بستن

عَرق پشیمانی، بر پیشانی عرقیات «کوک»

هفت برکه (گریشنا): در منطقه‌ی ما عرقیات و شربت‌های سنتی طرفداران زیادی دارد. از فرودین امسال فست فود و صبحانه کوک با تولید شربت‌های سنتی در بسته‌بندی خاص اقدام به توزیع آن در سطح شهر کرد اما چند ماه از فعالیت آن نگذشته بود که با مخالفت‌هایی رو به رو شد. فتحی، مسئول این فست فود از مسئولین گلایه دارد:«توقع این است که قبل از چوب لای چرخ گذاشتن،کیفیت، موفقیت و نوع کار از طریق کارشناسان برآورد و بررسی شود و تحت تاثیر عکس‌العمل بعضی افراد واکنش نشان داده نشود.»

با وجود رسیدن به توافق با مسئولین بهداشتی شهر مشروط به رعایت مواردی برای ادامه این فعالیت اما فعلا قرار نیست نوشیدنی‌های سنتی در این فست فود تولید شود.

صحبت‌ها و گلایه‌های فتحی، مسئول این رستوران را در این گفت‌وگو بخوانید.

 

چه مدت از راه‌اندازی کوک می‌گذرد و چه مدتی است که شربت‌های سنتی و عرقیات سالم تولید و توزیع می‌کنید؟

کوک از تاریخ چهاردهم شهریور ۹۴ راه‌اندازی شد که تا امروز از شروع به کار ما بیشتر از دو سال و دو ماه گذشته است و فروش شربت‌های عرقیات سالم و بدون اسانس را از اواخر فروردین ۹۶ شروع کردیم.

دلیل توقف کار چه بود؟ آیا از شما شکایتی شد؟

ابتدای کار، ما عرقیات و شربت‌ها را فقط برای مشتریان خود و در مغازه خودمان عرضه می‌کردیم بعداً که بحث تقاضا جهت عرضه برای سوپرمارکت‌ها مطرح شد، این مسئولیت را هم پذیرفتیم بعد از عرضه در سوپرمارکت‌ها و در عین استقبال مشتریان و مغازه‌دارها، مخالفت‌هایی نیز وجود داشت که مستقیم مطرح نشد و به اتاق اصناف، شبکه بهداشت و…ختم شد و در نهایت از ما خواسته شد که عرضه در سطح شهر نداشته باشیم و فقط در واحد صنفی خود این کار را دنبال کنیم.

برای شروع کار چقدر هزینه کردید و برای چند نفر کارآفرینی ایجاد شد؟ با تعطیلی این فعالیت آیا ضرری را متحمل شدید؟ 

خرید وسایل اولیه و ملزوم حدود ۲۰ میلیون تومان برای ما هزینه‌بر بود و برای دو نفر نیز اشتغال ایجاد کرد. ما تصمیم داشتیم با پیشرفت کار دستگاه و تجهیزات بیشتری تهیه کنیم و در نتیجه برای افراد بیشتری کارآفرینی ایجاد شود. آن موقع فروشندگان سوپری می‌گفتند با شروع این کار فروش نوشیدنی‌های خارجی مثل بوم بوم در سطح شهر کمتر شده است و این به نوعی باعث رونق کسب و کار ایرانی و نوشیدنی‌های سالم می‌شد اما این فرصت را به ما ندادند. ضرری که کردم هم حدود ۱۵، ۲۰ میلیونی بود که صرف خرید ملزومات کرده بودم اما از پس آن برآمدم.

نتیجه جلساتی که با مسئولین بهداشتی شهر داشتید چه بود و چه تصمیمی دارید؟

برای عرضه در سطح شهر جلساتی برگزار شد که جدی‌ترین آن با حضور چند تن از مسئولین بهداشتی و حدود چند هفته قبل برگزار شد. در این جلسه شرایط راه‌اندازی کارگاه کوچک را به ما توضیح دادند و گفتند هر چند تأسیس یک کارگاه کوچک با متراژ کم (کمتر از ۱۰۰متر) از نظر قانونی اشکال دارد ولی با شما همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم که فقط در سطح شهر عرضه داشته باشید و من هم چون شرایط شهر و خودم را سنجیدم فعلاً از این کار منصرف شدم.

اگر بار دیگر تصمیم به فعالیت در زمینه عرقیات داشتید باید چه شرایطی را رعایت کنید؟

اگر قرار بر فعالیت مجدد در سطح شهر و خارج از شهر باشد باید شرایط یک کارگاه را فراهم کنم.

چند نوع شربت و با چه بسته بندی‌هایی به مشتری ارایه می‌دهید و با چه قیمتی؟

این شربت‌ها خانگی هستند و با یک معیار خاص تهیه می‌شوند. معیار ما در این زمینه دقت در کیفیت محصول بود. بحث کیفیت چندین شاخه دارد که می‌توان به استفاده از آب تصفیه شده، عرقیات سالم و بدون اسانس خاکشیر تمیز و با کیفیت و محیط بهداشتی و تمیز اشاره کرد. بسته‌بندی‌های قدیم با بطری‌های عمومی ۲۵۰ سی‌سی بود بعد از چند ماه یک قالب اختصاصی  ۳۰۰ سی‌سی درست کردیم و از اواخر شهریور این محصولات را با بطری‌های اختصاصی خودمان عرضه کردیم. قیمت تک فروشی این شربت‌ها دو هزار تومان بود. ما این شربت‌ها و همچنین محصولات فست فودی و صبحانه را با این ضمانت به مشتری ارائه می‌کنیم که در صورت راضی نبودن از محصول، وجه پرداختی‌شان برگشت داده شود.  در کوک هفت نوع شربت به مشتریان ارائه می‌کنیم؛ مخلوط طارونه و خاکشیر، مخلوط بیدمشک و کاسنی، نسترن، بهارنارنج، طارونه، نعنا و آبلیمو طبیعی.

مدتی که فعال بودید استقبال خوب بود؟

در این مدت تقریباً شش ماهه با توجه به اینکه اولین کار ما بود و افراد شناختی نسبت به کیفیت و طعم محصول نداشتند با تلاشی که انجام دادیم استقبال شد و خدا را شکر بعداً  استقبال بیشتر هم شد. مصداق حرف‌های بنده را از سوپر مارکت‌ها می توانید جویا شوید.

 ویژگی عرقیات سالم چیست؟

نکته‌ای که در مورد عرقیات قابل ذکر هست این است که عرقیات با توجه به خواصی که دارند تا حدودی جنبه درمانی دارند و به عنوان نوشیدنی‌های سالم از آن‌ها یاد می‌شود. فکر می‌کنم برای اولین بار باشد که شما اسم عرقیات ناسالم را شنیده باشید ولی واقعیتی است که وجود دارد اکثر مردم و حتی بعضی مغازه‌داران عرقیات از آن بی‌خبرند. مثلا عرق نسترن که با میخک مخلوط می شود یا مخلوط عرق بیدمشک و برگ بید و همین‌طور عرق برگ بهارنارنج با گل بهار ترکیبات ناسالمی هستند یا افرادی از گلاب با اسانس خوشبو اما قیمت کمتر استفاده می‌کنند که سود بیشتری برای خودشان دارد. حالا بماند آن دسته از افراد سودجویی که از مواد شیمیایی به خاطر سود بیشتر در عرقیات استفاده می‌کنند. ما از عرقیات با کیفیت در محصولاتمان استفاده می‌کنیم و از این لحاظ خیال مردم راحت باشد.

چطور شد که ایده فروش عرقیات سالم به ذهنتان رسید؟

از سال ۹۴ که شروع به کار کردیم یکی از ایده‌های ما این بود که غذای فست‌فود را تا حد امکان سالم‌سازی کنیم. در همین راستا از ابتدا مجری پیتزاهای بدون سوسیس و کالباس بودیم. همبرگر مخصوص گوشت گرم را بدون چربی (۹۵درصد گوشت) عرضه می‌کنیم و … و در همین راستا ایده نوشیدنی سالم و با کیفیت به ذهنمان رسید که تا حدی هم عملیاتی شد.

صحبتی با مسئولین دارید؟

از همه مسئولین مربوط در این امر که در این مدت همکاری‌های لازم را انجام دادند تشکر می‌کنم مخصوصاً از آقای دکتر عبداللهی که بی‌دریغ ما را یاری کردند و یک توصیه از بنده حقیر به بعضی از مسئولین بهداشتی شهر به آن‌ها حق می‌دهم نگران سالم و بهداشتی بودن این محصول و محصولات غذایی دیگر باشند و در واقع  مسئولین هستند که باید جوابگوی اتفاقات این حوزه باشند ولی طوری هم با افرادی مانند من برخورد نکنند که نشات گرفته از فشار از طرف یک سری افراد خاص باشد. پیشنهاد می‌کنم اول طرف خود را بشناسند، روی نوع کار،کیفیت و موفقیت آن کار کارشناسی انجام دهند و در نهایت راهکاری که در حد توان و ظرفیت شخص و مصلحت شهر باشد را پیشنهاد دهند نه این که به اصطلاح چوب لای چرخ طرف بگذارند.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

12 نظر

  1. حمایت از همه کارافربنان و همکاری ازکار افرینان واجب است و باید عملی باشد نه شعاری
    چطور است که جلو بوم بوم قاچاق نمیگیرند ولی جلو شربت های سنتی گرفته میشود
    من از نزدیک شاهد کار ایشان بوده ام رعایت بهداشت و پاکیزکی و درستی و احترام به مشتری و سختکوشی و قیمت مناسب از ویژگی های ایشان است
    مسیولان مربوط همکاری کنند تا ادامه یابد این کار

  2. سلام و خداقوت اقای فتحی، ولی هیچ کس را مقصر ندانید، حالا این متن بیشتر تبلیغاته ولی شما ازرطریق قانونی و اخذ مجوز برید مطمئنا هبچکس چوب لای چرخ شما نمیکنه
    شمادرست میگید کارتون خیلی خوب و بهداشتیه، امامجوزها رو بگیرید، اونوقت بفرستید برای کل ایران و حتی به کشورهای دیگه هم صادرکنید.

  3. جالبه توی کشور کالاهایی مثل چیپس و پفک و غیره که معلوم نیست از چه موادی ساخته و این شرکتها توسط چه کسانی اداره میشن ارم بهداشت میگیرند و از نظر اقایون مشکلی نداره ولی تا میرسه به یه چیز سنتی که هم تولید کننده رو میشناسم هم از ترکیباتش خبرداریم گیر میدن. عجیبه.

  4. با سلام بنده یکی از مشریان ایشان بودم که بارها و بارها از سوبر مارکت ها مسولات ایشان را میخریدم ولی یکبار که خاکشیر را برای یک هفته در یخچال نگه داشته بودم و خواستم بنوشم دیدم اصلا کلا تبدیل به زله شده بود و از شیشه بیرون نمیامد
    من فکر کنم مسولین درست میگویند و ایشان اول باید به دانش و مدت و تاریخ نگهداری ان علم بیدا کنند و بعد در سطع انبوه تولید کنند وگرنه این تو شیشه کردن همه بلدند و در دراز مدت ایشان لطمه میخورد چون نمیداند مسولش چقدر دوام دارد و باید چقدر تاریخ بزند

  5. آقای محمد علی شما هم انگار نمیدانید که دانه های مث خاکشیر و تخم شربتی خاصیت ژلاتینی دارند و یکی از مزیت های این گیاه هست بعد از یک هفته معلوم است که به ژلاتین تبدیل میشود.برای همین هست که بعنوان درمان چاقی و….استفاده میشود

  6. من روز اول هم خریدم با خودم گفتم این کارشون مشکل داره.باید مجوز بهداشت بگیره و در آزمایشگاه انجام بشه زیر نظر مهندس بهداشت و غذا و تست انجام بشه.بعدش باید مهر بهداشت داشته باشه وگرنه همین خوراکی به ظاهر ساده عامل انتقال بیماری میشه و من در اینجا جا داره که از بهداشت و عواملش تشکر کنم که حواسشون به همه چی است و به فکر مردم هستن

  7. برای اعتلای شهر و جلوگیری از بیکار شدن جوانان گراش باید دست همکاری دراز کرد و نه اینکه سنگ جلوی راه انداخت. مسوولین بهداشت با راهکار درست و همکاری خیلی راحت و مطمین تر می تونند به راحتی این کار تولیدی رو به سرانجام مطلوب برسونن

  8. در جواب آقای محمد علی
    تا جایی که من دیدم روی جلد شربتها توضیحات کافی نوشته شده بود از جمله تاریخ مصرف که فکر کنم ۴ روز پس از تولید برای خاکشیر باشه ولی تاریخ تولید رو با برچسب تاریخ زن می زدند۰
    موفق باشید۰

  9. آقای بازیگوش:شما عنایت داشته باشید که دو نوشیدنی متفاوت رو با هم مقایسه می کنید مثل اینه که بگین پراید ۲۰ میلیونه چرا پژو ۲۰ میلیون باشه هر دوتاش هم خودرو هستن من این شربت ها رو استفاده نکردم ولی بهتر اینه که اگه کیفیت مناسب داره از تولیدات کشور و شهرمون استفاده بشه.

  10. با سلام هر چند اعتقاد من هم به این است که اگر مجوز بگیره خیلی بهتره ولی اگه ملاحظه بکنید لبنیات محلی از شهرهای اطراف می آید نه مجوز پخش داره نه تاریخ می زنه کسی هم کاری نداره و یا نانهایی که به صورت بسته بندی پاکتی و بدون نام در فروشگاه ها عرضه می شود و یا مواد غذایی دیگه از جمله ترشی جات,مهوه,شیرینی جات و…اگه قانون,قانونه باید برای همه باشه نه برای بعضی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top