- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

بازتاب نقد «آبی روشن، آبی خاموش» در آینه‌ی رسانه‌ها

گریشنا (هفت‌برکه): نشست نقد و بررسی کتاب «آبی روشن، آبی خاموش» صادق رحمانی در سایت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس [1] و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور [2] بازتاب یافت. این کتاب ۲۵ آبان‌ماه به مناسبت هفته کتاب در کتابخانه آبشار اندیشه مورد نقد و بررسی مهمانان چهارمین شب شعر پیامبر اعظم قرار گرفته بود. این تازه‌ترین کتاب رحمانی پیش از این نیز در جلسه «سین» انجمن شاعران و نویسندگان گراش رونمایی شده بود (خبر در گریشنا [3]).

[4]

به گزارش سایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، با حضور خالق اثر، شاعران و ادب‌پژوهان برجسته کشور، مجموعه شعر «آبی روشن، آبی خاموش» در شهرستان گراش نقد و بررسی شد. مجموعه شعر «آبی روشن آبی خاموش» آخرین سروده صادق رحمانی مدیر رادیو فرهنگ در قالب نشستی با حضور شاعران و ادب‌پژوهان برجسته کشور در کتابخانه عمومی آبشار اندیشه شهرستان گراش نقد و بررسی شد.

در این نشست که به مناسبت هفته کتاب در کتابخانه عمومی زادگاه خالق اثر برگزار شد، شاعران و منتقدان سرشناس کشور همچون مرتضی امیری اسفندقه، موسی بیدج، سعید یوسف‌نیا، محمدعلی سالاری و جمعی از شاعران بومی و فرهیختگان شهرستان گراش به بررسی جنبه‌های مختلف ادبی این اثر پرداختند. همچنین از بخش‌های مختلف کتابخانه عمومی آبشار اندیشه بازدید شد.

صادق رحمانی، مدیر رادیو فرهنگ، در این دیدار ضمن قدردانی از برگزاری این دیدار در شهر زادگاهش، اظهار داشت: «من از سال ۶۵ شاعری را به شکلی جدی شروع کردم و از همان ابتدا نیز علاقه‌ام به حوزه شعر کوتاه بود و در حال و هوای رباعی و دوبیتی شعر می‌سرودم و فکر می‌کردم در قالب‌هایی مانند غزل برای من جایی وجود ندارد. در سال‌های اوایل دهه هفتاد نخستین دفتر شعرم  با عنوان «همه چیزها آبی است» منتشر شد و در سال ۸۵ دفتر شعر دیگری با عنوان «سبزها، قرمزها» تا برسم به این دفتر شعر.» او با اشاره به اینکه سبک و سیاق کاری‌اش حاصل تجربیات ذهنی است، افزود: «معمولاً دیر به دیر دست به انتشار اشعارم می‌زنم، کما اینکه میان این دفتر تازه و دفتر قبلی من هم ۱۰ سال فاصله افتاده است.»

این شاعر و نویسنده گراشی همچنین با تصریح اینکه کار شاعر تنها توجه به سرودن شعر است، عنوان کرد: «من در این مجموعه شعر، اشعارم را گفته‌ام و کنار ایستاده‌ام تا دیگران آن را قضاوت کنند.»

مرتضی امیری اسفندقه، شاعر مطرح معاصر کشور، نیز در این نشست  با برشمردن مزیت‌های فراوان این مجموعه، مرگ‌آگاهی و زودگذری دنیای فانی را از جمله مفاهیم شاخص در این مجموعه دانست و عنوان کرد: «بسیار خرسندم از اینکه صادق رحمانی پس از ده سال مجددا یک اثر ارائه داده است.» صاحب کتاب «نماشم»، مجموعه«آبی روشن آبی خاموش» را شامل ۱۱۰رباعی نیمایی دانست و افزود: «در این مجموعه نیز همچون دیگر آثار صادق رحمانی، سبک منحصربه فرد شاعر به تصویر کشیده شده است.»

سعید یوسف‌نیا، دیگر شاعر معاصر ایرانی، نیز با تصریح اینکه شاعر فقط آن نیست که هر  روز چند بیت بسراید، گفت: «گاهی ممکن است که شاعر از داشته‌های ادبی خود مراقبت کند و پس از چند سال آنچه را که پاسداری کرده به قلم جاری کند و مجموعه‌ای زیبا همچون آنچه صادق رحمانی سروده، خلق کند.»

دکتر موسی بیدج، پژوهشگر، مترجم و منتقد برجسته، نیز مجموعه «آبی روشن، آبی خاموش» و کتاب «سبزها، قرمزها» را که به زبان عربی نیز ترجمه شده است، از آثار درخشان صادق رحمانی دانست.

در ابتدای این نشست، حسن رهبر، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش، صادق رحمانی را از سرمایه‌های فرهنگی شهرستان و ایران دانست و از حضور وی برای مراسم نقد کتاب در کتابخانه عمومی آبشار اندیشه قدردانی کرد. محمد خواجه‌پور، سردبیر سایت محلی گریشنا و نشریه افسانه و گراش، نیز به معرفی نویسنده و آثار گذشته این شاعر پرداخت.

گفتنی است «آبی روشن، آبی خاموش» دومین مجموعه‌ این شاعر است که پس از کتاب «سبزها، قرمزها» درقالب شعرهای کوتاه آمیخته با نثر به چاپ می‌رسد. این کتاب شامل ۱۱۰ شعر کوتاه که تعدادی از آنها با نثر همراه شده‌اند؛ شش یادداشت درباره‌ فرم و محتوای شعرهای کوتاه و مجموعه «سبزها، قرمزها»؛ و یک واژه‌نامه‌ کوتاه برای توضیح چند واژه‌ بومی است که توسط نشر همسایه با همکاری مؤسسه فرهنگی و هنری هفت‌برکه گراش در تابستان سال جاری منتشر شده است.