بستن

سیزدهمین جشنواره کل فردا افتتاح می‌شود

هفت‌برکه (گریشنا): سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه کل گراش فردا چهارشنبه ۱۵ آذرماه ساعت ۱۰ صبح در سالن دانشکده علوم پزشکی افتتاح می‌شود.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، هشت نوبت اکران فیلم در عصرهای چهارشنبه و پنجشنبه؛ دو جلسه نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره بعد از اکران فیلم‌های هر شب؛ و سه کارگاه در صبح پنجشنبه و جمعه، بخش‌های اصلی برنامه‌ی جشنواره سیزدهم است. آیین اختتامیه و اعلام برندگان جشنواره نیز جمعه ساعت ۹ شب برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه

با پذیرش مهمانان جشنواره در صبح روز چهارشنبه، مراسم افتتاحیه جشنواره با حضور داوران، فیلمسازان، مهمانان و علاقه‌مندان، ساعت ۱۰ در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم پزشکی برگزار خواهد شد. هیات برگزاری در این دوره تصمیم گرفته است که مراسم افتتاحیه را صبح برگزار کند، تا نوبت عصر و شب به طور کامل به نمایش فیلم‌ها اختصاص یابد.

برنامه‌ی نمایش فیلم‌ها

نمایش فیلم‌های منتخب جشنواره در هشت نوبت در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه انجام می‌پذیرد. اکران روز چهارشنبه از ساعت ۱۵ شروع می‌شود. در این روز، ۱۹ فیلم منتخب در چهار اکران،‌ با فاصله‌های ربع‌ساعته برای استراحت، به نمایش در خواهد آمد. نمایش فیلم تا ساعت ۲۳ ادامه خواهد داشت، و بعد از آن جلسه‌ی نقد و بررسی فیلم‌ها با حضور داوران، فیلمسازان و علاقه‌مندان برگزار خواهد شد. نام فیلم‌های اکران چهارشنبه و معرفی کوتاهی از هر کدام از آنها را در ادامه بخوانید.

اکران روز پنج‌شنبه از ساعت ۱۴:۳۰ شروع می‌شود. طی چهار نوبت اکران، ۲۰ فیلم منتخب به نمایش در خواهد آمد. در این شب نیز نمایش فیلم‌ها تا ساعت ۲۳ به طول خواهد انجامید، و جلسه نقد و بررسی آنها بعد از آن برگزار خواهد شد.

کارگاه‌های جشنواره

تاکید جشنواره بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط داوران و منتقدان مدعو در این دوره نیز نمایان است. در این دوره سه کارگاه توسط سه عضو هیات داوران برگزار می‌شود: مهدی نادری، کارگردان و نویسنده، کارگاه اول را با عنوان «بازیگر و لوکیشن در سینمای کوتاه» روز پنج‌شنبه ساعت ۱۰ صبح در سالن دو دانشکده علوم پزشکی برگزار می‌کند. کارگاه دوم با حضور بهتاش صناعی‌ها، کارگردان و نویسنده، با عنوان «شیوه‌های فیلمسازی ارزان در سینمای مستقل» ساعت ۱۰ صبح روز جمعه برگزار می‌شود. بعد از این کارگاه، ساعت ۱۱ صبح جمعه، کارگاه سوم نیز با حضور محمود رحمانی با عنوان «از ایده تا کارگردانی سینمای تجربی» برگزار خواهد شد.

معرفی فیلم‌های اکران چهارشنبه

۱۹ فیلم در روز چهارشنبه عصر و شب در چهار نوبت اکران به نمایش در می‌آیند. اگر می‌خواهید پیش‌زمینه‌ای درباره هر کدام از فیلم‌ها داشته باشید، این معرفی‌های کوتاه را بخوانید.

 

اکران ۱ ساعت ۱۵

گودال / داستانی

محسن سلمانی / شیراز / ۱۸:۲۶ دقیقه

یک درام تاریک درباره‌ی موجهه‌ی یک دزد کابل با زنی که برای دفن یک جسد وارد بیابانی در اطراف شهر شده است. فیلم از فضای تاریک شب و دلهره‌ای که در این موقعیت وجود دارد، با طمانینه سود می‌برد و بیننده را تا آخر در تعلیق نگه می‌دارد.

 

مردی که هرگز نبود / داستانی

شاهد شفیعی / کرمان / ۲۲ دقیقه

یک درام اجتماعی درباره‌ی پیش‌نماز یک روستا که بانی کارهای زیادی برای روستا بوده، و وقتی دار فانی را وداع می‌گوید، اهالی روستا متوجه نکات ناشناخته‌ای درباره‌ی او می‌شوند تا جایی که به شناختی که از او دارند شک می‌کنند. فیلم از فرم مستندگونه‌ای برای پیش‌برد روایتش استفاده می‌کند.

 

آناباس / تجربه‌گرا

مصطفی منصورآبادی / فسا / ۸:۴۰ دقیقه

ترکیب چشم‌نوازی از رنگ و انار و موسیقی که داستان زندگی یک شاعر که در عشق زمینی ناکام و در عشق الهی به درجه پرواز می‌رسد را روایت می‌کند. آنابیسیس در انگلیسی به معنی پیشروی و بالا رفتن است.

 

شکوه زاگرس / مستند

بهنام رضایی / شیراز / ۴۰ دقیقه

این مستند نسبتا بلند شاید بیش از حد حرفه‌ای به نظر برسد! این فیلم حاصل پنج سال تصویربرداری حرفه‌ای در منطقه‌ی وسیعی شامل استان‌های کرمان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس است، و سعی دارد زیست بوم‌های بکر و دست‌نخورده‌ی این نواحی را به نمایش بگذارد. کسانی که به مستندهای حیات وحش علاقه دارند، این فیلم را خواهند پسندید.

 

اکران ۲ ساعت ۱۶:۴۵

خاکسترنشین / داستانی

احسان شادمانی / شیراز / ۱۶:۴۱ دقیقه

فیلمی که با احترام به «بوف کور» صادق هدایت در سبک سوررئالیسم ساخته شده است. روایت تلخ مردی که در یک روستای دورافتاده، کارگرِ یک کارگاه تولید زغال است و هر روز بعد از ساعات سختِ کار، در اتاقِ عجیبِ خانه‌اش با یک جغد ملاقات می‌کند. شادمانی که چند دوره گذشته نیز در جشنواره فیلم‌های موفقی داشته و یک دوره در هیات داوران جشنواره نیز حضور داشته است، باز هم هنرش را در ساختن فضای وهم‌آلود به رخ می‌کشد.

 

سوت / تجربه‌گرا

کیومرث محمدچناری / اندیمشک / ۴ دقیقه

فیلم روایت تلخی است از جنگ از طریق نشان دادن نقاشی‌های یک مرد. ترکیب انیمیشن و نقاشی به جذابیت فیلم افزوده است.

 

آثار عجم / مستند

حسن نقاشی / شیراز / ۴۰ دقیقه

مستندی خوش‌ساخت درباره‌ی زندگی و آثار فرصت‌الدوله شیرازی، متوفی به سال ۱۲۹۹ خورشیدی، و شرح چاپ کتاب معروف «آثار عجم». این کتاب که «شیرازنامه» نیز نامیده می‌شود، درباره تاریخ و جغرافیا و آثار باستانی و شخصیت‌های فارس است و بیش از یک قرن پیش در بمبئی چاپ شد.

 

آن سوی جاده / داستانی

رضا علوی اشکفتکی / شهرکرد / ۱۱ دقیقه

ای فیلم درباره‌ی معلمی است که به یک روستای محروم اعزام شده، و تا رسیدن به مقصد به آینده و شرایط زندگی‌اش در روستا فکر می‌کند. صمیمیت تلخ و شیرینی در فیلم وجود دارد که آن را دیدنی می‌کند.

 

دارک / داستانی

سامان پهلوان / کرمان / ۱۷:۲۷ دقیقه

یک اجتماعی سیاه درباره‌ی زنی که شوهرش به زندان افتاده است و حالا مجبور است جواب دو مرد طلبکار را بدهد. تراژدی فیلم در فضای بسته‌ی یک خانه که برقش مدام قطع می‌شود، و در حالت استیصال شخصیت‌ها، تاثیرگذار از آب در آمده است.

 

اکران ۳ ساعت ۱۸:۳۰

آیین باران / مستند

احسان و ایمان رضایی / بندرعباس / ۳۰ دقیقه

مستندی خوش‌ساخت درباره‌ی آب، سازه‌های مرتبط با آب و آبیاری، و مناسک آیینی پیرامون باران‌خواهی در استان هرمزگان. روایت جالبی از هنر پیشینیان برای ذخیره آب در منطقه‌ای که آب‌های سطحی برای شرب نامناسب است.

 

دوستک / داستانی

سجاد ایمانی / نورآباد ممسنی / ۱۶ دقیقه

ایمانی که در دوره‌های گذشته افتخارات زیادی در جشنواره کل کسب کرده است، امسال نیز با یک فیلم داستانی و یک مستند به جشنواره آمده است. فیلم دوستک درباره‌ی دو دانش‌آموز روستایی است که برای دوستی با دختربچه معلمشان رقابت می‌کنند. اگر فیلم‌های قبلی ایمانی را دیده باشید، این یکی را هم از دست نمی‌دهید.

 

بایداق / مستند

محمدهادی اسفندیاری / شیراز / ۱۷ دقیقه

این فیلم مستندی جذاب درباره‌ی بایداق، نشان از اعتقاد به نیروی بارورکننده و پایدارنده در ایل قشقایی است.، و گوشه‌هایی از فرهنگ و آیین‌های قومی ایران را به نمایش می‌گذارد که برای بسیاری از ایرانی‌ها آشناست.

 

باگ / داستانی

کیوان محسنی / گراش / ۲۵ دقیقه

کیوان محسنی یکی از پرافتخارترین فیلمسازان جشنواره کل در دوره‌های مختلف است. «باگ» تازه‌ترین فیلم محسنی، یک تریلر اجتماعی درباره بحران اقتصادی گراش در سال ۱۳۸۷ است. این فیلم چند ماه پیش به مدت پنج شب در سالن سینما فرهنگ گراش به نمایش عمومی گذاشته شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در مورد این فیلم در گریشنا بیشتر بخوانید: «باگ» بر پرده‌ی سینما فرهنگ گراش و بحران اقتصادی گراش به روایت کیوان محسنی.

 

اکران ۴ ساعت ۲۱

یک آن / تجربه‌گرا

مهرداد سهامی / شیراز / ۱۵ دقیقه

این فیلم داستان آدم‌هایی را که در دایره‌ای از اتفاقات گیر کرده‌اند، با تکنیک تصویربرداری جالبی روایت می‌کند. نوآوری‌های روایی و ظرافت‌های تکنیکی در کنار شخصیت‌های باورپذیر، از این فیلم درام محکمی ساخته است.

 

سه منهای یک مساوی چهار / داستانی

سعید روانبخش / گراش / یک دقیقه

سعید روانبخش، فیلمساز جوان گراشی ساکن دبی، در دوره‌های قبل نیز در جشنواره حضور داشته است. او برای این دوره نیز سه فیلم کوتاه داستانی ارسال کرده است، که یکی از آنها در بخش مسابقه اصلی پذیرفته شده است. این فیلم بسیار کوتاه درباره‌ی دو کودک است، یکی تنها و درمانده، و دیگری همراه با خانواده‌اش. روانبخش این فیلم را در دبی ساخته است، جایی که تاکنون دو بار موفق به دریافت جوایزی به خاطر فیلم‌های کوتاهش شده است. همین مساله او را به موفقیت فیلمش در این دوره جشنواره امیدوار می‌کند.

 

همسنگر / داستانی

مسعود سهیم‌پور معرفی / آبادان / ۸:۳۷ دقیقه

این فیلم روایت یک عاشقانه‌ی آرام در میدان جنگ است. یک بیسیم‌چی که توسط دشمن محاصره شده، با عکس و خاطراتش نامزدش خلوت می‌کند. نماهای دقیق و فضاسازی خوب باعث شده است این فیلم از در افتادن به ورطه‌ی تکراری و غیر جذاب شدن نجات پیدا کند.

 

درگذشته / داستانی

نگین امین‌زاده / شیراز / ۲۳ دقیقه

امین‌زاده که در دوره‌های قبل جشنواره موفق حاضر شده بود، امسال نیز با درامی عاطفی به جشنواره آمده است. فیلم درباره‌ی یک زن میانسال است که با پسر ورزشکارش زندگی می‌کند. پسر برای مسابقات جهانی انتخاب شده است و فردا صبح عازم سفر است، اما پدر زن می‌میرد و او برای اینکه پسرش شانس حضور در مسابقات جهانی را از دست ندهد، قضیه را از او پنهان می‌کند.

 

صبح روسیاه / داستانی

مهدی تنگستانی / بندر ریگ / ۲۰ دقیقه

یک تراژدی تمام‌عیار با چند لایه‌ی داستانی درباره عزا، عشق و باد فراموشی. فیلم داستان سردرگمی افراد خانواده‌ای را روایت می‌کند که نمی‌دانند چطور خبر برنگشتن جوانی که با لنج به دریا رفته را به بقیه اعضای خانواده بدهند.

 

پل سیاه / مستند

ایوب مروانی‌پور / اهواز / ۳۴:۱۳ دقیقه

پل سیاه، اولین پل اهواز و اولین و بزرگترین پل فلزی راه آهن ایران، سرگذشت خودش را در این فیلم مستند روایت می‌کند. استفاده گشاده‌دستانه از اطلاعات و تصاویر آرشیوی قدیمی باعث شده است این فیلم مروری بر تاریخ ایران هم باشد.

 
? همه خبرهای جشنواره فیلم کل در سایت گریشنا:
https://goo.gl/WNsL8t

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top