بستن

پایان جشنواره موسیقی فارس با تجلیل از دو موسیقیدان گراشی و لاری

هفت‌برکه (گریشنا): در آیین پایانی نهمین جشنواره موسیقی استان فارس از یک عمر فعالیت هنری دو استاد بزرگ موسیقی ایران، محمدرضا درویشی اهل گراش و احمد پژمان اهل لار تجلیل شد. مهندس اسماعیل تبادار، استاندار فارس، و دکتر مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مراسم از تمبر اختصاصی یادبود این اساتید رونمایی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، شیراز از شنبه ١١ آذرماه، میزبان نهمین جشنواره موسیقی استان فارس در دو بخش رقابتی ایرانی، پاپ، محلی، مقامی و کلاسیک و بخش غیررقابتی آواز جمعی و کودک بود و دیروز ۱۸ آذرماه در آیین اختتامیه، در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، برگزیدگان خود را شناخت. در این مراسم، دکتر احمد پژمان، دبیر هنری نهمین جشنواره موسیقی فارس، در این مراسم گفت از غنای موسیقی فارس شگفت‌زده شده است. استاد محمدرضا درویشی، پژوهشگر موسیقی نواحی ایران، نیز گفت از این که در کنار دکتر پژمان از او تقدیر می‌شود، شرمسار است.

مراسم اختتامیه با حضور استاندار

دکتر مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در آیین پایانی جشنواره نهم با اشاره به اینکه برای نخستین بار در طول این سال‌ها شاهد حضور یک استاندار فرهیخته در اختتامیه جشنواره موسیقی هستیم گفت: «فارس رنگین‌کمان اقوام است که هر کدام نشانه‌هایی از خود دارند. بدون موسیقی هویت خرده‌فرهنگ‌های اقوام شکل نمی‌گیرد و بی‌تردید بدون موسیقی نمی‌توان زیست؛ به همین دلیل است که موسیقی را دوست داریم، چرا که نشانه‌ای از خالق جام الست هم هست و هر آنچه در زمین است، بدون آهنگ نیست.» او با بیان اینکه موسیقیِ فارس به دلیل گونه‌گونیِ اقوامش تعریف سختی دارد گفت: «امروز  دست یاری خود را به سوی اساتید موسیقی دراز می‌کنیم تا تعریفی از موسیقی ارئه دهیم که نماینده فرهنگی‌ترین استان باشد و بتواند همه خرده‌فرهنگ‌ها را در خود جای دهد.»

دکتر احمد پژمان، اهل لار و دبیر هنری نهمین جشنواره موسیقی فارس، نیز گفت: «تصویری که از ایران در خارج ساخته‌اند به نظر نامطلوب می‌آید. ولی وقتی به ایران می‌آیند آن را چیز دیگری می‌یابند. این اتفاقی است که هنگام نظاره کردن به شیراز از تهران داشتیم. اما این جشنواره نشان داد که شیراز و فارس سرزمین شگفتی است.» این موسیقی‌دانِ نام‌آشنای ایران افزود: «تمام برنامه‌ها و اجراها را دیدم و  بدون تعارف روحیه گرفتم. به ویژه اجرای بانوان مرا و تیم داوری را شگفت‌زده کرد که اینگونه با مهارت و ظرافت موسیقی اجرا می‌کنند.»

پژمان گفت: «نام برخی از شهرها را نشنیده بودیم ولی نوازندگیِ این شهرها داوران را به تحیر واداشت که نشان از استعداد خداداد و اساتید این استان دارد.» آهنگسازِ «باران» و «بید مجنون، و «بوی کافور، عطر یاس» با تحسینِ تیم اجرایی جشنواره هم گفت: «به خودم به عنوان یک زاده‌ی استان از اجراها و نظم و ترتیب بالیدم. تیم اجرایی هم که با من کار می‌کردند، واقعا بی‌نظیر بودند و تنها نقص جشنواره تنها نیم ساعت تأخیر هواپیما بود!» او در پایان گفت: «این جشنواره بیش از پیش نشان داد که شیراز باید مرکز هنری ایران باشد و  باید هر کاری کرد تا این اتفاق بیافتد.»

در ادامه اسماعیل تبادار، استاندار فارس، در اقدامی کم‌سابقه در جمع هنرمندان حاضر شد و با رونمایی از تمبر  اختصاصی یادبود استاد احمد پژمان و استاد محمدرضا درویشی، از یک فعالیت هنری آنها تجلیل کرد.

محمدرضا درویشی نیز که اهل گراش و پژوهشگر موسیقی است، پس از این برنامه پشت تریبون رفت و در سخنانی کوتاه گفت: «من از اینکه در کنار استادم احمد پژمان از من تقدیر شود شرمسارم. استاد احمد پژمان فقط یک موسیقیدان نیست. او معرفت و عشقی در وجودش دارد که در کمتر موسیقیدانی می‌بینم.» این موسیقیدان با بیان اینکه استاد پژمان هرگز به کسی حسادت نکرد و به همه یاری رساند گفت: «او با حضور در فعالیت‌های اجتماعی، مردی غیور و ملی است فقط به نوشتن نُت‌های موسیقی دل خوش نکرد.»

درویشی با اشاره به سخنان مدیرکل ارشاد فارس گفت: «ای کاش روحِ موسیقیدانانی که ۴٠ سال حنجره‌هاشان گزیده شد، این حرف‌ها را شنیده باشند!»

برندگان نهمین جشنواره موسیقی فارس

هدایت رضایی، رییس انجمن موسیقی فارس، پس از اجرای شورانگیز گروه چیچک ایل قشقایی، پیش از ارائه گزارشی از جشنواره گفت: «موسیقی می‌تواند راهی برای نزدیک شدن به خداوند باشد و جشنواره موسیقی هم با همین رویکرد است.» او با تقدیر از تیم اجرایی و شورای سیاستگذاری موسیقی فارس گفت: «جشنواره امسال از نظر فنی و علمی در سطح ویژه‌ای برگزار شد و در سال‌های آینده هم با رویکردهای تخصصی به اجرا در خواهد آمد.»

در این آیین گروه‌های موسیقی در بخش‌های مختلف به اجرای برنامه پرداختند و پس از قرائت بیانیه هیئت داروان توسط کیوان فرزین، از گروه‌های برتر تجلیل شد.

در بخش موسیقی محلی، پس از تقدیر ویژه از حسن صفری و اعلام اهدای دهمین نشان مفاخر استان فارس به این موسیقیدان شیرازی توسط مدیرکل ارشاد فارس، از خواننده گروه جیران رسول یعقوبی، نوازنده ویولون گروه بیداد اصلان اسدی تقدیر شد. جایزه مقام سوم در این بخش به گروه چکاد رسید، گروه خنیاگران جایگاه دوم را به دست آورد و جایزه مقام اول را گروه چیچک از آن خود کرد.

پس از تجلیل جمشید دل‌طلب و مجید روزی‌طلب از پیشکسوتان موسیقی فارس در آیین پایانی نهمین جشنواره موسیقی استان، در بخش پاپ از گروه سکانس تقدیر شد. مقام سوم این بخش را گروه موسیقی پاپ رهام به سرپرستی علیرضا میرباقری کسب کرد. هیچ گروه موسیقی شایسته مقام دوم نشد و جایزه و تندیس مقام اول به گروه دلکوک به سرپرستی بشیر علیزاده رسید.

در بخش موسیقی مقامی پس از حضور دکتر نوید افقه و اسماعیل تهرانی در جمع تقدیرکنندگان گروه نوای بیستون مورد تقدیر قرار گرفت. گروه زخمه جایگاه سوم را به دست آورد. جایزه مقام دوم موسیقی مقامی نصیب گروه ریژوان شد و تندیس مقام اول این بخش را گروه گوران کسب کرد.

در بخش موسیقی کوبه‌ای از گروه تَنَن تقدیر شد. جایزه مقام سوم را گروه لیدوما به سرپرستی جابر خدایاری کسب کرد. مقام دوم بخش کوبه ای را گروه دُرّاب کسب کرد و تندیس جشنواره و جایزه مقام اول را گروه بانوان دُچار به سرپرستی الهام موسایی از آنِ خود کرد.

موسیقی کلاسیک هم شاهد مقام سوم برای «آنسامبل زهی» نوجوانان شیراز مهرداد مکاری و همچنین مقام اول «ماه منیر» برای محمد هادی اوجی شد که در مقام دوم هیچ برنده ای نداشت و از حیدر مدبری نیز در «کوارتت زهی موتزارت» تقدیر گردید. همچنین در حوزه موسیقی دستگاهی (کلاسیک ایرانی) مقام سوم به پیمان کاظمی گروه دلشدگان، مقام دوم گروه ضرب آهنگ به علیرضا صدیقی‌نسب؛ مقام اول گروه باران برای امیر حسین دادور و تقدیر در سنتور نوازان سارین به مهدی ترحمی و خواننده گروه سایه جهرم سعید بهنام ؛ تعلق گرفت.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top