بستن

ترنم سه‌گانی در سومین شماره چامه

هفت‌برکه – گریشنا: انتشار سومین شماره دوماهنامه‌ی ادبی «چامه»، ویژه سه‌گانی در شعر ایران، با رونمایی از سایت این نشریه همزمان شد. سایت چامه به آدرس Chamehmag.ir شامل مطالب منتشرشده در این دوماهنامه است، و نسخه‌ی الکترونیک نشریه نیز در آن قابل دریافت است.

صادق رحمانی، مدیر این نشریه، درباره‌ی شماره سوم چامه و اولین ویژه‌نامه سه‌گانی می‌گوید: «طبق قرار اولیه، هر فصل یکی از شماره‌های چامه شامل یک ویژه‌نامه خواهد بود. چون شعر کوتاه همواره جایگاه مهمی در ادبیات فارسی داشته است، صفحاتی چند از این شماره را به ویژه‌نامه سه‌گانی اختصاص دادیم. در این صفحات، هم نقد و نظر و هم نمونه‌های سه‌گانی را در برابر خوانندگان گذاشته‌ایم.»

اینگونه است که در نزدیک به سی صفحه ویژه‌نامه سه‌گانی، یادداشت‌هایی از علیرضا فولادی، «در باب پیشینه شعر کوتاه»؛ نفیسه نصیری، «سه‌گانی، شعر دهه نود»؛ آرزو حقیقی، «برخی هنجارگریزی‌های ویژه سه‌گانی»؛ نسیم محمدجانی، «از هایکو تا سه‌گانی»؛ و الهه کاشانی، «سه‌گانی در عرصه پژوهش و نشر» همراه به معرفی چند شاعر مطرح این قالب یعنی محمدرضا ترکی، مصطفی علی‌پور، سعید سلیمان‌پور ارومی، عبدالرضا مدرس‌زاده و اسماعیل امینی منتشر شده است. نمونه‌های زیبای شعر سه‌گانی نیز پایان‌بخش این ویژه‌نامه است.

اما در فهرست شماره سوم نشریه که این شماره بر اساس نوع مطالب تقسیم‌بندی شده است، یادداشت‌ها، شعرها، داستان‌ها، گپ‌ها و گزارش‌های خواندنی به چشم می‌خورد. در بخش یادداشت، صادق رحمانی به شرح عکسی پرداخته است که او را در کنار دو شاعر روانشاد، قیصر امین‌پور و ابوالفضل زرویی نصرآباد قاب گرفته است. این یادداشت پیش از این در سایت گریشنا منتشر شده بود (اینجا). مجموعه یادداشت‌های کوتاهی از نویسندگان و شاعران مختلف با موضوع «برف، باران، زمستان» نیز در این شماره گردآوری شده است.

در بخش شعر، این نشریه به سنت خودش وفادار است و شعرهای کهن را با شعرهای مدرن و ترجمه کنار هم نهاده است. انتخاب‌های حمیدرضا اکبری شروه از شعرهای مدرن ایران، در کنار شعرهای سیروس نوذری (که از نمونه‌های سه‌گانی هم محسوب می‌شوند)، م. موید و سید کاظم سیدباقری و شعرهای تی‌جو ناکامورا، شاعر ژاپنی با ترجمه آیت حسینی، شعرهای ویجی سشدری، شاعر هندی ساکن آمریکا به ترجمه مسعود غفوری، و شعرهای لیا اوکراینکا، یکی از مهم‌ترین شاعران اوکراین قرن نوزدهم و بیستم در این شماره شما را می‌خوانند. وحید ضیایی نیز یادداشتی درباره‌ی آخرین مجموعه شعر صادق رحمانی با عنوان «آبی روشن آبی خاموش» به نگارش در آورده است.

در بخش داستان‌ها نیز داستان از همین قرار است: از داستان‌های تصویری مجید خسرو انجم تا «خوابی که دیر تعبیر شد» از روانشاد ابوالفضل زرویی نصرآباد؛ از داستان‌های بسیار کوتاه باقر رجبعلی و پیمان شیخی تا برشی از رمان «همه» تیمور آقامحمدی و فصل اول کتاب «رهش» از رضا امیرخانی.

در بخش گپ، این شماره گفتگوهایی با دکتر بهرام مقدادی، استاد ادبیات؛ منوچهر شیبانی در برنامه صدای شاعر در سال ۱۳۴۰؛ و گفتگوی علی عظیمی‌نژادان با احمد ابومحبوب، پژوهشگر ادبیات کهن و نوین را پیش روی خوانندگان می‌گذارد.

شماره سوم دوماهنامه ادبی چامه را از سایت چامه دریافت کنید (اینجا).

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top