بستن

کارشناس هواشناسی گراش در خور: امسال هم بارش خوبی خواهیم داشت

هفت برکه (گریشنا): محمود آذرآیین سخنران اولین نشست تخصصی هواشناسی با موضوع تحلیل و بررسی وضعیت بارش‌‌های سال‌های اخیر و ٣٠ سال گذشته در شهر خور بود. بعد از نشست دو هفته‌ پیش در گراش با همین موضوع درباره بارندگی در شهر گراش، این دومین کنفرانسی است که در آن آذرآیین تحلیلش را از بارندگی‌های منطقه ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، در برنامه‌ای که دوازدهم آبان ماه در سالن اجتماعات مسجد عثمان ذی‌النورین(رض) خور برگزار شد، مسئولین شهر،امام جمعه و ائمه جماعت خور،اعضای شورای اسلامی، رئیس اداره هواشناسی لار،اعضای  هیات مدیره انجمن خیریه صابرین و موسسه ازدواج باب‌الریحان، مسئول هیات فوتبال خور، معتمدین و جمع کثیری از مردم، کشاورزان و دامداران و دوستداران طبیعت و آب و هوا، حضور داشتند. علاقه‌مندانی از بنارویه، منطقه صحرای باغ، گراش و … نیز از حاضرین در این کنفرانس بودند.

محمود آذرآیین، کارشناس ارشد هواشناسی در این کنفرانس در بخش معرفی سیستم‌های بارشی تاثیر‌گذار در منطقه، سامانه‌هایی که در فصول مختلف بر روی منطقه اثرگذار بودند را معرفی کرد، که از مهم‌ترین‌ها آن‌ها می‌توان به سامانه‌های سودانی، مدیترانه‌ای، موسمی و… اشاره کرد.که در فصل بهار سامانه‌های سودانی و همرفت کوهستانی و فصل تابستان موسمی (هند، کم فشار پاکستانی، همرفتِ حرارتیِ محلی) فصل پاییز، مدیترانه‌ای، سودانی، ادغامی مدیترانه‌ای سودانی فصل زمستان سامانه‌های مدیترانه ای، سودانی، ادغامی مدیترانه‌ای سودانی، همرفت کوهستانی فعال هستند.

در بخش معرفی و شناخت شاخص‌های اقلیمی دور پیوندی مرتبط با بارش جنوب کشور او توضیح داد: «اقلیم کشور ایران به آب‌های مجاور ارتباط مستقیم دارد ولی با آب‌های دور همانند اقیانوس هند، آرام، اطلس به صورت غیر مستقیم در ارتباط است به گونه‌ای که گرم‌تر شدن چند دهم درجه آب‌های برخی اقیانوس‌ها موجب افزایش بارش منطقه یا بالعکس می‌شود.»

او با آنالیز و بررسی بارش‌های سی سال اخیر منطقه و وضعیت خشکسالی دهه‌های گذشته می‌گوید: «با توجه به بارش‌های بیشتر از نرمال چند سال اخیر به ویژه سال گذشته که معادل دو سال بارش رخ داد ولی طی آنالیز صورت گرفته از بارش سی سال اخیر متاسفانه خط روند منفی موجب شده بارش‌های منطقه در مجموع کمتر از نرمال باشد که می‌طلبد همچنان در مصرف آب صرفه‌جویی شود.»

آذرائین پیش‌بینی می‌کند در سال زراعی ۹۷-۹۶ نیز آسمان دست و دل باز است و سال کم بارشی نخواهیم داشت: «وضعیت بارش امسال به دلیل هماهنگ نبودن شاخص‌های اقلیمی شرایط را برای کارشناسان عرصه هواشناسی سخت کرده است ولی با توجه به بهبود و روند خوب دمای آب‌های مجاور کشور به ویژه اقیانوس هند می‌توان گفت که امسال اگر شاهد ترسالی و پربارشی نباشیم، سالی کم بارش و خشکی هم نخواهیم داشت. به امید خدا و مطابق با خروجی‌های مدل‌های مختلف بارشی انتظار داریم بارش‌ها از اوایل آذرماه استارت بخورد.»

او در بخشی از این کنفرانس می‌گوید:«میانگین بارندگی سالانه ۱۹۷ میلیمتر است که بیشترین بارش، سال ۱۳۷۱ با ۶۳۴ میلیمتر(مطابق با میانگین بارش شهرکرد) و کمترین بارش‌ها در سال ۱۳۸۷ و ۱۳۷۸با ۲۴ و ۲۵ میلیمتر! (مطابق با میانگین بارش یزد) داشته‌ایم. بهترین بارش در سال زراعی، ۷۲-۱۳۷۱ با ۶۱۱ میلیمتر و بدترین بارش در سال زراعی، ۷۹-۱۳۷۸ با ۲۵ میلیمتر بوده است.»

او شرایطی که نیاز است ترسالی برای منطقه به وقوع بپیوندد را لیست می‌کند و توضیح می‌دهد: «گرم بودن غرب اقیانوس هند، استقرار پرفشار آزور برروی دریای عمان، همزمانی ورود سامانه‌های مدیترانه‌ای و سودانیف ریزش هوای سرد عرض‌های بالاتر، وزش بادهای شرقی (باد قوس) قبل از ورود سامانه، کاهش فشار سطحی و ارتفاع ترازهای فوقانی جو، طلاقی رودبادهای جنب حاره‌ای و قطبی، وقوع بلاکینگ (بندال) مثبت (وقوع بارش‌های چند روزه) از جمله شرایط لازم برای وقوع بارش است.»

بخشی از این برنامه به پرسش و پاسخ اختصاص داشت. در پایان جمعی از دوستداران هواشناسی شهر خور تقدیرنامه‌ای به  آذرآیین کارشناس هواشناسی و  عباسی ریاست اداره هواشناسی لارستان به پاس حضور در این برنامه اهدا کردند.

انجمن هواشناسی هوای جنوب و شورای اسلامی خور در برگزاری این کنفرانس با هم همکاری داشتند.

از نکات قابل تامل این است که هفته پیش همین کنفرانس در گراش برگزار شد که تنها ۲۰ نفر در آن شرکت کردند و تنها مسئول حاضر در جلسه خانم ناصری از شورا بود.

آذرائین در گفت‌وگو با خبرنگار هفت برکه به فعالیت کانال انجمن هواشناسی هوای جنوب و مهم‌ترین خواسته انجمن اشاره می‌کند و می‌گوید: «با وجود این که فقط دو ماه از فعال شدن کانال انجمن هواشناسی هوای جنوب می‌گذرد این کانال بیش از هزار نفر عضو دارد که در نوع خودش یک رکورد محسوب می‌شود و این نشان از علاقه مردم به این رشته است که نیاز به حمایت مسئولین دارد و مهم‌ترین خواسته انجمن، تسریع در استقرار ایستگاه هواشناسی گراش است.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

10 نظر

  1. سلام مدیرسایت محترم گریشنا میشه ازفرمانداری پیگیری بفرمایید که اداره هواشناسی تاکجا رسیده ایاجناب فرماندارپیگیرش هستندیا ول کردند بالاخره تاکی بایدانتظارافتتاح اداره هواشناسی باشیم فرماندارامام جمعه شورای شهردست به دست هم بدهندبرن تهران اگه شیراز نمیگذارند هشت سال است شهرستان شدیم هنوزاداره هواشناسی نداریم درحالیکه خفربخش است چندوقت پیش افتتاح شدچرازمین اماده کمک خیرین دیگه چرا کارشکنی میکنندزبونمون مودراورد ازبس دادزدیم اداره هواشناسی میخواییم

  2. مابهترین کارشناسان هواشناسی همچون اقای دکتراذرایین داریم ولی اداره هواشناسی نداریم واقعا جای تاسف داره برای فرمانداروشورای شهرچرانمیرید پیگیری کنید

  3. برادر من مگه ما چی دولتی داریم که اداره هواشناسی داشته باشیم بیمارستان مدرسه اداره ها کانون هادانشگاه راهنمایی ورانندگی کلانتری خود ساختمان فرمانداری اداره ثبت احوال همه وهمه این خیرین گرانقدر ساختند چه کرده این دولت برا گراش دعا به جون این خیرین گرانقدر مثل شیخ احمد انصاری وهم سال انها کنید که اگر اینها نبودن اوضاع ازاین که است بدتر میشد فرماندارفقط حرف میزنه شهرداری هم پوست مردم میکنه متاسفم برا مسولان این شهر

  4. من هم همین میگم حالا که خیرین همه زحمتها رامیکشندچرادولت برای یک اداره هواشناسی این همه سنگ اندازی میکنه

  5. مااگه انتقادمیکنیم دلمون برای شهرمون می تپه میخواهیم مسولان شهرمون به خودشون بیان وپی گیری کنندبرای اداره هواشناسی نمیخواییم که خدای نکرده مسولیین رابکوبونیم

  6. مدیرمحترم سایت صدای مارابه گوش جناب فرمانداررسوندین درباره تاسیس اداره هواشناسی یانه؟اگه رسوندین ایشون چی جواب دادن لطفا اطلاع رسانی بفرماییدتامردم درجریان کارهای پی گیریهای ایشون برای اداره هواشناسی باشندممنون

  7. اقای فرماندارتوی نمازجمعه اقدامات یکساله اشان رابه مردم دادندولی اسمی ازاداره هواشناسی نیاوردندپس معلوم میشه کاری برای تاسیس این اداره انجام نداده اند

  8. اداره هواشناسی حق مسلم ماست فرماندارامام جمعه شورای شهرحمایت حمایت اداره کل هواشناسی اجابت اجابت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top