- هفت‌برکه | گریشنا - https://7berkeh.ir -

آنفولانزای پرندگان نداریم ولی آماده‌ی مقابله هستیم

هفت برکه (گریشنا):جلسه ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فرمانداری گراش برگزار شد.

[1]

به گزارش روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان گراش، جلسه ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فرمانداری گراش با حضور ادارات مرتبط و کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان برگزار شد. در این جلسه اعلام شد امسال موردی از آنفوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مشاهده نشده است اما دستگاه‌های مسئول باید برای مقابله با موارد پیش‌بینی نشده آماده باشند.

دکتر ایزدی، سرپرست  اداره دامپزشکی شهرستان گراش اظهار داشت:«هدف از تشکیل این جلسه اطلاع‌رسانی مناسب و جلوگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و ایجاد آمادگی لازم در قسمت‌های مختلف فنی و ادارات مرتبط جهت مقابله با شیوع احتمالی این بیماری است و خواستار تشکیل ستاد بحران در خصوص بیماری مذکور شد.»

دکتر اسدی، کارشناس اداره دامپزشکی گراش در ادامه تصریح کرد:«این بیماری یکی از بیماری‌های مشترک ویروسی بین انسان و پرندگان است که خطر شیوع این بیماری در فصل سرما و مهاجرت پرندگان آبزی افزایش می‌یابد. وی در ادامه تاریخچه‌ای از شیوع و بروز بیماری در نقاط مختلف دنیا و ایران و همچنین راه‌های مقابله با بیماری توضیحاتی ارایه دادند.

خبر دوم از دامپزشکی: معدوم‌سازی گاو آلوده به بیماری سل 

با بازرسی انجام شده ازکشتارگاه دام گراش و مشاهده‌ی لاشه‌ی گاو مشکوک به بیماری سل،سرپرست و کارشناس اداره دامپزشکی بلافاصله در محل کشتارگاه حاضر شدند و با بررسی علایم و نشانه‌ها،ضمن تایید بیماری سل در لاشه‌ی گاو،طی هماهنگی با کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان فارس و دادستان شهرستان گراش،اقدام به ضبط و معدوم‌سازی (سوزاندن لاشه) کردند.

دکتر ایزدی، سرپرست  اداره دامپزشکی شهرستان گراش،با بیان این مطلب افزود:«شهروندان عزیز با خیال آسوده می‌توانند از گوشت‌های ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی (پس از قرار دادن گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال)استفاده کنند. بازرسین این اداره با دقت و درایت کامل جهت تامین سلامت همشهریان تلاش می‌کنند.»

دکتر اسدی، کارشناس اداره دامپزشکی گراش در ادامه گفت:«بیماری سل از جمله بیماری‌های مشترک و قابل انتقال  بین انسان و دام است و گاوهای شهرستان در قالب تست سل و بروسلوز به صورت دوره‌ای در طول سال  و بازرسی کشتارگاهی در محل کشتارگاه، مورد پایش قرار می‌گیرند.»

[2]