- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

گراش، پیشتاز کاهش نرخ بیکاری در فارس

هفت‌برکه (گریشنا): سه شهرستان گراش، لارستان و خنج به ترتیب کمترین نرخ بیکاری را در استان فارس دارند. گراش با ۴.۱ درصد بیکاری، کمترین درصد بیکاری را در فارس دارد.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جدول ارسالی به فرمانداری‌ها نتایج نماگر نیروی انسانی و نرخ بیکاری را بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ منتشر کرد. بر اساس این نماگر شهرستان گراش با چهار و یک دهم درصد، در صدر شهرستان‌های استان فارس از نظر ایجاد اشتغال قرار دارد. جالب این که دو شهرستان دیگر جنوب فارس یعنی لارستان با شش و نیم درصد و خنج با شش و نه دهم درصد از نظر اشتغال وضعیت بهتری از شهرستان‌های دیگر استان فارس دارند و در رده دوم و سوم قرار گرفتند. شهرستان مهر در رده پنجم و شهرستان لامرد در رده پانزدهم قرار دارد.

به گزارش هفت‌برکه در سال ۱۳۹۰ شهرستان گراش در رتبه نهم در میان شهرستان‌های استان فارس قرار داشت که بعد از پنج سال به رتبه اول رسید. بر اساس سرشماری سال گذشته ۴۳۵۹۳ نفر در گراش بالای ده سال سن دارند که ۱۸۵۶۹ نفر به عنوان جمعیت فعال محسوب می‌شوند. از این جمعیت فعال تنها ۷۶۸ نفر یعنی ۴.۱ درصد بیکار هستند.

فرماندار گراش: باید از فرصت‌های دولتی هم استفاده کنیم

اصغر فرودی فرماندار گراش در جلسه شورای اداری انتشار خبر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیرامون کاهش نرخ بیکاری را  خبر خوب و امیدوارانه خواند و  عنوان کرد: «میانگین نرخ بیکاری کشور ۱۲ و چهاردهم درصد است و نرخ بیکاری در استان فارس ۱۱ و هشت دهم. با اقدامات دولت تدبیر و امید نرخ بیکاری در استان کاهش یافته است. نرخ رسمی بیکاری در شهر ما گراش با تلاش مردم و مسئولین چهار و یک دهم درصد است که نسبت به سایر نقاط کشور بسیار نرخ مطلوبی است.»

فرودی به اشاره به آمار بالای بیکاری در برخی شهرستان‌ها گفت: «فراموش نکنیم بعضی شهرستان‌ها نرخ بیکاری ۶۰ درصد دارند. بسیار جای امیدواری است چرا که ماقبلا رتبه ۹ در استان بودیم اما به دلیل اقدامات خوب در سال‌های اخیر نسبت به سال ۹۰، هشت رتبه صعود داشتیم و الان در کاهش نرخ بیکاری رتبه اول هستیم .»

او این پیشرفت و بهبود نرخ بیکاری را حاصل دلایل متعددی دانست و تصریح کرد:«یکی از عوامل وجود روحیه کار، تلاش و جدیت در بین مردم شهرستان که مردمی سخت‌کوش، زرنگ و جویای کاری داریم، بهبود وضعیت کسب و کار در کشور، پیگیری مستمر و تشکیل جلسات در راستای رفع موانع تولید و کسب و کار برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، توجه به مشاغل کوچک، خانگی و صنوف مختلف، تزریق اعتبارات به شهرستان‌ها و توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه مختلف صنعتی، دامپروری و خدمات از جمله این دلایل است.»

فرماندار به شیوه‌نامه اعطای تسهیلات به طرح سرمایه‌گذاری در قالب اشتغال فراگیر نیز اشاره کرد و گفت: «ما باید از فرصت‌هایی که دولت ایجاد می‌کند نهایت بهره‌برداری داشته باشیم. مهم‌ترین عامل مبارزه با اقدامات خصمانه دشمن همین بحث سرمایه‌گذاری است. مردم را تشویق و ترغیب به سرمایه‌گذاری کنیم. دولت دیگر سرمایه‌گذاری نمی‌کند و مردم هستند که باید بیایند و سرمایه‌گذاری کنند هر کجا که مردم وارد شوند آنجا باعث پیشرفت و بازده بهتر کاری می‌شود. کل بودجه برای کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان است و سهم استان فارس هزار میلیارد تومان و سهم شهرستان‌ها را مشخص نکردند که یک رقابت وجود داشته باشد. روحانیت و مسئولین مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری کنند.اکثر دستگاه‌های اجرایی ما متولی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستند.»

با توجه به میزان پایین نرخ بیکاری اعلام شده خبرنگار هفت‌برکه در حاشیه جلسه از فرماندار پرسید با توجه به این که صنایع بزرگی در سال‌های اخیر در شهرستان ایجاد نشده این اشتغال در چه بخش‌های بوده است؟ فرماندار گراش گفت: «باید قبول کنیم ظرفیت صنایع بزرگ در شهرستان وجود ندارد. این اشتغال بیشتر در بخش‌های خدمات و اصناف بوده است. در بخش‌هایی همانند دامپروری و کشاورزی هم طرح‌های خوبی اجرا شده است. هدف ما تشویق سرمایه‌گذاری به شکل‌های مختلف است.»

[1]

عکس از آرشیو