- هفت‌برکه | گریشنا - https://7berkeh.ir -

گوش شورا به صدای شهرک فرهنگیان و آزادگان

هفت‌برکه (گریشنا): تعیین تکلیف زمین‌های شهرک آزادگان مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین درخواست مردم در نخستین نشست «محله به محله» شهرداری و شورای اسلامی شهر با اهالی شهرک فرهنگیان بود. این نشست بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد چهارده معصوم(ع) برگزار شد و تا ساعت ۲۰:۳۰ ادامه داشت.

[1]

به گزارش فاطمه یوسفی خبرنگار هفت‌برکه، احمد فقیهی ‌کیا، شهردار گراش؛ علی‌اصغر حسنی، مصطفی خورشیدی، دکتر فتحی، فوزیه ناصری، چهار عضو شورای شهر؛ مهندس فانی، رئیس اداره برق؛ و عطاران، رئیس اداره گاز؛ از جمله حاضرین در این نشست بودند که صحبت‌ها و درد‌دل‌های مردم را شنیدند.

علی‌اکبر فتحی به عنوان مجری این برنامه در شروع جلسه می‌گوید: «خدمت‌گذاری به افراد جامعه حد و مرزی ندارد و یک دین‌باور حقیقی می‌کوشد در تمام صحنه زندگی باری از روی دوش دیگران بردارد و خدمتی به مردم کند. این جلسه برای بررسی مشکلات شهرک‌های آزادگان، فرهنگیان، کارگران، مسکن طلاب، ایمان و راهپیما است.»

حجت الاسلام فخاری، امام جماعت این مسجد، با قدردانی از حضور مسئولین گفت: «از زحمات حبیب‌الله مهرابی، که از شورای شهر استعفا دادند، و دیگر اعضا که خدمتگزار مردم هستند، کمال تقدیر و تشکر را داریم. این شهرک‌ها و این منطقه با مشکلات و دغدغه‌های بسیاری دست و پنچه نرم می‌کنند اما با ظرفیتی که از این شورا سراغ دارم، از پس مشکلات می‌توانند بربیایند. ما این‌جا هستیم تا قول‌هایی را از مسئولین بگیریم و امیدواریم آن‌ها نیز بتواند به قولشان عمل کنند.»

[2]

مهندس حمید عظیمی به نمایندگی از اهالی شهرک‌های آزادگان، فرهنگیان، کارگران، ایمان، طلاب و راهپیما عمده مشکلات این منطقه را به صورت موردی مطرح کرد و گفت: «رفع مشکل زمین شهری و اوقاف شهرک آزادگان، اتصال نامناسب آسفالت جدید هشتاد هکتاری به مسکن طلاب که نیاز به فلکه است و رفع مشکل روشنایی، ایجاد فضای سبز مقابل مسجد چهارده معصوم(ع)، بستن محکم تقاطع اتصال بلوار سعادت به خلیج فارس، ایجاد فلکه در ورودی و خروجی بلوار فلسطین که دید ندارد، آسفالت باند دیگر بلوار فلسطین، آسفالت خیابان زینلی، تذکر و پیگیری شهرداری برای تمیز کردن آسفالت مقابل منازل تازه ساخت، مرمت آسفالت‌هایی که فرسوده شده است به دلیل عدم مرغوبیت و نظارت در زمان شروع کار، درختکاری و پر کردن بلوار مقابل مسجد و ایجاد فلکه روبه‌روی مسجد، تعویض نک لبه‌ی خورده شده، ساماندهی اتاق کنار پارک مسلمانی، نظافت پارک و حفظ امنیت و جلوگیری از تک چرخ زدن‌های موتور‌سواران در این پارک، نامگذاری کوچه‌ها و معابر برای برای دادن آدرس، جمع‌آوری نخاله‌هایی که در ورودی شهرک فرهنگیان وجود دارد چرا که خروجی آب ندارد و در روزهای بارانی مشکلاتی به وجود می‌آورد، حل مشکلات پیاده‌روها به خصوص شهرک طلاب و نظافت جداول آب، ساماندهی پل روی جوب اتصال بلوار شهید منفرد به بلوار شهید شیخی، روشنایی ورودی شهرک فرهنگیان و خیابان منتهی به مسکن طلاب و حل مشکل مخابرات شهرک فرهنگیان از جمله تقاضاهای مردم است.»

[3]

بعد از شنیدن این درخواست‌ها، مصطفی خورشیدی، نایب رییس شورا، به مردمی که در مسجد حضور دارند می‌گوید: «اولویت اول شورای پنجم به این منطقه اختصاص دارد، ما سه ماه قبل از تشکیل شورای پنجم، در فرمانداری جلسه‌ای پیرامون مشکلات این منطقه داشتیم و فرماندار نیز اهتمام ویژه‌ای برای حل مشکلات این منطقه دارد، در بحث اراضی ملی و مستثنائیات، مشکلات زیادی در این منطقه وجود دارد که آقای حسنی و دیگر دوستان در شورای پیگیر این مساله هستند و در حال رسیدن به نتایجی هستیم. جلساتی نیز با مسئولین ادارات مخابرات، گاز و برق داشتیم تا مشکلات در این حوزه‌ها نیز بررسی و حل شود، با شروع به کار شهردار جدید، اولین جایی که او را برای دیدن مشکلات آوردیم، همین منطقه بود، به ثمر رساندن کمربندی در اولویت است، کمبودهایی که این منطقه دارد را رصد کردیم و نداشتن نانوایی و فضای ورزشی به چشم می‌آمد. مشکلاتی که وجود دارد یا به صورت مکتوب به دست ما می‌رسد، به اتفاق کارگروه بررسی، اولولیت‌بندی و حل می‌کنیم. شورای پنج نفره ما نیاز به کمک شما دارد و امیدواریم شورایاران بخشی از هزینه‌ها را جذب کنند و کمکی باشند برای شورا و شهرداری.»

علی‌اصغر حسنی، رئیس شورای شهر، نیز با اشاره به این موضوع که ما شرمنده مردم هستیم که نتوانستیم این منطقه را دریابیم، گفت: «حدود ۲، ۳ ماه پیش عده‌ای از اهالی این سه شهرک به دلیل مشکل اراضی ملی و درخواست اداره مسکن و شهرسازی‌ روبه‌روی  فرمانداری تجمع کرده بودند. من با مسئولین صحبت کردم و گفتم زمین مال مردم است و درست نیست بعد از سی سال و با وجود ساخت و سازهایی که انجام شده، مسکن و شهرسازی این زمین‌ها را جزو اراضی ملی بداند. زمین مال مردم است، مال گراش است و هیچ قدرتی نمی‌تواند دخالت کند.»

[4]

شهرک فرهنگیان، منطقه ۱۸ گراش

به اینجای صحبت حسنی که رسید، همهمه مردم فضای سالن مسجد را پر کرد. حسنی در جواب به درخواست‌ها برای پیگیری موضوع گفت: «ما گاهی اوقات برای حل این موضوع روزی سه جلسه گرفتیم و تا پاسی از نیمه‌شب در خدمت مردم بودیم. با وجود این که برخی از اعضا با انتخاب زارع به عنوان شهردار مخالف بودیم، اما برای حفظ وحدت به او رای دادیم که او نیز استعفا داد، اما در عرض ۲۴ ساعت با هماهنگی استان، نیروی فعال، توانمند، خادم و متعهدی به ما معرفی کردند که به عنوان شهردار انتخاب شد. امیدواریم با همکاری شهرداری و شورای شهر و اداره‌های مخابرات، گاز، برق در اسرع وقت اولین مصوبه پروژه‌های عمرانی در بلوار فلسطین و این مناطق باشد.»

حسنی در ادامه صحبتش می‌گوید: «با کمک مهندس مظفری که مشاور شورا و دبیر شورایاران است، طبق نقشه جامع، گراش را به ۲۰ منطقه تقسیم کردیم. این منطقه به منطقه ۱۸ معروف است و به زودی برای آن اسمی نیز تعیین می‌کنیم.»

رییس شورا در مورد شورایاران نیز توضیح می‌دهد: «ما چند نفر را با شناخت و با مشورت از معتمدین محل به عنوان شورایار انتخاب کردیم. شورایاران زبان، چشم و گوش شورا شهر هستند. شورایاران وظیفه دارند نیازها و مشکلات را یا به صورت مکتوب و با پیگیری از طریق ادارات دنبال کنند. در صورت به نتیجه نرسیدن پیگیری شورایاران، موضوع را از طریق شورای شهر پیگیری می‌کنیم. ما شورای پنجم همه چیز را باید شفاف‌سازی کنیم. ما با شهرداری‌ای شروع کردیم که خزانه آن خالی است، یعنی بیش از ۲۰۰ قطعه زمین شورا داشته که متاسفانه پنج قطعه از آن مانده است. با صد میلیون تومان موجودی حساب شهرداری. با وجود این که ۱۸ میلیارد بودجه شهرداری داریم، ما هر چه بررسی می‌کنیم، می‌بینیم هیچ جا کار عمرانی انجام نشده، به جز روکش‌های آسفالت؛ جاهایی که نیاز هم نداشته است؛ آن هم نزدیک به انتخابات روکش آسفالت را تغییر می‌دهند. این کار عمرانی نیست و به قول شهردار آقای فقیهی‌کیا، بلوار کشیدن، جدول، تک‌لبه، وظیفه‌ی فرعی است. شورا و شهرداری باید دنبال مصوبات بزرگ باشد. این شورایاران باید یاران شهرداری باشند و کارهای روزمره شهر را پیگیری کنند تا ما وقت داشته باشیم به کارهای اصلی و کلان برسیم.»

رییس شورا در این بخش از صحبت‌هایش گریزی هم به مساله محدوده می‌زند: «خواسته اصلی، مساله محدوده است که ما پیگیری کردیم و به جای خوبی هم رسیدیم و ان‌شاالله پره‌های کوه سرخ، آنجا مرز گراش است و یک سانت هم عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

صحبت‌های حسنی به پرونده‌های ساختمانی می‌رسد: «آن‌هایی که پروانه ساختمانی دارند که هیچ. آنهایی هم که ندارند، بر اساس ضوابط شهرداری کارها را انجام دهند و ان‌شالله پروانه صادر می‌شود. و آنهایی که غیرقانونی شروع به ساخت و ساز کردند هم با تمهیدات شهردار این مشکل نیز حل می‌شود. از آقای رنجبر هم تشکر می‌کنم. در جلسه‌ای که با ایشان داشتم، قرار شد از طریق آن ۳ نفری که این مشکل را به وجود آوردند، مساله پیگیری شود. طی دو سه روز آینده با مدیر کل مسکن و شهرسازی نیز جلسه‌ای خواهیم داشت. این که این مساله به تاخیر افتاد به دلیل این بود که استاندار تغییر کرد. ما در حال پیگیری هستیم و ان‌شاالله به حقتان می‌رسید. ما قول می‌دهیم در طول چهار سال، این نواقص‌های شهرک‌ها حل می‌شود و خدمات بین ۲۰ منطقه به صورت مساوی تقسیم می‌شود. نشست بعدی محله‌ای ما مربوط به شهرک رزمندگان است.»

او در ادامه شورایاران منطقه ۱۸ را معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: «حاج آقا فخاری، امام جماعت مسجد؛ مرتضی دارشی، محمد‌رضا پاک‌سرشت و سید مهدی زیارتی به عنوان شورایاران منطقه ۱۸ معرفی شده‌اند.»

[5]

فوزیه ناصری به نمایندگی از زنان

فوزیه ناصری، دیگر عضو شورای شهر، نیز به نمایندگی از زنان حاضر در جلسه به پشت تریبون آمد و گفت: «دردها خیلی زیاد است. مسئولین ادارات گاز و مخابرات و … باید توجه کنند. ساکنین این مناطق از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند و تخفیفاتی برای ساخت و ساز منازل و گاز برای عزیزان در نظر گرفته شود. و چون زمستان نزدیک است، سرعت کار خیلی مهم است. یکی از خانم‌ها می‌گفت چندین بار در گودال‌های گاز افتاده‌ام و پارک بانوان نیز به جدیت پیگیری شود.»

مهندس حیدر‌پور، رئیس اداره مخابرات، دیگر فردی بود که در این نشست سخنرانی کرد: «در مورد مشکل مخابرات شهرک آزادگان، پیگیری لازم انجام شده، طراحی آن نیز انجام شده است. با آقای حسنی و خورشیدی هم صحبت کردیم و قول دادند پنج‌شنبه با چند نفر از مدیران استانی در لارستان دیدار و گفت‌وگو کنند تا ببینیم چقدر ترتیب اثر می‌دهند. از همشهریان تقاضا داریم هر کسی که تلفن به نام او نیست، بیایند و تلفن را به نام بزنند تا قطع نشود.»

خورشیدی: تا مساله اراضی شهرک آزادگان را حل نکنیم، دست بر نمی‌داریم

بعد از او چند نفر از ساکنین محل برای گفتن از مشکلات بلندگو را به دست گرفتند. وجود گرد و خاک، افت برق، آنتن‌دهی ضعیف از جمله این مشکلات بود؛ اما مساله زمین و اراضی همچنان داغ‌تر و جنجالی‌تر از موضوعات دیگر نظم دادن و کنترل جلسه را سخت می‌کرد.

خورشیدی بار دیگر برای آرام کردن و اطمینان دادن به مردم می‌گوید: «خدا را شاهد می‌گیرم برای حل مساله اراضی ما وقت می‌گذاریم و تا آن را حل نکنیم دست برنمی‌داریم. سه نفر تفکیک اراضی کردند و زمین تحویل مردم دادند. اگر مشکل داشت چرا شهرداری اجازه کار داد و چرا مصوبه شورا به تایید فرمانداری رسید؟ ما باید این مساله را حل کنیم. اما شما هم باید توجه کنید ۳ ماه است که آمده‌ایم و ۳ بحران بزرگ داشته‌ایم. بحران اول استعفای شهردار، بحران دوم استعفای آقای مهرابی و بحران سوم وضعیت آقای هرمزی و این که نتوانستند وارد شورا شوند. ما میدان را خالی نمی‌کنیم تا مشکل را حل کنیم. این شهرک تا پایان دو سال دیگر این وضعیت را نخواهد داشت.»

فانی، رئیس اداره برق، نیز با اشاره به این موضوع که مشکل عمده منطقه بحث روشنایی است، می‌گوید: «مساله افت ولتاژ حل شده است و مشکل عمده در منطقه بحث روشنایی است. اولویت با شهرک فرهنگیان، ایمان و خیابان پشت ایستگاه برق است. در صورت مشارکت شهرداری سعی می‎کنیم روشنایی را احداث کنیم. در ورودی فرهنگیان و فلسطین نیز منتظر هستیم که بلوار احداث شود.»

مهندس عطاران از اداره گاز نیز بعد از او به ایراد سخنرانی پرداخت.

[6]

شهردار گراش: خزانه شهرداری خالی است

مهندس فقیهی‌کیا، شهردار گراش، نیز بلوار فلسطین و منطقه ۱۸ را اولین برنامه بازدید و آشنایی با مشکلات محلات بعد از ورودش به شهرداری گراش عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «بنده تازه آمدم و اطلاعات جامع و کاملی از مکان‌های شهر ندارم، اما در اولین جلسه دیدار با آقایان حسنی و خورشیدی، اولین مکانی که برای انجام کارهای عمرانی به ما نشان دادند، بلوار فلسطین و این مناطق بود. اما برای شروع هر کاری باید روال قانونی آن را طی کرد و معمولا طی کردن روال قانونی یک ماه و نیم تا دو ماه زمان می‌برد. به محض انتخاب پیمانکار، ما کار را شروع می‌کنیم. من وقتی وارد شهرداری گراش شدم فکر می‌کردم خزانه خوبی دارد شهرداری گراش. اما با دیدن وضعیت جا خوردم. ما الان با یک خزانه خالی روبه‌رو هستیم و حتی آنقدر پول ندارد که بتوانیم حقوق کارگرها را پرداخت کنیم. اما به خواست خدا برنامه‌ها را شروع می‌کنیم.»

او در ادامه گفت: «فرماندار در جلسه تودیع و معارفه از ما خواست تا گراش را به اولین شهر الکترونیک تبدیل کنیم. اولین قدم در این زمینه این است که اطلاعات املاک را برداشت و وارد سیستم کنیم. و امیدواریم مردم همکاری کنند تا کار انجام شود. مشکلات به وجود آمده در شهرک‌ها را قطعا شورا پیگیری می‌کند و سعی‌مان را می‌گذاریم برای حل مشکلات مردم و مشکلات کمبود پارک، فضای سبز، آسفالت را حل می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم با شهرداری همکاری کنند. شهرداری تنها ارگانی است که با پول شما مدیریت می‌شود و این پول تنها در محدوده خدمات شهر مصرف می‌شود. ما سعی می‌کنیم انرژی، فکر و تجربه‌مان را بگذاریم برای حل مشکلات شهر. اگر مورد و مشکلی بود نیز به صورت خصوصی با من در میان بگذارید. و تلاشم بر این است تمام پیام و تلفن‌ها را جواب دهم. خیلی از پرونده‌ها به کمیسیون واحد ۵ مربوط است. ما به عنوان شهرداری، شورای شهر و فرمانداری نمی‌توانیم تغییر کاربری بدهیم. نمی‌توانیم در مواردی دستور عقب‌نشینی و کم و زیاد کردن زمین را بدهیم. طبق قانون دست کمیسیون ماده ۵ است و ما پیگیری می‌کنیم که حداقل جلسات کمیسیون زودتر تشکیل شود.»

دکتر فتحی نیز به عنوان آخرین سخنران گفت: «ما مشکلات شما را شنیدیم و از پنج ماه قبل در جریان آن بودیم. اولین کاری که انجام دادیم این بود که حکم تخریب را حذف کردیم. مشکلات شما مشکلات ماست. ما همه آماده خدمت هستیم تا با پیگیری جدی مشکلات را حل کنیم.»

[7]