- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

از مخالفت با مدواخی‌ها تا آمار اعتیاد دانش‌آموزان به الکل

هفت برکه (گریشنا): جلسه‌ی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با حضور ابراهیمی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سالن فرمانداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هفت برکه  این جلسه بیست و پنجم آبان ماه، ساعت ۹ در سالن فرماندار برگزار شد. اداره مختلف برنامه‌های خود را برای مبارزه با مواد مخدر تشریح کردند. تاکید بر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر مهمترین برنامه روی میز بود.

دانش‌آموزان دبیرستان هم الکل مصرف می‌کنند

ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، مهمان ویژه این برنامه با قدردانی از فرودی و اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و زارع، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان، صحبت‌های خود را شروع کرد و گفت:«حجم تهدیدات مواد مخدر بالاست و مواد مخدر به عنوان یک ابزار جدید سیاسی و اقتصادی در معاملات بین‌المللی جا باز کرده است که می‌توان به پیوند نامیمون قاچاقپیان مواد و تروریست‌ها اشاره کرد که مشکلات زیادی را به وجود آورده است. اما نکته مثبتی که وجود دارد این است که در همه اجلاس‌های بین‌المللی ایران به عنوان پرچمدار عرصه مبارزه با مواد مخدر مطرح است. تنها راه برون‌رفت ما از مواد مخدردر اولین گام ایجاد حساسیت در بین مردم و مسئولین است. هر کدام از دستگاه‌ها به اندازه وسع خود می‌بایست ورود پیدا کند و تاثیر‌گذار باشد. در کشور تعداد معتادن ۲ و یک دهم درصد است و این آمار در استان فارس ۳ و سه دهم درصد است در حوزه دانش‌آموزان پایه دوم از لحاظ ابتلا به الکل آمار کشور ۴ و دوازده دهم درصد و استان فارس ۵ و شش دهم درصد است و این نشان می‌دهد وضعیت ما خوب نیست و ما باید بیشتر کار کنیم. مهم‌ترین توصیه‌ای که به والدین دارم این است که دوست فرزندان خود را بشناسند و نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند. لغو نهضت کنکورگرایی و ملاک قرار دادن نمره که موجب استرس و اضطراب می‌شود. استفاده از فضای مجازی و معنویت در کاهش اعتیاد، اجتماعی کردن مبارزه و پیشگیری با مواد مخدر و افزایش فعالیت‌های ورزشی و آموزش و پرورش را باید مد نظر قرار داد. امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که جامعه‌ای عاری از اعتیاد داشته باشیم.»

[1]

او با اشاره به این موضوع که مواد مخدر و مشتقات آن چه صنعتی و چه سنتی مهم‌ترین آسیب اجتماعی است که جامعه با آن درگیر است، ادامه داد:«امروز تهدیدات جهانی که بشریت را تهدید می‌کند در چهار مورد به صورت عمده خلاصه می‌شود.، فقر و گرسنگی، نابودی محیط زیست، تهدیدات هسته‌ای و مواد مخدر.»

۸۰۰ معتاد در شهرستان گراش

فرماندار گراش در مورد آمار اعتیاد در شهرستان گفت:«در سطح شهرستان گراش ۸۰۰ نفر به این ماده مبتلا هستند یعنی حدود یک و نیم درصد از جمعیت کل شهرستان که نسبت به وضعیت استانی و کشوری آمار خوبی است. در کمیته‌های مقابله، پیش‌گیری و درمان نیز برنامه‌ها و اقدامات خوبی انجام شده است اما مشکل عمده ما کمبود اعتبار و امکانات است که امیدوارم توجه خاصی نسبت به این موضوع شود.»

او با مطرح کردن این موضوع که ما سال ۹۶ در زمینه مبارزه با مواد مخدر بر چند محور متمرکز بودیم، گفت:« اولین موضوع بحث اجتماع محور کردن مبارزه با مواد مخدر بود و تلاش کردیم این موضوع را اجتماعی کنیم و همه ارگان‌ها را دخالت دهیم. مساله دوم توجه ویژه نسبت به روستاها است که منجر به شناسایی معتادان و عوامل توزیع‌کننده شد. مورد سوم شناسایی گلوگاه جدید ورود مواد مخدر بود، حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد و توجه به ورزش و تربیت بدنی نیز از دیگر مسائل بود. خوشبختانه با تزریق اعتبارات به شهر و روستا به زودی شاهد افتتاح پروژه‌ها و استفاده جوانان از امکانات ورزشی خواهیم بود. در زمینه آموزش و آگاه‌سازی نیز کارهای خوبی در کمیته پیشگیری بهزیستی و آموزش و پرورش صورت گرفته است و موضوع بعد که بسیار شایع است در شهرستان ما مبارزه با مصرف قلیان است.»

[2]

اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر

غلامی، رئیس اداره‌ی بهزیستی با این مقدمه که اداره بهزیستی بر اساس وظیفه ذاتی و شعار امسال« بهزیستی محور مسئولیت و سلامت اجتماعی» پیرامون آسیب‌شناسی اعتیاد برنامه‌هایی برای پیشگیری دارد، گفت: «درسطح اول آموزش و آگاه‌سازی در خصوص عدم گرایش است، سطح دوم جلوگیری از پیشرفت مشکل ایجاد شده و تلاش جهت درمان و سطح سوم تلاش در جهت تثبیت و جلوگیری از عود مجدد در دو حوزه شهر و روستا است. سند جامع پیشگیری از اعتیاد شهرستان بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری به اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر  و نیاز به شناسایی محلات جهت رشد آسیب‌های اجتماعی شایع و برنامه‌هایی در جهت کنترل و کاهش آسیب، اختصاص دارد.»

او در بخش ارائه گزارش عمکلرد اداره‌ی بهزیستی عنوان کرد:«برگزاری کارگاه پیشگیری از اعتیاد و پخش بروشور در این زمینه در بعضی از محلات، برگزاری نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد برای بیماران خاص، تهیه بنر آموزشی جهت نصب در بیلبورد‌های سطح شهر، دوره آموزشی مهارت کنترل خشم برای ۱۷ نفر از بانوان، کارگاه آموزش مهارت زندگی برای مادران مهد کودک پروانه‌های کوچک، اجرای مصوبات جلسات کمیته فرهنگی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از جمله پیگیری تعطیلی کمپ ترک اعتیاد و پیگیری تاسیس موسسه و مرکز ترک اعتیاد، حمایت از خانواده معتادن و شناسایی و ارائه خدمات مالی مستمر به صورت ماهیانه و حمایت‌های مالی غیرمستمر و غیر نقدی به اعضا خانواده‌ آن‌ها به علت حبس طولانی مدت سرپرست خانواده در خصوص مواد مخدر، تشکیل زنجیره انسانی همه با هم نه به اعتیاد در هفته مبارزه با مواد مخدر، از جمله برنامه‌هایی است که اداره بهزیستی آن را انجام داده و دنبال کرده است.»

[3]

غلامی، تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی شهرستان با همکاری نیروی انتظامی، شبکه بهداشت، بیمارستان، آموزش و پرورش و شهرداری و همایش پیشگیری از اعتیاد در مدرسه پسرانه بخش ارد را از برنامه‌های آتی اداره بهزیستی عنوان کرد.

دکتر فردوسی دوباره به گراش می‌آید

دکتر منوچهر حیدری، قائم مقام دانشکده علوم پزشکی شهرستان گراش دیگر فردی بود که در این جلسه به ارائه گزارش عملکرد پرداخت و گفت:« با توجه به استقبال زیاد از همایش خانواده و آسیب‌های اجتماعی در شهریور ماه سال جاری با حضور دکتر فردوسی قرار است همایشی با موضوع خانواده و کاهش آسیب اجتماعی در نیمه دوم سال با حضور خانم دکتر فردوسی داشته باشیم.کارگاه آموزشی و بازآموزی اعتیاد برای اولین بار در دانشکده علوم پزشکی برای پرسنل مراکز درمان اعتیاد، شامل مددکاران و روانشناسان شهرستان‌های لار، خنج و گراش برگزار شد که این دوره مجدد برگزار خواهد شد. پیگیری بیمه خدمات درمان اعتیاد که طبق ابلاغ وزارتخانه مبنی بر بیمه کردن افراد تحت پوشش کلینیک‌های دولتی در دستور کار قرار گرفته است و تعرفه مراکز دولتی ۸۳ هزار و پانصد تومان است. و در صورت بیمه شدن بیمار فقط ۳۰ هزار تومان از این مبلغ را پرداخت خواهد کرد. جلسه‌ی اخیر کمیته تخصصی درمان و پیشگیری از اعتیاد این بار پیرامون طرح کرامت(طرح محله‌محوری مبارزه با مواد مخدر) بود که مسائل و مشکلات اجرای طرح از جمله تامین نیروی آموزش دیده امدادگر بسیجی، روان‌شناس و چگونگی دسترسی به داروی متادون و مبارزه با تخلفات و سواستفاده از این دارو در این جلسه بررسی شد، پذیرش مادران باردار معتاد به شیشه و هروئین و پیگیری درمان این مادران بعد از زایمان از بخش ارد و خنج که این افراد حدود ۴ ماه است که تحت درمان هستند و تمامی خدمات به آن‌ها در کلینیک دولتی رایگان است و هزینه‌ای گرفته نمی‌شود. اشتغال‌زایی برای بیماران تحت درمان در شش ماهه‌ی اول سال که در مجموع ۱۰ نفر با پیگیری‌های مددکاران در حال حاضر مشغول به کار هستند.

اجرای خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناختی شامل خانواده‌درمانی، که خانواده‌های زیادی را درگیر کرده و به نتایج خیلی خوبی هم رسیدیم و جلسات گروه درمانی که طبق خواسته اعضا به گروه خودیاری تبیدل شد و اعضا به صورت فعال در کلینیک حاضر و جلسات را خودشان اداره می‌کنند. پخش فیلم و مستند‌های اعتیاد برای گروه‌های ۱۰ نفره که هر ماه برای چهار گروه و جمعا ۴۰ نفر اجرا می‌شود و شروع کارهای پژوهشی با موافقت شورای پژوهشی از جمله عملکرد‌های دانشکده علوم پزشکی است.»

دکتر دادفر از شبکه بهداشت نیز به برگزاری کارگاه آموزشی و ارائه مشاوره رایگان و مبارزه با دخانیات به خصوص قلیان به عنوان عملکرد شبکه بهداشت اشاره کرد و گفت:«مشکل اصلی ما محدودیتی است که خود افراد برای خود قائل می‌شوند و به دلایلی برای مشاوره و گرفتن خدمات به ما مراجعه نمی‌کنند.»

سرگرد مزارعی از نیروی انتظامی نیز آماری از دستگیری معتادان و عوامل توزیع ارائه داد.

[4]

شورا خواهان نظارت بیشتر بر فروشگاه‌های مدواخی شد

دکتر مرتضی فتحی از شورای شهر با اشاره به اختصاص زمین از طرف شهرداری برای ساخت  NA و ساختمان نیمه تمام آن، خواستار کمک برای مرتفع شدن کمبود بودجه برای ساخت این ساختمان شد و در ادامه  تقاضای نظارت بیشتر بر فروشگاه‌های مدواخی سطح شهر داشت و گفت:«باید از توزیع انرژی‌زاهایی مانند پان، حوت و ناس که موجب لخته شدن رگ‌های خونی و التهاب آن می‌شود را گرفت.»

رضایی، رئیس اداره‌ی آموزش و پرورش فعالیت این اداره در حوزه‌ی آسیب اجتماعی را در ۴ قالب مطرح می‌کند و می‌گوید:«اجرای طرح مدرسه عاری از خطر، اجرای طرح مدارس مراقب با محوریت نه گفتن و قدرت تصمیم‌گیری در مقابل خطرات، اجرای طرح مقابله و پیشگیری از اعتیاد و اجرای طرح خود مراقبتی چهار فعالیت آموزش و پرورش در راستای مبارزه با آسیب اجتماعی است. برگزاری دوره‌های آموزشی، شناسایی خانوده‌های دانش‌آموزان درگیر با اعتیاد، تلاش در جهت شناسایی مواد مخدر نوظهور و آگاه سازی دانش‌آموزان فعالیت‌های دیگری است که در اداره‌ی آموزش و پرورش انجام شده است.»

حسن‌نژاد، رئیس اداره ورزش و جوانان نیز در گزارش عملکرد کوتاه خود، گفت:«۶۵۰ ورزشکار سازماندهی شده داریم. اوایل سال ۹۴ ما ۲۰ هیات ورزشی داشتیم که در حال حاضر به ۳۰ هیات ورزشی افزایش پیدا کرده است. و ۱۰، ۱۵ انجمن ورزشی داریم در بحث اعتبارات نیز در یکی دو سال اخیر افزایش اعتبارات داشتیم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند با راه‌اندازی زمین چمن در فداغ  و خلیلی و راه‌اندازی ورزشگاه محبی تحول عظیمی در ورزش شهرستان اتفاق می‌افتد.»

نیشتری، رئیس اداره کار و رفاه اجتماعی  نبود کمپ ترک اعتیاد زیر نظر اداره بهزیستی را یکی از مشکلات عنوان می‌کند و می‌گوید:«در بحث اشتغال بهبود‌یافتگان نبود کمپ اعتیاد دارای مجوز مشکلی است که داریم. در صورت مراجعه‌ی نجات‌یافتگان از اعتیاد به آن‌ها وام می‌دهیم و از طرفی بر روی آن‌ها نظارت خواهیم داشت دانشکده علوم پزشکی و اداره بهزیستی نیز در زمینه پرداخت وام و نظارت بر بهبودیافتگان عملکرد خوبی دارد.»

[5]