- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

۱۵ برنامه برای هفته کتاب و کتابخوانی

گریشنا (هفت‌برکه): در آستانه‌ی هفته کتاب و کتابخوانی، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش امروز یکشنبه ۱۴ آبان در کتابخانه عمومی آبشار اندیشه برگزار شد.

به گزارش اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش، در این جلسه که به ریاست فرودی، فرماندار گراش؛ و با حضور حسن رهبر، رییس نهاد کتابخانه‌های عمومی؛ مهدی آینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش؛  شهردار، رییس شورای اسلامی و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی و تعدادی از فعالان فرهنگی و مسئولان ادارات در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، بر بزرگداشت این هفته و برگزاری ۱۵ برنامه توسط کتابخانه‌های عمومی شهرستان تاکید شد.

به گزارش رخداد گراش، ️فرماندار گراش در این جلسه خبر داد: «برای تکمیل پروژه خیرساز کتابخانه‌‌ی عمومی شهر، ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل بودجه‌های دولتی اختصاص یافت.» او یکی از ضروریات جامعه را توجه به کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: «راه‌اندازی کتابخانه در مناطق روستایی در دستور کار قرار گیرد.» فرماندار گراش با تاکید بر اینکه ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نقش بسزایی در رشد جامعه دارد، افزود: «هر چه کتابخوانی و فرهنگ مطالعه در جامعه افزایش یابد، هزینه مدیریت جامعه کاهش می‌یابد.»

حسن رهبر، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی گراش، نیز با تشریح برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در شهرستان گفت: «۱۵ برنامه در این هفته در شهرستان گراش اجرا خواهد شد.» او درباره توسعه فرهنگ کتابخوانی در روستاها نیز سخن گفت.

در همین راستا، در این جلسه مصوب شد شورا و دهیاری فداغ ساختمانی را برای تاسیس کتابخانه به اداره کتابخانه‌های عمومی واگذار نمایند و در صورت انجام این امر، اداره کتابخانه‌ها نسبت به تجهیز و افتتاح کتابخانه اقدام خواهد نمود. همچنین مصوب شد شورا و دهیاری فداغ زمینی را برای ساخت کتابخانه در فداغ مکان‌یابی و تعیین نمایند.

همچنین در این جلسه مصوب گردید در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، طرح «نوزادان کتاب‌دوست» (ثبت نام نوزادان تازه متولد شده و والدینشان در کتابخانه و اهدای کتاب کودک به آنها) با هزینه عزیز نوبهار؛ و طرح تفکیک زباله‌های بازیافتی توسط خانواده‌ها و دریافت کتاب در قبال آن از طرف شورای اسلامی و شهرداری گراش طراحی و عملیاتی شود. همچنین تشکیل کارگروه کتاب برای برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در راستای ترویج کتابخوانی از دیگر مصوبات این جلسه بود. شهردار گراش نیز در این جلسه در مورد پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی از محل بودجه شهرداری تا پایان شهریورماه قول مساعد داد.

گفتنی است هفته کتاب امسال از ۲۰ تا ۲۶ آبان خواهد بود و چندین برنامه توسط کتابخانه‌های عمومی اجرا خواهد شد که از جمله آنها می‌توان به تجلیل از برترین اعضای کتابخانه‌های عمومی در یک سال اخیر و همچنین نشست نقد تازه‌ترین کتاب صادق رحمانی با عنوان «آبی روشن، آبی خاموش» اشاره کرد.

[1]