- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

پخت «مکرازی» در شب تاسوعای زینل‌آباد

گریشنا (هفت‌برکه): حضور گراشی‌ها در روستاهای اطراف برای برگزاری مراسم عزاداری، رسمی دیرینه است. یکی از این مراسم، چند سالی است روز قبل از تاسوعا در روستای زینل‌آباد و از طرف خانواده جوکار برگزار می‌شود.

حامد جوکار درباره‌ی این مراسم می‌گوید: «این مراسم را پدرم، رضاعلی، از تقریبا پنج سال پیش در باغش در زینل‌آباد شروع کرد. او نیت کرد که هر سال در روز هشتم محرم در باغ حلوای سنتی «مکرازی» بپزد و شب تاسوعا در حسینیه روستا بین عزادارن توزیع کند. البته همه‌ی مراحل با کمک افراد طایفه و اهالی روستا و هر کس دیگری که می‌خواهد در این مراسم شریک باشد، انجام می‌شود.»

جوکار درباره‌ی مراحل تهیه حلوا هم می‌گوید: «قبل از شروع پخت حلوا، مادرم دعا می‌خواند. بعد مواد لازم از جمله شکر، نشا، گلاب، روغن، زعفران، و مغز خشکبار با نظارت مادرم در دیگ ریخته می‌شود. مادرم به خاطر سابقه‌ای که دارد، کار سرآشپز را انجام می‌دهد، و هر کسی که دوست دارد، چند دقیقه محتویات دیگ را با چوب بزرگی هم می‌زنند تا ته نگیرد. معمولا هر کسی یک نیتی دارد، و عقیده دارند هم زدن حلوای تاسوعا در برآورده شدن دعایشان تاثیری زیادی دارد.» و در آخر حلوای خوش‌رنگ پخته شده در سینی‌ها هم‌اندازه ریخته می‌شود و برای سرو شدن به حسینیه فرستاده می‌شود. در آخر هم از حاضران پذیرایی ناهار صورت می‌گیرد. هر کسی هم می‌تواند سهم خودش را برای تبرک از این سفره‌ی امام حسین (ع) بردارد.

حامد جوکار عکس‌هایی از مراحل مختلف این مراسم گرفته است که می‌بینید.

[1]