- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

۵ شاعر کشوری، مهمان چهارمین شب‌شعر پیامبر اعظم(ص)

هفت‌برکه (گریشنا): با حضور مرتضی امیر اسفندقه، موسی بیدج، صادق رحمانی، سعید یوسف‌نیا و محمدعلی سالاری، پنجمین شب شعر پیامبر اعظم(ص) در گراش برگزار می‌شود.

کمتر از ده روز دیگر تا برگزاری چهارمین شب شعر پیامبر اعظم (ص) با حضور شاعران آیینی کشور زمان باقی مانده است. شاعرانی از سراسر کشور تا پانزدهم آبان ماه ۹۶ آثار خود را با موضوعات رحلت حضرت رسول اکرم(ص)، واقعه جانگداز کربلا، شهادت امام رضا(ع) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) به دبیرخانه شب شعر ارسال کرده‌اند و امروز مهلت ارسال آثار به پایان می‌رسد.  این شب شعر بیست و چهارم آبان‌ماه در سالن شوری آموزش و پرورش شهرستان گراش برگزار می‌شود. (خبر در گریشنا [1])

 

[2]

محمدعلی شامحمدی، مدیر کانون فرهنگی مذهبی روایت آفتاب، در مورد ویژگی شاعران دعوت شده گفت: «در شب شعر پیامبر اعظم(ص) سعی داریم شاعرانی را که از نظر ادبی در سطح کشوری مطرح هستند دعوت کنیم تا هم از نظر مذهبی و هم از نظر فرهنگی ادبی برنامه پرباری داشته باشیم.»

دبیر شب شعر پیامبر اعظم(ص) گفت: «با دعوت دوست عزیزمان صادق رحمانی، مدیر فعلی رادیو فرهنگ، سه نفر از شاعران شناخته‌ شده کشور به گراش سفر می‌کنند. مرتضی امیری اسفندقه، شاعر و گوینده؛ دکتر موسی بیدج، شاعر و مترجم؛ و سعید یوسف‌نیا از تهران برای این شب شعر مهمان ما هستند. حضور خود صادق رحمانی هم فرصت مغتنمی است که در طول سال کمتر پیش می‌آید. دیگر مهمان شب شعر، محمدعلی سالاری ثانی به دعوت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدرس از مشهد به گراش می‌آید.»

شامحمدی در مورد دیگر برنامه‌ها در زمان حضور این شاعران گفت: «امسال سعی می‌کنیم مدت زمانی بیشتر از حضور این شاعران استفاده کنیم. گراش‌گردی، حضور در انجمن شاعران و نویسندگان گراش و نشست نقد و بررسی کتاب «آبی روشن، آبی خاموش» از برنامه‌های این شاعران در سه روز حضور در گراش است.»

مرتضی امیری اسفندقه

مرتضی امیری اسفندقه، قصیده‌سرای معاصر، شاعر انقلاب و دفاع مقدس متولد ۱۳۴۵ تهران، بزرگ شده مشهد و تربیت یافته مکتب خراسان و همنشین انجمن‌های اخوان ثالث، محمد قهرمان و استاد احمد کمال است. امیری در قالب‌های متفاوتی شعر گفته است؛ اما قصیده‌هایش در زمانه احتضار قالب قصیده، جلوه بارزتری داشته است.

آثار زیادی از این شاعر منتشر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌های «بازوان مولایی»، «این شرح شرحه شرحه»، «قتیل قبیله»، «چین کلاغ» و «گزیده ادبیات فارسی شماره ۳۴» اشاره کرد.

مرتضی امیری اسفندقه در سال‌های اخیر در چندین دیدار شاعران با مقام معظم رهبری شعرخوانی داشته است.

[3]

موسی بیدج

موسی بیدج متولد هفتم مهرماه ۱۳۳۵ در گیلان‌غرب و بزرگ شده تهران است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات عرب و یکی از پایه‌گذاران مجله شعر حوزه هنری و مجله طلایه بوده است، همچنین به‌ عنوان نویسنده در رادیو، سردبیر مجله شیراز (درباره ادبیات ایران به زبان عربی) و سردبیر فصلنامه سلسله الحوار (فصلنامه فرهنگ، هنر و ادبیات ایران برای جهان عرب) نیز فعالیت‌هایی داشته است.

بلقیس و عاشقانه‌هایی دیگر، شادی حرفه من نیست، باد خانه من است، گنجشک، بهانه، سمفونی پنجم جنوب (برگزیده شعر ۷ کشور عربی) از جمله آثار متعدد بیدج به حساب می‌آیند.

[4]

سعید یوسف‌نیا

دیگر مهمان این شب شعر، سعید یوسف‌نیا، شاعر و منتقد معاصر متولد سال ۱۳۴۴ در تهران است که از ۱۳ سالگی اولین تجربیات نوشتاری و شاعری را آغاز کرده است. اولین آثار منتشر شده او مجموعه شعر «خلاصه باران» و «در جستجوی جانب‌ آبی»، نقد اشعار فروغ فرخزاد است.

از آثار دیگر این شاعر و پژوهشگر می‌توان به تحقیق درباره کتاب‌های خواجه عبدالله انصاری، شاه نعمت‌الله ولی، بیدل دهلوی، مختارنامه عطار، دیوان اشعار سنایی غزنوی، کیمیای محبت (امام محمد غزالی)، فخرالدین عراقی اشاره کرد.

[5]

صادق رحمانی

صادق رحمانی شناخته‌ شده‌ترین شاعر گراش در محافل ادبی کشور است. او در سال ۱۳۴۴ در شهرستان گراش  به دنیا آمد و هم اکنون ساکن تهران است و مدیریت رادیو سراسری فرهنگ را بر عهده دارد.

محمدصادق رحمانیان که با نام صادق رحمانی شناخته می‌شود، پیش از این مجموعه شعرهای «با همین واژه‌های معمولی» (۱۳۷۲)؛ «انار و بادگیر» (۱۳۷۳)؛ «همه‌ی چیزها آبی است» (همراه با ترجمه‌ی عربی شعرها، ۱۳۷۵)؛ و «سبزها قرمزها» (اولین مجموعه صد رباعی نیمایی، ۱۳۸۵) را منتشر کرده است.

کتاب «آبی روشن، آبی خاموش» تازه‌ترین مجموعه‌ی ۱۱۰ رباعی نیمایی از صادق رحمانی، است. در سفر رحمانی به گراش به مناسبت هفته کتاب، این کتاب نقد و بررسی خواهد شد.

[6]

محمدعلی سالاری ثانی

محمد علی سالاری ثانی متولد سال ۱۳۲۶ در بردسکن و عضو شورای شعر انجمن ادبی رضوی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است.

سالاری در سرودن شعر به ویژه با مضامین آیینی از طبعی روان برخوردار است و قالب‌های مختلف شعری را تجربه کرده وغزل‌های او دلنشین و گوش‌نواز است.

سالاری ثانی تاکنون سه مجموعه شعر ولایی را با عناوین «مسافر کربلا» ویژه حضرت امام حسین (ع)، «چشمه خورشید» مدح و منقبت حضرت رضا (ع)، «بهانه‌ی خلقت» شخصیت پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) چاپ کرده است.

[7]