- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

قول ۳۵ میلیونی برای «کل» در جواب گلایه‌ی هنرمندان

هفت‌برکه (گریشنا): سیزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه کل با گلایه برگزارکنندگان از محقق نشدن وعده مسئولین و وعده معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای بودجه ۳۵ میلیون تومانی این جشنواره به پایان رسید

به گزارش هفت‌برکه، آیین پایانی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش دیشب هفدهم آذرماه ۱۳۹۶ با حضور مهدی رنجبر، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس؛ سلامی، مشاور مدیر کل؛ اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش؛ رضا درستکار، مهدی نادری و بهتاش صناعی‌ها، سه تن از اعضای هیات داوران؛ و جمعی از هنرمندان و هنردوستان شهرستان گراش برگزار شد.  ابوالفضل جلیلی و محمود رحمانی، دو عضو دیگر هیات داوران جشنواره، در این دوره امکان حضور نداشتند. ابوالفضل جلیلی با فرستادن پیامی از برگزاری این جشنواره تشکر و قدردانی کرد.

شب سوم و پایانی جشنواره کل با سه سخنرانی و اعلام نتایج داوری به پایان رسید. نتایج فیلم‌های برگزیده در خبر سایت گریشنا منتشر شده است. (+) [1]

رنجبر: سینما نتوانسته بر جامعه ایران تاثیر عمیق بگذارد

در غیاب دکتر بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دلیل سفر رییس سازمان برنامه و بودجه در شیراز حضور داشت، مهدی رنجبر معاون مدیرکل  در جمع سینماگران سخن گفت. معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به نقش سینما بر زندگی بشر گفت: «امروزه نقش و تاثیر سینما بر تمامی نهادهای زندگی بشر روشن است و سرمایه، وقت و انرژی که برای تولید فیلم در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا صرف می‌شود، حاکی از آن است که نتیجه قطعی تاثیر در حوزه‌های مختلف به اثبات رسیده است. فیلم و سینما به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل ارتباطی جمعی در زندگی روزمره افراد داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان‌ها چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن است. به طور کلی فلسفه زندگی انسان‌ها گاهی با فیلمی شکل می‌گیرد، تغییر می‌کند، اصلاح و یا تخریب می‌شود.»

معاون اداره کل ارشاد فارس درباره سینمای ایران گفت: «و اما در ایران سینما خواسته یا ناخواسته نمی‌تواند تاثیر عمیقی بر جامعه و فرهنگ ایران داشته باشد و حداکثر توانسته است برخی از تحولات آن را منعکس کند. این سینما برای تاثیر بیشتر بسیاری از موارد غیرمجاز و تحریم شده‌ی خود را باید نقص کند که معلوم نیست نتیجه آن چه باشد. با این حال با توجه به اینکه سینما با کل جامعه تاثیر متقابل دارد یا می‌تواند داشته باشد، سیاسگذاری‌ها طبیعتا می‌بایست در جهت تسهیل این امر باشد، بیشتر مباحث منتقدان و جامعه شناسان متوجه تاثیر سینما بر جامعه است و از طرف دوم این رابطه غفلت دارند. سینما عجین با ادبیات، موسیقی، نمایش، معماری، سنت و دیگر هنرهای جامعه این روزها تبین فلسفه‌ی علوم انسانی را دنبال می‌کند.»

[2]

معاون هنری و سینمایی اداره کل: بودجه جشنواره از طریق تفاهم‌نامه با معاونت سینمایی تامین شده است

رنجبر در بخش دوم سخنان خود با بیان چهار پیشنهاد و خبر خوب برای سیزدهمین جشنواره کل گراش گفت: «در پایان چهار پیشنهاد و خبر خوب برای جشنواره فیلم کوتاه کل گراش دارم و باید بگویم که جشنواره کل گراش به همت فیلمسازان و سینماگران حاضر، دبیرخانه‌ی پرقدرت، و برگزارکنندگان فهیم، مردم شهرستان گراش و داوران نام‌آور ایران، هم‌اکنون رتبه نخست جشنواره‌ی سینما را در استان دارد و در کشور از معدود جشنواره‌هایی است که با استانداردهای سینمایی برگزار می‌شود.»

او به بحث تامین بودجه این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: «مورد بعد اینکه بودجه جشنواره کل گراش از طریق تفاهم‌نامه با معاونت سینمایی تامین شده است، زیرا کمک‌هزینه‌های استانی کفاف این جشنواره پرعظمت را نخواهد داد. امسال اولین سالی است که معاونت سینمایی با ما تفاهم‌نامه امضا کرده است و تا قبل از آن معاونت هنری این تفاهم‌نامه را امضا می‌کرد. قول می‌دهم که تا پایان سال ۹۶ آن مبلغ ۳۵ میلیون تومانی که دبیر جشنواره اعلام کرد را از اداره کل تامین کنم.»

رنجبر در مورد اضافه شدن بخش‌هایی به جشنواره کل افزود: «از سال آینده بخش انیمیشن به این جشنواره اضافه خواهد شد. این جشنواره باید مورد حمایت بخش‌های عمده‌تر سینمایی همانند سینمای هنر و تجربه، انجمن سینمای جوان، بنیاد سینمایی مستند و یا فارابی قرار گیرد.»

[3]

آب افکن: توقع حمایت بیشتری داریم

جواد آب‌افکن، دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش معتقد است هنرمندان به حمایت بیشتری نیاز دارند: «اگر به کسی برنمی‌خورد و کسی ناراحت نمی‌شود خودم را یک هنرمند می‌دانم، همیشه هم در تمام برنامه‌های هنری شرکت کرده‌ام، اگر من از هنرمند حمایت نکنم پس چه کسی می‌خواهد حمایت کند؟ مسئولین شهر؟ نه، مهم هم نیست. ولی اگر من هنرمند از هنر خودم و دیگران حمایت نکنم یک اتفاق‌هایی می‌افتد، من به اتفاق همه هنرمندان، عزیزان و همکارانم بدون دریافت یک ریال پول آمده‌ایم و با تمام بی مهری‌هایی که از طرف تمام عزیزان و بزرگان و مسئولین به ما می‌شود این جشنواره را برگزار کرده‌ایم، این جشواره گراش اگر حذف شد بعدیش هم کرمانشاه و اروند، حقیقت، بین المللی خواهد بود خوب من هنرمند و عکاس به چی می رسم؟هر منتقدی آمد کوبیدن، هر مسئولی آمد کوبیدن، به چی میخوایم برسیم؟ وقتی من نخواهم چیزی بزرگ شود همه چیز سرجای خودش می‌ماند، من هنرمند باید از هنر، هنرمند و هنر دوست حمایت کنم، همه این عزیزانی که در این مراسم شرکت کرده‌اند به احترام من هنرمند و شما هنرمند به اینجا آمده‌اند، احترام خودمان و احترام جشنواره را نگه داریم، هربار هر طرحی دادیم پول نبود، هر مسئولی آمد پول نبود.»

آب افکن در ادامه اشاره‌ای به بودجه ۳۵ میلیونی جشنواره کل داشت و بیان کرد: «بودجه کل این جشنواره جهت اطلاع بزرگان و مسئولین ۳۵ میلیون تومان بود که ما با این کیفیت آمدیم برگزار کردیم، از این ۳۵ میلیون تومان دکتر مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس قرار است ۱۰ تا ۱۵ میلیون را به ما برساند، و بقیه را هم قرض کردیم تا برای برگزاری این جشنواره همه هنرمندان کنار هم جمع شویم، فکر کنم کمتر فیلمسازی در این چد رور متوجه شد که من دبیر اجرایی این جشنواره هستم، چون من طوری قاطی فیلمسازها بودم که اکثرا فکر می‌کردند من یا من هیچ کاره هستم یا ته تهش یه فیلمسازم، با خیلی‌ها صحبت کردم و نظرشان را پرسیدم باید بگویم گراش‌های عزیز به خودتان افتخار کنید.»

[4]

فرودی: مسئولین هر چه از دست‌شان بر آمده انجام داده‌اند

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ماندگاری هنر را حرکت در مسیر حق دانست و افزود: «چیزی که باعث ماندگاری یه کار می‌شود حرکت در مسیر حق است و کاری که در مسیر حق انجام شود ماندگار می‌شود و هنر هم اینگونه است. امروز جامعه جهانی نیاز به هنرمند و هنر واقعی دارد. انتظاری که ما از شما عزیزانی که به اینجا تشریف آورده اید این است بتوانید سفیران فرهنگی خوبی برای این شهرستان باشید.»

فرودی در ادامه با اشاره به صحبت‌های جواد آب‌افکن، دبیر سیزدهمین جشنواره کل گفت: «در جواب دبیر جشنواره باید این نکته را بگویم که آن چیزی که از دست مسئولین در راستای فرهنگ و هنر بر می‌آید مسئولین انجام می‌دهند و این جفا است در حق مسئولین که این گونه در موردشان سخن گفته شود. شاید هنرمندان توقعات و انتظارات بیشتری دارند و باید مقتضیات جامعه را در نظر گرفت. همین جشنواره از شش ماه قبل در تدارک آن بودیم و این تعریف و تمجیدهایی که از رییس اداره فرهنگ ارشاد گراش شد خودشان نوعی مسئول هستند. ایشان نماینده فرماندار و مدیر کل برای انجام این کار هستند. اما این توقع، بله، توقع بجایی است و باید بیشتر کمک کنیم. شورای قبل زحمت زیادی در این راستا کشیده است و همچنین شورای فعلی.»

او در پایان اظهار داشت: «ما در شهرستان اداره فرهنگ و ارشاد، متولی هنر، ساختمان، و سینما نداشتیم. شورای چهارم چه زحماتی که کشیدند تا این اتفاقات بیفتد و ما باید قدردان این باشیم.»

همه خبرها درباره جشنواره فیلم کوتاه کل در سایت گریشنا [5]