‌ها در ماه محرم. پس بهتر است اقدامی هم در این زمینه صورت بگیرد تا معلولین هم مثل بقیه اقشار جامعه بتوانند از ماه محرم بهره کافی را ببرند.

از این رو که خودم عضوی از قشر معلول جسمی و حرکتی هستم، دوست دارم این دغدغه را از بین ببرم. بهتر است با همکاری ادارات شهرستان گراش اقدامی شود تا رفت‌وآمدم به این مکان‌های معنوی راحت‌تر باشد. مثلا یکی از مکان‌های عمومی و معنوی که باید تجهیز و اصلاح شود، حسینیه اعظم است که ورودی آن دو تا پله می‌خورد و این برای افراد معلول دارای ویلچر عادی یا ویلچر برقی مناسب نیست. با توجه به کمی وقت تا محرم، راه حلی که می‌ماند این است که یک سراشیبی (با مصالحی مثل سیمان یا با فلز، مثل پل روی جدول جلو مغازه‌ها) درست کنند که خیلی هزینه‌بر هم نیست.

این مسئله را با اداراه بهزیستی نیز در میان گذاشتم و قرار بود اقداماتی هم بشود، که هنوز معلوم نیست. البته تنها اداره بهزیستی نیست که باید همکاری لازم را بکند، بلکه بقیه ادارات گراش و هیات امنای حسینیه‌ها و مساجد هم هسنند که باید همکاری لازم را داشته باشند. درخواست من این است که این مساله را مد نظر داشته باشید تا معلول این دغدغه را نداشته باشه که حالا با وجود این همه پله چکار کند و چطور وارد مسجد یا حسینیه مورد نظرش شود؟

اگر همه ادارات گراش و هیات امنای حسینیه‌ها و مساجد همکاری کنند، یک در دنیا و صد در اخرت ثواب می‌برند. اجرتان با سیدالشهدا (ع).

[3]