بستن

آن‌هایی که هنوز عاشق کتابند

هفت برکه (گریشنا): خیلی‌های کتاب نمی‌خوانند اما هنوز کسانی هستند که با بوی کاغذ زندگی می‌کنند و دیدن حروف چاپی آن‌ها را به دنیای دیگری می‌برد. این بار به جای گلایه از کتاب نخوانی مردم، به سراغ کتاب‌خوان‌ها رفتیم و از آن‌ها پرسیدیم که چرا هنوز کتاب می‌خوانند؟

کودکان کتابخوان در خانواده‌های کتابخوان

سارا روانبخش شش ساله  همراه مادرش به مراسم تقدیر از کتابخو‌ان‌های برتر آمده است. از چهره سارا مشخص است که انتخاب به عنوان عضو برتر کتابخوان در کتابخانه مرکزی برای او شادی آورده است. مادرش، سارا را از چهار سالگی با کتاب و کتابخانه آشنا کرده است و خود او هم علاقه زیادی به خواندن کتاب دارد. سارا می‌گوید:«کتاب بهترین دوست انسان است و در رفتار و آداب و معاشرت و نحوه صحبت کردن موثر است.» از پله‌ها بالا رفتم تا در مراسم تجلیل از کتابخوان برتر شرکت کنم. کیمیا خواجه‌پور هشت ساله را دیدم که روی صندلی نشسته و منتظر شروع این مراسم است. او در رده کودکان به عنوان عضو برتر کتابخانه آبشار اندیشه برگزیده شده بود. از کیمیا پرسیدم چرا شما به کتابخانه می‌آیی و عضو کتابخانه شدی؟ او با لحن کودکانه‌ی خود می‌گوید: «چون علاقه به کتاب دارم و خواندن آن را دوست دارم.»

معصومه حاجی‌زادگان ۳۴ ساله نیز در این یک سال اخیر با دو فرزندش به نام‌های فاطمه ارشدی ۱۵ ساله و محمد ۹ ساله به عنوان اعضا کتابخوان برتر در کتابخانه آبشار اندیشه انتخاب شدند.

حاجی‌زادگان مادر این خانواده می‌گوید:« کتاب خواندن در نحوه صحبت کردن و برخورد با دیگران تاثیر بسزایی دارد. تشویق کردن فرزندان به سمت خواندن کتاب باعث می‌شود کمتر به سمت انحرافات تمایل داشته باشند.» محمد پسر این خانواده بیشتر کتاب‌های داستانی و شاهنامه‌ علاقه دارد و فاطمه نیز کتاب‌های تخیلی و علمی را می‌خواند و مادر آن‌ها نیز بیشتر به کتا‌ب‌های مذهبی و دینی علاقمند است.

معصومه حاجی‌زادگان همچنین گفت: «در ایام تابستان یکی از تفریحات ما خواندن کتاب است و زمانی که با فرزندانم به کتابخانه می‌روم حتی برای فرزند خردسالم زهرا سه ساله هم کتاب قصه برمی‌دارم و از کودکی او را با دنیای کتاب آشنا کردم.»

مردان کتابخوان

محمود غفوری ۳۳ ساله لیسانس روانشناسی عمومی یکی از اعضا برتر کتابخوان در یک سال اخیر در کتابخانه‌ی عمومی مرکزی گراش است. او با وجود برنامه‌های مختلف در فضاهای مجازی باز هم با کتاب دوست است. غفوری می‌گوید: «یادگیری و فراگرفتن دانش برایم جذاب بوده و هست و هیچ چیزی برایم جای کتاب را پر نمی‌کند.» او در ادامه می‌گوید: «ابتدا من به داستان‌های جنایی آگاتا کریستی علاقه زیاد داشتم و بعدها به دلیل علاقه‌ی من به روانشناسی به کتاب‌های تحلیل رفتار متقابل در روانشناسی گرایش پیدا کردم و تازگی‌ها به فلسفه و جامعه‌شناسی و منطق علاقه دارم.»

رحمت جاوید ۵۶ ساله با مدرک دیپلم کارمند شهرداری گراش است. او از سال ۱۳۵۴ عضو کتابخانه بوده است و بیشتر به مطالعه کتاب‌های تاریخی و جغرافیایی و کتاب‌های دفاع مقدس علاقه دارد. جاوید هر ساله یکی از کتابخوان‌های نمونه گراش است. او امسال هم به عنوان کتابخوان برتر در کتابخانه عمومی آبشار اندیشه در رده بزرگسالان شناخته شد. او می‌گوید:«وجود فضاهای مجازی و ماهواره یکی از عواملی است که افراد به سمت کتاب نروند و با کتاب انس پیدا نکنند.» او در پاسخ به این سوال که چرا شما هنوز که هنوز است با کتاب دوست هستید، می‌گوید:«همان‌طور که بدن به تغذیه نیاز دارد روح انسان هم به مطالعه کتاب نیازمند است و با کتاب خواندن بر معلومات انسان افزوده می‌شود.»

جاوید علاقه زیادی به خواندن کتاب، مجلات و روزنامه دارد و می‌گوید:«کتاب خواندن حتی در بهتر شدن خواب انسان هم موثر است و آرامش و لذت خوبی به انسان دست می‌دهد.»

جاوید به جز کتاب خواندن امسال ۲۰ جلد کتاب به کتابخانه مسجد صاحب الزمان(عج) و حدود ۱۵ جلد نیز به کتابخانه مرکزی اهداء کرده است.

هدیه‌ای برای کتابخوان‌ها

چهارشنبه، ۲۴ آبان ماه است، از کتاب‌خوان‌های برتر به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی در سالن کتابخانه عمومی آبشار اندیشه گراش تقدیر شد.

امروز ثبت‌نام در کتابخانه رایگان است و دسته دسته دانش‌آموزان مدارس به کتابخانه می‌آیند تا از نزدیک با کتابخانه و محیط کتابخانه آشنا شوند. مربی‌ها دانش‌آموزان را با بخش‌هایی از کتابخانه آشنا می‌کنند. حسین رضائیان کتابدار کتابخانه آبشار اندیشه است. او می‌گوید: «به مناسبت هفته کتاب و کتابدار دانش‌آموزان مدارس از کتابخانه بازدید می‌کنند تا دانش‌آموزان از نزدیک با جو کتابخانه آشنا شوند و بیشتر با کتاب انس بگیرند و به مطالعه‌ی آن بپردازند.»

برنامه تقدیر از کتابخوان‌های برتر در سالنی در طبقه دوم کتابخانه برگزار می‌شود.چند تن از مسئولین شهرستان و جمعی از کتابخوانان و دوستداران اهل کتاب جز مهمانان این برنامه بودند.

حسن رهبر، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گراش گزارشی از عملکرد کتابخانه‌های گراش با توجه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ارائه داد. بر اساس گزارش حسن رهبر: «به ازای هر صد نفر هشت متر فضای کتابخانه باید باشد که ما در مقام دوم استان هستیم. در حال حاضر ۴۰ هزار کتاب در کتاب‌خانه‌های گراش وجود دارد که باید به بیش از ۲۰۰ هزار جلد کتاب برسد. در شش ماهه نخست امسال بیشترین افزایش کتاب را داشته‌ایم و هفت هزار کتاب به قفسه کتابخانه اضافه شده است. در یک سال گذشته ۵۴۸۰ تعداد کتاب‌های امانت گرفته شده است که آمار کمی است.»

حسن رهبر مشکل اصلی را کم بود تعداد اعضای کتابخانه‌های اعلام کرد: «در سال ۱۴۰۴ باید ۳۵ درصد افراد عضو کتابخانه عمومی باشند.کل اعضا در حال حاضر ۶ درصد است ولی اعضای فعال تنها ۳.۵ درصد است که خیلی فاصله داریم و باید در این بخش فعال‌تر باشیم.»

سه کتاب برای خواندن

در بخش دوم برنامه مصطفی کارگر، محمد خواجه‌پور و خسرو جمالیان هرکدام یک کتاب را معرفی کردند. مصطفی کارگر کتاب «مثل یک حبه قند» را معرفی کرد. محمد خواجه‌پور کتاب «سرگذشت شعر در ایران» و خسرو جمالیان نیز کتاب یکصد سند تاریخی دوره قاجار را معرفی کرد.

قاسم فرسوده معاون فرماندار گراش در سخنان کوتاه خود از مجموعه آبشار اندیشه برای همکاری با کتابخانه و ورثه مرحوم عظیمی برای ساخت کتابخانه در مرکز شهر تشکر کرد. فرسوده بر نقش خانواده‌ها و مدارس در ترویج کتابخوانی تاکید کرد.

خورشیدی نایب رییس شورای شهر دیگر سخنران این مراسم بود. او نیز کوتاه سخت گفت: در بخش کتاب نیاز به کار جهادی داریم.قول می‌دهم معلمان‌ها گروه‌های مختلف دانش‌آموزان را به کتابخانه بیاورند. در کمیسیون فرهنگی شورا که بر عهده من است هم قول همکاری می‌دهم.»

پیش‌نهاد دیگری خورشیدی تشکیل کتابخانه تخصصی ادبیات بود.

برترین کتابخوان‌های گراش

گراش سه کتابخانه عمومی دارد. کتابخوان‌های برتر این سه کتابخانه در سال ۱۳۹۶ جداگانه معرفی شدند.

اعضای برتر کتابخانه عمومی آبشار اندیشه گراش در رده کودک کیمیا خواجه‌پور، در رده نوجوان حنانه خواجی و در رده بزرگسال رحمت جاوید و خانواده برتر کتابخوان این کتابخانه معصومه حاجی‌زادگان با دو فرزندش فاطمه و محمد ارشدی انتخاب شدند. عبدالله شکرگزاری به عنوان اهداکننده برتر کتاب در این کتابخانه معرفی شد.

اعضا برتر کتابخانه عمومی مرکزی گراش در رده کودک سارا روانبخش و سید علیرضا حسینی بودند، در رده نوجوان ناصر اسماعیلی و در رده بزرگسال محمود غفوری انتخاب شدند. برای خانواده برتر کتابخوانی در این کتابخانه فخریه فانی‌لاری و مسعود محسنی به همراه فرزندشان مهدی برگزیده شدند و اهدا کننده برتر کتاب در کتابخانه عمومی مرکزی آقای کرباسی بود.

در کتابخانه عمومی ابن سینا ارد هم در رده کودک مریم نجارپور و در رده نوجوان فائقه روشن و در رده بزرگسال فاطمه باروزه به عنوان اعضا برتر کتابخوان در این کتابخانه برگزیده شدند. غلامحسین مقدسی نیز اهدا کننده برتر این کتابخانه معرفی شد.

اداره کتابخانه عمومی گراش از مصطفی کارگر و خسروجمالیان به دلیل مشارکت فعالانه در برنامه کتابخوان تقدیر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top