بستن

روز دوم در جشنواره کل چه می‌بینید؟

هفت‌برکه (گریشنا): پنجشنبه ۱۶ آذرماه، روز دوم سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش است. صبح پنجشنبه ساعت ۱۰ یک کارگاه با عنوان «بازیگر و لوکیشن در سینمای کوتاه» با حضور مهدی نادری، از اعضای هیات داوران جشنواره، برگزار می‌شود، که حضور در آن برای همه علاقه‌مندان آزاد است. نمایش فیلم‌های منتخب جشنواره در ۸ نوبت اکران، از عصر پنج‌شنبه ساعت ۱۴:۳۰ شروع می‌شود و تا ساعت ۲۳ ادامه خواهد داشت. از ساعت ۲۳ نیز جلسه نقد و بررسی فیلم‌های منتخب پخش‌شده برگزار می‌شود.

روز پنج‌شنبه عصر و شب، ۲۰ فیلم در چهار نوبت اکران با فاصله‌ی ربع‌ساعته استراحت، در سالن دانشکده علوم پزشکی گراش به نمایش در می‌آید. اگر می‌خواهید پیش‌زمینه‌ای درباره هر کدام از فیلم‌ها داشته باشید، این معرفی‌های کوتاه را بخوانید.

 

اکران ۵ ساعت ۱۴:۳۰

 

حیاتی / مستند

مینا دُرعلی / بوشهر / ۲۳ دقیقه و ۴۵ ثانیه

مستندی خوش‌رنگ و لعاب و خوشمزه با چاشنی طنز. مگر می‌شود صحنه‌ی رژ لب مالیدن به یک گوسفند را فراموش کرد؟! این فیلم درباره‌ی یکی از آیین‌های منطقه دیلم در استان بوشهر است که هم رویکرد بومی محلی و هم باستانی و مذهبی دارد. زمان رفتن حجاج، مردم محل و خانواده‌شان در خانه حاجی تاب می‌بندند، سبزه سبز می‌کنند و گوسفندی را که قرار است قربانی کنند، آرایش می‌کنند و …

 

اپیدمی / داستانی

حسن اسماعیل‌زاده / شیراز / ۱۲ دقیقه

یک فیلم اجتماعی که بر لبه‌ی موضوعی خط قرمزی حرکت می‌کند و داستانش را سربسته و از طریق نشانه‌ها برای بیننده تعریف می‌کند. فیلم درباره‌ی دختر نوجوانی است که به صورت اتفاقی متوجه دلیل کشته شدن پدرش می‌شود.

 

اهل ماتم / داستانی

شیما پورسهم‌الدین / شیراز / ۲۷ دقیقه

تسخیر شدن یک زن توسط باد «زار»، درامی چندلایه ساخته است از ترس، تنهایی و عشق. داستان فیلم آرام‌آرام باز می‌شود و با هر پیش‌روی، بیننده را بیشتر درگیر می‌کند. پورسهم‌الدین در دوره یازدهم جشنواره فیلم کل، جایزه بهترین فیلم و بهترین تدوین را برای فیلم تجربه‌گرای «غروب، مرگ، شکستن، سکوت، تنهایی» کسب کرد. «اهل ماتم» هم همان ویژگی‌های را در خود دارد.

 

قفس / داستانی

امیرحسین خباززاده حقیقی / شیراز / ۲۶ دقیقه

درامی روانشناسانه درباره عشق و نسیان. فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که بیش از حد عاشق خانواده‌اش است، و همین مساله همسایگانش را ناراحت می‌کند.

 

اسلام‌آباد / مستند

فردین قدیری / قیروکارزین / ۲۷ دقیقه

سرگذشت تلخ زنی تنها از اسلام‌آباد که بر اثر تشنگی می‌میرد و حیوانات جنازه او را از هم می‌درند. فیلم روایت زندگی و مرگ او از زبان مردم شهر است؛ روایت‌هایی بی‌پیرایه و تکان‌دهنده.

 

اکران ۶ ساعت ۱۶:۴۵

 

آن روز که آسمان را نامی نبود / داستانی

حمید اَخباری / شیراز / ۳۱ دقیقه

مسافرانی که در ایستگاه قطار منتظرند، داستان‌های رازآلود و تودرتویی دارند. گول سردی فضای ایستگاه قطار را نخورید، و حواستان به جنبه‌های نمادین فیلم هم باشد.

 

سایه‌ها / داستانی

عباس سام (خادم الرسول) / دزفول / ۱۵ دقیقه

«سایه‌ها» فیلمی روانشناختی، و در لحظاتی ترسناک، درباره‌ی عذاب وجدان است. شخصیت اول فیلم مردی است که با سایه‌هایی در گذشته‌اش زندگی می‌کند، و سعی می‌کند با نوشتن خاطراتش با آنها کنار بیاید. فیلمی خوش‌زنگ و لعاب و خوش‌ساخت در ظاهر، اما تاریک و ترسناک در باطن.

 

بازگشت / مستند

رضا نوذری / لامرد / ۲۴ دقیقه

یک مستند اجتماعی درباره‌ی شناسایی یک شهید در سال ۱۳۶۱ بر اساس رویای صادقه‌ی مادر و هم‌رزم شهید. فیلم روایت جانکاه این رویا را از زبان مادر و همرزم با بازسازی صحنه‌های آن سال‌ها در هم می‌آمیزد.

 

هیچکس تو را به خاطر نمی‌آورد / تجربه‌گرا

امید جوهری / شیراز / ۱۴ دقیقه

«زمان آدم‌ها را دگرگون می‌کند اما تصویری را که از ایشان داریم ثابت نگه می‌دارد. هیچ چیزی دردناک‌تر از این تضاد میان دگرگونی آدم‌ها و ثبات خاطره نیست.» فیلم با این جمله مارسل پروست شروع می‌شود، که نشان می‌دهد این فیلم درباره‌ی زمان است و کوله‌باری که به دوش شخصیت اصلی فیلم گذاشته است.

 

اکران ۷ ساعت ۱۸:۳۰

 

عروس بلوط / مستند

رضا دانش‌پژوه / یاسوج / ۱۴ دقیقه

زنی تنها به اسم گلاب دل به درختان بلوط کوهستان سپرده است. او را دکترهای جواب کرده‌اند و گفته‌اند با او مهربان باشید چون خواهد مرد.

 

نگاتیو پازیتیو / تجربه‌گرا

فائزه کریمی / شیراز / ۱:۴۰ دقیقه

دختری که با دوربینش حقایق را ثبت می‌کند، هم روی زیبای حقایق را و هم روی زشت آنها را. فیلمی تکان‌دهنده درباره‌ی یک معضل اجتماعی.

 

آغاز یک پایان / داستانی

سید عباس شفیعی / اهواز / ۲۰ دقیقه

خشک شدن چشمه‌ی خلاقیت یک نویسنده و تلاشش برای رهایی از آن موضوع این فیلم نسبتا طنز است. نویسنده بدشانس وقتی صدای دعوا و مرافعه‌ی زوج همسایه‌اش از می‌شنود، به این فکر می‌افتد که داستان جدیدش را بر اساس کشمکش این زوج بنویس. اما این نقشه تا اجرایی شدن کار دارد.

 

تشریفات خصوصی / مستند

سجاد ایمانی / نورآباد ممسنی / ۳۰ دقیقه

ایمانی در دوره یازدهم فیلم مستندی به نام «وقتی تهرانی بودم» به جشنواره آورده بود که جایزه‌ی بهترین فیلم مستند را از آن خودش کرد. «تشریفات خصوصی» ادامه این فیلم است. فیلم درباره‌ی مردی است که در پی تدارک مراسم ترحیم خود است. نگاه خاص سجاد ایمانی در این فیلم نیز مشخص است.

 

آخر هفته / داستانی

وحید بمانی / شیراز / ۱۲:۳۰ دقیقه

فیلم داستان پسربچه‌ای را تعریف می‌کند که آخرهفته‌هایش را با پدرش می‌گذراند.؛ آخرهفته‌هایی که چندان خوشایند نیستند. یک درام اجتماعی که فقر و مهر را به خوبی به تصویر می‌کشد.

 

اکران ۸ ساعت ۲۱

 

جوجه… پر / داستانی

فرشاد صالحی / شهرکرد / ۱۶ دقیقه

دو روایت درباره تلاش یک مادر و دختر برای حفظ زندگی در این درام اجتماعی به صورت موازی پیش می‌رود: مادر در پی مراقبت از شوهر بیمارش است، و دختر کوچک در پی مراقبت از جوجه‌ی «مردنی‌اش». فیلم نماهای تاثیرگذار و لحظات تلخ و شیرین زیادی دارد که می‌تواند بیننده را در دقایقی کاملا سرگرم کند.

 

آذینی / مستند

داود مرزی‌زاده و محمدرضا رکن‌الدینی / بندرعباس / ۲۵ دقیقه

این فیلم در مورد جنگل آذینی است؛ جنگلی از درختان حرا و چندل که در دریا روییده است. این جنگل محل خوبی برای زادآوری پرندگان مهاجر است، و شغل مردمانی که در نزدیکی این جنگل زندگی می‌کنند. ماهیگیری است. اگر این جنگل یک روز توسط همین مردمان نابود شود…

 

او دشمن بود / داستانی

محمدرضا خواجی / گراش / ۱۰ دقیقه

حضور محمدرضا خواجی، فیلمساز جوان گراشی، در جشنواره کل به دوره‌ی نهم می‌رسد، اما «او دشمن بود» اولین فیلم اوست که موفق به حضور در بخش مسابقه‌ی اصلی جشنواره می‌شود. این فیلم درباره‌ی یک سرباز است که از معرکه جنگ درحال فرار است و از ترس آتش به کانالی پناه می‌برد و در آنجا با دشمن زخمی مواجه می‌شود. خواجی که بیشتر کارهای فنی فیلم را نیز خودش انجام داده است، رشد سریع هنر فیلمسازی‌اش را به رخ کشیده است. این فیلم خوش‌ساخت را از دست ندهید.

 

۴ دقیقه سکوت / تجربه‌گرا

امیرعلی میردریکوند / اندیمشک خوزستان / ۳ دقیقه

دوربین سیال بر ویترین و دیوارها می‌چرخد تا حقیقتی تلخ درباره سینما را با کمترین موسیقی و بدون هیچ حرفی به ما نشان دهد. احتمالا کارگردان از بیننده می‌خواهد بعد از اتمام فیلم، یک دقیقه سکوت کند.

 

کهنمویی ساعت ۷۲۰ / مستند

نصیر درویشوند / بوشهر / ۳۰ دقیقه

سی و سه سال پس از نبرد قهرمانانه ناوشکن کهنمویی، هم‌رزمان ناخدایکم شریف فرزادی‌نیا، در اعماق آب‌های نیلگون خلیج فارس، از او استقبال می‌کنند. فیلم از همه‌ی ابزار ممکن برای پیش‌برد روایتش استفاده می‌کند، از تصاویر مدارک آرشیوی گرفته تا انیمیشن.

 

آر یو والیبال / داستانی

محمد بخشی / رفسنجان / ۱۴:۳۴ دقیقه

یک کمدی تلخ اجتماعی، و یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های این دوره که می‌توان شانس نامزدی در شاخه‌های زیادی را برایش متصور بود. «آر یو والیبال» درباره‌ی گروهی پناهجوی عرب است که به مرز یک کشور انگلیسى‌زبان رسیده‌اند و به خاطر بسته بودن مرز، با مرزبان‌ها درگیرند، تا این که چند کودک به صورت اتفاقی مسبب ارتباط بین این دو گروه می‌شوند.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top