- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

چشم امید شهرداری به شورایاران برای فرهنگسازی و همیاری

هفت برکه (گریشنا): در اولین جلسه شورایاران از نقشه مناطق بیست‌گانه گراش، اساس‌نامه و آیین‌نامه اجرایی شورایاران رونمایی شد. تشریح اولویت‌ها و وظایف و اختیارات شورایاران و مراسم دریافت ابلاغیه و ادای سوگند اعضای شورایار از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

به گزارش خبرنگار هفت برکه این مراسم دیشب، ۲۲ آذر ماه با حضور فقیهی‌کیا، شهردار گراش، فرسوده، معاون فرماندار، فضلی، بخشدار مرکزی، اعضای شورای شهر گراش، روسای ادارات، اعضای منتخب شورایار و معتمدین در سالن دانشکده‌ی علوم پزشکی برگزار شد. مصطفی خورشیدی نایب رییس شورای شهر وظیفه مجری‌گری برنامه را نیز بر عهده داشت.

رییس شورا: مشکلات شهرک آزادگان حل شد!

علی اصغر حسنی رییس شورای شهر گراش با خیر مقدم به حاضرین در این برنامه و قدردانی از خدمات شهرداران اسبق گراش و شوراهای گذشته، گفت:«از اعضای شورایاران که قبول مسئولیت کردند و بار خطیری را برعهده گرفتند قدردانی می‌کنم. ان‌شاالله با کمک شورایاران بتوانیم قدم‌های موثری برای شهر برداریم و شهری پویا و در حال توسعه بسازیم. گراش اولین شهری است که در سطح کشور اقدام به تشکیل شورایاران کرده است تا از توانمندی‌های مردم استفاده کند. ما آمدیم گراش را به ۲۰ منطقه تقسیم کردیم و با کمک مهندس مظفری‌فرد و اعضای شورا از هر منطقه تعدادی افراد را شناسایی و سه مرد و دو زن و دو عضو علی‌البدل را انتخاب کردیم. هدف از تشکیل شورایاران استفاده از ظرفیت مردمی برای حل مشکلات، رعایت عدالت در توزیع خدمات، نظارت مردمی به پروژه‌های عمرانی و خدمات شهری، ارائه پیشنهاد در رفع کمبودها، ایجاد نیروسازی برای آینده و … است. به زودی استارت شورایاران جوان را هم تخواهیم زد.»

او در ادامه مروری سریع بر عملکرد شورا در سه ماهه گذشته داشت:«به حمدالله شورا با همکاری مسئولین و فرماندار و مسئولین استانی کارهای بزرگی انجام داده است و به زودی خبرهای بزرگی به گوشتان می‌رسد که آرزوی همه است. از جمله پروژه‌ها و کارهای مهمی که انجام شده پروژه بزرگ جنگل‌داری و طرح جامع آبخیزداری در تنگ آب در زمینی به مساحت چهارصد و پنجاه هکتار است که کار درختکاری آن شروع شده و قرار است آن را به صورت تفرجگاه طبیعی دربیاوریم.»

رییس شورای شهر اعلام کرد مشکلات شهرک آزادگان و محمدآباد حل شده است: «با جلسات و پیگیری‌هایی که در استانداری داشتیم مشکل سند شهرک آزادگان را حل کردیم و مسکن و شهرسازی موظف شده است برای ساکنین سند ثبتی صادر کند. مشکل برق‌رسانی به بعضی مناطق گراش از جمله محمد‌آباد نیز رفع شده است و تا یکی، دو ماه آینده مشکل برق‌رسانی، آب‌رسانی و گازرسانی این منطقه حل خواهد شد. در بعضی از مناطق که مشکل گازرسانی داشت نیز علمک نصب شده است و گازرسانی انجام شده است. بیش از هشت هزار متر دیگر نیز گازرسانی از جمله در شهرک عظیمی، انجام می‌شود. در بخشی از مناطق نیز مشکل مخابرات داشتیم و آنتن ضعیف بود با مدیر کل مخابرات جلسه گرفتیم و این مشکل نیز حل شد.»

علی اصغر حسنی هدف از تخریب باغ‌شهرها تحریم مردم دانست و گفت: «در این مدت پیگیر تخریب باغ شهری‌ها هم بودیم و هر گونه ساخت و ساز با نظارت و توسط شهرداری گراش انجام می‌شود و مردم نیز باید رعایت کنند و قبل از ساخت و ساز با مدارک لازم مجوز ساخت و ساز بگیرند. جلسات زیادی نیز با مسئولین برای رفع مشکلات شهر داشتیم که در عملکرد شش ماهه و یک ساله اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

شهردار گراش: شورایاران در فرهنگسازی ما را یاری کنند

فقیهی‌کیا، شهردار شهر با این مقدمه که تشکیل شورایاران در گراش می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر شهرها در استان و کشور باشد، ابراز داشت: « این طرحی که در شهر گراش ایده‌ش را شورای شهر شروع کرد و پایه‌گذاری شد می‌تواند الگوی خوبی باشد برای سایر شهرهای استان و حتی کشور. همه عزیزان مطلع هستند  شهرداری بودجه دولتی ندارد و از طریق عوارض‌هایی که از آن شهر وصول می‌شود مدیریت می‌شود و حتی یک ریال از بودجه و درآمد شهرداری به جاهای دیگر منتقل نمی‌شود و صرفا در محدوده خدماتی هزینه می‎‌شود. بنده این اطمینان را می‌دهم که در این دوره دو ماهی که در خدمت اعضای شورای شهر و پرسنل شهرداری بودم تمام تلاش اعضای شورا و پرسنل شهرداری بر این است که حداکثر استفاده را از زمانی که مشغول به کار هستند، داشته باشیم.»

شهردار گراش در بخش دوم سخنرانی با این سوال که «شورایاران می‌خواهند چیکار کنند؟ و شورایاران برای چه چیزی تشکیل شدند؟» اضافه کرد: «آیا شورایاران تشکیل شدند که مسائل و مشکلات را پیگیری کنند یا همیار ما باشند. دوستان شورای شهر روی قسمت اول تاکید دارند و من شهردار روی قسمت دوم تاکید دارم. دو مورد را توقع داریم از اعضای شورایار اول این که مسائل و مشکلات محلات خودشان را پیگیری کنند و دوم این که کمک ما باشند هم به لحاظ مدیریتی هم به لحاظ جذب خیر و هم به لحاظ فرهنگ‌سازی، امروز چیزی که در وهله اول مهم است فرهنگ‌سازی است.»

فقهی‌کیا حل مشکل فاضلاب را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و از شورایاران کمک خواست: «برای مشکل فاضلاب با دوستان شورای شهر پیگیری‌هایی داشتیم و قرار شد از طریق مدیر کل برای طرح فاضلاب از طریق دستگاه آبفا مطالعات تازه‌ای انجام شود و وارد مرحله اجرایی شود. و قبل از آن کار فرهنگ‌سازی انجام دهیم که دیگر فاضلاب را در کوچه‌ها رها نکنیم این خیلی مهم است. مساله دوم تمام کوچه پس کوچه‌های شهر را گشتم و پیگیری کردم اکثر جداول شهر به وسیله نخاله یا مصالح ساختمانی پر شده است. ما باید تلاش کنیم و فرهنگ‌سازی کنیم که این جداول تخریب و پر نشود.»

شهردار گراش در ارائه گزارش عملکرد دو ماهه‌ی شهرداری از پیگیری پروژه‌ها سخن گفت و تصریح کرد: «پروژه‎‎ی آبشار گراش را طراحی کردیم و به صورت مکرر بازدید کردیم. خیلی از پروژه‌هایی که اسم می‎‌بریم چشم توقع به مشارکت مردم و مسئولین داریم. پروژه بسیار زیبایی که می‌تواند شهر را دگرگون کند پروژه‌ی آبشار کلات است که ما بتوانیم آبشار بزرگ روی کلات بزنیم و آبشار از بالای کلات آب را بیاورد پایین. این پروژه را پیگیری می‌کنیم و مکان آن را مشخص کردیم و ان‌شاالله آقای جعفری طرح دریاچه را یک‌شنبه هفته آینده تحویل می‌دهند. سعی می‌کنیم به زودی این طرح را شروع کنیم و از خیرین بخواهیم در طرح مشارکت کنند.»

آبشار کلات بخشی از طرح شهرداری برای تبدیل کلات یبه یک تفرجگاه است: «برای بازسازی آثار باستانی،طرح توجیهی تهیه کردیم به اسم تفرجگاه کلات که در دست اقدام داریم با یک سبک قدیمی و الهام گرفته از دیوار قلعه،اتاقک‌هایی و آب‌انبارها و ایجاد سنگ‌فرش و کارهای نورپردازی، قرار است کلات را به یک تفرجگاه خوب با رویکرد حفظ میراث فرهنگی تبدیل کنیم.»

شهردار گراش سپس طرح‌های در دست اقدام را برشمرد: «پروژه بلوار فلسطین را داریم که به دلیل این که متاسفانه آن‌جا نخاله می‌ریختند عمق خاکریزی ما بسیار زیاد است و بسیار هزینه‌بر است. پروژه‌ی جداول و کانیوا را داریم در سطح وسیع چند پیمانکار دارند کار می‌کنند و هم‌زمان لکه‌گیری و آسفالت بعد از این کار، روشنایی شهر را شروع کردیم، پروژه‌ی هفت برکه طرحش ایراد داشت داریم اصلاحش می‌کنیم و آگهی پیمانکار زدیم که ان‌شاالله به زودی شروع می‌شود، کف‌پوش معابر خیابان امام را داریم که لاین شمالی آن را آگهی پیمانکار زدیم و تعیین مصالح هم کردیم و ان‌شاالله به زودی شروع می‌کنیم. طرح میدان ولایت را طراحی کردیم و به زودی انجام می‌شود. مد نظر ما این است که پیاده‌رو بلوار سرداران تبدیل به مکانی شود برای قدم زدن و دوچرخه‌سواری و همچنین اصلاح پل‌ها و جداول»

او رو به سوی شورایاران گفت:«من فکر می‌کنم دوستان و عزیزان می‌توانند علاوه بر بودن در کنار شورای شهر بازویی برای شهرداری باشند و خواهشی که دارم این است که علاوه بر این که با دوستان شورا در ارتباط هستید با ما هم در ارتباط باشید و مسایل و مشکلات را پیگیری کنید، ما را حمایت کنید چرا که بدون پشتیبانی نمی‌توانیم کار را پیش ببریم ما این قول را به مردم می‌دهیم شبانه‌روز خدمت کنیم، کار را فنی پیش ببریم، و هزینه‌های اضافی را کاهش بدهیم.»

او در پایان صحبت‌های خود گفت:«تلاش داریم با هماهنگی شورای شهر و سایر دستگاه‌ها بتوانیم در روز گراش جشن خوبی برگزار کنیم و در کنار این جشن چهره‌های ماندگار شهر گراش که برای این شهرستان زحمت کشیدند در قشرهای مختلف انتخاب و به مردم معرفی کنیم.»

بخشدار گراش: بیمه شدگان تامین اجتماعی باید به ۳۰۰۰ نفر برسد

فضلی، بخشدار مرکزی به اهمیت تشکیل شورایاران در پیشبرد کار و طرح مشکلات شهر در سفر استاندار به گراش تاکید کرد و گفت:«تقدیر می‌کنم از شورای پنجم گراش به سبب همدلی و رفاقت و مشارکتی که در کارها دارند و انگیزه بسیار خوبی که در دو سه ماهی که مشغول به کار هستند در کارهایشان می‌بینیم و همچنین شهردار محترم و کوشا. امروز جهت مدیریت شهرها به سمتی می‌رود که امور را به دست خود مردم بسپارند. هر چند قانون اساسی ما سال‌ها پیش در ابتدای انقلاب در ۷ بند از قانون این مشارکت مردم را پیش‌بینی کرده بود و امروز تبلور آن را در شوراهای شهرها و روستاها می‌بینیم ولی هر چه زمان جلوتر رفت و جامعه پیشرفته شد و جمعیت زیاد شد، مسئولین و مدیران شهری به این نتیجه رسیدند که باید نقش مردم را در این زمینه پررنگ کنند و اجرای طرح شورایاری کمک خواهد کرد به نظارت مردم در جهت‌دهی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی و سایر موضوعات شهری و مشارکت اجتماعی مردم را افزایش خواهد داد. ما باید کمک کنیم بالاخره طرح، طرح نوپایی است و ممکن است عیب و ایرادی داشته باشد و ان‌شالله با کمک مردم بتوانیم نمونه و الگوی خوبی باشیم برای شهرهای دیگر.»

فضلی پیرامون سفر استاندار به گراش گفت: «تبادار، استاندار فارس روز شنبه، ساعت ۱۰ صبح به همراه مدیران کل و معاونین به گراش سفر خواهد کرد. مطالبات و تقاضاهای شهر از طریق امام جمعه و فرماندار و شورا جمع‌آوری شده و قبلا برایشان ارسال شده است. در سفر استاندار به گراش استاندار دو جلسه خواهد داشت. جلسه‌ای با فعالین اقتصادی شهر که دعوت می‌کنم از همه فعالین اقتصادی که دغدغه اقتصاد و سرمایه و پیشرفت شهر را دارند در آن جلسه شرکت کنند و یک جلسه‌ی شورای اداری که در این جلسه هم همه عزیزان شرکت کنند.»

فضلی دلیل حضور نداشتن فرودی، فرماندار شهر در این جلسه را سفر کاری‌ او به شیراز دانست و ادامه داد:«فرماندار از عدم حضورشان در این جلسه به دلیل سفر به شیراز عذرخواهی کردند اما خبری خوبی داشتند. فرماندار آن‌جا ملاقاتی با رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور داشتند، اداره تامین اجتماعی به صورت اقماری اداره می‌شود ولی با صحبتی که آقای فرماندار داشتند رئیس سازمان تامین اجتماعی قول دادند که این اداره اقماری را تبدیل به نمایندگی و اداره کنند به این شرط که بیمه‌گذاران ما به سه هزار نفر برسد. تعداد بیمه‌گذاران تامین اجتماعی ما سال ۹۵، هزار و دویست بوده است سال ۹۶ به دو هزار و دویست نفر رسیده است و حالا تا رسیدن به سه هزار نفر هشتصد نفر دیگر  مانده است که ان‌شاالله بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.»

علی‌اکبر مظفری‌فرد، مشاور برنامه‌ریزی شورا و دبیر شورایاران بعد از رونمایی از نقشه مناطق بیست‌گانه گراش و اساس‌نامه و آیین‌نامه شورایاران شورای اسلامی شهر گراش به تشریح اولویت‌ها، وظایف و اختیارات شورایاران و همچنین گردش کار اجرایی آن‌ها پرداخت.

بر اساس ساختار پیش‌نهادی روزانه دبیرخانه شورایاران در ساختمان شورای شهر درخواست‌های مردم را دریافت کرده و بعد از دستور یکی از اعضای شورای شهر برای پیگیری به شورایاران ارجاع داده می‌شود. میزان همکاری ادارات با شورایاران در فرم‌هایی ارزیابی خواهد شد.

با ادای سوگند اعضای شورایاران و مراسم دریافت ابلاغیه‌ها این مراسم به پایان رسید. در این پست [1] با اعضای شورایاری ۱۸ منطقه گراش آشنا شوید.

دانلود اساس‌نامه‌ی شورایاران شورای اسلامی شهر گراش [2]

دانلود آیین‌نامه اجرایی شورایاران شورای اسلامی شهر گراش [3]

دانلود اولویت‌ها، وظایف و اختیارات شورایاران [4]

نقشه مناطق ۲۰ گانه‌ی شهرستان گراش

[5]

[6]