- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

بررسی پرونده مسکن مهر، بهزیستی و خودمالکی در شورای مسکن

هفت برکه (گریشنا): بررسی وضعیت مسکن مهر، مسکن خود مالکی و مسکن بهزیستی موضوعات نخستین جلسه شورای مسکن شهرستان گراش بود.

به گزارش فاطمه یوسفی نخستین جلسه شورای مسکن شهرستان گراش چهارشنبه ۵ مهرماه به ریاست فرماندار گراش در فرمانداری برگزار شد. در این جلسه ادارات مختلف شهرستان‌های طرح‌های خود در حوزه مسکن را ارائه کردند.

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان در مورد  ضرورت و هدف از تشکیل شورای مسکن گفت:«شورای مسکن در شهرستان با مسئولیت فرماندار شکل گرفته است. هدف از شورای مسکن چند مورد است از جمله تنظیم برنامه‌ها و سیاست‌گذاری در خصوص مسکن، تشخیص اراضی و املاک مازاد بر نیاز دستگاه‌های اجرایی و وابسته به دولت. اگر یک دستگاه زمین بلااستفاده و غیر مورد نیاز دارد و یا ساختمانی دارد که مورد نیازش نیست موظف و موکلف است در راستای تامین مسکن از آن استفاده کند که آیین‌نامه آن هم است. سوم تامین خدمات زیربنایی برای شهرک‌ها و مناطقی که انبوه‌سازی می‌شود و مسکن ساخته می‎‌شود. موضوع چهارم نظارت بر روند اجرای طرح‌های مسکن چه در شهر و چه در روستاست. و در آخر پیگیری و تامین تسهیلات بانکی که بانک‌ها هم چه در چارچوب مقررات خودشان و چه در چهارچوب مقررات ابلاغی از طرف دولت موظف هستند تسهیلات را در اختیار انبوه‌سازان و مالکان احداث خانه‌های مسکونی قرار بدهند.»

[1]

 

سرنوشت ۱۶۰۰ واحد مسکن مهر گراش

فرودی در گزارشی از وضعیت پروژه‌های مسکن مهر شهرستان گفت:«درخصوص مسکن مهر روز اولی که ما موضوع مسکن مهر را دنبال می‌کردیم تقریبا ۱۶۰۰ واحد در شهرستان در حال احداث بود که ۸۰۰ واحد آن به اتمام رسید و ۸۰۰ واحد دیگر در قالب مسکن طلاب و مسکن بسیجیان و خود مسکن مهر باقی مانده بود که با پیگیری‌های زیادی که شد رفع موانع شد. مخصوصا مسکن بسیجیان و الان می‌شود گفت این ۱۶۰۰ واحد تقریبا مراحل نهایی را می‌گذراند و خیلی‌ از آن به اتمام رسیده است.»

تنهایی‌پور رییس اداره راه و شهرسازی گراش در تشریح دقیق‌تر وضعیت مسکن مهر می‌گوید:«اداره راه قبلا کارهای مسکن مهر را انجام می‌داد. کلا ۱۴۲۵ واحد مسکن مهر در گراش شروع به ساخت شد که از این تعداد ۲۲۵ واحد خودمالکی بود و ۱۲۰۰ واحد حالت مجتمع مسکن مهر بود. از این ۱۲۰۰ واحد، ۸۰۸ واحد صد در صد تحویل داده شده و ۱۴۴ واحد در مرحله ۹۵ درصد است.»

فرودی در مورد وضعیت مسکن روستایی گفت: «در برخی از روستاها ما زمین را واگذار کردیم و مشکلات را حل کردیم در ارد، فداغ، خلیلی. بعضی جاها متقاضی بودند مثل روستای زینل‌آباد، محمد‌زینا، و روستاهای دیگر که با پیگیری‌های انجام شده در شرف حل شدن است. منتهی ما باید زمینه را برای واگذاری زمین به متقاضیان فراهم کنیم. تمام روستاهای ما باید منابع طبیعی زمین مورد نیازشان را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد و در قالب طرح هادی بنیاد مسکن به واجدین شرایط واگذار کند.»

فرماندار شهرستان همچنین اشاره‌ای به اضافه شدن چند آبادی  به شهرستان داشت و گفت:« اقدام خوبی که در سرشماری گذشته شد و در انتخابات گذشته هم تثبیت شد بحث ایجاد روستا بود در سطح شهرستان و این روستاها که جدیدالتاسیس است و کم و بیش مردم ساکن هستند. بعضی‌ها در اراضی مالکی هستند بعضی‌ها در اراضی منابع طبیعی هستند این موضوع باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود مثلا کسرالدشت این موضوع زمین‌ها را باید هر چه سریع‌تر به بنیاد مسکن واگذار شود و بنیاد مسکن هم باید به متقاضیان و افراد واجدالشرایط واگذار کند.»

عدم استقبال مردم از تسهیلات مقاوم‌سازی موضوع دیگری بود که فرماندار از آن گفت:« یک مشکلی که در سطح شهرستان است عدم استقبال مردم از تسهیلات مقاوم‌سازی است. باید زمینه را فراهم کنیم تا مردم از این تسهیلات به نحواحسن استفاده کنند و بنیاد مسکن باید تبلیغات را گسترده‌تر کند، بانک‌ها باید سخت‌گیری‌ها را کمتر کنند تا مردم بیشتر استقبال کنند. بخشداری و دهداری‌ها هم باید مردم را تشویق کنند و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی صورت بگیرد تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم طرح‌های انبوه‌سازی را در سطح شهرستان و مراکز بخش‌ها و دهستان‌ها باید تقویت کنیم و تسهیلات در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند در بحث انبوه‌سازی هم مشکل مسکن را حل می‌کند و هم باعث اشتغال و رونق جامعه شوند.»

در کنار زیارت، زینل‌آباد و بشیرآباد زمین واگذار می‌شود

جمشیدی، رئیس بنیاد مسکن با مطرح کردن این مساله که چندین موضوع باید در این جلسه به نتیجه‌گیری قاطع برسد، گفت: «جهت ساماندهی مسکن روستایی با توجه به نیاز روستاهای کنار زیارت، زینل‌آباد، بشیرآباد چند روز گذشته ما زمین را تغییر و تحول کردیم چیزی حدود ۴۵ هکتار از زمین اراضی روستایی تحویل اداره بنیاد مسکن شد که در دستور کار قرار گرفته و سریعا موضوعات نقشه‌برداری و تفکیک آن در دستور کار است و به واجدین شرایط مسکن تعلق می‌گیرد.»

جمشیدی در مورد وضعیت روستاهای تازه تاسیس شهرستان گفت: «روستای جدید کسرالدشت و شمس‌آباد که آقای فرماندار اشاره کرد جز روستاهای جدید ما است که کد آبادی گرفتند. قبل از این که به ما ابلاغ شود ما کار نقشه‌برداری آن را با همکاری خود اهالی شروع کردیم و نقشه‌برداری اولیه انجام شده است. روستا تا طرح هادی نداشته باشد هیچ اقدام قانونی ما نمی‌توانیم بکنیم. برای تدوین طرح هادی هم باید محدوده روستا مشخصی شود. پیرامون محمد آباد و امیدیه برای تصمیم‌گیری نقشه‌برداری هنوز جلسه مشترک فرمانداری گرفته نشده است.»

جمشیدی یکی از مشکلات را ساخته نشدن زمین‌های واگذاری اعلام کرد: «مشکلی که در کلیه شهرستان‌ها است و شهرستان گراش مستثنی نیست عدم ساخت اراضی واگذاری به افراد است ما طی این چند سال در ارد شاهد ساخت و سازهای خوبی بودیم با همکاری شورا، دهیاری و فرماندار در بخش مرکزی هم همین قضیه اتفاق افتاد و خیلی از روستاها اقدام به ساخت کردند. به جرات می‌توان گفت در کلیه روستاهایی که داریم در شهرستان به جز چند موردی که جدیدا اضافه شده ما به اندازه کافی زمین داریم همه روستاها زمین بود به غیر از زینل‌آباد، زینل‌آباد آقای شهسواری محبت کردند و دیروز تغییر و تحول شده است سه تملکی جدید داشتیم هنوز انتقال سند صورت نگرفته تغییر و تحول اولیه صورت نگرفته امیدواریم با همکاری اداره ثبت اسناد و آقای شهسواری این سه روستا هم سریعا تعیین تکلیف کنیم عمده مشکل ما انتقال سند ۲۶ هکتاری خلیلی است که یک مشکل حقوقی سنگینی دارد که اگر حل نشود تبعاتی برای شهرستان دارد.»

[2]

۱۲ مسکن برای خانواده‌های دو معلولی

غلامی رئیس اداره بهزیستی در مورد آخرین وضعیت مسکن بهزیستی گفت: «اداره ما در جوزه مسکن چند طرح را اجرا می‌کنیم. مهم‌ترین طرحی که ما الان داریم بحث مسکن دو معلولی شهری است. میزان زمین آن به ازای سرانه هر واحد چیزی حدود ۲۵۰ متر است که صد متر ساخت است و به صورت دو واحدی ساخته می‌شود. مسکن دو معلولی شهری ۱۲ عضو دارد که زمین آن هم مشخص شده است. ولی متاسفانه تا الان به اجرای عملیاتی نرسیده است. چون قرار است به وسیله‌ی مجمع خیرین مسکن‌ساز این قضیه از استان دارد پیگیری ‌شود. زمین واگذار نشده و فقط محدوده مشخص شده  و هنوز پیشرفتی نداشتیم.»

رییس اداره بهزیستی در مورد مشکل اصلی در ساخته نشدن مسکن بهزیستی گفت: «الان مجمع خیرین مسکن‌ساز کل کشور به صورت گروهی دارد این کار را انجام می‌دهد یعنی درواقع مشکل اصلی ما فعلا زمین است. طرح و نقشه مشخص شده ما منتظر هستیم خود استان این مساله را فراهم کند.»

زمین برای مددجویان بهزیستی و کمیته

شهابی، رئیس کمیته امداد به تفاهم‌نامه در خصوص واگذاری زمین رایگان به مددجویان بین اداره‌ی بهزیستی و اداره‌ی بنیاد مسکن اشاره کرد و گفت: «با وجود معرفی مددجویان به اداره بنیاد مسکن هیچ واگذاری صورت نگرفته است.»

جمشیدی رییس بنیاد مسکن در جواب می‌گوید:«طبق قانون ما از یک تا ۲۰ درصد تخفیف می‌توانیم به تشخیص مدیر شهرستان از مدیرکل اخذ کنیم ما این سقف را برای همه ۲۰ درصد در نظر گرفتیم به جز موارد خاصی که واقعا مشکلی داشتند. من ده نفر واگذاری زمین داشتم سال گذشته گه چهار نفر کمیته‌ای بوده و شش نفر بهزیستی است»

کارگر، رئیس بانک مسکن در ارائه گزارش عملکرد خود گفت:« برای پرداخت وام در حوادث غیرمترقبه ۴۰ نفر برای روستا سهم به ما دادند و ۱۰ نفر شهری اگر افرادی را معرفی بفرمایید به صورت زنجیره‌ای یا داشتن دو ضامن یا داشتن سند ما برای وام اقدام و پرداخت می‌کنیم.»

واگذاری واحدهای پروژه ولی‌عصر(عج) از اسفند ۹۷

امیرحشمتی، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تحکیم بنیان یا به نام سابق بهزیستی دیگر فردی است که در این جلسه گزارش عملکرد ارائه می‌دهد، او می‌گوید: «بعد از طی کردن روال اداری شرکت به اسم تعاونی تحکیم بنیان تغییر نام داد و فعالیت خودش را در بخش خودمالکی شروع کرد. شرکت تعاونی در حال حاضر کارفرمای یک پروژه مسکونی به نام ولی‌عصر(عج) است. این پروژه در قالب خودمالکی و با حدود دویست واحد مسکونی در حال احداث است. مراحل احداث پروژه را به سه فاز تقسیم کرده‌ایم که در سه مقطع زمانی تحویل داده می‌شود اولین فاز تحویلی ما اسفند سال ۹۷ است. محل تامین اعتبار پروژه ما از سه راه است. اول آن چه در پروژه‌های انبوه‌سازی عرف است سهم آورده خود اعضا است مابقی را ما از طریق دو بانک عامل تهیه می‌کنیم یک بانک، بانک مسکن است و بانک ثانویه بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان است که شعبه آن در گراش نداریم و این یکی از مشکلات است و این دو بانک تسهیلاتی در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به ما می‌دهد.»

امیرحشمتی در مورد اعضای این تعاونی گفت: «از ۲۰۰ واحد مسکونی که در این پروژه وجود دارد حدود ۶۰ نفر از اعضای تحت پوشش سازمان بهزیستی و حدود ۱۰ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد هستند یکی از مسائلی که با آن روبه رو هستیم این است که این مددجویان طبق قانون کمیته سالانه از موقعیت‌هایی برخوردار هستند اما ما در برخورداری از این موقعیت‌ها با مشکلاتی روبه رو هستیم. مشکل از این نظر است که در یک پروژه انبوه‌سازی سندهای مالکیت سندهای ثبتی و پروانه‌های ساختمانی به نام کارفرمای اصلی صادر می‌شود اما در استفاده از این تسهیلات شهرداری‌ها که مرجع صدور پروانه هستند یک محدودیتی که ایجاد می‌کنند مدارکی که برای صدور لازم است سند مالکیت است در حال حاضر سند مالکیت به نام تعاونی است اما گروه هدفی که از این تسهیلات برخوردار می‌شوند افراد تحت پوشش هستند. انشااله تدبیری بفرمایید تا این گروه از اعضا هم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.»

فرماندار در جواب به این درخواست گفت: «مشکلی که مطرح کردید آقایان شورا و شهرداری باید مشکل را حل کنند.»

گراش‌لند باید هر چه سریع‌تر ساخته شود

فرماندار با این خبر که یک سرمایه‌گذار پیدا شده که یک مجموعه مسکونی و تفریحی را بسازد گفت:«شورای شهر این قضیه را دنبال می‌کرد یک مشارکت سه جانبه است یعنی یک طرف شهرداری و شورای شهر هستند برای تهیه پروانه ساخت و تغییر کاربری و تفکیک که نقش دارند و یک طرف مسکن و شهرسازی است به عنوان مالک زمین و یک طرف هم مالک است این پیگیری شد و پنج هکتار هم موافقت شد که واگذار شود این موضوع را اگر دنبال کنید کارکرد اجرایی دارد.» مصطفی خورشیدی مسئول پیگیری این موضوع شد.

فرماندار در ادامه نگاهی به راکد ماندن پروژه‌ی گراش‌لند داشت و با اشاره به دو عضو شورای شهر حاضر در جلسه گفت:«با پیگیر‌های شورای شهر و شهرداری سابق یک زمین واگذار شد تحت عنوان گراش لند که تا این مدت متاسفانه هیچ کاری انجام نشده این را یک مهلتی بدهید. ما به احترام شورای چهارم دفاع کردیم از این طرح منتهی کاری انجام نشده اگر قرار است کار نشود در واقع خلع ید می‌شود. نه تنها این همه موارد را دنبال کنید اگر قرار است کاری نشود باید لغو واگذاری شود.»

تلفن برای شهرک‌ها

فرماندار در نخستین جلسه شورای مسکن خواهان ارائه کامل خدمات شهری به مناطق تازه‌ساز شد و خطاب به رییس اداره مخابرات گفت: «یکی از موضوعات که مهم است بحث خدمات‎‌رسانی به شهرک‌ها چه در شهر و چه در روستا است شهرک‌های جدیدالتاسیس حوزه مسکن مثل همین مسکن خودمالکی یا مثل مسکن بهزیستی آب و برق و گاز و تلفن تامین شده است؟»

حیدر‌پور در جواب به این سوال فرماندار گفت: «درخواست نداده‌اند هنوز.»

خورشیدی نایب رییس شورای شهر  با مخاطب قرار دادن حیدر‌پور می‌گوید: «درخواست که دادند خیلی از جاهای دیگر به بهانه مختلف مردم ناراضی هستند. مرکز شهر است باید تلفن داشته باشند. الان ۳۶۰ متقاضی داریم در بخش مسکن خودمالکی که هنوز کاری برای آن‌ها انجام نشده. اضافه می‌کنم همین‌طور خیابان بسیج.»

فرماندار در پاسخ به این گلایه گفت: «مخابرات استان هم یک سری مقرارات دارد باید آن مقررات  هم رعایت شود مثلا مسکن مهر مقراراتش چیز دیگری است مسکن خودمالکی چیز دیگری است ولی آن چیزی که اصل است این است که بالاخره این‌ها تلفن‌ها باید وصل شوند یک جلسه مشترک در شورا بگیرید و راهکاری پیرامون این موضوع پیدا کنید.»

با حضور قدرت فانی، رئیس اداره مخابرات در ماموریت، مهندس رحیمی به نمایندگی از اداره برق و عطاران، رئیس اداره گاز گزارش عملکردهای خود را ارائه دادند.

[3]

این جلسه با گزارش عملکرد چهارساله‌ی فرماندار و اشاره به ارتقا شهرستان گراش از لحاظ رتبه در بین دیگر شهرستان‌های استان به پایان رسید.