- هفت‌برکه | گریشنا - https://7berkeh.ir -

نیمی از مردم اصلا کتاب نمی‌خوانند

هفت‌برکه – نظرسنجی: دو نظرسنجی ملی و محلی نشان می‌دهد تقریبا نیمی از مردم اصلا کتاب نمی‌خوانند.

به مناسبت هفته کتاب یک نظرسنجی در کانال گراش انجام شد. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۹ درصد از اعضای کانال در طول یک سال حتی یک کتاب هم نخوانده‌اند. اما آیا این آمار نگران‌کننده فقط مختص به گراش است؟ خیر. آمار منتشر شده از گروه افکارسنجی شبستان نیز نزدیک به این آمار است. در این نظرسنجی ۴۱ درصد افراد گفته‌اند اصلا وقت مطالعه ندارند و ۷ درصد هر دو سال یک کتاب می‌خوانند.

در نظرسنجی کانال گراش ۲۲ درصد افراد سالی یک کتاب می‌خوانند. این آمار در سطح ملی ۱۹ درصد است. آمار مطالعه ماهی یک کتاب در گراش و در کشور مساوی و ۲۰ درصد است.

۹ درصد در گراش و ۱۳ درصد در کشور اعلام کرده‌اند که کتابخوان حرفه‌ای هستند و هفته‌ای یک کتاب می‌خوانند. که البته همین درصد کم هم خوشبینانه به نظر می‌رسد.

اگر کتابخانه را منبع اصلی دریافت کتاب بدانیم، آمار کتابخانه‌های گراش هم چندان امیدوارم کننده نیست. بر اساس اعلام حسن رهبر، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش، در طول یک سال ۵۴۸۰ کتاب امانت گرفته شده است. یعنی به ازای هر ده نفر گراشی، در هر سال فقط یک نفر کتاب امانت گرفته است. از ۵۱ هزار نفر جمعیت گراش هم فقط ۶ درصد عضو سه کتابخانه عمومی شهرستان هستند.

این آمار نشان می‌دهد این که نیمی از مردم کتاب نمی‌خوانند خوشبینانه است و احتمالا آمار کتابخوانی از این هم نگران‌کننده‌تر است.

 

[1] [2]