بستن

یک گزارش بودار از یک جای ضروری

هفت برکه (گریشنا): خیلی‌ها هر وقت اسم‌اش را می‌برند یک «بنالزبت» یا همان «بلانسبت» هم می‌گویند. اما این جای ضروری که نبودن‌اش حتی مغز را تعطیل می‌کند آنقدر مهم است که روزی در تقویم را هم به خود اختصاص داده است. روز ۱۹ نوامبر  روز جهانی توالت را در تقویم رسمی نمی‌بیند اما حتی سازمان ملل به خاطر این روز اطلاعیه می‌دهد.

مسراب مسجد

خدمت کسانی که با خواندن این جمله‌ی کوتاه پیف پیف‌کنان دهن‌کجی کردند و گفتند خوب حالا که چه؟ عرض کنم که، البته که امروز روز مهمی است اهمیت این روز را زمانی خواهید فهمید که در یک موقعیت اضطراری بدون دستشویی مانده باشید.

برای این مکان کذا نام‌های مختلفی وجود دارد. هدف بیشتر این اسم‌ها، اسم نبردن از محل مورد نظر است. عبدالعلی صلاحی پژوهشگر فرهنگ و علوم اجتماعی در مورد نام‌های این مکان می‌گوید: «زریری، کناریاب، مسراب و دساو از نام‌‌های استفاده شده است که البته بیشتر این واژه‌ها شکلی از واژه‌های مرسوم فارسی و عربی است. در خصوص نام دستشویی در اسناد قدیمی نام‌های دیگری که بیشتر فارسی است مانند « آبریزگاه» هم آمده است.»

در سال‌های دور که ویژگی اصلی دستشویی‌ها سوراخ گشاد و هولناک‌شان بود، در گراش «خلا» مسجدها حرف اول را در رفع حاجت می‌زد. اما این سال‌ها به خاطر مسائل بهداشتی و تمیز نگه‌ داشتن، دستشویی بیشتر مساجد فقط وقت اذان و گرفتن وضو برای اقامه نماز باز می‌شود.

با این وجود برخی از مساجد مانند مسجد حوض، مسجد دروازه یا مسجد سلطان که در نقاط مرکزی شهر قرار دارند از زمان بازسازی دارای دو محل دستشویی هستند. یک مجموعه سرویس که فقط در زمان نماز باز است و در کنار آن تعداد کمتری دستشویی که حالت عمومی دارد و همیشه باز است. این دستشویی‌ها مورد استفاده کسبه محل و رهگذران است. اما ای کاش تابلوی راهنمایی برای این دستشویی‌ها قرار داده می‌شد تا استفاده از آن‌ها برای افراد غیربومی و ناآشنا با آن محله راحت‌تر باشد.

پارک‌ها با دست‌شویی دوست‌داشتنی‌ترند

دست‌شویی مساجد تا سالها تنها سرویس بهداشتی عمومی گراش بودند ولی از آن‌جایی که وجود سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر از جمله الزامات یک شهر و یک امتیاز برای شهرهای مدرن است،در چند دهه‌ی اخیر ساخت سرویس بهداشتی در پارک‌ها و بوستان‌ها جز اولویت‌ها قرار دارد. ابوالحسن حسینی، روابط عمومی شهرداری گراش می‌گوید:«پارک لاله، بوستان ابوریحان، پارک شهر، پارک یاران، پارک نارنج، پارک مسلمانی، پارک غدیر در گراش مجهز به سرویس‌های بهداشتی عمومی هستند.»

نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که کار نظافت و بهداشت این سرویس‌های بهداشتی عمومی با چه کسی است؟ روابط عمومی شهرداری می‌گوید:«هر بوستان یا پارک یک مسئول و نگهبان دارد که وظیفه‌ی نظافت سرویس‌های بهداشتی با او است و ارگانی که بر کار این نگهبان‌ها نظارت دارد واحد فضای سبز و خدمات در شهرداری است.»

پس اگر وارد دستشویی عمومی پارکی در سطح شهر شدید و مجموعه‌ای از بوها و تصاویر ناخوشایند شما را تا کیلومترها از دستشویی آن پارک فراری داد، آرامش خودتان را حفظ کنید و به شهرداری مراجعه کنید و وضعیت را گزارش دهید به این امید که گزارش شما تاثیرگذار باشد.

بعضی از مواقع مهم نیست چه سمتی داشته باشید، رئیس باشید یا زیردست، مغازه‌دار باشید یا شاگرد وقتی در یک واحد تجاری کار می‌کنید، مجهز بودن آن واحد تجاری به دستشویی از جمله دغدغه‌های همگانی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. مهندس اصغر انصاری، مسئول صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرداری گراش می‌گوید:« از ملزومات واحدهای تجاری دارای کاربری مختلط، داشتن سرویس بهداشتی است یعنی به ازای هر ۱۵ واحد تجاری یک چشمه به تفکیک زنانه و مردانه الزامی و ضروری است.»

فرصتی برای تفکر

اگر کنجکاو بودید بدانید که یک فرد چقدر سفر می‌کند اطلاعات او از سرویس‌های بهداشتی بین راه را محک بزنید، اگر آمار دقیق و کاملی داشت شک نکنید که فرد مورد نظر شما یا راننده است و یا از آن‌ آدم‌های لاکچری عشق سفر است. البته برای بعضی شغل‌ها پر سفر مثل سربازان، دانشجویان، کارگران و…  همین این اطلاعات، جز و اطلاعات ضروری است. حال مسافر مورد نظری را تصور کنید که چند کیلومتر با سرویس بهداشتی فاصله دارد آن‌جاست که باور می‌کنید گاهی کیفیت و کمیت هر دو با هم می‌تواند معنای خود را از دست بدهد و بله.

تصویر موزه توالت در کره‌جنوبی

«جشن گودبای پمپرز» که به تازگی در ایران باب شده است هم دلیل دیگری است که اهمیت این موضوع را اثبات می‌کند البته اگر بخواهیم به مشکلات اقتصادی پیش رو از زاویه‌ی نگاه افرادی که به تازگی پدر و مادر شده‌اند، مساله را واشکافی کنیم یحتمل باید جشن بزرگ دیگری به اسم hello دستشویی را نیز باب کنیم.

تخلیه چاه دستشویی از آن شغل‌های سخت است. رهنما، یکی از افرادی که در این شغل سابقه دارد، می‌گوید:«ما با دو خودرو به لار، گراش و اوز خدمات‌رسانی می‌کنیم اما با این وجود بازار کار ما کساد است و زیاد تقاضا نداریم.» اگر به تخلیه چاه نیاز داشتید می‌توانید با او به شماره‌ی ۰۹۱۷۱۸۲۳۵۱۶ تماس بگیرید.

نام‌های مختلفی که افراد روی دستشویی می‌گذارند، ورود اشتباهی مردان به دستشویی زنان و بالعکس، پولی بودن بعضی از سرویس‌های بهداشتی بین راه و دردسرهای آن، قفل شدن و گیر افتادن در دستشویی خاطره‌هایی بود که پیرامون این موضوع به دست ما رسید.

پیشتر این عکس را در بخش از چشم شما از وضعیت دستشویی ترمینال منتشر کردیم. (+) که بازتاب‌های جالبی داشت. شما هم اگر نکته و خاطره‌ای دارید که خیلی بوددار نیست می‌توانید در بخش نظرات بنویسید.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

4 نظر

    1. در تقویم روزانه جهان روز جهانی توالت وجود دارد. در سال ۲۰۱۳ مجمع عمومی سازمان ملل رسما ۱۹ نوامبر را به عنوان روز جهانی توالت نامگذاری کند.

      https://www.mehrnews.com/news/4061130/%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D9%85-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C

  1. تعجب نکنید اگر بگوییم به غیر از روز جهانی توالت، سازمان جهانی توالت و اجلاس جهانی توالت، یک کالج بین‌المللی توالت هم وجود دارد که تا کنون ۵۰۰۰ نفر از آن فارغ التحصیل شده‌اند. این کالج در سال ۲۰۰۵ در هند شکل گرفت و فارغ التحصیلان آن دوره‌های آموزشی آب، شست‌وشو، اکوسیستم، مدیریت سیستم‌های فاضلاب و … را گذرانده‌اند.

    از این‌ها که بگذریم توالت بر اساس اطلاعات سازمان جهانی متبوع آن ۱۲ نوع دارد. از توالت‌های سرپایی گرفته تا توالت‌هایی برای نشستن، برای چرت زدن و توالت‌های هوشمند و فوق هوشمند که مجموعه‌ای از امکانات ماساژ، شست‌وشو، گرم‌کننده محل نشستن، گرم‌کننده پا، فلاش اتوماتیک، کنترل از راه دور، قابلیت نظافت و ضدعفونی خودکار توالت، شستشوی اضطراری هنگام قطع برق، چراغ برای شب با قابلیت بلوتوث و استفاده از Mp۳ را دارد و قیمت آن بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت است.

  2. سلام خدمت همه بزرگواران – طبق گفته دوستمان اقامحمد من اتفاقی همون روز تو رادیو ماشینم شنیدم و واقعا برام جالب بود روز توالت البته جالب تر این بود که می گفت الان یه رقابتی بین درست کردن توالت هست متاسفانه ما تو ایران مخصوصا توالتهای بین راهی اگه ده تا ماسک هم بزنی اخرش نمی تونی طاقت بیاری و بری تو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top