بستن

دست مهندسان در دست هنرمندان تئاتر

هفت‌برکه (گریشنا): با تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن نمایش گراش و دفتر نظام مهندسی شهرستان گراش، هنرمندان و مهندسان به کمک هم خواهند آمد.

به گزارش هفت‌برکه، روز چهارشنبه‌ ۲۵ بهمن‌ماه، دکتر آفرینی، مسئول آموزش و پژوهش تئاتر استان فارس و مشاور فرهنگی سازمان نظام مهندسی فارس، به گراش سفر کرد تا در جلسه‌ای در دفتر نظام مهندسی شهرستان گراش با حضور رییس و اعضای این دفتر و همچنین علی فخری، رییس انجمن نمایش گراش، درباره‌ی مفاد تفاهم‌نامه‌ای بین نظام مهندسی و انجمن نمایش صحبت کند. به گفته‌ی دکتر آفرینی، این تفاهم‌نامه پیش از این بین انجمن نمایش استان و سازمان نظام مهندسی استان فارس امضا شده است، و قرار است در دیگر شهرستان‌ها نیز منعقد شود.

مشاور فرهنگی سازمان نظام مهندسی فارس درباره‌ی پیش‌زمینه‌ی این تفاهم‌نامه گفت: «این سازمان بر این باور است که باید امکانات مختلف را در عرصه‌های مختلف به اعضای خودش بدهد. امور فرهنگی هم از اولین امکاناتی است که برای اعضای شهرستان‌ها در نظر گفته‌ایم. بر حسب مسئولیت‌های من در زمینه تئاتر و سمت مشاوره در سازمان، اولین حرکت در زمینه تئاتر اتفاق افتاد.» او درباره‌ی لزوم و هدف این تفاهم‌نامه نیز گفت: «هنر تئاتر بیشترین تاثیر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن روی مخاطب می‌گذارد، و این تاثیر بی‌واسطه است. هدف از جلسه امروز آغاز مسیری است که بتوانیم هنرمندان و مهندسان را در کنار هم قرار دهیم. این فرمول در کشورهای پیشرفته سال‌هاست که استفاده می‌شود، و مهندسان در کنار هنرمندان شرایطی را به وجود می‌آورند که مطلوب هر دو طرف و همچنین جامعه است.»

طبق این توافق، دو گروه امکانات و امتیازهایی برای طرف مقابل در نظر می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین این امتیازها، انجمن نمایش در بلیت اجراهای نمایش، تخفیفی برای اعضای نظام مهندسی در نظر می‌گیرد. در عوض، انجمن نمایش از ظرفیت مخاطبان نظام مهندسی و حمایت‌های مالی و معنوی این صنف بزرگ که شامل ۳۳ هزار نفر عضو در استان فارس است، بهره‌مند می‌شود.

در بند دیگری از این توافق، بر ترمیم چهره‌‌ی مخدوش‌شده‌ی مهندسان در جامعه تاکید شده است. دکتر آفرینی در توضیح این بند می‌گوید: «دوستان تئاتری بتوانند تئاترهایی را اجرا کنند که مشکلات و مسائل شخصیت‌های مهندس را نشان دهد. البته هنر تئاتر سفارشی نیست، و نمی‌خواهیم فشار بیاوریم که نمایش سوگیرانه‌ای برای مهندسان به صحنه برود. اما در صورتی که نگاه مثبتی به مهندسان در نمایش‌ها باشد، نظام مهندسی می‌تواند اسپانسر آن شود.»

مهندس ابراهیم وقارفرد، رییس نظام مهندسی گراش، نیز با تایید این تصمیم فرهنگی، درباره‌ی تاثیرگذاری آن اظهار امیدواری کرد. او گفت: «حرکت خوبی است که انجام شده است. من هم در اولین قدم‌هایم در سمت ریاست نظام مهندسی، یک مشاور رسانه‌ای معرفی کردم تا فعالیت‌های مهندسان بهتر اطلاع‌رسانی شود و حرکتی در جهت ترمیم وجهه مهندسان انجام گردد.» مهندس وقارفرد تاکید کرد در گراش، حدود ۱۷۰ نفر عضو نظام مهندسی هستند، و در ادامه افزود: «خوب است که سازمان نظام مهندسی استان برای این حرکات فرهنگی نیز بودجه‌ای در نظر گرفته است.»

علی فخری، رییس انجمن نمایش گراش، نیز این اتفاق را به فال نیک گرفت و گفت: «انجمن نمایش دست همه‌ی گروه‌ها و انجمن‌های دیگر را برای ارتقای هنر نمایش را به گرمی می‌فشارد. برای ما، همیشه دغدغه‌ی دیده شدن کارهایمان خیلی بیشتر از نفع مادی است. دوست داریم کسانی که تحصیل‌کرده‌اند مثل مهندسان و پزشکان بیایند و کارهایمان را ببینند و درباره‌اش نظر بدهند.» او در توضیح ظرفیت‌های تئاتر گراش گفت: «تئاتر گراش چند سالی است که حرکت خوبی داشته است و پتانسیل‌های خیلی خوبی نیز داریم. امیدواریم که بتوانیم فرهنگ تئاتر را در گراش بیشتر ارتقا بدهیم.»

در پایان حاضرین در جلسه اظهار امیدواری کردند تفاهم‌نامه‌ی بین انجمن نمایش و دفتر نظام مهندسی گراش بتواند پل رابطی بین هنرمندان و مهندسان فراهم آورد.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top