بستن

روایتی دیگر از حسنی: تاریخ شهرستان نشدن اوز

هفت‌برکه (گریشنا): بخشی از سخنرانی حسنی در همایش چهره‌های ماندگار گراش واکنش‌هایی را در لار و اوز به دنبال داشت. علی‌اصغر حسنی، نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس نهم و رییس فعلی شورای شهر گراش، در گفتگویی مکتوب با گریشنا، این‌بار پرونده‌ای دیگر از موضوع چالش‌برانگیز تقسیمات کشوری در جنوب فارس را از دیدگاه خود بازخوانی می‌کند. حسنی معتقد است شهرستان شدن اوز در ماه‌های پایانی نمایندگی او در مجلس هشتم نهایی شده بود، اما با رضایت خود اوزی‌ها پرونده مسکوت ماند و به بعد از انتخابات منتقل شد. بعدی که بعد از شش سال، هنوز زمان آن نرسیده است.

این مصاحبه چند روز بعد از همان اظهارات انجام شد و اکنون پس از انتشار در نشریه افسانه گراش در گریشنا منتشر می‌شود.

حسنی: من پیگیر شهرستان شدن اوز بودم

آقای حسنی آیا شما مخالف شهرستان شدن اوز هستید؟

اصلا. بر عکس، من همیشه پیگیر شهرستان شدن اوز بودم که توضیح می‌دهم. در جلسه چند روز پیش مربوط به همایش چهره‌های ماندگار گراش هم من فقط ۲۰ دقیقه وقت داشتم و مجبور بودم ۳۰ سال پیگیری را مرور کنم. در آن بخش که حساسیت‌هایی به وجود آمد، بحث من این بود که با جدا شدن ارد از گراش مخالفت کردیم. آن صحبت کج‌فهمی‌هایی را به دنبال داشت و عناصر تفرقه‌افکن از این فرصت برای ایجاد اختلاف بین برادران گراش و اوز استفاده کردند.

یعنی شما هیچ وقت مخالف شهرستان شدن اوز نبودید؟

حق اوز برای ارتقا به شهرستان مورد تاکید من و همه مردم گراش است. همان‌گونه که پس از آن دوره و در زمانی که افتخار نمایندگی مردم لارستان، خنج و گراش را در مجلس شورای اسلامی داشتم، به جد پیگیر مساله «شهرستان اوز» بودم و اسناد آن نیز نزد اینجانب و معتمدین اوز موجود است و در صورت ضرورت منتشر می‌شود.

موضوعی که شما در همایش چهره‌های ماندگار مطرح کردید، مربوط به چه زمانی است؟

باید دو مقطع تاریخی را از هم جدا کرد. بعد از بخش شدن گراش و قبل از نمایندگی من. در دوره اصلاحات، طرحی تهیه شده بود که بر اساس آن دهستان ارد از گراش جدا و منفک شده و با پیوستن به بخش اوز، تبدیل به یک شهرستان شود. من آن وقت مسئولیتی نداشتم و رییس هلال‌احمر گراش بودم و با جمعی از معتمدین برای ارتقا گراش پیگیری می‌کردیم. مخالفت ما با این طرح خاص و البته جدا شدن ارد از گراش بود. چون اگر ارد از گراش جدا می‌شد، دیگر هیچ وقت گراش نمی‌توانست شهرستان شود. این مخالفت طبیعی بود. مثلا آیا مردم اوز موافقت می‌کنند که با جدا شدن دهستان بیدشهر و پیوستن آن به بخش جویم، شهرستان جویم تشکیل شود؟

پس در زمان نمایندگی برای شهرستان شدن اوز پیگیری می‌کردید؟

ارادت من به مردم شریف اوز موضوعی تازه نیست و این ارادات و ارتباط سال‌های سال ادامه داشته است و حتی مدتی به صورت هم‌زمان مدیریت هلال‌احمر گراش و اوز را بر عهده داشتم. اما بعد از نمایندگی و به ویژه موفقیت در پروژه شهرستان شدن گراش، موضوع شهرستان شدن اوز اولویت اول ما بود. گروهی که شاخص‌ترین افراد آن آقایان احمد خضری، وحدانی و مهندس خضری بودند، با هم همکاری داشتیم. کار تا مرحله طرح توجیهی هم رسید. طرح را تحویل وزارت کشور دادیم و کار نهایی شد.

پس چرا اوز شهرستان نشد؟

ما حتی رییس‌جمهور را هم به اوز آوردیم. من بین گراش و اوز پیگیری کردم که احمدی‌نژاد به اوز برود. شاید یادتان باشد که در همان سفر، احمدی‌نژاد قول شهرستان شدن اوز را داد و فقط مشکل جمعیت وجود داشت. جمعیت اوز باید به ۴۰ هزار نفر می‌رسید و آن زمان جمعیت بخش اوز و توابع در این حد نبود. ما سرشماری سال ۱۳۹۰ را در پیش داشتیم. در سرشماری اقدامات زیادی انجام شد از جمله همه ماموران سرشماری از خود اوز بودند، اما یک شب اعلام شد که لیست سرشماری عوض شده است. یک توطئه در کار بود تا آمار دقیق نباشد. ولی با اصرار و تاکید من، خود اوزی‌ها سرشماری‌ را انجام دادند. جمعیت در سرشماری به حدود ۳۴ هزار نفر رسید. یک زونکن از مکاتبات مربوط به شهرستان شدن اوز دارم. قرار شد ۶ هزار نفر از عشایر در جمعیت اوز محاسبه شود و جمعیت اوز به بیش از ۴۰ هزار رسید و شرایط شهرستانی اوز محقق شد. حتی ممکن است که تصویب هم شده باشد، ولی اعلام نشد.

برخی اوزی‌ها توافق کردند شهرستان شدن اعلام نشود

با وجود رسیدن جمعیت اوز به حدنصابی که احمدی‌نژاد گفته بود، چرا باز هم اوز شهرستان نشد؟

چند ماه به انتخابات مجلس نهم مانده بود که مسئولین سیاسی مرکز شهرستان و معتمدین اوز جلسه‌ای داشتند که در آن از معمتدین اوز خواسته شد موضوع شهرستان شدن قبل از انتخابات اعلام نشود و بعد از انتخابات و معرفی نماینده جدید، شهرستانی اوز اعلام شود.

چرا باید اوزی‌ها با این موضوع موافقت کنند؟

این تحلیل وجود داشت که اگر قبل از انتخابات اعلام شود، به نفع انتخاب من برای بار دوم خواهد شد. به اوزی‌ها قول داده بودند شهرستان شدن اوز را نماینده بعدی که برنامه‌ریزی کرده بودند از لار باشد، اعلام کند.

شما مدرکی هم برای این ادعای خود دارید؟

موضوع در زمان استانداری آقای مهندس صادق عابدین بود. من متن نامه تعهد را در استانداری دیدم که شهرستان شدن اوز بعد از انتخابات اعلام شود و دو تا از معتمدین اوزی که لازم نیست نام ببرم امضا کرده بودند. طرح توجیهی شهرستان شدن اوز آماده و حتی نهایی شده بود. در مقطعی که من نماینده بودم حتی اوزی‌ها نامه‌هایی از روحانیت لارستان هم در موافقت با شهرستان شدن اوز داشتند. من همان موقع هم گفتم که به این نامه‌ها دل نبندید و خودتان سخت و سفت پیگیر باشید. الان هم اگر کاری از دست من بربیاید حاضرم کمک کنم.

عکس از حجت عابدی- اسفند ۱۳۸۶

طرح فرمانداری ویژه را از قبل آماده کرده بودم

موضوع دیگر چالش برانگیز در گفته‌های شما، دیدار با آقای آیت‌اللهی و موافقت وی با شهرستان شدن گراش بود. گروهی که در آن دیدار حضور داشتند، آن نقل قول را تکذیب کردند.

عکس‌های آن دیدار منتشر شده است. در آن دیدار ۲۰ نفر از گراشی‌ها بودیم و از لار فقط یک نفر که فکر کنم آقای ابراری اسم‌شان باشد، حضور داشت. خود آیت‌الله آیت‌اللهی هم از موضوع استان شدن لارستان ناامید شده بودند و هدف‌شان را گذاشته بودند فرمانداری ویژه. موضوع استان لارستان در دیدار آیت‌الله آیت‌اللهی با رهبر معظم انقلاب هم مطرح شده بود. نقل به مضمون مقام عظمای ولایت گفته بودند صلاح نیست استان فارس تفکیک شود و به شکلی استان شدن لار از موضوعیت افتاد و در آن مقطع موضوع فرمانداری ویژه پیگیری می‌شد.

شما هم موضوع فرمانداری ویژه را پیگیری می‌کردید؟ چون در جوابیه‌ای که منتشر شده بود آمده است: «اخذ فرمانداری ویژه نه نتیجه تلاش حسنی که محصول اعتراضات مردمی لارستان و یک نوع عقب‌نشینی دولت محمود احمدی‌نژاد بوده است.»

اگر قرار بود با اعتراضات مردمی و آتش زدن بانک امتیازی به مردم لار داده شود، چرا افرادی که پیگیری می‌کردند در همان فرصت لار را استان نکردند؟ این حرف‌ها همه برای گول زدن مردم است. من به دو دلیل طرح فرمانداری ویژه لارستان پیگیری می‌کردم: اول به دلیل همان قولی که به آقای آیت‌اللهی داده بودم، طرح شهرستان شدن گراش را یک سال کنار گذاشتم تا طرح فرمانداری ویژه هم آماده شود. دوم هم این که برای راضی کردن لاری‌ها که با شهرستان شدن گراش مخالفت نکنند، آقای نجار موافقت کرد طرح فرمانداری ویژه هم در دستور کار باشد. لار از پنج آیتم فرمانداری ویژه، فقط دو آیتم را داشت و شهرهایی مثل مرودشت و کازرون در آن زمان شرایط بهتری برای فرمانداری ویژه داشتند.

یعنی به نظر شما اعتراضات لار تاثیری در دادن فرمانداری ویژه به لار نداشت؟

گفتم که طرح فرمانداری ویژه از قبل آماده شده بود و روی میز هیات دولت بود. اگر طرح توجیهی آماده نبود، فرمانداری ویژه را هم به لار نمی‌دانند. طرح توجیهی را من آماده کرده بودم و حتی عده‌ای از لار به وزارت کشور رفتند که نه گراش شهرستان شود و نه لار فرمانداری ویژه، ولی موفق نشدند. با وجود آن که بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، و بعضی‌های دیگر هم همراه آن‌ها بود، برای استان شدن به جایی نرسیدند. همان‌ها اگر راست می‌گویند لار را استان می‌کردند.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

19 نظر

  1. باسلام
    بنده آقای حسنی روفردی خستگی ناپذیرمیدونم وواضح هست که عده ای همیشه برعلیه ایشون درخصوص کارهای انجام شده درزمان نمایندگی مجلس شایعه پراکنی میکنند!فقط خواستم بدونم پروژه تونل گراش صحرای باغ که توسط جناب حسنی پیگیری میشدبه چه دلیل متوقف شد؟!باتشکر

  2. سلام ، آقای حسنی اگر با شهرستان شدن اوز موافق بودید چرا در طرح توجیهی شهرستان شدن کراش ، اوز را بخشی از گراش قرار دادید ، آخه چرا اینقدر دروغ و … ، مردم اوز را … حساب کردید ، ارد هم هیچوقت جزء گراش نبوده ، از توابع بخش مرکزی لار بوده ، بعد از اینکه خنج بخش شده هم به اوز الحاق شده ، شما ظلم بزرگی در حق مردم کردید ، پدر پول بیامرزاد که خیلی کارساز است ،

  3. سلام آیا ارد زیر نظر کجا باشه باید کی تصمیم بگیره؟ گراش یا ارد یا تقسیمات کشوری آقای حسنی شما اهالی ارد پرسیدید که میخواهید زیر نظر کجا باشید اگر شما یا مسولیین گراش این تصمیم را گرفتند به چه حقی اینکار را کردید اگر تقسیمات کشوری تصمیم به جداسازی ارد از گراش را گرفته شما چرا و به چه حقی جلو این کار را گرفتید پس الان که گراش خواسته ارد زیر مجموعه خودش باشه باید نگذاره حقی از ارد ضایع بشه که اگر حقی از ارد ضایع بشه باید فردای قیامت اول شما بعد مسولیین مربوطه باید نزد خداوند متعال پاسخگو باشید

  4. در جواب عبدالله.اگه اوز و بیرم قبول کرده بودن بیان زیر نظر شهرستان گراش الان خیلی راحت تر میتونستن شهرستان بشن.اولا گراش بخشهای اوز و بیرم رو بادآورده ای می دونست که در نهایت باد هم خواهد برد و ثانیا تندروهای لار برای ضربه زدن به گراش هم که شده بود در دوره های بعد حسنی که نماینده از لار بود سعی میکردن با جداکردن اوز و بیرم و مستقل شدن اونا به گراش لطمه بزنن

  5. تا اوز زیر نظر لار هست هیچ وقت شهرستان نمیشود
    چون لاریها نخواهد گذاشت اوز و بیرم و جویم و بنارویه و صحرای باغ از بدنه لار جدا شود…
    پس تا نماینده ای از لار هست فکر شهرستان شدن این بخش ها هرگز و ابدا نخواهیم کرد..

  6. جناب عبدالله؛شما که دارای فهم و کمالات هستین چرا این روزگارتون رو به حساب نمیارین !!؟همین عالی جنابان تا الانی که انتخاب و انتصابشون کردین و شما ازشون دفاع میکنین چه تخم مرغ دو زرده براتون گذاشتند!؟حالا که وضعتون فلاکت بارتر از قبل شده ؛شما که دیگه هم از اسب افتادین هم از اصل که داداش! یک دوره آقای حسنی نماینده شده حساب بیکفایتی دوره های قبل و بعد رو هم به حسابشون گذاشتین که چی بشه؟! مردم رو چی فرض کردین ؟! یه کم فهم و درک کافیه که ببینین ادوار گذشته از کجا و کیا نماینده داشتن و نذاشتن أمثال اوز و بیرم و أرد و فداغ …جایی حساب نشن، بله حالا که دیدن برای شهرستان نشدن گراش میشه از اختلافات و ..بین این دوشهر و چند شهر استفاده کنن تا میتونستن میدون داری کردن و تعدادی هم که خود فروخته و دو به هم زن که کارشون پاشیدن تخم نفاق هست رو گذاشته بودن برا مترسک خیمه شب بازیاشون که به وقتش ازشون منفعت ببرن با چی؟ که اگر با وعده و وعید شد که فبها و اگر نشد با رعب و وحشت که اینا نماینده بشن فلان میشه و…به جای این رفتار ها ی شتاب زده و دور از تامل و تدبر کمی درایت عملی و نه حرف بافی های مفت که در دوره های بعدی و عبرت از گذشته بیشتر به کار میاد تا عیب پوشی و همه مشکلات قبل و حال و بعد رو انداختن گردن دیگران.(حق مردم شریف سه شهر اوز و بیرم و أرد صد درصد برای شهرستان شدن بیشتر از لارستان شدن نباشه کمتر نیست).

  7. جناب سبحان. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که اگر حسنی و امثال حسنی بگذارند (چه لاری و چه گراشی) پیشرفت هر شهری امکان پذیر هست همانگونه که خود حسنی گفته در دوره قبل از ایشان ، هم ارد بخش شده بود و هم اوز در مرحله ارتقاء قرار داشت اما آقای حسنی کفته که ما نگذاشتیم این اتفاق بیفتد چون گراش ضرر میکرد ،

  8. باسبحان موافقم…ما گراشیها هیچ کینه و کدورتی با مردم شریف اوز تداریم فقط این دو به هم زنها رو باید از روزگار محو بشن

  9. جناب عبدالله؛شما خصومت شخصی رو گذاشتین به پای یک مردم!؟تصور هم نمیکنم مردم ولائی و شریف أرد و بیرم و فداغ با أمثال جناب عالی سنخیتی داشته باشند و مطمئن باشید گراشی حساب چنین افرادی را از این مردم شریف جدا میدانند.گیریم که فرمایش شما صحیح این را به حساب مردم گراش گذاشتن و تاختن بی حساب و کتاب نهایت عقب ماندگی سیاسی واز سر احساسات صحبت کردن نباشد پس چیست؟!تصور نکنید ما از پیشرفت مثلا لار ناراحت خواهیم شد خیر، که به مراتب خوشحال هم خواهیم شد ولی همچنانی که قبلا عرض شد نه به قیمت از بین بردن پیشرفت دیگر مناطق همه ی مناطق باید پیشرفت کنند. شما هم بجای حواله کردن و پوشیدن همه ی عیب ها و مشکلات به دیگر أشخاص و مناطق، کمی همت به خرج داده ریشه ی مشکلاتو روند یکسو نگیر همین عالی جنابان را از قبل و بعد بررسی بفرمایید.و نه اینکه ما خود را گل بی خار ببینیم و دیگران را کُنار.

  10. سلام خدمت جناب آقای حسنی
    آقای حسنی زمانی که شما نماینده بودید گراش رو شهرستان کردید و به هدفتون رسیدید پس الان مشکلتون چیه که هی داری میان مردم منطقه ی جنوب تفرقه ایجاد می کنی . خواهشا دست از این کارت بکش و میان مردم تفرقه ایجاد نکن الان هم که عضو شورای شهرستان گراش شدی شهرستانت رو آباد بکن دیگه مشکلت چیه که مردم رو به جون هم می ندازی

  11. سلام.من کاری به قدمت ندارم ولی جاهایی مثل جویم با قدمت اش بیشتر به روستا شبیه هست و بنارویه با توجه به جمعیتش اصلا شهرستان نمیشه مگر دوتا شهر بهم بپیوندن مثل آران و بیدگل و ارتقا یابند که دوتا شهر اختلاف دارن همون بهتر بخش بمونن.بیرم هم اصن خیلی کوچیک هست .می ماند اوز، بخش بزرگ لارستان که چند قدمی تا شهرستان فاصله داره فقط یه بانفوذ می‌خواد که نداره و لاری‌ها نمیزارند و تا می‌خواد شهرستان بشه مثلا میگم وهابی هستن و سنی و به مصلحت نیست همانطور تهمت به گراش می‌زدن. تنها راه شهرستان شدن اوز ایستادگی در برابر لاری‌هاس همانطور که گراش ایستاد.اوز شهر بزرگی هست بیدشهر و فیشور دوتا روستا بزرگ. من به عنوان گراشی حق می‌دم اوز شهرستان باید بشه.

  12. فریاددادخواهی مظلوم را خدا دراین دنیا قطعا می شنود اما جهان مادی ظرفیت عذاب ظلم ظالمان دراین دنیا بطورکامل را ندارد به همین خاطر موکول به جهان دیگر است وسیعلموا الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون ……

  13. حسنی هی میخواد قضیه رو به نفع خودش جمع کنه ولی با هر مصاحبه اش بیشتر خودش رو از چشم و دل مردم میندازه ایشون کاش تو این همه مصاحبه ای که کردن یه صحبت کوتاه هم در مورد فساد اقتصادی شون میکردن ضمنا هنوزم که هنوزه بابت عکس گرفتن تو صحن خالی مجلس مورد تمسخر هستن

  14. سلام به همه عزیزان که نظرات خودشون گفتن بلکل همه ما ها داریم سر بیدرد خدمون به صدا درمیاریم خب ولکنن این لار.گراش.اوز.بیرم.فداغ.ارد…….. میکنین به فکر پیشرفت منطقه باشیم اخه منطقه جنوب فارس خیلی عقبتر از شهرهای دیگن گیرن اوز شهرستان .ارد شهرستان .لار استان بیرم استان چی فرق میکنه هیچیز فرق نمیکنه اگه فرق میکرد چند ساله لار شهرستانه خب بگید ببینم لار جاهای تفریحی داره که مردم لار برن استفاده کنن ول کننین فکر پیشرفت منطقه باشین وسلام

  15. یکی به قبض گازها رسیدگی کنه که بند بدهی پیشین همیشه در قبض مندرجات!!! آخه وقتی قبض رو با کارت بانکی پرداخت میکنی مگه میشه به خودت تخفیف بدی و کمتر از چیزی که نوشته پرداخت کنی.اگه واقعا اینجوری میشه تا بیشتر به خودمون تخفیف بدیم!!!! اگه نمیشه هم پس تو قبض بعدی ب هی پیشین دیگه چه صیغه ایه؟؟؟؟!!!!جالبه بدهی پیشین توی قبض همه می نویسن.مطلب بعدی اینکه اگه جدولی که الگوی محاسبه ی زیر قبوض رو بنشینی با مصرفی خودتون مقایسه کنید متوجه میشوید که یا جدوله کشکه یا ملت هالو تشریف دارن!!!!

  16. سلام
    من که یه غیر بومی هستم ولی تقریبأ همیشه پیگیر اخبار هستم، ایشون یه آدم از خود متشکره که هی خرابکاری میکنه و تا میاد درستش کنه دوباره … اگه اینجوریه و قرار باشه همه حرفای ایشون رو قبول کنیم فکر میکنم تو مصاحبه بعدی ایشون میگه:من کاری کردم انقلاب شد و شاه رفت و مردم هیچ کاره هستن و من پیگیری کردم امام اومد ایران و … 🙂 با بحث های الکی ای هم که اینجا میشه فقط و فقط داریم همه نسبت به هم با بدبینی و جبهه گیری حرف میزنیم،من که نه لاری هستم نه گراشی،با خوندن این گزارش این برداشت رو دارم: عجب لاریهای کج فهم تفرقه افکنی هستن ها،عجب این جناب حسنی دلسوز و فداکار و پیگیر هستن،عجب این مردم هیچ کاره هستن،اگه حسنی نبود الآن این شهرستان مثل یه ده می‌بود،امان از دست این لاریهای حسود!!!!!! ولی وقتی پای حرفای مردم میشینی چه لاری چه گراشی،حرفای ۱۸۰ درجه متفاوت تری نسبت به این قضایا و فداکاریای مردم میشنوی،کی میگه مردم تأثیری ندارن جناب حسنی؟همیشه و همه جا فقط و فقط تو به فکر بودی،کاش یه کم از خود متشکری بودن و اینقدر تحقیر و تهمت زدناتو کمتر میکردی.
    آقا جان ول کنین این حرفها رو،همه میدونیم هر نماینده ای از هر شهری بره،چه گراش چه لار چه اوز،اول از همه به فکر شهر خودشه و بس/دیگه دعوا نداره 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 نظر
scroll to top